Utstyrsliste

De mest oppdaterte helsesykepleierne fraråder nå bruk av morsmelk i nesa på babyene, da morsmelka løsner opp den tette nesa men også gjør at snørra klumper seg sammen i en større klatt...
Oi, det visste jeg ikke :hilarious: Takk for info :love7
 
Enig i at man ikke trenger så mye sengetøy. Så er det også vanskelig (spesielt for førstegangsfødende) å anslå hvilke klesstørrelser man trenger til hvilken sesong. Du vet heller ikke om ungen får hudreaksjon på ull.

jeg veide 5kg da jeg ble født, og kjøpte derfor ingen klær i str 50 da jeg gikk gravid sist. Og str 56 brukte han heller ikke lenge... så 62 og oppover var riktigst for oss.
Klær opp til str 86 blir heller ikke særlig slitt er min erfaring, så her ville jeg kjøpt alt brukt (unntatt ull, da gulpeflekker og bæsjeflekker ødelegger mye ellers fine plagg).
Fra str 92 ble jeg nødt å kjøpe mye nytt forrige gang.

så moralen er, ikke kjøp masse på forhånd!
 
Hadde nesesuger men brukte en gang, saltvann var mye bedre her. Her kommer det så klart ann på barnet.

Du kan også bytte babypudder ut med potetmel. Har selv brukt babypudder 2-3 ganger og det lukter for mye parfyme for meg, denne gang vil jeg bruke potetmel. Brukte heller ikke våtservietter før hun var nærmeret året, vann og tørrservietter er utrolig nyttig.

Brukte aldri kortarmet body før sommer nr2, lå i bleien inne og tynn ull/bomull langarmet body ute i skyggen første året.

Enig!
Saltvannspray fungerte mye bedre her også.
Oss foreldre bruker den også i blant.

De brukte våtservietter i bhg, men datteren min ble veldig rød og sår av det. Lagde derfor egne våtservietter ved å ha tørrservietter i en boks som vi helte kokt vann med litt kokosolje i. Voila! Ferdige våtservietter uten masse rart i. Så får såre barnerumper litt ekstra smøring fra kokosoljen også. De fungerer mye bedre enn vanlige våtservietter syns jeg og er dessuten geniale til å fjerne bla. tomatsaus fra barnekinn og vannfast mascara.
 
Jeg er førstegangsgravid, og synes det er så vanskelig å finne ut hva jeg trenger, til alle punkt. Jeg har forsøkt å lage en liste, kanskje den kan hjelpe flere, men dersom noen har noen innspill blir jeg veldig glad! :D



Stelle:
- kommode
- bleier
- tørrkluter
- våtservietter
- vaskekluter (10-20stk) (hva skal du bruke de til? Jeg synes mange er for ru, så bruker de kun under hodet på stellebordet til å fange opp gulp)
- håndduker (5 stk) (trengs ikke så mange, og baby bruker fint vanlig håndduk. De bades ca én gang i uken)
- nyfødtsete bade (trengs ikke, du holder baby fint uten)
- babyolje
- sinksalve
- babypudder (hva er dette? Trengs neppe)
- vaskekrem (hva er dette? Har ikke og trenger neppe)
- nesesug
- neglklipper ( nei, babynegler rives kun, og de må bli mye større før du kan bruke babyklipperen uansett)
- febermåler
- paracet til baby
- gulpekluter (10 stk)

Om du skal ha gutt, vil jeg varmt anbefale masse små håndduker til å ha under/over han på stellebordet, alternativt brettebleier til å legge under/over. Babyer elsker å tisse på stellebordet, og guttene tisser oppover....

Sove:
- sprinkelseng og madrass
- dyne(r)
- sengesett (3-5 stk) (ikke kjøp så mange i den minste størrelsen/til babydyna)
- laken (5 stk) (her kan du godt investere i mange laken, bleielekkasjer oppstår...)
- tisselaken (se over, kjøp ihvertfall 4/5 så du har noen å rullere på)
- koseklut(er) (baby bryr seg ikke om det på leeeeenge)
- pledd/teppe (1-2 stk)
- babynest (valgfritt, ikke nødvendig)
- lammeskinn (valgfritt)
- babycall

Reise:
- bæresele/bæresjal (kjempekjekt innendørs hjemme altså!!! Eneste måten å få baby til å slappe av innimellom her, bærer i selen opp og ned trappa)
- barnevogn
- myggnett og regntrekk
- bilstol og base
- stelleveske/sekk

