Natt til tirsdag startet riene.. jeg hadde da rier i gjennom hele natta, man dem var uregel messige. tirsdags morgon dro jeg å kennet inn til føden får en sjekk. å ja! det var rier på gang, 2cm åpning, men jeg måtte vente på sterkere rier. så da dro vi hjem igjen. men deg hadde vi regnet med. men det var godt å vite at det ikke var modnings kynner.
på kvelden begynte riene å bli sterkere, men dem var uregelmessige.
jeg hadde så vondt at jeg viste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg..
når jeg ringte føden så prøvde jeg å forklare, i tillegg drei nå bella å spark så jeg trodde nesten hun skulle komme gjennom.. hun sa da i tlf at det høres ut som modnings kynner å ba meg ta 2 paracetta å legge meg.. når jeg la på begynte jeg å gråte berre enda mer! modnings kynner!! jeg hadde jo vert innom tidligere å fått beskjed om at det var rier på gang, men dem måtte bli tettere å regelmessige.
å mens jeg satt der å grein så blei riene verre å varierte mellom 3min til 8min i mellom hverandre.. kennet ringte bort igjen til føden å sa at jeg hadde akkurat ringt tidligere å dette jekk ikke så bra.. så hun ba oss om å berre komme bort får en sjekk..
å når vi skulle kjøre bort blei det enda verre!! sparkingen å riene jekk i et sett! å jeg skreik!! når jeg kom på sjukhuse blei jeg kjørt rett opp uten å bli innskreve.. kom opp dit å da hadde jeg 3cm åpning (4cm da starter den aktive fasen, 10cm = full åpning)
jeg fekk komme inn på et av romma.. dem såg at jeg var helt gåen. først fekk jeg prøve badekare å akupuntur får å sjå om det hjalp på litt. men rien blei stadig verre! jeg lå i senga å hylte omtrent!! å da hadde jeg 4cm åpning.. hun spurte om jeg ville ha epidural. Å det var ingen tvil!! Gi meg den fort!!
Etter en stund kom legen å skulle sette i epiduralen, ei stor nål som skulle inn i ryggraden.. *grøss* jeg som sa den der var berre å drite i! jeg skal ikke ha noe sånt!! Men med dem smertene å så tok jeg hva som helst!!
Så slo epiduralen inn.. Ååhh.. HERRE!!! Jeg var i himmelen ass! Jeg slappet helt av å fekk til og med sove.. =D kennet lurte på hva i alle dage var det som skjer lissom.. Jeg var helt i drømmeland.. Hehe.. I 8 timer lå jeg å var helt i koma! Riene begynte å dabbe av litt, å åpningen jekk opp 1cm får timen ca. å etter 8 timer hadde jeg full åpning (10cm). Siden riene hadde dabbet av satte dem meg på drypp får å få dem opp igjen. Å da startet trykkingen.. Jeg lå på siden med ene foten opp som da kennet var med på å holde på plass. Han passet også på at jeg hadde en kald klut på panna hele tiden. Blei ganske så svett ja. Hehe.. Han sto å fulgte med på målingene når riene startet å sluttet.. Han sto der ?Nå kommer det ei rie!? ?der er mer igjen!? ?No må du slappe av vennen!? hehe.. Han var så flink.. Ufattelig glad han var der..
Etter ei stund sier Jordmoren: ?Oj! No ser jeg et hode! Her er det noen sorte hår tuster!? Å jeg da vet du.. Sliten som jeg var.. *pust pes* ?det var det jeg viste!? *pust pes* ? Det kom noe med hår på!? så jeg til kennet.. Hehe..
Nå var jeg nesten i mål, det var like før hode kom ut! Jeg kjente et ufattelig smerte full trykk..!! Men jeg presset på!! Jeg må jo berre få henne ut.. Å der, kom hode ut! Å jeg fekk beskjed om å puste små pust å ikke trykke.. Da vrei bella seg helt om slik at skuldrene jekk ner i bekkene (det kjente ikke jeg da), også fekk jeg trykke en gang til! Å der rann det en slaks lettelse ut.. En følelse jeg ikke klarer å beskrive.. Smertene var borte å jeg følte meg så letta.. Å i tillegg så kjente jeg noe som skrella ner mellom beina mine.. Ingen skrik, berre masse sprell. Ene foten satt fortsatt inni.. *ler* det var litt rart.. Men ikke vondt. Kennet såg på det hele å fekk tårer i øynene.. Kan kunne nesten ikke tro det han såg..
