"vågalt" navn...?

Hmmmmm... For å være ærlig er jeg ikke så fan av "spesielle" navn, når det blir av typen "hva-var-det-du-sa-du-het"? Tenker det kan bli litt belastende for barnet. Vi tenkte en stund på å kalle den første babyen vår for Arn, om det ble en gutt. Det er et navn jeg og mannen liker veldig godt, men vi slo det fra oss fordi man risikerer at barnet stadig må stå der og gjenta hva det heter. Nå ble det uansett jente, så da var det ikke så aktuelt uansett ;)

Spesielle navn som alle forstår, men få heter, er noe annet, da. Det er det stort sett bare å venne seg til, så sitter det som et skudd ;)
 
Men ingen vil "røpe" hva disse sjeldne navna er?
Tenker at det ikkje blir så sjelden her hos oss... Sjøl har eg en uvanlig, men fin kombinasjon, som eg ikkje har likt før i voksen alder... :greet008:smiley-ashamed008

Sjeldne navn i mine øyner er
Gudveig, Bjørghild, Madly (elsker det!) Rigmor

Odd, Lyder, Lydik, Bernt, Trygve, Konrad....

Fins mange andre, både fine og mindre fine, men det var dei eg kom på akkurat nå :Heartred (tidlig endå!)
Liker godt uvanlige navn jeg...men de nye uvanlige navnene om du skjønner..blir jo veldig nysgjerrig på hva navnet blir da?? Jenta vår heter Ayla Sofie, lillesøster skal hete Aliye,Irem eller Miray..selv er jeg frelst på Mira men det liker ikke mannen..


Noen av navnene jeg har hørt som er sjeldne og fine, som vi har hatt i tankene er Leontin, Elanya, Maison, Christabel, Olivie :) Alltid mange meninger om hva som er pent, men synes ikke noen av disse navnene er veldig rare eller belastende jeg da... :p Hehe... men tar gjerne imot meninger om dem, for er jo barnet som skal møte "fordommene" og ha navnet med seg, ikke jeg... ønsker meg bare noe mer spennende og tøft enn det som ligger på navnetoppen
 
Noen av navnene jeg har hørt som er sjeldne og fine, som vi har hatt i tankene er Leontin, Elanya, Maison, Christabel, Olivie :) Alltid mange meninger om hva som er pent, men synes ikke noen av disse navnene er veldig rare eller belastende jeg da... :p Hehe... men tar gjerne imot meninger om dem, for er jo barnet som skal møte "fordommene" og ha navnet med seg, ikke jeg... ønsker meg bare noe mer spennende og tøft enn det som ligger på navnetoppen

Jeg elsker navnet Maison, med engelsk uttale, men det er sånn navn nordmenn klarer å "ødelegge" med å uttale det på norsk, som Brian og James. Briiian og ikke Braien, eller Jaaames, Jeims
 
Spennende med litt uvanlige navn, da! :)

Vil dere nevne noen dere tenker kommer innunder denne kategorien? :)
 
Jeg elsker spesielle navn! Har selv et som er halvveis spesielt og er superglad for det. Du blir ikke forvekslet med noen andre i byen for å si det sånn. Jeg har vært veldig på å holde meg unna topplistene i frykt for at noen i babyens barnehage/klasse/jobb etc vil hete det samme. Selv liker jeg veldig godt Aria, Bailey, Indie eller Eah til jente og Aaron, Ari, Abel eller Valentin til gutt :)
 
Jeg liker ikke spesielle navn. Særlig ikke de man ikke vet hvordan man skal verken skrive eller uttale. Jeg har selv et mellomnavn som ingen klarer å skrive eller uttale, så det er viktig for meg å velge et navn til barna som er normale. Det trenger ikke være et navn som ligger på topp 10 allikevel ;)
 
Har så lyst å kalle lillesøster i magen Aislyn [Eislynn]
Men syns det blir litt for spesielt og vanskelig for familien i Norge å uttale.
 
Jeg elsker spesielle navn! Har selv et som er halvveis spesielt og er superglad for det. Du blir ikke forvekslet med noen andre i byen for å si det sånn. Jeg har vært veldig på å holde meg unna topplistene i frykt for at noen i babyens barnehage/klasse/jobb etc vil hete det samme. Selv liker jeg veldig godt Aria, Bailey, Indie eller Eah til jente og Aaron, Ari, Abel eller Valentin til gutt :)

Valentin var planen vår, men ble jente ;) så da må vi tenke på nytt hehe. Indie er veldig kult, men mannen liker mer "vanlige" navn, så vi må finne et kompromiss.

Når folk spør hva vi har vurdert, og de svarer "det kjenner jeg ei som heter", så mister jeg lysta på navnet med en gang hehe :p
 
Jeg liker ikke spesielle navn. Særlig ikke de man ikke vet hvordan man skal verken skrive eller uttale. Jeg har selv et mellomnavn som ingen klarer å skrive eller uttale, så det er viktig for meg å velge et navn til barna som er normale. Det trenger ikke være et navn som ligger på topp 10 allikevel ;)


Jeg forstår det blir slitsomt å gjenta seg selv hver gang man hilser på noen osv... men de navnene vi har tenkt på er ikke så kompliserte selv om de er uvanlige. Er viktig for meg at navnet er unikt, men ikke belastende. Liker mange av navna på navnetoppen, men vil ikke bruke dem da så mange andre gjør det... så prøver å finne navn i samme duren, men som likevel har noe annerledes ved seg :) F.eks. Emilie er ekstremt mye brukt der vi bor... kjenner sikkert 10 stk :p Så i en gammel navnebok alle måtene man kan endre LITT på navnet, så blir det mye kulere med en gang. .. eks Emelie, Emelia, Emmie, Emmely, Amelia etc...
 
Jeg synes det er litt morsomt med navn som ingen andre har. Både jeg og kjæresten min har begge navn og mellomnavn som nesten ingen andre har, derfor velger vi og kalle gutten vår noe som nesten ingen andre har :D Han skal hete Enrique
 
Valentin var planen vår, men ble jente ;) så da må vi tenke på nytt hehe. Indie er veldig kult, men mannen liker mer "vanlige" navn, så vi må finne et kompromiss.

Når folk spør hva vi har vurdert, og de svarer "det kjenner jeg ei som heter", så mister jeg lysta på navnet med en gang hehe :p
Jeg synes Valentina er veldig fint jentenavn :)
 
Antonie syns jeg er nydelig og spesielt! Penest å uttale det på fransk, men kan fornorskes med å uttale det Antåånje, ikke så verst det heller...

Lucienne er også pent, uttales med stum e på slutten.
 
Back
Topp