Klær:
- langarma body (6 stk)
- kortarma body (6 stk) (kun om du har det veldig varmt altså)
- ullbody (3 stk)
- strømpebukse (6 stk)
- sokker (6 par) (ikke behov for mer enn 2 par, kjøp heller inn senere)
- bukse (3-4 stk) (trenger ikke både strømper og bukser, og du trenger neppe mer enn 3 totalt av begge deler)
- lue (2 bomull og 2 varmere) (babyer skal ikke ha på lue inne, 1 nyfødtlue til sykehuset holder, og 1 varm til å ha på i vogn)
- votter (2 par) (det holder med ett par)
- utedress
- lester (dropp sokker og gå kun for lester...)
- pyjamas (6 stk) (velg sovepose isåfall, eller pyjamas uten føtter)
- klorevotter (valgfritt, ikke nødvendig)
- siklesmekker (jaaaaa, ca 5-6 stykker er fint, men 1 i ull er bedre enn 4 i bomull, for den kan du bare tørke av og bruke videre)

Mor:
- ammeBH
- ammeinnlegg
- ammepute (vent heller og se om du trenger)
- brystsalve
- store bind
- evt. bleier (nattbind er kjekt, men se ann hvor mye du blør)
- truseinnlegg
- gravidklær
- ammetopper (mange ammetopper og ammeklær passer for gravide også, så kjøp kombinert)
- flasker (4 stk) (vent og se)
- ammepumpe (vent og se an melkeproduksjonen)

Annet:
- smokker (lurt å ha noen ulike å velge i, men dette kan også fint kjøpes senere. De anbefaler ikke smokk eller flaske før tidligst 4 uker)
- vippestol (valgfritt)
- babygym

Jeg har skrevet kommentarer inn i innlegget ditt, se bak i parentes. For øvrig kan jeg anbefale deg en bbhugme, og organizer/koppholder til barnevogn. Og vognpose/bilstolpose for de kaldere dagene. Kommer jo an på hvor i landet du bor. Vi har ellers hatt kjempegod bruk for tøybleier, typen prefolds. Dette da til gulpeklut/på stellebordet/til stelleveska. De kan brettes til bleier, men er altså helt supre til alt annet også. Skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten. Stellebordet her bæsjes ut/tisses på mange ganger daglig. De er mye tykkere enn vanlige gulpekluter, tar til seg fukten mye bedre! Baby sover med en under hodet, og om han gulper så suger de så godt at han ikke liksom ligger i det/slipper å bli våt.

Kan også anbefale deg å gå for en bedside crib i tillegg til en sprinkelseng. Her har vi sprinkelsenga stående i stua og bedside crib inne på soverommet vårt. En liten babydyne (de minste dynene) er også kjekt, da de til sprinkelsenga er veldig store.
 
Jeg er ikke så aktiv her inne, men er innom iblant og leser svarene, er så glad for alle deres svar! :) jeg har ikke tenkt å handle inn absolutt alt med en gang, jeg har bare skrevet en liste over ting jeg må ha og kanskje må ha, for å ha et utgangspunkt å gå etter. Er flere ting jeg ikke orker å tenke på å handle inn før babyen er født, nye ting kommer på lista, og noen ting strykes ut :D
 
Er så forskjellig også, noen igjen har fortalt meg at jeg burde ha maaange sengeskift, og definitivt nesesug. Kanskje forkjølelse ikke er et problem i sør, men tro meg, sommer i nord er ikke sommer, evt. bare to-tre dager da :laughing002
Med utedress tenker jeg en slags dress når vi skal ut av hus. Typ evt strikkedress ja :)

Ang. nesesug, sa mamma at det trengte jeg ikke. Iallefall ikke når de er helt små, da brukte hun bare morsmelk, beste medisin sa hun. Hun har 12 barn (dette er min første)
 
Hvilke sengklær er å anbefale til baby? Bomull, flanell, krepp?
Vi har hatt alt i bomull til førstemann, men må ærlig inrømme at det ikke var et aktivt valg :woot: var liksom bare det jeg kom på. Flanell kan kanskje bli litt klamt for en sommerbaby?
 
Ang. nesesug, sa mamma at det trengte jeg ikke. Iallefall ikke når de er helt små, da brukte hun bare morsmelk, beste medisin sa hun. Hun har 12 barn (dette er min første)
Morsmelk i nesa er ikke anbefalt lenger, det løsner snørren men gjør at den koagulerer i en større klump igjen.
 
