Uvaksinerte barn

Kan jeg spørre om du aldri har tvilt på eller stilt noen spørsmål knyttet til det gjeldende barnevaksinasjonsprogrammet? Jeg er nemlig selv tvilende til flere av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet.

Nei, ikke egentlig. Hør denne episoden om Andrew Wakefield som er opphavet til autismeteorien - den er teknisk men beskriver hvordan forskningen hans er svindel og hvorfor.
 

Vedlegg

  • IMG_3627.png
    IMG_3627.png
    443,4 KB · Visninger: 16
Kan jeg spørre hvorfor du motsatte deg coronavaksinen? Hva tenker du er forskjellen på den og barnevaksinene? Jeg er selv ikke for coronavaksinen, men selv synes jeg det er vanskelig å ikke da stille spørsmål ved andre vaksiner også, da jeg ikke kan finne god forskning som viser langtidsvirkningen av vaksinene.
Ikke meg du spør, men forskjellen er at risikoen ifbm corona er så lav, at risikoen ved vaksinen overstiger risikoen for corona (husker ikke helt cut-off alderen, men det gjelder i hvert fall de under 18). I motsetningen til sykdommene som barnevaksinasjonsprogrammet beskytter mot som har mye høyere risiko enn vaksinen i seg selv.

Datagrunnlaget for barnevaksinasjonsprogrammet er også veldig stort.
 
Jeg er imponert over alle dere som klarer å svare saklig på denne posten ,all honør til dere :)
Synes det er super egoistisk å ikke vaksinere barna sine.
Mener du virkelig at det er bedre å få feks. meslinger enn å ta vaksina? Om barnet i det hele tatt kommer seg gjennom sykdommen, hva vet du om alle senskader/bivirkninger der?
Grunnen til at dere som dropper vaksiner ikke får slike sykdommer hos barna deres, e på grunn av at vi andre vaksinerer.
 
Jeg er imponert over alle dere som klarer å svare saklig på denne posten ,all honør til dere :)
Synes det er super egoistisk å ikke vaksinere barna sine.
Mener du virkelig at det er bedre å få feks. meslinger enn å ta vaksina? Om barnet i det hele tatt kommer seg gjennom sykdommen, hva vet du om alle senskader/bivirkninger der?
Grunnen til at dere som dropper vaksiner ikke får slike sykdommer hos barna deres, e på grunn av at vi andre vaksinerer.
Jeg har aldri ment hverken det ene eller det andre. Har heller ingenting i mot vaksiner, ei heller aldri hevdet at mine barn ikke skal vaksineres.
 
Jeg har aldri ment hverken det ene eller det andre. Har heller ingenting i mot vaksiner, ei heller aldri hevdet at mine barn ikke skal vaksineres.

Creds til deg som svarer alle saklig, selv om enkelte er utrolig spydige og hånlige mot deg. Det bør være rom for å stille kritiske spørsmål, selv innenfor kontroversielle tema.

Jeg ble selv møtt med samme oppførsel da jeg valgte å avstå fra svineinfluensavaksinen, en vaksine som i ettertid viste seg å være problematisk. Har i utgangspunktet tiltro til vaksiner, men stoler ikke blindt på informasjon uten å sette meg inn i det selv.

Når det gjelder barnevaksinasjonsprogrammet føler jeg meg trygg. Vaksinene er utprøvd over svært lang tid, og slik jeg leser tilgjengelig forskning er fordelene klart større enn ulempene, også på individnivå.
 
Creds til deg som svarer alle saklig, selv om enkelte er utrolig spydige og hånlige mot deg. Det bør være rom for å stille kritiske spørsmål, selv innenfor kontroversielle tema.

Jeg ble selv møtt med samme oppførsel da jeg valgte å avstå fra svineinfluensavaksinen, en vaksine som i ettertid viste seg å være problematisk. Har i utgangspunktet tiltro til vaksiner, men stoler ikke blindt på informasjon uten å sette meg inn i det selv.

