Utstyrsliste

F

Fleurs

Guest
Er det noen med litt mer erfaring enn meg som kan hjelpe med å få laget en oversikt over hva vi trenger til mars-baby? Både tøy og annet materiell.

Vi forsøker å holde forbruket nede pga miljøet, og vil prøve å unngå alle mulige bomkjøp, kjøpe fire barnevogner etc. Jeg har kommet over noen bambusklær fra Tiljamid som går i halvårsstørrelse (kan brettes opp, dobbelt sett med knepping etc) - finnes det noe mer av den type tøy? Pris spiller ingen rolle for oss, men betaler ikke for at det skal stå Ralph Lauren på bodyen men for kvaliteten og brukervennligheten. Tidligere til nevøer/nieser har jeg kjøpt nattøy fra Hust & Claire som visstnok har vært veldig bra.

Hvor mye trenger man minimum av hva? Hvordan bør fordelingen av ull/ull-silke/bomull/bambus være hvis man tenker et halvt år fram i tid?
 
Jeg kommer til å handle en del ull/silke som kan brukes utover sommeren også... Syntes nøstebarn klærne vokser veldig med barna... Bodyene til de andre små varte veldig veldig lenge


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Er det noen med litt mer erfaring enn meg som kan hjelpe med å få laget en oversikt over hva vi trenger til mars-baby? Både tøy og annet materiell.

Vi forsøker å holde forbruket nede pga miljøet, og vil prøve å unngå alle mulige bomkjøp, kjøpe fire barnevogner etc. Jeg har kommet over noen bambusklær fra Tiljamid som går i halvårsstørrelse (kan brettes opp, dobbelt sett med knepping etc) - finnes det noe mer av den type tøy? Pris spiller ingen rolle for oss, men betaler ikke for at det skal stå Ralph Lauren på bodyen men for kvaliteten og brukervennligheten. Tidligere til nevøer/nieser har jeg kjøpt nattøy fra Hust & Claire som visstnok har vært veldig bra.

Hvor mye trenger man minimum av hva? Hvordan bør fordelingen av ull/ull-silke/bomull/bambus være hvis man tenker et halvt år fram i tid?
Helt enig. Jeg er opptatt a lavt forbruk og kjøper helst økologisk. Kommer nok til å kjøpe en hel del brukt og. Men en utstyrsliste, ja det trenger jeg! Hva trenger man og hva trenger man strengt tatt ikke?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Last edited:
Gjerne ikke utstyrsliste fra min side men tenker litt som dere i hvert fall og tenkte å kjøpe en del brukt. I starten ville jeg ha alt nytt for det var jo tross alt det første barnet og så stas med handling men etter å ha tenkt meg litt om så fant jeg ut at det er heller mye lurere å handle en del ting brukt for å spare penger også. Lille vil aldri merke om seng, klær el. er brukt og aldri ha det noe vondt av den grunn så kan vi heller spare de pengene til lille blir større og faktisk har glede av at vi bruker mer penger som feks. på ferier, flere turer til dyrparker el.

Vogn er en ting jeg tror jeg kjøpet nytt da denne vognen er så utrolig viktig for meg og den tingen jeg gleder meg mest til å handle. Vognen vil bli utrolig mye brukt også siden jeg er så aktiv med hundene. Jeg har allerede vært en tur på diverse facebook grupper og finn.no for å se etter litt ting. MYE fine senger, stoler - både spisestol og vippestol, stellebord og kommoder :)
 
Vi har både seng og spisestol etc. fra da mannen og søsknene var små. Mer enn godt nok for oss. Ei Simo vogn fra 80-tallet også, kan godt kjøpe brukt - men akkurat vogn overlater jeg til mannen. Men uansett, det jeg er på utikk etter er ei liste - erfaringsbasert! fra folk her som har barn fra før som vet hva man trenger og ikke trenger, hvor mye av alt etc. Vet det ligger lister på nett, men jeg får meg ikke helt til å tro at jeg trenger alt som står på de listene...
 
Er det noen med litt mer erfaring enn meg som kan hjelpe med å få laget en oversikt over hva vi trenger til mars-baby? Både tøy og annet materiell.

Vi forsøker å holde forbruket nede pga miljøet, og vil prøve å unngå alle mulige bomkjøp, kjøpe fire barnevogner etc. Jeg har kommet over noen bambusklær fra Tiljamid som går i halvårsstørrelse (kan brettes opp, dobbelt sett med knepping etc) - finnes det noe mer av den type tøy? Pris spiller ingen rolle for oss, men betaler ikke for at det skal stå Ralph Lauren på bodyen men for kvaliteten og brukervennligheten. Tidligere til nevøer/nieser har jeg kjøpt nattøy fra Hust & Claire som visstnok har vært veldig bra.

Hvor mye trenger man minimum av hva? Hvordan bør fordelingen av ull/ull-silke/bomull/bambus være hvis man tenker et halvt år fram i tid?
Polarn O. Pyret har gode klær å vokse i. Og om du er optatt av miljøet kan jeg informere om at de er GOTS- sertifiserte og bruker ingen kjemiske fargestoffer i klærne. Samt er det garantert at det kommer fra fabrikker som ikke bruker slave eller barnearbeiderne. Ullen er helt super og fargen holder gjennom flere vask. Finns også økologiske alternativer og klærne er kjønnsnøytrale slik at de kan brukes på flere barn :) ;)
 
Dette med hva som er nødvendig og ikke er jo særdeles personavhengig egentlig, noe noen mener er uunnværlig (f.eks. ammepute) er for andre helt bortkastede penger. Det vi har hatt størst glede og nytte av det første halve året er:
* bodyer i hver størrelse med lang arm, allerhelst omslagsbody som åpnes helt opp fordi det er enklest å få på de små.
* strømpebukser
* bukser i hver størrelse
* sokker som sitter godt på foten.
* vogn med tilbehør (vognpose, dyne, laken..)
* seng og tilbehør
* bilstol
* ammepute
* stellebord
* badebalje
* vippestol

Dette er det jeg kommer på i farta :)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg hadde gulpebaby, og brukte gjerne 5-6 bodyer på en dag. Selv om jeg også var opptatt av å kjøpe "riktig" og ikke nødvendigvis billigst mulig, måtte vi fort ty til billigkjeder likevel. Nytter ikke å kjøpe bodyer til 200 kr stk når du må ha 20 i hver størrelse for å slippe å vaske absolutt hele tiden.. Men det ser du jo fort når babyen er på plass. :)
 
Ej vil i værtfall anbefale bodya som Kan kneppast heilt opp! Det e mykje enklare enn å dra den over haude og bryte å bende for å få inni arma( føltes verre ut for mora enn d va for babyen tru ej men;))
Gulpekluta! Brukte d til gulping og til å brette over bhen når ej amma slik at ej slapp at klærna blei full i søl.
Mjuke vaskekluta og handduka
Ull, d kan brukast sommer som vinter. Hadde august baby
Ha klar mme! Jeg hadde ingen planer om. Å gi barnet mitt mme men jeg produserte ikke nokk melk så måtte gi ekstra å de på sjukehuse var noen troll!
Ellers brukte vi bare boddy og strømpebukse så d og kjøpe masse klær i de minste str. Er bortkastet fra vår side;)
Bilstolpose! