Utvide fedrekvoten

Freshman

Andre møte med forumet
Nå vil de utvide fedrekvoten enda mer fra 1.januar, slik at far og mor har 19 uker hver med en fellesperiode på 18 uker man fordeler selv hvis man velger 80% lønn.

For oss passer ikke dette i det hele tatt, og vi hadde nok problemer i utgpunktet med de 15 ukene til far. Dette fordi jeg som mor jobber langt hjemmefra, og han tjener mest, så det går ut over både vår økonomi og barnet(amming osv).

Blir så forbannet at man skal MÅTTE ta ut et visst antall uker, og for å fortsette å amme kanskje måtte ta perm. uten lønn. :mad:

Hva synes dere om dette?

På underskrift.no er det kampanjer mot forslaget, så bare bra hvis flere kan skrive under der.
 
Skjønner at dette blir vanskelig for mange. De gjør det jo slik siden det er mange fedre som ikke vil være hjemme med barna i det hele tatt.
Men burde ha funnet ut noe annet enn så lenge. Dette blir jo på sikt å gå ut over barnet, mange mødre som ikke har mulighet til og dra hjem for å amme barnet, og de anbefaler jo amming lengst mulig.

Her har vi ikke den problemstillingen, da mannen er ufør og jeg får automatisk all permisjonen.
 
Jeg mener barn og hensyn til amming skal gå før likestilling. Når det er sagt er det ikke alle som ammer den nye ordninga passer for heller, mtp tilknytning. Det er mange utviklingstrinn og ved 7-8mnd begynner babyene bli veldig bevisste på adskillelse.

Jeg mener det finnes bedre tiltak for likestilling. Feks forslaget fra jm-forbundet om at far er hjemme lengre rett etter fødsel. Jeg tror også at de rutinene som foreldrene lager sammen rett etter fødsel kan være avgjørende for å påvirke fordeling av husarbeid, barneomsorg og forebygger fødselsdepresjon.

Selv har vi planlagt økonomien sånn at vi skal ha råd til lang ubetalt permisjon til oss begge. Både pga amming, tilknytning og å slippe tidlig barnehagestart.
 
Her klikka d for mannen når han hørte det! «Heldigvis» for oss, så får vi søkt om å overføre hans permisjon til meg i deler av hans permisjon! Men blir veldig knotete, for han tar de 10 første ukene, så skal vi søke om at jeg får de 9 siste.... blir knotete for min arbeidsgiver dessverre!
 
Her klikka d for mannen når han hørte det! «Heldigvis» for oss, så får vi søkt om å overføre hans permisjon til meg i deler av hans permisjon! Men blir veldig knotete, for han tar de 10 første ukene, så skal vi søke om at jeg får de 9 siste.... blir knotete for min arbeidsgiver dessverre!
På hvilket grunnlag søker dere? Vi går med et voldsomt tap på at han må ta lengre permisjon denne gangen enn sist, han tjener ca dobbelt så mye som meg og får helle ikke full utbetaling av nav :(
 
Passer veldig dårlig her også. Greit med likestilling altså men får har fremdeles ikke muligheten til å amme sitt barn. Da tenker jeg det blir helt feil å pålegge får enda flere uker. Synes 15 uker er mer enn nok og det synes barnefar også. Håper det ikke blir vedtatt men er siste frist til å sende inn protester i dag. Jeg har skrevet under på kampanjen. Det blir ikke likestilling når mor blir tvunget til permisjon uten lønn grunnet amming.
 
Passer ikke for oss heller m. Mannen min var 11 uker hjemme med de 2 andre og ja han koste seg men han syntes 11 uker var mer enn nok. Og jeg ammet guttene til de var ca 1 år. Og blir for mye styr for gubben å reise til jobben min for å amme når vi bare har en bil og den må jeg bruke. Jeg tok 80 prosent lønn og det er det vi ønsker denne gangen også. Jeg er helt enig i at pappaene skal få være lenger hjemme de også men ikke på bekostning av oss mammaene og babyene. Våre barn er like knytta til pappaen som til meg sjøl om jeg var lenge hjemme de andre gangene...
 
hadde det ikke vært for amminga hadde jeg syntes at dette hadde vært utelukkende positivt. Dersom jeg ikke amma ville vi delt permisjonen 50/50, fordi det er så utrolig viktig med tilknytning til pappan også. Her i huset syntes far permisjonstida var kjempefin, og jeg syntes det var fint å se de to bli så nære. Han tok noen ekstra uker av fellesperioden sist og dette var veldig fint for vår del - men både han og jeg fikk kommentarer til dette på hver vår kant: jeg fikk spørsmål om jeg virkelig ville gi bort permisjonen til ham(!) som om det er «min» å gi vekk, mens han fikk spørsmål fra sin sjef fler ganger på om han virkelig skulle ha mer enn 10 uker. Det lønte seg ikke økonomisk å løse det sånn, men for oss var det verdt kostnaden for mer far-sønn-tid. Med en eventuell ny ordning kommer jeg til å ta ulønna frem til det er praktisk mtp amming. Har to timer ammefri på jobb, og gangavstand, så sist gikk dette fint uten å ta ulønna permisjon.
 
