Utstyrsliste

En tråd i 'Juni 2020' startet av Baby20♡, 17 Jan 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Chawa Elsker forumet Tilgangsansvarlig Oktoberbarna 2021♡ Junilykke 2020 ♡

Oi, det visste jeg ikke :hilarious: Takk for info :love7

• Hjertelig Hjertelig x 1
  2. Mininirime Glad i forumet Marsboerne 20 18 Junilykke 2020 ♡

Enig i at man ikke trenger så mye sengetøy. Så er det også vanskelig (spesielt for førstegangsfødende) å anslå hvilke klesstørrelser man trenger til hvilken sesong. Du vet heller ikke om ungen får hudreaksjon på ull.

jeg veide 5kg da jeg ble født, og kjøpte derfor ingen klær i str 50 da jeg gikk gravid sist. Og str 56 brukte han heller ikke lenge... så 62 og oppover var riktigst for oss.
    Klær opp til str 86 blir heller ikke særlig slitt er min erfaring, så her ville jeg kjøpt alt brukt (unntatt ull, da gulpeflekker og bæsjeflekker ødelegger mye ellers fine plagg).
    Fra str 92 ble jeg nødt å kjøpe mye nytt forrige gang.

så moralen er, ikke kjøp masse på forhånd!

3. MarieM Forelsket i forumet Junilykke 2020 ♡ Julikulene 2020

Enig!
    Saltvannspray fungerte mye bedre her også.
    Oss foreldre bruker den også i blant.

De brukte våtservietter i bhg, men datteren min ble veldig rød og sår av det. Lagde derfor egne våtservietter ved å ha tørrservietter i en boks som vi helte kokt vann med litt kokosolje i. Voila! Ferdige våtservietter uten masse rart i. Så får såre barnerumper litt ekstra smøring fra kokosoljen også. De fungerer mye bedre enn vanlige våtservietter syns jeg og er dessuten geniale til å fjerne bla. tomatsaus fra barnekinn og vannfast mascara.

• Nyttig Nyttig x 1
  4. Kabakaba Gift med forumet Julegavene 2019

Jeg har skrevet kommentarer inn i innlegget ditt, se bak i parentes. For øvrig kan jeg anbefale deg en bbhugme, og organizer/koppholder til barnevogn. Og vognpose/bilstolpose for de kaldere dagene. Kommer jo an på hvor i landet du bor. Vi har ellers hatt kjempegod bruk for tøybleier, typen prefolds. Dette da til gulpeklut/på stellebordet/til stelleveska. De kan brettes til bleier, men er altså helt supre til alt annet også. Skjønner ikke hvordan folk klarer seg uten. Stellebordet her bæsjes ut/tisses på mange ganger daglig. De er mye tykkere enn vanlige gulpekluter, tar til seg fukten mye bedre! Baby sover med en under hodet, og om han gulper så suger de så godt at han ikke liksom ligger i det/slipper å bli våt.

Kan også anbefale deg å gå for en bedside crib i tillegg til en sprinkelseng. Her har vi sprinkelsenga stående i stua og bedside crib inne på soverommet vårt. En liten babydyne (de minste dynene) er også kjekt, da de til sprinkelsenga er veldig store.

5. Baby20♡ Andre møte med forumet

Jeg er ikke så aktiv her inne, men er innom iblant og leser svarene, er så glad for alle deres svar! :) jeg har ikke tenkt å handle inn absolutt alt med en gang, jeg har bare skrevet en liste over ting jeg må ha og kanskje må ha, for å ha et utgangspunkt å gå etter. Er flere ting jeg ikke orker å tenke på å handle inn før babyen er født, nye ting kommer på lista, og noen ting strykes ut :D

6. Baby20♡ Andre møte med forumet

Hvilke sengklær er å anbefale til baby? Bomull, flanell, krepp?

7. Eiramanirac Andre møte med forumet

Ammeinnlegg i ull anbefales!

8. Bkno9300992 Første møte med forumet

Ang. nesesug, sa mamma at det trengte jeg ikke. Iallefall ikke når de er helt små, da brukte hun bare morsmelk, beste medisin sa hun. Hun har 12 barn (dette er min første)

9. Mininirime Glad i forumet Marsboerne 20 18 Junilykke 2020 ♡

Vi har hatt alt i bomull til førstemann, men må ærlig inrømme at det ikke var et aktivt valg :woot: var liksom bare det jeg kom på. Flanell kan kanskje bli litt klamt for en sommerbaby?

10. IngeridElisabeth Elsker forumet Julikulene 2020

Morsmelk i nesa er ikke anbefalt lenger, det løsner snørren men gjør at den koagulerer i en større klump igjen.

11. IngeridElisabeth Elsker forumet Julikulene 2020

Det er nok veldig forskjellig hvor slitt klærne er i de ulike størrelsene.. vår begynte å åle seg fremover ved 5.5 måneders alder, brukte da størrelse 74, så nå når jeg skulle se gjennom hva som kunne brukes ble det nesten ingen plagg igjen, for alt var slitt på magen og albuer og knær :hilarious: mens i 80 og 86 kan jeg bruke stort sett alt om igjen, det som ikke er ødelagt av matflekker da

12. Francy81 Andre møte med forumet

så lurt! Hvor lenge kan de ligge i boksen? Lar du dem ligge i vann over flere dager i lukket boks?
    Eller heller du på kokt vann og olje ved hver bruk? Vi skal ha stellebord på soverommet på natta for må ned en etasje til badet og det orker jeg ikke. Hadde tenkt å ha en liten balje med vann til å dyppe klut i, eller bruke våtservietter, men er egentlig ikke så fan av å bruke våtservietter mer enn nødvendig...