Enig i at man ikke trenger så mye sengetøy. Så er det også vanskelig (spesielt for førstegangsfødende) å anslå hvilke klesstørrelser man trenger til hvilken sesong. Du vet heller ikke om ungen får hudreaksjon på ull.

jeg veide 5kg da jeg ble født, og kjøpte derfor ingen klær i str 50 da jeg gikk gravid sist. Og str 56 brukte han heller ikke lenge... så 62 og oppover var riktigst for oss.
Klær opp til str 86 blir heller ikke særlig slitt er min erfaring, så her ville jeg kjøpt alt brukt (unntatt ull, da gulpeflekker og bæsjeflekker ødelegger mye ellers fine plagg).
Fra str 92 ble jeg nødt å kjøpe mye nytt forrige gang.

så moralen er, ikke kjøp masse på forhånd!
Det er nok veldig forskjellig hvor slitt klærne er i de ulike størrelsene.. vår begynte å åle seg fremover ved 5.5 måneders alder, brukte da størrelse 74, så nå når jeg skulle se gjennom hva som kunne brukes ble det nesten ingen plagg igjen, for alt var slitt på magen og albuer og knær :hilarious: mens i 80 og 86 kan jeg bruke stort sett alt om igjen, det som ikke er ødelagt av matflekker da
 
Enig!
Saltvannspray fungerte mye bedre her også.
Oss foreldre bruker den også i blant.

De brukte våtservietter i bhg, men datteren min ble veldig rød og sår av det. Lagde derfor egne våtservietter ved å ha tørrservietter i en boks som vi helte kokt vann med litt kokosolje i. Voila! Ferdige våtservietter uten masse rart i. Så får såre barnerumper litt ekstra smøring fra kokosoljen også. De fungerer mye bedre enn vanlige våtservietter syns jeg og er dessuten geniale til å fjerne bla. tomatsaus fra barnekinn og vannfast mascara.

så lurt! Hvor lenge kan de ligge i boksen? Lar du dem ligge i vann over flere dager i lukket boks?
Eller heller du på kokt vann og olje ved hver bruk? Vi skal ha stellebord på soverommet på natta for må ned en etasje til badet og det orker jeg ikke. Hadde tenkt å ha en liten balje med vann til å dyppe klut i, eller bruke våtservietter, men er egentlig ikke så fan av å bruke våtservietter mer enn nødvendig...
 
så lurt! Hvor lenge kan de ligge i boksen? Lar du dem ligge i vann over flere dager i lukket boks?
Eller heller du på kokt vann og olje ved hver bruk? Vi skal ha stellebord på soverommet på natta for må ned en etasje til badet og det orker jeg ikke. Hadde tenkt å ha en liten balje med vann til å dyppe klut i, eller bruke våtservietter, men er egentlig ikke så fan av å bruke våtservietter mer enn nødvendig...

Det har jeg full forståelse for!
Er pes nok å skifte bleier på natta. De holder til de tørker ut. Det er jo bare olje og vann, så de blir ikke dårlige. Eller, olje kan jo harskne, men det tar laaaaang tid. Har de tørket ut, så kan en helle litt vann over dem og riste boksen litt, så er de fine igjen. Vi skiftet boks i bhg en gang i uken ca.
 
Det er nok veldig forskjellig hvor slitt klærne er i de ulike størrelsene.. vår begynte å åle seg fremover ved 5.5 måneders alder, brukte da størrelse 74, så nå når jeg skulle se gjennom hva som kunne brukes ble det nesten ingen plagg igjen, for alt var slitt på magen og albuer og knær :hilarious: mens i 80 og 86 kan jeg bruke stort sett alt om igjen, det som ikke er ødelagt av matflekker da
Ja når du sier det... det er kanskje «krypeklærne» som blir slitt fortest. Men har arvet en del ull i str 92 og opp, og det er slitent tøy, altså. Bomull i store størrelser ble ikke like slitt.
 
Det har jeg full forståelse for!
Er pes nok å skifte bleier på natta. De holder til de tørker ut. Det er jo bare olje og vann, så de blir ikke dårlige. Eller, olje kan jo harskne, men det tar laaaaang tid. Har de tørket ut, så kan en helle litt vann over dem og riste boksen litt, så er de fine igjen. Vi skiftet boks i bhg en gang i uken ca.
Takk for svar. Da prøver vi det ut
 
Ville droppa sinksalve, babypudder og andre kremer. Baby trenger ikke slikt. En salve som er fin både for stumpen og puppene er Bepanthen. Og blir baby sår kan du eventuelt kjøpe Inotyol om problemet dukker opp. Når det er sagt frarådes det å bruke talkum/pudder nærme baby da deg kan gjøre stor skade på lungene om baby puster inn det fine kalkstøvet når det svever i luften.
Kremer behøver heller ikke en nyfødt baby, med mindre den er født atopisk men det er ikke så ofte. Da kan man heller kjøpe det siden. En god olje er alt man behøver.