Vi kommer nok til å velge 100%, så blir ikke berørt av dette forslaget. Men jeg synes 15 uker er mye. Forrige graviditet var det 10 uker på far, og husker at jeg på det tidspunktet jeg startet på jobb igjen fortsatt ammet mye. Sønnen min foretrakk pupp fremfor fast føde, så jeg synes det var veldig stress pga dette. Ammet også fortsatt en del på natt på det tidspunktet. Spent på hvordan det blir nå som det blir 5 uker tidligere. Jeg synes det er positivt med en pappakvote, men når de øker den bør den ikke tas fra mor, men helles økes totalt.

Kan man stoppe foreldrepermisjonen for å ta ulønnet permisjon før far tar sin del?
 
Vi kommer nok til å velge 100%, så blir ikke berørt av dette forslaget. Men jeg synes 15 uker er mye. Forrige graviditet var det 10 uker på far, og husker at jeg på det tidspunktet jeg startet på jobb igjen fortsatt ammet mye. Sønnen min foretrakk pupp fremfor fast føde, så jeg synes det var veldig stress pga dette. Ammet også fortsatt en del på natt på det tidspunktet. Spent på hvordan det blir nå som det blir 5 uker tidligere. Jeg synes det er positivt med en pappakvote, men når de øker den bør den ikke tas fra mor, men helles økes totalt.

Kan man stoppe foreldrepermisjonen for å ta ulønnet permisjon før far tar sin del?
Ja, du kan søke om utsettelse av hans permisjon, vi gjorde det sist så jeg fikk tatt ferie etter min permisjon og før hans starta. Men den gang var det veldig strengt at man måtte søke utsettelse, ellers risikerte han å miste alle foreldrepenger
 
Jeg synes denne ordningen er helt topp. Tenker at det er flott at mor blir pushet litt ut i jobb og at far blir pushet til å være hjemme. Spesielt de mennene som ikke har lyst til å være hjemme. Det blir ofte til at mor tar alt for mye ansvar for babyen og ikke slipper far til, noe som fører til at både far og mor tror at det bare er mor og pupp som fungerer for å roe ned barnet. Etter 7 måneder i permisjonten tenker jeg at barnet kan spise endel fast føde på dagtid. Mor får også ammefri i 1-2 timer om dagen som man kan bruke til å enten amme hjemme før man går og etter man kommer hjem, eller til å pumpe seg så far kan gi flaske. Her tenker jeg at norske mødre er litt bortskjemte som forventer å være hjemme i mer enn 6-7måneder betalt av staten. I de fleste land er mammapermen kun på 2-5 måneder.. Så dette synes jeg ikke vi kan klage på. Ja til å få mannen hjem så han også skjønner hvor slitsomt det er med baby
 
Jeg synes denne ordningen er helt topp. Tenker at det er flott at mor blir pushet litt ut i jobb og at far blir pushet til å være hjemme. Spesielt de mennene som ikke har lyst til å være hjemme. Det blir ofte til at mor tar alt for mye ansvar for babyen og ikke slipper far til, noe som fører til at både far og mor tror at det bare er mor og pupp som fungerer for å roe ned barnet. Etter 7 måneder i permisjonten tenker jeg at barnet kan spise endel fast føde på dagtid. Mor får også ammefri i 1-2 timer om dagen som man kan bruke til å enten amme hjemme før man går og etter man kommer hjem, eller til å pumpe seg så far kan gi flaske. Her tenker jeg at norske mødre er litt bortskjemte som forventer å være hjemme i mer enn 6-7måneder betalt av staten. I de fleste land er mammapermen kun på 2-5 måneder.. Så dette synes jeg ikke vi kan klage på. Ja til å få mannen hjem så han også skjønner hvor slitsomt det er med baby
Det er absolutt ikke alle barn som spiser særlig med fast føde når de er sju måneder gamle. At fedre må mer på banen er helt greit, men ikke på bekostning av amming og økonomi. Ammefri er en rettighet ikke alle kan benytte seg av, og for mange vil for tidlig oppstart i jobb bety kroken på døra for ammingen, noe som er innmari synd i og med alle helsefordelene det innebærer for både mor og barn.
 
