våken gutt om kvelden

annemora

Første møte med forumet
Har en aktiv liten gutt som er litt over 3 mnd og som sover svært lite. Det er spesielt vanskelig å få han til å sovne om kvelden... Bruker gjerne et par timer for å få han til å sovne. Klokka blir fort 22-23-24 før han endelig sovner. Om dagen sover han smålurer på maks en time. Har prøvd å legge han for natta tidligere, men da blir det bare en liten lur, så er han like våken igjen. Noen gode råd??
 
Må prøve deg frem og finne rytmen...Han er liten enda da- så er jo ikke så unormalt å ha det slik som du sier![;)]
Etterhvert faller det nok mer på plass...
 
eg har ei jente med samme problem... men eg begynt med å la ho grine på kvelden.. når eg har lagdt ho so får ho ikkje komme opp igjen.. eg er inne hos ho og snakker/roer ho ofte.. går ikkje så lange tio so sovner ho.. i natt sov ho faktisk i 7 timer!! jippi...
trur ikkje barna har vondt av å grine litt... men så lenge me viser oss... hadde dedt samme problem med eldste mann og.. einaste so hjelpte var å vise kin som var " sjefen " i huset...hehe!!!
Lykke til vertfall...
 
unnskyld meg men hvis et barn gråter så vil det bestandig noe!! hjelper ikke å vise hvem som er sjefen for det barnet som er sjefen når de er helt små..enten så vil de ha ny bleie eller så vil de mat eller litt kos eller så har de vondt!!!
da er det bare å sjekke!!!

for min del synsjeg det er litt uansvarlig å la barnet som er bitte liten ligge å gråte!!!
 
ORIGINAL: mamma til to små

unnskyld meg men hvis et barn gråter så vil det bestandig noe!! hjelper ikke å vise hvem som er sjefen for det barnet som er sjefen når de er helt små..enten så vil de ha ny bleie eller så vil de mat eller litt kos eller så har de vondt!!!
da er det bare å sjekke!!!

for min del synsjeg det er litt uansvarlig å la barnet som er bitte liten ligge å gråte!!!


unnskyld meg men jeg tror hun kjenner hennes barn og vet hva som skal til for å få dem til å sove.
jeg hadde akkuratt det samme problemet som henne, og jeg gikk til helsestarsjonen og spurte hva jeg skulle gjøre, og da fikk jeg beskjed om at det var ikke noe farlig å la barnet gråte hvis hun hadde fått alt hun trengte, og man hører godt hvis et barn har vondt.
og det er da ikke uansvarlig å la et barn gråte da [:@] herregud hvis du skal ta det opp hele tiden så da blir jo barnet bortskjemt jo.
 
ikkje misfortå meg heilt.. eg er ikkje nokon heks til mor som lar mine små gull ligge å skrike til dei blir blå... Selfølglei så sjekker eg om barnet har det fint. Alt det kommer jo i første rekke. Men du lærer jo ditt eget barn å kjenne og!! Jenta mi har ein tendes til å vakne med ein gang me legg ho ned, og det vil jo eg helst venne ho av med. So i staden for å ta ho opp og dulle dalle so står eg kanskje inne hos ho.. hjelper ho me tutten osv. Griner ho masse då og so får ho jo komma opp.. kanskje det er ein rap på lur? Som oftast er det da!! Etter eit par minutt so sover ho!! Det hjelper her hos meg!! Og han elsdste var mangen mnd til mitt forsvar!!
Barnet er sjefen... men med måte!!
 
missforstå meg riktig...
hvis et barn gråter så er det dens måte å snakke på...
barnet blir ikke bortskjemt hallo lissom....de skjønner ikke så altfor mye når de er så små..jeg vet..mine var også sånn helt i starten men jeg lot ikke mine barn gråte seg i søvn eller at de lå å gråt men sjeg så på..da er det bedre at de får den tryggheten, kosen og den trøsten de trenger til å få sovnet inn...
men som vi er alle mann FORSKJELLIGE!!!
jeg sier ikke at DU SKAL!!!jeg syntes det er uansvarlig for min del å la barnet gråte slik...så kaldt hjerte har ikke JEG!!
 
Det veit jo eg og det!! Amalie ligger ikkje å griner til ho sovner heller. Når eger inne hos ho so blir ho rolig og sovner stort sett igjen.. Barna mine får alt det dei trenger av kos og omsorg..
Alle kjenner sitt eget barn best!!!
Men for all del alle må gjer ting på sin måte..
 
ORIGINAL: lilly80

Det veit jo eg og det!! Amalie ligger ikkje å griner til ho sovner heller. Når eger inne hos ho so blir ho rolig og sovner stort sett igjen.. Barna mine får alt det dei trenger av kos og omsorg..
Alle kjenner sitt eget barn best!!!
Men for all del alle må gjer ting på sin måte..


helt ening med deg der [;)]
 
Godt at nokon er enige...
Er vist lett å bli " misforstått" her inne[:D]
Alle har jo sin måte og gjer da på!!!
 
jo er greit nok det at vi alle har forskjellige måter å gjøre ting på men man lar ikke ungen sin ligge å gråte fordet..da vil jo barnet noe og da bør man jo sjekke opp...
hvis dere er så bekymret for at barna skal bli bortskjemte så trenger dere ikke å bli bekymret for de blir ikke bortskjemte så tidlig...det kalles en vanesak å sovne på armen for eksempel...la barnet gjøre det hvis det sovner mye fortere og "pell" det av de når de blir litt større..
største min som er 14 måneder legger jeg rett i seng med en flaske melk og han sovner på et blunk..og han SKULLE ikke sovne et annet sted en på armen min de første 6 månedene..men etterhvert vil de ikke det lenger så jeg sier bare kos dere med den "kosen" der for de blir fort store...!!!
 
Hei hei!!!
Eg skjønner at alle har forskjellig måte å gjer ting på..
Vil gjerne "forsvare" meg sjølv litt her.. For Kaldt hjete da har eg ikkje.
Amalie vil heller ikkje sovne andre plasser enn på armen min.. og det får ho lov til. Det samme gjodre markus.... Problemet her er jo at ho vaknar med ein gang eg legg ho ned. Og når eg tar ho opp så er det bom stilt og ho sovner igjen.. Synest dette er litt slitandea eg då.. Ho må jo ein gang lære seg å sove aleine.. eg blir jo utslitt av å ikkje kunne slappe av i 5 min... om du forstår!!
Alt går seg til etter kvart dei blir eldre eg veit da...!!
Det hørtes gjerna ut som eg lot ho skrike på time vis og det er ikkje tilfelle!!
 
nei det er ikke det jeg mente...
men jeg skrev at det er uansvarlig å la barna skrike sånn..sa ikke at du gjorde det og ikke at DU hadde kaldt hjerte.. men det er mange som har det!!...
klart barna syntes at det er best å være der de føler seg trygge og da mener jeg at de må få lov til det..baby tiden er kort sier jeg bare så nyt den fult ut..
jeg vet at det er slitsomt..jeg har en sønn på 14 måneder og ei datter på 2 måneder så jeg at det er slitsomt ja...tro meg!!
men de blir fort store så de ikke vil det lenger...
jeg har det samme problemet jeg også og det er lsitsomt men jeg lar barnet mitt få den tiden det vil ha..det gjorde jeg med første mann også og han er så snill når jeg legger han..han får med seg flaska i seng og sovner når han har drukket opp den..kommer til gjøre på akkurat samme måte som jeg gjorde det med han med min datter nå..
å ligge å spve på armen er det beste for de hvis de vil det..ting forandrer seg dag for dag når de er så små..bare vent noen uker så vips så vil hun legge seg i sengen sin istedenfor å sovne på armen..men er godt tips er å legge de i senga hver gang de skal sove og skru på en uro eller noe annet..da blir de kjent med den musikken og de sovner så godt etter den atte..
 