13. MarieM Forelsket i forumet Junilykke 2020 ♡ Julikulene 2020

Det har jeg full forståelse for!
    Er pes nok å skifte bleier på natta. De holder til de tørker ut. Det er jo bare olje og vann, så de blir ikke dårlige. Eller, olje kan jo harskne, men det tar laaaaang tid. Har de tørket ut, så kan en helle litt vann over dem og riste boksen litt, så er de fine igjen. Vi skiftet boks i bhg en gang i uken ca.

14. Mininirime Glad i forumet Marsboerne 20 18 Junilykke 2020 ♡

Ja når du sier det... det er kanskje «krypeklærne» som blir slitt fortest. Men har arvet en del ull i str 92 og opp, og det er slitent tøy, altså. Bomull i store størrelser ble ikke like slitt.

15. Francy81 Andre møte med forumet

Takk for svar. Da prøver vi det ut

16. Marian87 September 2012 September 2012 Junilykke 2020 ♡ Aprillykke 2016

Ville droppa sinksalve, babypudder og andre kremer. Baby trenger ikke slikt. En salve som er fin både for stumpen og puppene er Bepanthen. Og blir baby sår kan du eventuelt kjøpe Inotyol om problemet dukker opp. Når det er sagt frarådes det å bruke talkum/pudder nærme baby da deg kan gjøre stor skade på lungene om baby puster inn det fine kalkstøvet når det svever i luften.
    Kremer behøver heller ikke en nyfødt baby, med mindre den er født atopisk men det er ikke så ofte. Da kan man heller kjøpe det siden. En god olje er alt man behøver.

Ville kjøpt purelan å ha i sykehusbagen til mor, gull for å forebygge og behandle såre brystvorter. Bor du i Nord-Norge kan vognpose være kjekt, selv i juni. Har selv brukt dunposen når det var 5 grader og sludd i slutten av juni.

Vi brukte ikke engangsstellekluter. En vanlig myk vaskeklut gjør super jobb! Hadde masse (typ 30-40) små gasskluter til vask av stump. Når vi skulle ut bløta jeg de på forhånd med litt kokkosolje i vannet og tok de med i en våtserviettboks. Skitne kluter ble putta i en våtpose til vi kom hjem.

Last edited: 19 Feb 2020
  17. Hyllrose Betatt av forumet Junilykke 2020 ♡

Her er min liste. Dette er 3. barn så det er mye jeg ikke gidder å kjøpe før jeg vet om jeg trenger det, og noen ting jeg vet var nyttig sist og derfor kjøper.

Stelle:
    - Bleier (får gratis i babypakke)
    - Tøybleier (vi skal kjøre kombiløsning med tøybleier på dagen og engangs på natta.)
    - Våtpose til våre skift og tøybleier
    - tørrkluter (får gratis i babypakke)
    - våtservietter (får gratis i babypakke)
    - vaskekluter (10stk)
    - håndkle
    - babyolje (får gratis i babypakke)
    - gulpekluter (20 stk)
    - Stellematta

Sove:
    - Bedside crib
    - Vugge til underetasjen
    - Baby nest
    - Sovepose
    - koseklut (får gratis i babypakke)
    - pledd/teppe (1-2 stk)
    - babycall
    - Snuza pustemonitor (for min egen ro rett og slett)

Reise:
    - bæresjal
    - meitai
    - barnevogn
    - myggnett og regntrekk
    - stelleveske/sekk
    - Koppholder til vogn
    - Fotsekk til vogn
    - Vognpose

Klær:
    (Har fått mye, så gidder ikke kjøpe ekstra når det uansett kun skal bruker i kort periode)
    - siklesmekker (10+)
    - Solhatt

Mor:
    - ammeBH (PS: kjøpte før baby var født første gang. De passet aldri. Bør kjøpes etter fødsel så man vet hvilken størrelse puppene blir. Rett etter fødsel er de veldig store, så jeg brukte bare en singlet første uka og kjøpte BH etter det)
    - ammeinnlegg (får gratis i babypakke)
    - store bind
    - gravidklær
    - ammepumpe (Brukte aldri sist, men har lyst til å ha mer lager av melk denne gangen.)
    - Poser til å fryse melk

Annet:
    - smokker (får gratis i babypakke)
    - babygym
    - Tripp trapp newborn
    - Tripp trapp bøyle
    - Solkrem 50+
    - Trappegrind
    - Anti-skliteip til trapp
    - Food processor til å lage babymat og annet (det er ikke helt babyutstyr, men vi har ikke fra før av, så dette er en gylden mulighet til å si at jeg trenger det.)

• Hjertelig Hjertelig x 1
    Last edited: 5 Mar 2020
  18. Hyllrose Betatt av forumet Junilykke 2020 ♡

Her kan du finne masse gratis babypakker om du ikke har vært her alt. Der får du masse prøver på sinksalve og bleier osv. Så ser du hva ditt behov er :happy:
    https://babypakker.no/

• Liker Liker x 1
  19. Aaavinter Gift med forumet Oktoberfruene 2018

sniker, her brukte vi nesesug mye fra starten, ikke fordi hun var forkjøla men fordi hun drev å gulpet så det kom ut nesen og tettet seg pga det;-)

tenker det er en slik greier som man får bruk for på ett eller annet tidspunkt uansett så greit å ha i hus, for typisk ting du plutselig trenger på natta eller noe når du ikke får tak i det;-)

ellers enig at noen ting kan man se ann hva man trenger, enig i listen om å kjøpe ca 10 gulpekluter feks, ikke alle barn gulper noe særlig, se det an og kjøp mer etter fødsel om du får et barn som gulper mye;-)

20. Gardinstanga Gift med forumet Junilykke 2020 ♡ Høsthjerter 2017

Enig. Sol capsen er et MUST!

• Liker Liker x 1

Del denne siden