Jeg synes denne ordningen er helt topp. Tenker at det er flott at mor blir pushet litt ut i jobb og at far blir pushet til å være hjemme. Spesielt de mennene som ikke har lyst til å være hjemme. Det blir ofte til at mor tar alt for mye ansvar for babyen og ikke slipper far til, noe som fører til at både far og mor tror at det bare er mor og pupp som fungerer for å roe ned barnet. Etter 7 måneder i permisjonten tenker jeg at barnet kan spise endel fast føde på dagtid. Mor får også ammefri i 1-2 timer om dagen som man kan bruke til å enten amme hjemme før man går og etter man kommer hjem, eller til å pumpe seg så far kan gi flaske. Her tenker jeg at norske mødre er litt bortskjemte som forventer å være hjemme i mer enn 6-7måneder betalt av staten. I de fleste land er mammapermen kun på 2-5 måneder.. Så dette synes jeg ikke vi kan klage på. Ja til å få mannen hjem så han også skjønner hvor slitsomt det er med baby

Det er slett ikke alle babyer som spiser noe særlig fast føde på dagtid, eller tar flaske. Ikke lar det seg gjøre å få møtte for å amme midt på dagen heller.
 
Far tok over etter syv måneder sist. Gikk kjempefint. Har mye å si med hvilken innstilling man har. Ønsker mor å være hjemme, så kan man finne mange kompliserende årsaker som gjør at far ikke kan ta over.

Det er trist at man må ha slike regler for å få fler fedre til å ta en større del av permisjonen. Jeg er veldig klar over at mange menn ikke ønsker å ha permisjon. Det er imidlertid også mange menn som ønsker mer permisjon enn de får. Mange kvinner vil ha mest mulig permisjon selv, og lar ikke pappaen få mer enn han må. Dessverre er det også arbeidsgivere som er tydelige på at de ikke liker at menn tar ut pappaperm. Siden menn ofte tjener mer er det også økonomiske årsaker til at de tvinges til å ta minst mulig permisjon.
Folk burde få velge selv, uten alle disse restriksjonene.
 
Jeg synes denne ordningen er helt topp. Tenker at det er flott at mor blir pushet litt ut i jobb og at far blir pushet til å være hjemme. Spesielt de mennene som ikke har lyst til å være hjemme. Det blir ofte til at mor tar alt for mye ansvar for babyen og ikke slipper far til, noe som fører til at både far og mor tror at det bare er mor og pupp som fungerer for å roe ned barnet. Etter 7 måneder i permisjonten tenker jeg at barnet kan spise endel fast føde på dagtid. Mor får også ammefri i 1-2 timer om dagen som man kan bruke til å enten amme hjemme før man går og etter man kommer hjem, eller til å pumpe seg så far kan gi flaske. Her tenker jeg at norske mødre er litt bortskjemte som forventer å være hjemme i mer enn 6-7måneder betalt av staten. I de fleste land er mammapermen kun på 2-5 måneder.. Så dette synes jeg ikke vi kan klage på. Ja til å få mannen hjem så han også skjønner hvor slitsomt det er med baby
Med min første hadde det funket fint at far hadde tatt over på det tidspunktet, men med nummer to hadde det ikke funket. Ho nektet flaske, selv om eg ikke var til stede, både mm og mme, nektet å spise fast føde selv om eg ikke var der, skulle kun ha pupp :)
 
Far tok over etter syv måneder sist. Gikk kjempefint. Har mye å si med hvilken innstilling man har. Ønsker mor å være hjemme, så kan man finne mange kompliserende årsaker som gjør at far ikke kan ta over.

Det er trist at man må ha slike regler for å få fler fedre til å ta en større del av permisjonen. Jeg er veldig klar over at mange menn ikke ønsker å ha permisjon. Det er imidlertid også mange menn som ønsker mer permisjon enn de får. Mange kvinner vil ha mest mulig permisjon selv, og lar ikke pappaen få mer enn han må. Dessverre er det også arbeidsgivere som er tydelige på at de ikke liker at menn tar ut pappaperm. Siden menn ofte tjener mer er det også økonomiske årsaker til at de tvinges til å ta minst mulig permisjon.
Folk burde få velge selv, uten alle disse restriksjonene.

Jeg synes det er supert at pappaen er hjemme med barnet jeg, og han synes det er supert å være å ha pappapermisjon. Men ingen av oss syntes det var supert når mini ikke ville spise fast føde (spiste minimalt) og ikke ville ta flaske. Pupp var det han ville ha. Og da er det verken gøy for meg som mor å dra og heller ikke for far som ikke får gitt barnet nok næring. Jeg hadde jo ammetid, men det var ikke slik at jeg kunne dra ifra akkurat når det passet meg. Jeg synes det blir litt drøyt å si at dette bare handler om innstilling! Jeg så frem til å starte på jobb igjen og gjøre noe annet enn å være mamma jeg, men jeg er fryktelig spent denne gangen iom at fedrekvoten har økt med 5 uker.
 