Så la dem lille bella opp på fange mitt. Jeg viste nesten ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.. Jeg kunne selv ikke tro det jeg såg! Det var en sånn overveldet følelse! Jeg berre skreik! Jeg var så glad!
Kennet fekk da klippe navlestrengen. Han var så stolt! Hehe.. Kjempe flink var han! Utrolig glad han var med på hjalp så mye som han gjorde! Tidligere ville ikke han høre eller sjå så mye på fødsler, så jeg lurte på hvordan det ville gå. Men når en først er i situasjonen å det er snakk om sitt eget barn, er det noe helt anna!
Så skulle dem få ut morkaka.. Den satt litt fast. Vet at det kan være ganske vondt, men får meg jekk det greit.. Dem prøvde flere gangen, å til slutt kom den! Å jeg som følte meg såå lett! Når morkaka kom ut føltes det ut som jeg svevde! Det var så herlig! Jeg følte meg helt tom! En herlig følelse!
Så var det på tide å sy.. Jeg slapp å bli klipt, å jeg hadde heller ikke rivnet. Hadde to små rifter. Å det var helt fantastisk sa jordmora! =D Men på fødselen så var det med ei assistent. Så jeg hadde 2 eller 3 jordmødre der. Hun assistenten skulle sy meg. Og det tok seg tid. Tror nesten hun holdt på i en time! :S
Bella var fortsatt stille, hun dreiv berre å letet etter puppen. Men på slutten begynte hun å gråte, blei får utålmodig! Å det skjønner jeg! Hehe.. Tok jo en evigheter før hun blei ferdig! Kennet spurte om hun hadde sydd igjen hele greia! *ler*
Men til slutt så var hun ferdig å Bella fekk komme til bryste. Da blei hun helt stille.. Lå der berre med store øyner å tittet å lyttet..
Det var så vanskelig å tro at denne lille jenta var vår! Vi var så glade begge to! er nesten litt vanskelig å tro enda! *ler* hun er berre så herlig!
Bella blei da tatt ut får å ta vekta å måle lengda. Når dem da skulle ha på henne klær fant hun tommeln med en gang.. :P
Hun har et stort sugebehov! Hun henger nesten på puppen min hele tiden! Jordmødrene på barsel hotellet sa også at det var i vartfall ikke noe galt med sugeevnene hennes! Hun skulle sutte på lille fingrene dems hele tiden. Å jeg måtte også begynne å gi henne lille finger får å spare meg litt.
Første natta hjemme jekk helt greit. Natt nr 2 var helt forferdelig! Det blei så mye pupping, raping, besjing, bussing osv osv. at den natta blei det ingen søvn. Hun skulle hele tiden ha noe å sutte på.. Så dagen etter det gav vi henne smukken! Da bli allt helt forandret! Det er rett og slett en drøm! Nå sover hun sånn som nyføde bruker å gjøre (nesten hele tiden. Hehe.) å jeg får endelig tid til å slappe mer av, eller ordne andre ting. I natt ammet jeg henne før vi skulle legge oss, kl 3 på natta å tok ei skittleie, også kl halv 7 i dagtidlig.. Så nå fekk jeg sove masse! Å det er så herlig.
Å det er så herlig å kunne bade henne om morgon.. Hehe.. Jeg berre elsker den nydelige babylukten! Kennet tok henne med på sin første trilletur i går! Jeg var så misunnelig! Hadde kjempe lyst jeg å, men er ikke så lett får meg å gå enda, men er på bedringens vei.. Gleder meg til jeg kan.. =D
Jeg er også veldig glad jeg ikke har fått skrekken etter fødseln. Jeg grur meg ikke til neste gang.. Hehe..
Å bli mamma å pappa er noe av det beste som har skjedd oss! Å vi ser frem til mange koselige stunder at med lille Bella! *minner for live*
Bella født 10.02.10 kl 08:13
3320g
48cm lang
bilder av lille nurke kan dere sjå på bloggen min
her!