Våkentid

Det er ofte annerledes i bhg. Storebror sov kortere dupper. Men kunne fint sove to timer i bhg. Er jo litt annerledes når de går over til bare en dupp også. Lillebror sover forresten ikke like bra om vi er ute på noe. Da blir det vanskeligere å få han til å sove lenge. Sover best når vi er hjemme og mye enklere å få til en god rutine og søvn da. Sånn var storebror også.

Han kan også gjerne våkne 30-45 min inn i duppen og sutre litt. Jeg pleier å la han ligge litt da og da sovner han stort sett igjen. Jeg tenker at deres som sover så korte dupper kanskje ikke nødvendigvis er uthvilt, men blir vekt igjen i et tidsrom med svært lett søvn. Den dype søvnen kommer jo ikke før litt lenger ut i sovingen:)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Hvor lenge sover de små på dag tid når de sover? Her sover mini 30min, 2 (kanskje 3) iløpet av dagen...
Akkurat det samme her! Skulle gjerne ønsket at han sov litt lengre av gangen! Ikke mye man får gjort på 30 min liksom :p

Lillegutt 5/3-14 <3

Akkurat det samme her! Skulle gjerne ønsket at han sov litt lengre av gangen! Ikke mye man får gjort på 30 min liksom :p

Lillegutt 5/3-14 <3

Mannen lurer noen ganger på hvorfor vaskebøtten står midt på stuegulvet :P Nå har han ferie og skjønner hvorfor.. Men vi koser oss når han er våken da! Håper heller han sover godt når han begynner i bhg, da ser jo jeg han ikke så mye på dagtid :(

Han har tre dupper i løpet av dagen, i dag hadde han bare to.. først våken i fire timer, duppet i 45 min, våken i fire timer, sov to timer og våken fem timer... Normalt sett er det 1-2 timer dupp de to første og 30-60 min den siste.. prøver å få på plass skapelige rutiner :)

Sent from my HTC One_M8 using BV Forum mobile app

Min trenger tydeligvis lite søvn.... Kunne ønske han innemellom sov litt lengre enn 30min..

Han trenge nok meir søvn, er jo veldig lite for han og sove Max 1 time tilsaman. Men mulig han ikkje er klar over det :P Var ein periode min ikkje viste bedre :P No søv han ca 2 timar på første og 1,5 på nr to og max 30 min på siste - om det blir tre duppar... I dag sov han 2,5 time på første duppen og da sov han berre 1 time på den siste. Vart berre to i dag.

❤️Gutt 24.02.14❤️

Han trenge nok meir søvn, er jo veldig lite for han og sove Max 1 time tilsaman. Men mulig han ikkje er klar over det :p Var ein periode min ikkje viste bedre :p No søv han ca 2 timar på første og 1,5 på nr to og max 30 min på siste - om det blir tre duppar... I dag sov han 2,5 time på første duppen og da sov han berre 1 time på den siste. Vart berre to i dag.

❤️Gutt 24.02.14❤️

Han er våken og gir ikke tegn på å være trøtt... Enig at 1time er lite, men kan ikke tvinge han til å sove :P I følge mamma ligner han på meg, jeg sov også toppen 1,5t sammenhengend på dagtid...

Helsesøster sa også at jeg ikke skulle stresse med det, så lenge han virket uthvilt og var fornøyd :)

Det er ofte annerledes i bhg. Storebror sov kortere dupper. Men kunne fint sove to timer i bhg. Er jo litt annerledes når de går over til bare en dupp også. Lillebror sover forresten ikke like bra om vi er ute på noe. Da blir det vanskeligere å få han til å sove lenge. Sover best når vi er hjemme og mye enklere å få til en god rutine og søvn da. Sånn var storebror også.

Han kan også gjerne våkne 30-45 min inn i duppen og sutre litt. Jeg pleier å la han ligge litt da og da sovner han stort sett igjen. Jeg tenker at deres som sover så korte dupper kanskje ikke nødvendigvis er uthvilt, men blir vekt igjen i et tidsrom med svært lett søvn. Den dype søvnen kommer jo ikke før litt lenger ut i sovingen:)

Jeg er enig i det at når man er ute på noe så våkner de lettere. Men det er så kjedelig å være hjemme hele dagen! Prøver å variere litt, men det er helt tydelig at hun sover best hjemme i sin egen seng på dagtid.

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Enig. Jeg legger til rette for at mi sovner igjen om hun våkner etter for kort tid. Så håper jeg hun til slutt slutter å våkne, men sover i strekk. Tar henne aldri opp etter bare 30 min da jeg vet hun trenger å sove mer.

Her går hverdagen etter hennes søvnbehov (ellers så blir hun sur og da blir jeg sur). Så vi er stort sett bare hjemme eller planlagt aktivitet i "våkentidsrom", og må ha mulighet til å legge henne et stille sted innen klokken da og da og passe på at hun ikke sovner i bilen osv. Jeg triller tur i de roligste gatene jeg finner og unngår visse områder med bråk.

Sent from my iPhone using BV Forum

Her sover mini ca 12t på natten, men her er det stortsett bare 2dupper x30min på dag... er ikke mye søvn for en liten kropp..:/

Eh. Hvordan kan du mene at 13 timer sammenlagt gjennom et døgn er for lite for en 6 mnd gammel baby???