Jeg synes det er supert at pappaen er hjemme med barnet jeg, og han synes det er supert å være å ha pappapermisjon. Men ingen av oss syntes det var supert når mini ikke ville spise fast føde (spiste minimalt) og ikke ville ta flaske. Pupp var det han ville ha. Og da er det verken gøy for meg som mor å dra og heller ikke for far som ikke får gitt barnet nok næring. Jeg hadde jo ammetid, men det var ikke slik at jeg kunne dra ifra akkurat når det passet meg. Jeg synes det blir litt drøyt å si at dette bare handler om innstilling! Jeg så frem til å starte på jobb igjen og gjøre noe annet enn å være mamma jeg, men jeg er fryktelig spent denne gangen iom at fedrekvoten har økt med 5 uker.
Jeg sier ikke at det bare handler om innstilling. Barn som nekter å spise fast føde og å ta flaske er imidlertid ikke normalen.

«Når babyen har fylt seks måneder, trenger den mer mat i tillegg til morsmelk eller morsmelkerstatning for å dekke behovet for energi og næringsstoffer. Noen barn har behov for fast føde enda tidligere.»
-Helsenorge

Mange hadde klart det om de bare hadde forsøkt. Ikke alle, men mange fler enn de som gjør det.
 
Jeg synes det er trist at de fjerner mer av valgfriheten til foreldrene selv. Synes selvsagt at det er bra at far MÅ ta sin del av permisjonen, men at de skal tvinge familier på denne måten synes jeg er synd. Til og med jordmorforeningen er imot denne tredelingen som er gjennomført. Hadde mer forstått tredeling ved 80% enn med 100%. Det er ikke bare bare og ta ut ammefri heller. Bor 45 minutt unna jobb og det at jeg eventuelt skulle kommet 1 time forsent til jobb hver dag og gått en time senere, hadde ikke fungert der jeg jobber, i det hele tatt! Og det er ikke bare å dra hjem i lunsjen og amme heller. Det vil med andre ord si at dersom jeg skal fortsette å amme etter jeg begynner på igjen på jobb med en liten en hjemme på knapp 7 måneder som fortsatt skal ha morsmelk som hovedernæring det første leveåret (i følge WHO), vil det si at lille må klare seg i snart 9 timer uten morsmelk. Jeg har ikke pumpevennlige pupper (erfaring fra forrige svangerskap med hjelp av ammehjelper) som vil si at da må lille over på erstatning, noe jeg synes burde vært totalt unødvendig. Veldig lett å snakke om ammefri, men det er ikke i alle "stillinger" det er så lett å gjennomføre uten at det fører til en merbelastning på de andre du jobber med.
 
Jeg sier ikke at det bare handler om innstilling. Barn som nekter å spise fast føde og å ta flaske er imidlertid ikke normalen.

«Når babyen har fylt seks måneder, trenger den mer mat i tillegg til morsmelk eller morsmelkerstatning for å dekke behovet for energi og næringsstoffer. Noen barn har behov for fast føde enda tidligere.»
-Helsenorge

Mange hadde klart det om de bare hadde forsøkt. Ikke alle, men mange fler enn de som gjør det.

Sønnen vår fikk begynne å smake litt fast føde fra han var 4mnd, men tok lang tid før han spiste såpass mye at dette kunne erstatte ammingen. Jeg vet ihvertfall om flere i min omgangskrets med samme problem. Og flaskenekt er vel ikke så uvanlig.

Men er enig i at enkelte mødre kan ta over såpass mye at far ikke slipper til. Har selv reagert på dette hos enkelte venner. Hjemme hos oss er vi ihvertfall veldig bevisst på dette. Jeg er positiv til fedrekvoten, men jeg synes som sagt at de fem ukene ikke burde blitt tatt fra mor. Syns det er viktig å ikke dra alle over en kam, for barn er så ulike. Og med den erfaringen jeg har er jeg derfor spent på hvordan det blir denne gang.
 
Dere som har barn med flaskenekt, har dere prøvd mm på kopp? Barn i den alderen begynner jo gjerne også å drikke vann fra kopp/tutekopp så det går jo an å prøve.

Når det er sagt så syns jeg det er litt påfallende hvor mange som sliter med fast føde og flaskenekt i denne debatten, så jeg tror ikke alltid det er det det handler om desverre. Selvfølgelig er det slik for noen, men jeg syns nesten alle bruker dette som argumenter og det er litt merkelig syns jeg. Mye handler om innstilling, selvfølgelig ikke for alle men for de fleste. Mange har jo allerede problemer før barnet er født.
 
Back
Topp