Utvide fedrekvoten

Jeg synes denne ordningen er helt topp. Tenker at det er flott at mor blir pushet litt ut i jobb og at far blir pushet til å være hjemme. Spesielt de mennene som ikke har lyst til å være hjemme. Det blir ofte til at mor tar alt for mye ansvar for babyen og ikke slipper far til, noe som fører til at både far og mor tror at det bare er mor og pupp som fungerer for å roe ned barnet. Etter 7 måneder i permisjonten tenker jeg at barnet kan spise endel fast føde på dagtid. Mor får også ammefri i 1-2 timer om dagen som man kan bruke til å enten amme hjemme før man går og etter man kommer hjem, eller til å pumpe seg så far kan gi flaske. Her tenker jeg at norske mødre er litt bortskjemte som forventer å være hjemme i mer enn 6-7måneder betalt av staten. I de fleste land er mammapermen kun på 2-5 måneder.. Så dette synes jeg ikke vi kan klage på. Ja til å få mannen hjem så han også skjønner hvor slitsomt det er med baby

Signerer denne!
 
Jeg synes det er supert at pappaen er hjemme med barnet jeg, og han synes det er supert å være å ha pappapermisjon. Men ingen av oss syntes det var supert når mini ikke ville spise fast føde (spiste minimalt) og ikke ville ta flaske. Pupp var det han ville ha. Og da er det verken gøy for meg som mor å dra og heller ikke for far som ikke får gitt barnet nok næring. Jeg hadde jo ammetid, men det var ikke slik at jeg kunne dra ifra akkurat når det passet meg. Jeg synes det blir litt drøyt å si at dette bare handler om innstilling! Jeg så frem til å starte på jobb igjen og gjøre noe annet enn å være mamma jeg, men jeg er fryktelig spent denne gangen iom at fedrekvoten har økt med 5 uker.

Dette tenker jeg tyder på at arbeidsplassene må tilrettelegge for ammende mødre, og nettopp dette kan foreldrepermisjonsordningen bidra til.
 
Jeg sier ikke at det bare handler om innstilling. Barn som nekter å spise fast føde og å ta flaske er imidlertid ikke normalen.

«Når babyen har fylt seks måneder, trenger den mer mat i tillegg til morsmelk eller morsmelkerstatning for å dekke behovet for energi og næringsstoffer. Noen barn har behov for fast føde enda tidligere.»
-Helsenorge

Mange hadde klart det om de bare hadde forsøkt. Ikke alle, men mange fler enn de som gjør det.

Unnskyld meg. Hva vet du om hvor hardt foreldre forsøker å få i barnet sitt mat?

Og til det andre, fra seks mnd skal de gravis få smake på flere og flere typer mat. Og det anbefales å vente noen dager mellom hver ny ting man gir.
 
På hvilket grunnlag søker dere? Vi går med et voldsomt tap på at han må ta lengre permisjon denne gangen enn sist, han tjener ca dobbelt så mye som meg og får helle ikke full utbetaling av nav :(

Vi er bønder, og det er uforsvarlig både for barn og dyr i produksjon at han har pappaperm. Går alarmen, så kan han ikke gå inn til dyrene for å fikse, fordi han ikke kan ha med baby. Baby kan heller ikke være igjen på «kontoret» alene uten tilsyn. Så skal da i verste fall 17000 dyr dø, eller ungen risikere å være uten omsorg i opptil et par timer....

Og vi må la alle jordene ligge brakk frem til han er ferdig med sin pappaperm i teorien, fordi han ikke får pløyet og sådd. Dette må han evt ta på kveld og natt når jeg ikke jobber.

Så vi håååååper i d lengste at det er grunnlag nok for å søke. Fordi for oss handler d ikke mest om det økonomiske, det handler om dyrevelferd og muligheten til å ha omsorgen for et barn.
 
Unnskyld meg. Hva vet du om hvor hardt foreldre forsøker å få i barnet sitt mat?