Ville kjøpt purelan å ha i sykehusbagen til mor, gull for å forebygge og behandle såre brystvorter. Bor du i Nord-Norge kan vognpose være kjekt, selv i juni. Har selv brukt dunposen når det var 5 grader og sludd i slutten av juni.

Vi brukte ikke engangsstellekluter. En vanlig myk vaskeklut gjør super jobb! Hadde masse (typ 30-40) små gasskluter til vask av stump. Når vi skulle ut bløta jeg de på forhånd med litt kokkosolje i vannet og tok de med i en våtserviettboks. Skitne kluter ble putta i en våtpose til vi kom hjem.
 
Last edited:
Her er min liste. Dette er 3. barn så det er mye jeg ikke gidder å kjøpe før jeg vet om jeg trenger det, og noen ting jeg vet var nyttig sist og derfor kjøper.

Stelle:
- Bleier (får gratis i babypakke)
- Tøybleier (vi skal kjøre kombiløsning med tøybleier på dagen og engangs på natta.)
- Våtpose til våre skift og tøybleier
- tørrkluter (får gratis i babypakke)
- våtservietter (får gratis i babypakke)
- vaskekluter (10stk)
- håndkle
- babyolje (får gratis i babypakke)
- gulpekluter (20 stk)
- Stellematta


Sove:
- Bedside crib
- Vugge til underetasjen
- Baby nest
- Sovepose
- koseklut (får gratis i babypakke)
- pledd/teppe (1-2 stk)
- babycall
- Snuza pustemonitor (for min egen ro rett og slett)

Reise:
- bæresjal
- meitai
- barnevogn
- myggnett og regntrekk
- stelleveske/sekk
- Koppholder til vogn
- Fotsekk til vogn
- Vognpose

Klær:
(Har fått mye, så gidder ikke kjøpe ekstra når det uansett kun skal bruker i kort periode)
- siklesmekker (10+)
- Solhatt

Mor:
- ammeBH (PS: kjøpte før baby var født første gang. De passet aldri. Bør kjøpes etter fødsel så man vet hvilken størrelse puppene blir. Rett etter fødsel er de veldig store, så jeg brukte bare en singlet første uka og kjøpte BH etter det)
- ammeinnlegg (får gratis i babypakke)
- store bind
- gravidklær
- ammepumpe (Brukte aldri sist, men har lyst til å ha mer lager av melk denne gangen.)
- Poser til å fryse melk


Annet:
- smokker (får gratis i babypakke)
- babygym
- Tripp trapp newborn
- Tripp trapp bøyle
- Solkrem 50+
- Trappegrind
- Anti-skliteip til trapp
- Food processor til å lage babymat og annet (det er ikke helt babyutstyr, men vi har ikke fra før av, så dette er en gylden mulighet til å si at jeg trenger det.)
 
Last edited:
Er så forskjellig også, noen igjen har fortalt meg at jeg burde ha maaange sengeskift, og definitivt nesesug. Kanskje forkjølelse ikke er et problem i sør, men tro meg, sommer i nord er ikke sommer, evt. bare to-tre dager da :laughing002
Med utedress tenker jeg en slags dress når vi skal ut av hus. Typ evt strikkedress ja :)

sniker, her brukte vi nesesug mye fra starten, ikke fordi hun var forkjøla men fordi hun drev å gulpet så det kom ut nesen og tettet seg pga det;-)

tenker det er en slik greier som man får bruk for på ett eller annet tidspunkt uansett så greit å ha i hus, for typisk ting du plutselig trenger på natta eller noe når du ikke får tak i det;-)

ellers enig at noen ting kan man se ann hva man trenger, enig i listen om å kjøpe ca 10 gulpekluter feks, ikke alle barn gulper noe særlig, se det an og kjøp mer etter fødsel om du får et barn som gulper mye;-)
 
Fin liste! Jeg syntes det var veldig greit med en tinkafu solbeskytter(ser ut som en stor caps en har på kalesja), evnt en parasoll til vogna. Da kan baby ligge i bare body feks i vogna om det blir varmt, og en slipper å få sollys direkte i bagen om en triller med sola bak ryggen. Jeg kjøpte brukt for 100kr.:)

Så ville jeg også avventet litt med å kjøpe så mye, for en får ofte gaver/ tilbud om å arve, osv. Evnt kjøpe noe brukt. Er bedre for babyen med plagg som er vaska noen ganger, og bedre for miljøet. :) De vokser så fort i starten!

Enig. Sol capsen er et MUST!
 
Back
Topp