"vågalt" navn...?

2725020070603

Glad i forumet
Vi diskuterer stadig barnets navn, og ønsker oss noe litt uvanlig som ikke "alle" heter. Det skal selvsagt være pent, men også litt sjeldent. Når andre har spurt hva vi vurderer så får vi til svar "det har jeg aldri hørt før. Det er jo vågalt å bruke et så uvanlig navn".

Hva tenker dere når dere møter mennesker som har navn dere ikke har hørt før? Er det kult eller bare rart..? ;)
 
Jeg syns det er kult :) elsker uvanlige navn, og vil gi gutten vår et forholdsvis uvanlig navn selv :)
 
Kommer litt ann hva d er da... :pMen syns d er veldig fint med navn som ikke alle har da! ;)
Her heter storesøster Elie og d er ikke så mange som har hørt her jeg bor hvertfall :p;)
 
Man blir jo vant til de fleste navn når man har sagt de noen ganger, men selvfølgelig ikke alle som er like fine.
 
Syns også det kommer an på, men man blir vant med alle navn. Aldri møtt noen som heter Bjarthild, og det er kanskje litt vågalt å kalle barnet for det [emoji14] Men en hadde blitt vant til det også!
 
Kommer nok litt ann på navnet, men stort sett så synes jeg sjeldne navn kan være de fineste :)
 
Greit man har spesielle navn, så lenge det ikke blir en last for barnet. Tenk på at de skal bli voksne og søke jobb en gang de også. Kjipt at samfunnet er sånn, men navnet er nok med på å danne et førsteinntrykk, og kam føre til at noen ikke blir tatt seriøst i første øyeblikk
 
Har selv et ganske uvanlig navn (ca 250 med der navnet i Norge) og har alltid fått utelukkende positive reaksjoner på det. Hender stadig vekk at noen uttaler det feil, men det får være. Vet jo selvsagt ikke hva folk sier bak ryggen min, men jeg har alltid vært fornøyd selv, og det er vel det viktigste? :)
 
Jeg synes det er så lite kult det kan få blitt. Gi barna fine vanlige navn som de fint kan leve med og bruke resten av livet!
 
Jeg synes det er så lite kult det kan få blitt. Gi barna fine vanlige navn som de fint kan leve med og bruke resten av livet!


Navnet er både fint og kan leves med resten av livet ;) synes det er så kjedelig at "alle" skal hete Anne, Emilie, Amalie, Hanne osv... for all del fine navn, men veldig oppbrukt....
 
Men ingen vil "røpe" hva disse sjeldne navna er?
Tenker at det ikkje blir så sjelden her hos oss... Sjøl har eg en uvanlig, men fin kombinasjon, som eg ikkje har likt før i voksen alder... :greet008:smiley-ashamed008

Sjeldne navn i mine øyner er
Gudveig, Bjørghild, Madly (elsker det!) Rigmor

Odd, Lyder, Lydik, Bernt, Trygve, Konrad....

Fins mange andre, både fine og mindre fine, men det var dei eg kom på akkurat nå :Heartred (tidlig endå!)
 
Har selv et sjeldent navn, tror vi er under 30 (!) som bruker det. Det er litt slitsomt noen ganger, og man blir litt lei av å forklare og stave. Men, det har også vært starten på mange interessante samtaler.
På han lille som er på vei her, så blir det noe mer "normalt". Men vi har ikke bestemt oss enda :rolleyes:
 
Jenta mi på 4 heite Ariana. Eg elska navne men fleste reagera fordi dei ikkje har hørt det før.
Men så dei sei, det er fint når en blir vandt me det
No får vi en git i mars å vil ha like skjeldent navn på han, men sliter sikkeli me å finne Noke
 
Liker godt uvanlige navn jeg...men de nye uvanlige navnene om du skjønner..blir jo veldig nysgjerrig på hva navnet blir da?? Jenta vår heter Ayla Sofie, lillesøster skal hete Aliye,Irem eller Miray..selv er jeg frelst på Mira men det liker ikke mannen..
 
Vi har valgt et sjeldent navn til lillesøster. Rundt 300 som heter det i Norge. Det er et oppkallingsnavn, og føler ikke det er vågalt men andre vil kanskje mene det.
 
Det er jo veldig forskjell på om man kaller ungen sin for "gode gammeldagse" navn eller om man kaller ungen for Sweetybell liksom. Gudny kan man vokse opp og bli gammel med, men å komme på jobbintervju og introdusere seg som Sweetybell som 40 åring, er nok ikke særlig kult :p
 
Navnet er både fint og kan leves med resten av livet ;) synes det er så kjedelig at "alle" skal hete Anne, Emilie, Amalie, Hanne osv... for all del fine navn, men veldig oppbrukt....
Du spurte om andres mening, og jeg sa min. Jeg er ikke enig med deg. Jeg synes ikke disse spesielle navnene er fine, og det mener jeg!
 
Back
Topp