Og til det andre, fra seks mnd skal de gravis få smake på flere og flere typer mat. Og det anbefales å vente noen dager mellom hver ny ting man gir.
Trenger ikke å bli sint.
Når barnet er seks måneder begynner jernlagrene å bli tomme. De trenger derfor å spise mer jernholdig mat. Det er grunnen til at man starter introduksjonen av fast føde. Barnet trenger mer enn bare morsmelk. Man introduserer en matvare av gangen, men det betyr ikke at man ikke kan gi samme matvare flere dager på rad eller prøve flere ganger på en dag. På den måten bygger man opp et reportoar av matvarer man etterhvert kan veksle på. En måned er 30 dager med tilvenning, to måneder er 60 dager. Jeg har allerede skrevet at jeg er fullt klar over at noen barn bruker lengre tid på å starte opp med fast føde, så alle klarer det ikke, men mange ville klart det om de bare forsøkte. Jeg vet selv hvor mye lettere det er å bare rulle ut puppen. Det var kos både for henne og meg, og det var så mye mer praktisk enn å lage til smaksprøver og å ta med mat til henne når vi skulle ut på tur. Huske å legge mel til bløt på kvelden og å koke opp på morgenen. Hos oss aksepterte vesla fast føde lettere om jeg ikke var tilstede. Var jeg der ville hun ha pupp, når bare pappa var der tok hun mat når hun var sulten. Barnet sulter ikke ihjel. Ja, det kan være vanskeligere å opprettholde ammingen. Ja, det er tungvint å pumpe, om man i det hele tatt klarer det. Ja, det hadde vært lettest å bare bli hjemme.
 
Vi er bønder, og det er uforsvarlig både for barn og dyr i produksjon at han har pappaperm. Går alarmen, så kan han ikke gå inn til dyrene for å fikse, fordi han ikke kan ha med baby. Baby kan heller ikke være igjen på «kontoret» alene uten tilsyn. Så skal da i verste fall 17000 dyr dø, eller ungen risikere å være uten omsorg i opptil et par timer....

Og vi må la alle jordene ligge brakk frem til han er ferdig med sin pappaperm i teorien, fordi han ikke får pløyet og sådd. Dette må han evt ta på kveld og natt når jeg ikke jobber.

Så vi håååååper i d lengste at det er grunnlag nok for å søke. Fordi for oss handler d ikke mest om det økonomiske, det handler om dyrevelferd og muligheten til å ha omsorgen for et barn.
Ja, da får dere det nok godkjent uten problem :)
 
Trenger ikke å bli sint.
Når barnet er seks måneder begynner jernlagrene å bli tomme. De trenger derfor å spise mer jernholdig mat. Det er grunnen til at man starter introduksjonen av fast føde. Barnet trenger mer enn bare morsmelk. Man introduserer en matvare av gangen, men det betyr ikke at man ikke kan gi samme matvare flere dager på rad eller prøve flere ganger på en dag. På den måten bygger man opp et reportoar av matvarer man etterhvert kan veksle på. En måned er 30 dager med tilvenning, to måneder er 60 dager. Jeg har allerede skrevet at jeg er fullt klar over at noen barn bruker lengre tid på å starte opp med fast føde, så alle klarer det ikke, men mange ville klart det om de bare forsøkte. Jeg vet selv hvor mye lettere det er å bare rulle ut puppen. Det var kos både for henne og meg, og det var så mye mer praktisk enn å lage til smaksprøver og å ta med mat til henne når vi skulle ut på tur. Huske å legge mel til bløt på kvelden og å koke opp på morgenen. Hos oss aksepterte vesla fast føde lettere om jeg ikke var tilstede. Var jeg der ville hun ha pupp, når bare pappa var der tok hun mat når hun var sulten. Barnet sulter ikke ihjel. Ja, det kan være vanskeligere å opprettholde ammingen. Ja, det er tungvint å pumpe, om man i det hele tatt klarer det. Ja, det hadde vært lettest å bare bli hjemme.