Når det gjelder barnevaksinasjonsprogrammet føler jeg meg trygg. Vaksinene er utprøvd over svært lang tid, og slik jeg leser tilgjengelig forskning er fordelene klart større enn ulempene, også på individnivå.
Takk for responsen din!
 
Kjenner foreldre som ikke gir noen vaksiner, de som bare gir et fåtall og de som gir flesteparten. Vaksinasjon i Norge er frivillig og derfor er det faktisk opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. Det er mye annet skadelig som folk gjør mot barna sine som de ikke får i nærheten like mye pes for som vaksinasjon. Det er helt lov å være kritisk, og det er sunt med diskusjon. Litt komisk hvor fort dette har kommet frem, det startet vel med svineinfluensavaksinefiaskoen i 2009, og så alt kaoset med koronavaksinene. Før 2009 var det jo ingen som snakket om problemet med vaksiner. Nå sier ikke jeg at man ikke skal vaksinere barna sine eller seg selv, men at man ikke skal få lov til å stille spørsmål blir jo helt feil.
 
Creds til deg som svarer alle saklig, selv om enkelte er utrolig spydige og hånlige mot deg. Det bør være rom for å stille kritiske spørsmål, selv innenfor kontroversielle tema.

Jeg ble selv møtt med samme oppførsel da jeg valgte å avstå fra svineinfluensavaksinen, en vaksine som i ettertid viste seg å være problematisk. Har i utgangspunktet tiltro til vaksiner, men stoler ikke blindt på informasjon uten å sette meg inn i det selv.

Når det gjelder barnevaksinasjonsprogrammet føler jeg meg trygg. Vaksinene er utprøvd over svært lang tid, og slik jeg leser tilgjengelig forskning er fordelene klart større enn ulempene, også på individnivå.
Det bør påpekes her at barn også utviklet narkolepsi av selve sykdommen - bare så du er klar over det.
 
Last edited:
Jeg er enig i at RCT ikke er den eneste måten å undersøke for effekt/bivirkninger. Det er dog gullstandarden innen all annen medisin som du sier. Vaksiner virker å ha fått et unntak, og det kreves ikke langtidsstudier RCT, ei heller sanne placebogrupper, når et farmakologisk firma skal lansere en ny vaksine på markedet.

I en ideell situasjon kunne man tenkt seg at et meldesystem kunne «veiet opp for» mangelen på RCTs, men bivirkninger som ikke er nevnt innen forskningen (altså RCTs), blir ikke av helsepersonell plukket opp som bieffekter av vaksinen. For å gi et eksempel: en pasient får dysmenore (smertefull blødning) av en koronavaksine. I forskningen som ligger til grunn for at produktet er på markedet finnes det ingen opplysninger av dysmenore, fordi forskningen som har blitt gjort er utilstrekkelig i den grad at pasientene ikke har blitt fulgt opp over tid. Derfor vil ikke helsepersonell gjenkjenne dysmonere som en bieffekt av vaksinen før nok pasienter står fram med symptomet. Dette er selvfølgelig vanskelig for barn å gjøre, siden de ikke har mulighetene til å reflektere og uttrykke seg slik voksne kan. I tillegg er det absolutt ikke enkelt å melde inn bivirkninger. Jeg har mange venner som har opplevd bivirkninger av coronavaksinen, og ingen av dem har meldt inn dette. For leger og annet helsepersonell er innrapporteringen veldig tidkrevende. Fordi 1) helsepersonell ikke gjenkjenner bivirkninger pga manglende forskning (som nevnt tidligere), og 2) helsepersonell må bruke altfor mye tid på innrapportering, er det derfor et feilet system. Den eneste studien som har forsket på hvor ofte bivirkninger blir rapportert inn estimerer at det er mellom 1-10% av bivirkninger som blir rapportert inn. Med andre ord kan man ta utgangspunktet i at man kan gange dagens rapporterte bivirkninger med 10-100 ganger.

