Våre synder

Nukis

Gift med forumet
Februarhjertene2017
Marsboerne2017
August 2018
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Noen som sliter med å kutte ut visse ting som ikke er bra i et svangerskap? :wacky: Jeg har ærlig talt ikke tenkt så mye på hva jeg ikke kan spise lengre (eller drikke). Siden positiv test så har jeg ikke drukket alkohol, men i dpo-perioden drakk jeg én cider på enkelte dager (var på ferie). Den største synden min hittil i mitt noen dager gamle svangerskap er redbullen :hungry: Har i ferien koset meg med 1-2 små bokser pr dag, og har kuttet ned til 1 boks pr dag nå. Men skal fra mandag av kutte det helt - ikke kun på grunn av graviditet men også for det økonomiske. Henter en peise ny bil på mandag, så her skal det spares der det kan :stop: Kanskje jeg kan unne meg en og annen boks av og til, vi får se. Skal sies at jeg drikker ikke kaffe de dagene jeg har drukket redbull :p

Tja!! Jeg var å tatoverte ferdig armen min i dag. Var noe jeg følte jeg måtte. Klarer ikke gå med en halvferdig tatovering i kanskje to år til..men er vel 12dpo så egentlig skulle jeg ikke vist jeg var gravid har jeg tenkt for å rettferdiggjøre det for meg. Så snuser jeg, kommer ikke til å slutte. Ellers gjør jeg vel ikke stort annet galt :hilarious: Skal skrive bachelor om en månede så da vet jeg at jeg uansett hadde begynt igjen med snus.

Tja!! Jeg var å tatoverte ferdig armen min i dag. Var noe jeg følte jeg måtte. Klarer ikke gå med en halvferdig tatovering i kanskje to år til..men er vel 12dpo så egentlig skulle jeg ikke vist jeg var gravid har jeg tenkt for å rettferdiggjøre det for meg. Så snuser jeg, kommer ikke til å slutte. Ellers gjør jeg vel ikke stort annet galt :hilarious: Skal skrive bachelor om en månede så da vet jeg at jeg uansett hadde begynt igjen med snus.
Jeg hadde faktisk tenkt å ta tattovering i sommer, men nå kan jeg ikke det :/

Jeg jobber med barn med fødselsskader og er ekstremt streng på mat og alkohol.

Spiste en biff når jeg var 6dpo, selv om jeg hadde magefølelse. Men nå er jeg streng. Vanskelig å ikke vise til andre at man er gravid når man takker nei til spekemat og biff. Alkohol drikker jeg lite av så det er ikke så stort problem.

Prøver å holde meg under 2 kopper kaffe for dagen.

Spiste en biff når jeg var 6dpo, selv om jeg hadde magefølelse. Men nå er jeg streng. Vanskelig å ikke vise til andre at man er gravid når man takker nei til spekemat og biff. Alkohol drikker jeg lite av så det er ikke så stort problem.

Ser du noe til skader ifbm matinntak i svangerskapet?

Ser du noe til skader ifbm matinntak i svangerskapet?
Ja. Om man spiser mat som er smittet av listeria eller toksoplastmose. Gir ikke alltid så mye sykdom hos mor men store skader på foster.

Så ikke rått kjøtt og vaske grønnsaker osv.

Ja. Om man spiser mat som er smittet av listeria eller toksoplastmose. Gir ikke alltid så mye sykdom hos mor men store skader på foster.

Så ikke rått kjøtt og vaske grønnsaker osv.
:nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: har du andre tips og råd? 4 år siden jeg fødte sist, har glemt mye :wtf::wacky:

Det blir en del kaffe, men det er visst ikke så farlig lengre ifølge NRK.
Snuser, og kommer til å trappe dette ned til 0 i løpet av de neste ukene, som jeg har gjort før.
Har ikke noe problem med å drikke alkohol i dpo-land, men nå er det selvsagt slutt.
:)

:nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: har du andre tips og råd? 4 år siden jeg fødte sist, har glemt mye :wtf::wacky:
Hehe. 10år siden jeg fødte sist.

Men alkohol kan gi store skader også veldig tidlig, og trenger ikke være store mengder.

Og så er det som sagt toksmo, og listeria. Zica virus og, men det er jo bare i sør amerika.

Vi i norge er jo vaksinert mot røde hunder. Det er noe av det som tidligere har gitt mest fosterskader av alt i Norge. Men ikke stort problem nå.

Jeg må bare snike litt fra mars.