Jepp me får ta tida til hjelp.. HAn på 5 år var nett lik og han sover no fint no!!!
Amalie får lov å sovne på armen.. har egentli ikkje noko valg for ho vil ikkje anna.. hende ho sovnar sjølv og men det er veldig sjelden.. Sovner av og til vist eg ligg atte med ho..!! Sov faktisk i 7 timer i natt og det er jo bra.. skal ikkje klage då!![:D]
Eg meiner og at du ikkje skal la dei skrike til dei blir blå... men dei har ikkje vondt av å lage litt lyd!! men me kan vel seia oss ferdig me den diskusjonen no.. Alle har sin måte og gjer ting på sikkert... so lenge det er til barnets beste!!! der er me vel enige??[:D]

Du har det nok travelt med to så små barn ja.. dagane går vel fort da tenker eg..!! Elste min er jo 5 1/2 so han klarer so mykje sjølv.. ein kjempe stolt store bror som skal vera med på alt!!!
Du får ha ein fin dag mamma til to små!!
 
Helt enig med deg lilly80,hadde samme problem med jenta mi,fikk også beskjed på helsestasjonen at barna ikke hadde vondt av å gråte litt,men alt med måte og det er jeg helt sikker på at du gjør.Alle har sine måter å takle sine barn på,vi foreldre kjenner dem best og vet hva som er riktig for hver enkelt.Jeg personlig har aldri synes noe særlig om å legge barn med melkeflaske for at dem skal sovne,for det første ødelegger det tennene og for det andre må de jo avvennes med det og senere...synes det er en måte å bare forskyve problemene på.Men dette er mine synspunkter ,alle er forskjellige og godt er det.
 
ORIGINAL: Mullern

Helt enig med deg lilly80,hadde samme problem med jenta mi,fikk også beskjed på helsestasjonen at barna ikke hadde vondt av å gråte litt,men alt med måte og det er jeg helt sikker på at du gjør.Alle har sine måter å takle sine barn på,vi foreldre kjenner dem best og vet hva som er riktig for hver enkelt.Jeg personlig har aldri synes noe særlig om å legge barn med melkeflaske for at dem skal sovne,for det første ødelegger det tennene og for det andre må de jo avvennes med det og senere...synes det er en måte å bare forskyve problemene på.Men dette er mine synspunkter ,alle er forskjellige og godt er det.
Er enig med deg ang. melkeflaske i sengen. Ikke bra hverken pga. vane og tannstilling/tannråte!!
 
Forøvrig har vi samme problem med legging, og jeg er enig med Lilly80 at barnet kan få ligge i sengen og gråte litt så lenge man er i nærheten, stryker på hodet osv.
Vi prøver oss litt med det nå, for han er 5 måneder og gråter kun fordi han ikke har lyst å legge seg og ligge i sengen alene. Det er jo ikke synd i ham og han har ikke vondt noe sted, så mamma til to små, jeg sier meg uenig med deg!
 
Takk!![:D] Alltid kjekt å høyra at folk er litt enig ned meg[:D][:D]
Alle har nok sine meininga om ka so er rett.. men so lenge ein finner sin måte må jo da vera grett..
Amalie er jo liten enda so me er på " prøve og feile " stadiet enda..
Ho har det vertfall ikkje vondt..
Enig om at melk i senga ikkje er bra...!!! men som sagt alle har sine ting dei gjer..[:D]

God helg til alle!!!
 
hvorofr skal ikke melka være så bra?? han får sin tan puss hver eneste dag uansett etter han har fått flaska i senga...så hva er det som er så galt med det??
 
vel...du jkan få lov til å være så uenig som du vil med meg..det bryr meg ikke noe særlig for å si det sånn...
hva man gjør med barna sine for bli opp tio dere...dere trenger ikke å rakke ned på meg fordet!! angående melkeflaska i senga så er faktisk ikke det dumt hvis han roer seg vettu..når han er ferdig med den pusser vi tennene en gang til så legger han seg ned for å sove..dette har vi gjordt siden første gang han fikk tann og det var når han var 3 måneder..det tar meg to minutter å legge han så jeg er stor fornøyd...
får ikke tann råte av det vettu.hallo lissom..
 
Back
Topp