Med tanke på ditt siste spørsmål, kan jeg ta en tilfeldig vaksine fra felleskatalogen: MMR. Her er det i etterkant av studien blitt innrapportert en rekke bieffekter står som «ukjent hyppighet»:
  • Aseptisk meningitt (feber, kvalme, brekninger, hodepine, stiv nakke og lysfølsomhet); hovne testikler, infeksjon i mellomøret, betente spyttkjertler; atypisk mesling(beskrevet hos pasienter som fikk en ikke-levende meslingvirusvaksine, vanligvis gitt før 1975).
  • Hovne lymfekjertler.
  • Hyppigere blåmerker eller blødning enn normalt.
  • Kraftige allergiske reaksjonersom kan inkludere pusteproblemer, hovenhet i ansiktet, lokal hovenhet og hovenhet i ekstremitetene.
  • Irritabilitet.
  • Anfall (kramper) uten feber, anfall (kramper) med feberhos barn, ustødig gange, svimmelhet, sykdommer som omfatter betennelse i nervesystemet (hjernen og/eller ryggraden).
  • Sykdom som omfatter muskelsvakhet, unormale sanseopplevelser, prikking i armer, ben og overkroppen (Guillain-Barrés syndrom).
  • Hodepine; besvimelse; nervelidelser som kan gi svakhet, prikking eller nummenhet; forstyrrelser i øyenervene.
  • Puss og kløe i øynene med skorpe på øyelokkene (konjunktivitt)
  • Betennelse i retina (i øyet) med synsendringer.
  • Døvhet.
  • Hoste, lungeinfeksjon med eller uten feber.
  • Kvalme.
  • Kløe; betennelse i fettvevet under huden; røde eller fiolette, flate knappehullflekker under huden; hardt, nuppet hudområde; alvorlig sykdom med sår og blemmer i huden, munnen, øynene og/eller kjønnsorganene (Stevens-Johnsons syndrom).
  • Leddsmerter og/eller hovenhet (vanligvis forbigående og sjelden kronisk), muskelsmerter.
  • Kortvarig brennende og/eller sviende følelse på injeksjonsstedet, blemmer og/eller elveblest på injeksjonsstedet.
  • Generell ubehagsfølelse (malaise), hovenhet, sårhet.
  • Betennelse i blodkarene.
At det er vanskelig å melde inn bivirkninger er reinspikka løgn. Det ligger tilgjengelig på forsiden til helsenorge når man har logget seg inn.

Når det kommer til bivirkninger så er det dessverre sånn at enhver medisin/vaksine med effekt også vil ha bivirkninger. Flere av bivirkningene til vaksinen du tar som eksempel listes også opp for Paracet. Det vil alltid være en kost-nytte vurdering hvor mulige bivirkninger settes opp mot effekt av legemiddelet.

Jeg føler at @amalje fremmet mange gode poeng, så jeg stiller meg bak hennes innlegg. Og med det så sier jeg meg ferdig. Jeg er utrolig takknemlig for vaksinasjonsprogrammet vi har. Jeg stoler både på vurderingene som er blitt gjort av fagfolk, og føler meg trygg på vaksinene, spesielt siden veldig mange av de har vært benyttet i lang tid. Som gir god tid til å oppdage evt sjeldne, alvorlige bivirkninger. Og jeg mener det er egoistisk å ikke vaksinere eget barn når man har anledning til det, av hensyn til utsatte barn som dessverre ikke har muligheten til det.

Redigert for å legge til det næreste og mest åpenbare: vaksinene beskytter barna mine for sykdommer som gir en reell risiko for skader de må leve med livet ut, og i verste fall død. (@Maddieh )
 
Last edited:
Kjenner foreldre som ikke gir noen vaksiner, de som bare gir et fåtall og de som gir flesteparten. Vaksinasjon i Norge er frivillig og derfor er det faktisk opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. Det er mye annet skadelig som folk gjør mot barna sine som de ikke får i nærheten like mye pes for som vaksinasjon. Det er helt lov å være kritisk, og det er sunt med diskusjon. Litt komisk hvor fort dette har kommet frem, det startet vel med svineinfluensavaksinefiaskoen i 2009, og så alt kaoset med koronavaksinene. Før 2009 var det jo ingen som snakket om problemet med vaksiner. Nå sier ikke jeg at man ikke skal vaksinere barna sine eller seg selv, men at man ikke skal få lov til å stille spørsmål blir jo helt feil.
Takk! En god saklig diskusjon bør det alltid være plass til
 
At det er vanskelig å melde inn bivirkninger er reinspikka løgn. Det ligger tilgjengelig på forsiden til helsenorge når man har logget seg inn.