Mannen lurer noen ganger på hvorfor vaskebøtten står midt på stuegulvet :p Nå har han ferie og skjønner hvorfor.. Men vi koser oss når han er våken da! Håper heller han sover godt når han begynner i bhg, da ser jo jeg han ikke så mye på dagtid :(
Haha, ja sant! Ofte ting her også kun blir halvgjort :P vi også koser oss når han er våken, han er jo ikke spesielt sur eller grinete så det er tydelig at han bare ikke trenger mer søvn.

Eh. Hvordan kan du mene at 13 timer sammenlagt gjennom et døgn er for lite for en 6 mnd gammel baby???

Jeg tenker at på dag tid er 2x30min litt lite for en liten baby full av inntrykk og stadig utvikling. Når kvelden kommer er han stup trøtt! Kunne sikkert lagt han rett etter grøten kl18.00, men synes det er litt tidlig! For meg er det helt toppers at han er våken, storkoser oss sammen :) Babyer er forskjellig, ene i barsellgruppen min sover 12 timer natt og dupper på 1,5t, 3 ganger om dagen.. Er lite i forhold til han....

HVor mye bør et spebarn sove:
6-12 måneder:1–3 timer 2 ganger daglig, 10–12 timer om natten.
Min ligger under dette, babyen til hun i barselgruppen ligger litt over!

Last edited:
Haha, ja sant! Ofte ting her også kun blir halvgjort :p vi også koser oss når han er våken, han er jo ikke spesielt sur eller grinete så det er tydelig at han bare ikke trenger mer søvn.

Slik er det her også, enste er når kvelden kommer... Da kan han være grinete og trøtt, har hendt vi må legge han 18:30, synes det er litt tidlig... Men alle barn er jo forskjellig :) Ellers er han en liten solstråle :D

Er så kjekt nå som mannen har ferie og, er så godt å se far og sønn leke sammen på gulvet <3

Men hvor lenge sover han på natten?

Ca 12t... :) Noen ganger 11, noenganger 12,5..

Er vel helst den siste duppen jeg kunne ønske han sov litt lengre på..

2 ganger 30 minutt er veldig lite ja for en på 6 måneder uavhengig av hvor lenge de sover på natt. Min sover 12-13 timer på natt og opp mot 4 timer på dagen. Han er ikke nødvendigvis sur og grinete om jeg underholder han og er sammen med han når det er tid for dupp, men han kan ikke ligge alene på gulvet. Til tross for at han er blid og fornøyd på fanget, sovner han med en gang i senga. Så da regner jeg jo med at han er sliten allikevel. Han kan av og til gni seg i øya som tegn på at han er trøtt.

Jeg synes ikke 18.30 er spesielt tidlig å legge. En helt vanlig tid det.

Sent from my iPad using BV Forum

Last edited:
Jeg tenker at på dag tid er 2x30min litt lite for en liten baby full av inntrykk og stadig utvikling. Når kvelden kommer er han stup trøtt! Kunne sikkert lagt han rett etter grøten kl18.00, men synes det er litt tidlig! For meg er det helt toppers at han er våken, storkoser oss sammen :) Babyer er forskjellig, ene i barsellgruppen min sover 12 timer natt og dupper på 1,5t, 3 ganger om dagen.. Er lite i forhold til han....

HVor mye bør et spebarn sove:
6-12 måneder:1–3 timer 2 ganger daglig, 10–12 timer om natten.
Min ligger under dette, babyen til hun i barselgruppen ligger litt over!

Jeg tenker at det er inviduelle forskjeller og at dersom de ikke er grinete så er det vel helt ok at de ikke sover mer? Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

Her legger jeg henne som regel for kvelden 17/18-tida. Passende leggetid for denne alderen er 17.30/18.30, ref søvneksepert :-)

Jeg tenker at det er inviduelle forskjeller og at dersom de ikke er grinete så er det vel helt ok at de ikke sover mer? Arrester meg gjerne hvis jeg tar feil.

Her legger jeg henne som regel for kvelden 17/18-tida. Passende leggetid for denne alderen er 17.30/18.30, ref søvneksepert :)

Er jo det jeg sier jo?!? Barn er forskjellig!! Men må få lov å synest at 1time i løpet av dagen er litt lite?! Enkelte dager kunne nok han trengt en litt lengre dupp en de 30min. (Ikke alltid det er 30min heller, alt fra 10-30min)... Barn er forskjellig og man kjenner sitt egent barn best :)

Er jo det jeg sier jo?!? Barn er forskjellig!! Men må få lov å synest at 1time i løpet av dagen er litt lite?! Enkelte dager kunne nok han trengt en litt lengre dupp en de 30min. (Ikke alltid det er 30min heller, alt fra 10-30min)... Barn er forskjellig og man kjenner sitt egent barn best :)

Selvfølgelig. Hvis hun hadde vært grinete her og bare sovet en time så hadde jeg vel tenkt det samme. Hvis hun hadde sovet en time og vært fornøyd så er det noe annet. Jeg bare fikk ikke med meg at du skrev noe om at babyen var grinete eller ikke.

• Liker
Reactions: EJ
Slik er det her også, enste er når kvelden kommer... Da kan han være grinete og trøtt, har hendt vi må legge han 18:30, synes det er litt tidlig... Men alle barn er jo forskjellig :) Ellers er han en liten solstråle :D

Er så kjekt nå som mannen har ferie og, er så godt å se far og sønn leke sammen på gulvet <3
Vi legger han faktisk ca 18.30 hver kveld vi, da er han skikkelig trøtt og klar for natta! Så det funker her :)

Lillegutt 5/3-14 <3

• Liker
Reactions: EJ
Back
Topp