Sønnen min var også veldig vrang på fast føde, og det var faktisk både provoserende og sårende med de som kommenterte at vi ikke prøvde hardt nok. Legen min fikk helt noia. "Herregud, du må jo få i han mat! Tving det i han! Prøv flaske med velling" Gutten tok ikke flaske, men da mente legen at det bare var å tvinge den i han. Oppskriften på spisevegring, kalles det!

Helsestasjonen ble veldig oppgitte over legens råd, og sa det ikke var noen grunn til bekymring. Det er faktisk helt normalt at noen barn krever noen ekstra måneder før de vil ta til seg fast føde. Gutten min var sunn og frisk og veide langt over snittet. Jernlagrene blir ikke tomme over natta, og spesielt friske barn som har hatt sen avnavling vil holde lengre på jernlagrene. Det er ikke noe unormalt med dette, og ikke noe grunnlag for å hevde at foreldrene ikke har prøvd hardt nok. Man skal ikke mase for å få et barn til å spise, det skal være lystbetont, og det skal være eksperimentering, lek og kos med mat de første månedene. Urmennesket stresset ikke med å fintelle måneder og si at "nå SKAL de spise", men jammen klarte menneskeheten seg likevel. ;)

Jeg byttet lege, forresten. Ikke interessert i å ha en lege som har så lite innsikt, og der avslørte hun seg grådig.

Så bare vær forsiktig med sånne påstander. Det er utrolig frustrerende når barnet ikke følger oppskriften, og vi foreldre trenger IKKE at dere legger skylda på oss.
 
Trenger ikke å bli sint.
Når barnet er seks måneder begynner jernlagrene å bli tomme. De trenger derfor å spise mer jernholdig mat. Det er grunnen til at man starter introduksjonen av fast føde. Barnet trenger mer enn bare morsmelk. Man introduserer en matvare av gangen, men det betyr ikke at man ikke kan gi samme matvare flere dager på rad eller prøve flere ganger på en dag. På den måten bygger man opp et reportoar av matvarer man etterhvert kan veksle på. En måned er 30 dager med tilvenning, to måneder er 60 dager. Jeg har allerede skrevet at jeg er fullt klar over at noen barn bruker lengre tid på å starte opp med fast føde, så alle klarer det ikke, men mange ville klart det om de bare forsøkte. Jeg vet selv hvor mye lettere det er å bare rulle ut puppen. Det var kos både for henne og meg, og det var så mye mer praktisk enn å lage til smaksprøver og å ta med mat til henne når vi skulle ut på tur. Huske å legge mel til bløt på kvelden og å koke opp på morgenen. Hos oss aksepterte vesla fast føde lettere om jeg ikke var tilstede. Var jeg der ville hun ha pupp, når bare pappa var der tok hun mat når hun var sulten. Barnet sulter ikke ihjel. Ja, det kan være vanskeligere å opprettholde ammingen. Ja, det er tungvint å pumpe, om man i det hele tatt klarer det. Ja, det hadde vært lettest å bare bli hjemme.

Jeg vil bare si at jeg ikke tror at dette handler om latskap. Det et isåfall fåtallet. Selvfølgelig vil man gi barnet sitt den næringen det trenger. For min del så laget jeg masse hjemmelaget mat til mini, både middager, frukt- og grønnsaksmos og ulike typer grøt. Jeg koste meg med å lage dette. Og jeg gledet meg til å kunne gi han fast føde, slik at han ikke var like avhengig av meg. Som Alille skriver her, så opplever jeg også det som sårende at man legger «skylden» på foreldrene. Barn er ulike, og man kan ikke sitte og si at sånn og sånn er det pga den erfaringen man har med sitt barn.
 
Tror ikke det skal bli noen problem, går jo på dyrevelferd eller barnets sikkerhet :) Sikkert ikke lett å få avløser for så mange dyr :)

Avløser for dyrene er ikke noe problem, verre med avløser for det tekniske systemet :) ingen andre enn mannen kan fikse det dersom noe ryker fysisk i huset. Dyrene kan jeg selv fikse før jobb/etter jobb også :)
 
Back
Topp