Når det kommer til bivirkninger så er det dessverre sånn at enhver medisin/vaksine med effekt også vil ha bivirkninger. Flere av bivirkningene til vaksinen du tar som eksempel listes også opp for Paracet. Det vil alltid være en kost-nytte vurdering hvor mulige bivirkninger settes opp mot effekt av legemiddelet.

Jeg føler at @amalje fremmet mange gode poeng, så jeg stiller meg bak hennes innlegg. Og med det så sier jeg meg ferdig. Jeg er utrolig takknemlig for vaksinasjonsprogrammet vi har. Jeg stoler både på vurderingene som er blitt gjort av fagfolk, og føler meg trygg på vaksinene, spesielt siden veldig mange av de har vært benyttet i lang tid. Som gir god tid til å oppdage evt sjeldne, alvorlige bivirkninger. Og jeg mener det er egoistisk å ikke vaksinere eget barn når man har anledning til det, av hensyn til utsatte barn som dessverre ikke har muligheten til det.
Jeg føler hvertfall at konsekvensene av sykdommene som barn vaksineres mot, er høyere enn konsekvensene av vaksinene..
 
Nå har ikke jeg barn enda, men jeg kommer absolutt til å følge barnevaksinasjonsprogrammet.
Disse vaksinene har vært brukt over så lang tid og er godt forsket på. Og ja, det kan selvfølgelig oppstå bivirkninger av disse vaksinene også, men dersom det hadde vært stor sannsynlighet for for-eksempel Stevens-Johnson syndrom etter MMR vaksine, så ville det ha blitt oppdaget. Kan det forekomme? Ja, det er en grunn til at det står oppført som en bivirkning, om enn med ukjent frekvens, men det er veldig usannsynlig.

Det blir spurt hvorfor det har noe å si når vaksinen ble innført: selvfølgelig har det noe å si, vaksiner som er brukt i 50+ år har hatt 50+år på å få bivirkninger registrert. Det er sånn man virkelig oppdager de sjeldne bivirkningene. Og ja de bivirkningene kan høres skumle ut, men har du sett på hvilke komplikasjoner man kan få av å ha hatt Meslinger, Kusma og Røde hunder?

Lungebetennelse, bronkitt og mellomørebetennelse er vanlige komplikasjoner av meslinger, det er også alvorlige komplikasjoner som hjernebetennelse, hjerneskade og dødsfall.
Kusma kan føre til Orkitt, epididymitt, meningitt, Encefalitt, lammelser, døvhet, hjernehinnebetennelse og nerveskader
Røde hunder kan føre til abort, fostermissdannelser, trombocytopeni, og i noen sjeldne tilfeller kan det føre til død.

Jeg tror jeg heller tar sjansen på vaksinene altså..



Nyere vaksiner som svineinfluensavaksinen og koronavaksinen har jeg større forståelse for at folk er skeptiske til.
 
Mine barn har fulgt vaksinasjonsprogrammet, jeg mener det er viktig. Allikevel klarer jeg å respektere at andre tenker og mener noe annet, det virker det som om en del her inne har vanskeligheter med! Det må være lov til å stille spørsmål og være skeptisk. Istedenfor å håne går det an å svare saklig, slik at man får en god diskusjon rundt det. Kanskje man til og med får «anti-vaksere» til å endre mening og forstå viktigheten av vaksiner, eller kanskje man bare må være enige om å være uenige.
 
