Uvi hos barn, uten svie??

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Det gjelder femåringen. Hun hadde uvi i fjor høst og vet hvordan det er. Har ikke helt uvanlig en "vooondt å tisse" men så drikker hun mye i påvente av morgenurin neste dag og så er det borte i løpet av dagen

I går var det vondt ved første tur på do så hun knep igjen og vi fikk tatt urinprøve.
Men den var det ikke utslag på. Drikke mye og holde varm sa legen. Gjerne drikke appelsinjuice.

Ja, det gjør ikke vondt å tisse lenger.

Men hun har vondt i magen. Jeg trykker og finner ut at det lokaliseres der blæren befinner seg. (glad der er der, og ikke ryggen. Nyrene) og får litt feber. Ikke høy feber, bare akkurat litt for høy

Men kan det være uvi når det ikke er det minste vondt å gå på do? Min personlige erfaring er jo at det svir som H!
 
Får gjøre som legen sa. Behandle med ibux og evt levere ny prøve i morgen dersom hun fortsatt er plaget (heller fastlegen fredag morgen enn legevakta på lørdag, liksom)

Bare håpte det gikk over da det altså ikke svir

Bm ål
 
Får gjøre som legen sa. Behandle med ibux og evt levere ny prøve i morgen dersom hun fortsatt er plaget (heller fastlegen fredag morgen enn legevakta på lørdag, liksom)

Bare håpte det gikk over da det altså ikke svir

Bm ål


Ja, drikke mye og drikke surt hjelper :) men hvis hun skulle bli dårligere eller høyere feber bør dere ringe legevakt, fornå få utelukket nyrebekkenbetennelse. Lukter det stramt da urinen da?
 
Stikk innom lege med prøven å be de sende den til dyrking :) kan godt være det er noe de ikke finner på legekontor noen ganger.

Jeg har vært mye plaga med uvi og symptomer på det uten å ha det. Veldig viktig å ikke fryse på rompen, ikke drikke kalde drikker ute eller spise is ute på denne tiden av året. Gå å tisse med en gang man merker man må, ikke holde seg.
 
1-åringen hadde uvi i vår, hun var ikke plaget annet enn feber og nedsatt allmenntilstand. Skal ikke si for sikkert at hun ikke hadde ubehag ved vannlating, men ga ikke uttrykk for det, så vil anta hun ikke hadde det.
 
Det blir ny morgenurin i morgen tenker jeg.

Drikker mye og surt.
Sendes jevnlig på do for å ikke samle for lenge.

Ibux mot smerte er også betennelsesdempende og anbefalt behandling ifølge legen.

Hun er hjemme fra bhg. Holdes inne, ullstrømpebukse og holdes varm.

Luktet ikke noe spesielt da jeg var med henne på do nylig, og heldigvis ikke smerter i ryggen/nyrene.

Men følger med henne og det blir selvsagt legevakt om vi må, men sikter på legekontoret i morgen tidlig som første instans. Kan dra nå selvsagt, men hun er ikke spesielt dårlig så vi prøver det legen anbefalte
 
1-åringen hadde uvi i vår, hun var ikke plaget annet enn feber og nedsatt allmenntilstand. Skal ikke si for sikkert at hun ikke hadde ubehag ved vannlating, men ga ikke uttrykk for det, så vil anta hun ikke hadde det.
På sånne små er det gjerne litt annerledes

Mi er gammel nok til å si hvor hun har vondt og hvor hun ikke har det. Og har altså erfaring med vondt å tisse
 
Det blir ny morgenurin i morgen tenker jeg.

Drikker mye og surt.
Sendes jevnlig på do for å ikke samle for lenge.

Ibux mot smerte er også betennelsesdempende og anbefalt behandling ifølge legen.

Hun er hjemme fra bhg. Holdes inne, ullstrømpebukse og holdes varm.

Luktet ikke noe spesielt da jeg var med henne på do nylig, og heldigvis ikke smerter i ryggen/nyrene.

Men følger med henne og det blir selvsagt legevakt om vi må, men sikter på legekontoret i morgen tidlig som første instans. Kan dra nå selvsagt, men hun er ikke spesielt dårlig så vi prøver det legen anbefalte


Dere har kontroll ser jeg :) god bedring!
 
Når jeg får UVI, så svir det nesten aldri. Jeg får bare tissetrang, og det føles som jeg ikke får tømt blæra skikkelig. Så det er mulig å slippe unna at det svir. Men jeg får ofte illeluktende urin da, så merker det ofte slik.
 
Jeg satt i rullestol når jeg var 6 år gammel og var utsatt for UVI. Hadde det x-antall ganger, noen ganger med svie andre ganger ikke. De gangene det ikke sved, var da jeg var dårligst egentlig. Fikk nyrebekkenbetennelse en gang, det var uten svie ved vannlating og ingen smerter i ryggen før senere etter det ble konstantert. Det jeg hadde da, var litt feber, magesmerter (men jeg gråt pga smertene), og litt shabby i formen.
 
Hun er heldigvis i fin form, ikke nevneverdig smertepåvirket så hun er i bra form.

Men det blir levert ny prøve i morgen just in case
 
Har selv hatt uvi uten symptomer, senest i fjor. Og jeg pleier alltid ha kjempevondt. Men ja, be de sende prøven til dyrking. Ikke alltid de får utslag på de stixene på legekontoret.
 
Både jeg og sønnen har hatt symptomfri uvi. Jeg først fikk nyrebekkenbetennelse med innleggelse. Siden fikk sønnen det,vi var på sykehuset en hel uke før de skjønte hva som feilte han!
 
Dagens prøve hadde "litt" men ikke nok til at det trenger være uvi og ikke grunnlag for antibiotika. Den sendes til dyrking men det svaret får de jo ikke før mandag. Legevakta om hun blir dårligere i helga.

(onsdagens hadde også vært sendt til dyrking men var negativ)

Holder henne hjemme fra bhg så hun ikke skal sette seg i sandkassa (jeg er jo uansett i permisjon med baby så det er ikke noe problem)

Han dunket på nyrene og der er ikke vondt.

Vi fortsetter med varm jente, mye (sur) drikke, og ibux ved behov.

Et tilfelle av "auuu" når hun gikk på do i formiddag, men greit igjen etterpå
 
Krysser fingrene for at det ikke blusser opp og at det går over. God bedring til gulljenta di Sara :)
 
Vi krysser fingrene.

Hun har feber igjen nå i dag tidlig. Eller, 37,9 målt i pannen.

Men det er ikke godt å si om det kommer av uvi. For hun hoster og er tett i nesen også. Og DET er andre bassilusker.
 
Blæ.

Leverer man urinprøve enda en gang?
Når hun på morgenen sier det er vondt å tisse?

Ikke feber, fin form. Ikke vondt i nyrene. Uspesifisert vondt i magen, gjerne lokalisert til navlen som det ofte er i den alderen) men ikke sånn "hyl når jeg trykker" akkurat. Mest av alt trøtt fordi hun ikke har stilt den indre klokka og sover for korte netter. Derav lett grinete.

Men jeg begynner å lure på om de synes jeg er hysterisk der ute om jeg kommer for tredje gang på ei ukes tid. Det er jo ikke som om jeg på død og liv har veldig lyst på antibiotika til henne, helst ikke helt ærlig. Men må vi så må vi. Er det sånn at man drikker mye og håper, eller må man ut med den prøven igjen og igjen?

Tenkte ringe ut når de åpner og spørre dem. (men telefonen åpner ikke før ni da, så innen jeg har snakket med dem er hun på vei på tur med bhg)
 
Back
Topp