Utstyrsliste

Lillegutt2015

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Noen av dere med barn fra før som vil skrive en liste over alt dere trengte i hus før babyen kom. Har sett på alle listene på nettet, men murer egentlig på om ALT der er så viktig. Noe dere ikke følte dere trengte? Eller som kan kjøpes ved en senere anledning? Og hvilke type dyne anbefaler dere? Og hvor mange dyner og dynetrekk osv er greit å ha?:)

Klær:
6-8 bodyer i ull, 2 tynne heldresser i ull, 2-4 par ullsokker, 4 strømpiser, 2 bukser/ullbukse med fot, 1 tykk ulldress og 2-3 ull luer.
Alt dette i hver str frem til 62. Større enn 62 kan handles senere utifra hvor fort ungen vokser og hvilken årstid disse str da kommer til å brukes. Når 68 blir alternativ så vet du også mer om hvilke klær du liker å bruke på barnet, så bedre å kjøpe det når du har fått ungen, god tid frem til de str blir aktuelt;)
Får du en gulpeunge som meg så er det lurt å handle mange siklesmekker og en del ekstra skift. Her er også ull greit da ull ikke blir kaldt når det er vått av gulp.
Bambus er også fin erstatning, men dyrere tror jeg.

Ting:
Sovested(babynest, vugge, seng(da evt med noe lunt oppi, senga er stor for en liten baby) o.l.
Vogn
Bilstol
Bilstolpose
Dyne(en allergivennlig, trenger ikke dyreste)
3-4 dynetrekk og laken
Ammeinnlegg i ull
Ammepute
Amme bh(bravado er best da de ikke har så spesifikke str)
Store bind til mammaen
Stellebag
Stellematte evt. Stellebord
1-2 pakke bleier
Vaskekluter
Stellesalve
Vinterpose til vogn
2 helsetepper
1 ullteppe

Det er vel det man trenger?

Er i grunn enig med Masemamma over her :D :P

Har selv ikke hatt brukt for ammepute, men denne gangen skal jeg kjøpe inn.
Har hatt to flaske barn og en som fikk pupp.

For meg er det viktigste disse, ved fødsel:
  • Bilstol/sete
  • Vogn
  • seng
  • dyne til vogn
  • dyne til seng
  • dress
  • bodyer, både i ull og bomull
  • strømpiser
  • badebalje
  • stellematte (med stellebord, vi har ikke plass så vi bruker gulvet :P )
  • Dynetrekk, en til to
  • Laken
  • Ullskinn/saueskinn, sååå deilig å ligge på. Mine elsket det.
  • bleier (selvsagt ;) )
  • Våtservietter til stellebagen
  • Mesoft, får du kjøpt på apoteket, synes disse er supre til hjemmebruk.
  • Zinksalve. Eller den andre, som jeg ikke husker navnet på, tror det var noe på B... :P
  • Smokker
  • Flasker
  • Bind ja, pleier å stjele med meg disse "bleiene" fra sykehuset. Liker det ikke med de er SÅ fantastiske for meg som blør mye og etter fødsel, når man er litt om :P Tror det er fra Tena, men hvilke str det er, er jeg sannelig ikke sikker. Sikkert et av de største str :P Vurderer å kjøpe fra apoteket denne gangen gikk fort tom sist :P
  • Gode tepper. Til deg og babyen. Gjerne i ull. Kjøpte helseteppe til de to eldste, men brukte de ikke så mye. Tror ikke jeg brukte de til minste. Men de ble brukt ;)
  • En god krem som ikke tørker ut huden til lille. Ble anbefalt en Apobase, den røde. Den var super. fikk en myk og god baby :)
  • Klær; bodyer og strømpebukser brukte jeg mye av. hadde noe annet klær til besøk og slikt. men gikk for det meste bare bodyer og strømpiser.
  • Gulpekluter/gasskluter. Kan bli kosen etterhvert ;)
  • Smekke er kanskje greit, men jeg har ikke brukt det den første tiden (altså de 4 første ukene)
  • Denne berømte gallesåpen. Fjerne flekker.
Har jeg glemt noe nå? :P Er nå det jeg kommer på i farta. Antall bodyer og sånt klarer jeg ikke å si noe på¨, for det er så forskjellig fra gang til gang. MEN jeg tenker 1-2 plagg pr dag, pluss skift. Man kan ikke si på forhånd hvordan barn man får. Her har jeg vært "heldig" og fått gulpebarn jeg også, så kjøpt ganske mange bodyer. Heldigvis mye arvet fra hverandre, men nå tror kanskje jeg må kjøpe nytt :P

Klær:
6-8 bodyer i ull, 2 tynne heldresser i ull, 2-4 par ullsokker, 4 strømpiser, 2 bukser/ullbukse med fot, 1 tykk ulldress og 2-3 ull luer.
Alt dette i hver str frem til 62. Større enn 62 kan handles senere utifra hvor fort ungen vokser og hvilken årstid disse str da kommer til å brukes. Når 68 blir alternativ så vet du også mer om hvilke klær du liker å bruke på barnet, så bedre å kjøpe det når du har fått ungen, god tid frem til de str blir aktuelt;)
Får du en gulpeunge som meg så er det lurt å handle mange siklesmekker og en del ekstra skift. Her er også ull greit da ull ikke blir kaldt når det er vått av gulp.
Bambus er også fin erstatning, men dyrere tror jeg.