Mine barn har fulgt vaksinasjonsprogrammet, jeg mener det er viktig. Allikevel klarer jeg å respektere at andre tenker og mener noe annet, det virker det som om en del her inne har vanskeligheter med! Det må være lov til å stille spørsmål og være skeptisk. Istedenfor å håne går det an å svare saklig, slik at man får en god diskusjon rundt det. Kanskje man til og med får «anti-vaksere» til å endre mening og forstå viktigheten av vaksiner, eller kanskje man bare må være enige om å være uenige.
Forskjellen er at om noen velger å gi barnet sitt kun frossenpizza, se tv 17 timer i døgnet eller gi de godteri døgnet rundt, er det kun dem selv det går utover (i hvert fall hvis man ikke skal dra den veldig langt). Vaksinene er derimot et samarbeid mellom alle, da man: 1. er avhengig av at nok mennesker vaksinerer seg for å hindre omløp av sykdommen, og; 2. Selv risikerer å smitte dem som ikke kan vaksinere seg.
 
Last edited:
Mine barn har fulgt vaksinasjonsprogrammet, jeg mener det er viktig. Allikevel klarer jeg å respektere at andre tenker og mener noe annet, det virker det som om en del her inne har vanskeligheter med! Det må være lov til å stille spørsmål og være skeptisk. Istedenfor å håne går det an å svare saklig, slik at man får en god diskusjon rundt det. Kanskje man til og med får «anti-vaksere» til å endre mening og forstå viktigheten av vaksiner, eller kanskje man bare må være enige om å være uenige.
Takk for responsen din!
 
Forskjellen er at om noen velger å gi barnet sitt kun frossenpizza, se tv i 17 timer i døgnet eller gi de godteri døgnet rundt, er det kun dem selv det går utover, (i hvert fall hvis man ikke skal dra den veldig langt.) Vaksinene er derimot et samarbeid mellom alle, da man 1. er avhengig av at nok mennesker vaksinerer seg for å hindre omløp av sykdommen, og 2. Selv risikerer å smitte dem som ikke kan vaksinere seg.
Jeg er fullstendig klar over det, som sagt har jeg valgt å følge vaksinasjonsprogrammet for mine barn. Jeg mener allikevel at man når lenger ved å diskutere respektfullt!
 
Jeg er fullstendig klar over det, som sagt har jeg valgt å følge vaksinasjonsprogrammet for mine barn. Jeg mener allikevel at man når lenger ved å diskutere respektfullt!
Ja, men hvis du er klar over det, så forstår du også kanskje hvorfor det kommer så sterke reaksjoner? For de som velger å ikke vaksinere barna sine, utsetter ikke bare sine egne barn for fare - og potensielt det offentlige for unødvendige kostnader, men andre uskyldige mennesker også. Det blir som å ha respekt for dem som drar med covid på juleselskap til eldre mennesker fordi de mener at det ikke er så farlig. Det er kanskje ikke ulovlig, men ikke rart at det vekker sterke følelser i folk.
 
Jeg er fullstendig klar over det, som sagt har jeg valgt å følge vaksinasjonsprogrammet for mine barn. Jeg mener allikevel at man når lenger ved å diskutere respektfullt!

Jeg synes ikke HCS sitt svar viste mangel på respekt. Og man må ikke respektere alle valg heller. Det er forskjell på mangel på respekt og å komme med saklige argumenter og mulige konsekvenser på et problem. Jeg har for min del ikke evne til å respektere at noen velger ikke å vaksinere barna sine etter barnevaksinasjonsprogrammet (med unntak av nye vaksiner som Rotarix og corona), rett og slett fordi jeg synes det er både historieløst, naivt og utviser stor grad av egoisme også. Men jeg vil såklart alltid forholde meg vennlig til folk jeg treffes også om de erklærer seg som motstander av å vaksinere barna med de vaksinene som er godt utprøvd over mange tiår. :)
Jeg må jo kunne si det, og fortsatt være saklig, slik jeg mener jeg er her. Jeg kan fremdeles ikke respektere et slikt valg og likevel klare å forholde meg til saklige argumenter og ikke personangrep.
 
Back
Topp