Kjente jeg ble litt engstelig angående disse bakteriene. Særlig fordi vi skal til Hellas i starten av august, og er da i uke 11. Har du noen råd om ting jeg burde være ekstra forsiktig med utenlands? Grønnsaker, kjøtt osv., er det i orden å spise?
Ubehagelig å ikke ha kontroll over hvor ting kommer fra, eller hvordan det blir tilberedt/hygiene osv…

Ikke klappe katter i Hellas. Ikke spis frukt og grønt med skall på. Vær forsiktig med salat. Hellas er egentlig et veldig rent land. Jeg var i hellas nå når jeg testa positivt. Var veldig forsiktig med frukt og grønt jeg ikke hadde kontroll på selv. Og så har vi jo håndsprit tilgjengelig. Kommer til å gå bra.

Gå for kjøtt som gjennomstekes, samme med egg. Ikke blødtkokt egg for eksempel:

Ikke klappe katter i Hellas. Ikke spis frukt og grønt med skall på. Vær forsiktig med salat. Hellas er egentlig et veldig rent land. Jeg var i hellas nå når jeg testa positivt. Var veldig forsiktig med frukt og grønt jeg ikke hadde kontroll på selv. Og så har vi jo håndsprit tilgjengelig. Kommer til å gå bra.

Gå for kjøtt som gjennomstekes, samme med egg. Ikke blødtkokt egg for eksempel:
Sniker fra mars her. Ved forrige gravididet tok jeg ekstra blodprøve for å teste meg for toxoplastmose fordi jeg passet på en katt. Denne kom tilbake positiv og fikk beskjed om at alle fremtidige fostre ville være beskyttet mor det. Jeg har alltid vært dårlig på å vaske frukt så jeg mistenker at jeg ble smittet på den måten. Kan jeg spise frukt uten å være så nøye på å vaske godt? Eller bør jeg gjøre det likevel tror du
:shy:

Det står vel at om man har hatt det før så er det ikke skadelig for fosteret. Jeg er pppvokst med katt, men husker ikke fra sist om jeg er imun. For lenge siden.

Jeg ville vasket frukt i utlandet uansett.

Biff kan man vel spise hvis det er godt stekt?

Hehe. 10år siden jeg fødte sist.

Men alkohol kan gi store skader også veldig tidlig, og trenger ikke være store mengder.

Og så er det som sagt toksmo, og listeria. Zica virus og, men det er jo bare i sør amerika.

Vi i norge er jo vaksinert mot røde hunder. Det er noe av det som tidligere har gitt mest fosterskader av alt i Norge. Men ikke stort problem nå.
Min mor drakk vin på 80 tallet da hun var gravid med meg, var heldig som ikke tok skade av det. Jeg ble bare lege, men mannen mente at jeg sikkert var litt skadet uten å vite det. Han mente at hvis min mor ikke hadde drukket så hadde jeg blitt mer som Einstein eller hadde vunnet en nobel pris:p

Haha.

Biff som er gjennomstekt går selvfølgelig fint. Men er ikke godt da.

Det kan jo gå helt fint med alkohol også, og så kan det gå helt gale. Er jo langt fra alle som drikker under svangerskapet som får barn med FAS, men så er det noen uheldige. Er jo barnet det går verst utover.

Hvorfor slutter du ikke med snus når du vet konsekvensene? Spør av nysgjerrighet. Jeg snuser selv, men slutta ved positiv test. Det er veldig tøft, men holder meg unna.

Hvorfor slutter du ikke med snus når du vet konsekvensene? Spør av nysgjerrighet. Jeg snuser selv, men slutta ved positiv test. Det er veldig tøft, men holder meg unna.
Jeg begynte å blø i dag så det er ikke et tema mer og mannen steriliserte seg forje tirsdag. Så dette blir aldri en problemstilling jeg trenger forholde meg til flere ganger, ergo jeg gidder ikke svare deg på dette.

Jeg begynte å blø i dag så det er ikke et tema mer og mannen steriliserte seg forje tirsdag. Så dette blir aldri en problemstilling jeg trenger forholde meg til flere ganger, ergo jeg gidder ikke svare deg på dette.
Ikke gitt at nye her inne har fått med seg at det ble en liten berg- og dalbane for din del, med positive og negative tester om hverandre, sterilisering og blødning :) Skjønner godt at man da kan reagere på frasen «Så snuser jeg, kommer ikke til å slutte». Når det er sagt har jeg jo forståelse for at det ikke er så lett å slutte på dagen for de som er gravide.

Back
Topp