Ting:
Sovested(babynest, vugge, seng(da evt med noe lunt oppi, senga er stor for en liten baby) o.l.
Vogn
Bilstol
Bilstolpose
Dyne(en allergivennlig, trenger ikke dyreste)
3-4 dynetrekk og laken
Ammeinnlegg i ull
Ammepute
Amme bh(bravado er best da de ikke har så spesifikke str)
Store bind til mammaen
Stellebag
Stellematte evt. Stellebord
1-2 pakke bleier
Vaskekluter
Stellesalve
Vinterpose til vogn
2 helsetepper
1 ullteppe

Det er vel det man trenger?
Tusen takk for svar!! Jeg blir litt gal av alle disse listene på nettet, der må man jo ha alt!:P men hva med brystpumpe? Er dette noe man trenger i starten? Eller kan det vente til vi ser behov? :)

Er i grunn enig med Masemamma over her :D :p

Har selv ikke hatt brukt for ammepute, men denne gangen skal jeg kjøpe inn.
Har hatt to flaske barn og en som fikk pupp.

For meg er det viktigste disse, ved fødsel:
  • Bilstol/sete
  • Vogn
  • seng
  • dyne til vogn
  • dyne til seng
  • dress
  • bodyer, både i ull og bomull
  • strømpiser
  • badebalje
  • stellematte (med stellebord, vi har ikke plass så vi bruker gulvet :p )
  • Dynetrekk, en til to
  • Laken
  • Ullskinn/saueskinn, sååå deilig å ligge på. Mine elsket det.
  • bleier (selvsagt ;) )
  • Våtservietter til stellebagen
  • Mesoft, får du kjøpt på apoteket, synes disse er supre til hjemmebruk.
  • Zinksalve. Eller den andre, som jeg ikke husker navnet på, tror det var noe på B... :p
  • Smokker
  • Flasker
  • Bind ja, pleier å stjele med meg disse "bleiene" fra sykehuset. Liker det ikke med de er SÅ fantastiske for meg som blør mye og etter fødsel, når man er litt om :p Tror det er fra Tena, men hvilke str det er, er jeg sannelig ikke sikker. Sikkert et av de største str :p Vurderer å kjøpe fra apoteket denne gangen gikk fort tom sist :p
  • Gode tepper. Til deg og babyen. Gjerne i ull. Kjøpte helseteppe til de to eldste, men brukte de ikke så mye. Tror ikke jeg brukte de til minste. Men de ble brukt ;)
  • En god krem som ikke tørker ut huden til lille. Ble anbefalt en Apobase, den røde. Den var super. fikk en myk og god baby :)
  • Klær; bodyer og strømpebukser brukte jeg mye av. hadde noe annet klær til besøk og slikt. men gikk for det meste bare bodyer og strømpiser.
  • Gulpekluter/gasskluter. Kan bli kosen etterhvert ;)
  • Smekke er kanskje greit, men jeg har ikke brukt det den første tiden (altså de 4 første ukene)
  • Denne berømte gallesåpen. Fjerne flekker.
Har jeg glemt noe nå? :p Er nå det jeg kommer på i farta. Antall bodyer og sånt klarer jeg ikke å si noe på¨, for det er så forskjellig fra gang til gang. MEN jeg tenker 1-2 plagg pr dag, pluss skift. Man kan ikke si på forhånd hvordan barn man får. Her har jeg vært "heldig" og fått gulpebarn jeg også, så kjøpt ganske mange bodyer. Heldigvis mye arvet fra hverandre, men nå tror kanskje jeg må kjøpe nytt :p
Takk for svar!:) jeg tenkte jeg hadde det meste i hus, men merker nå at det er masse som mangler!:P heldigvis bare småting

Brystpumpe hadde jeg venta med å kjøpe, det får du fort tak i hvis behovet melder seg. Ellers hadde jeg novemberbaby sist og brukte ikke bilstolpose. Jeg ser at det kan være praktisk, men det funker fint med dyne/teppe og;)

Super grei lista :D Takk :D

Back
Topp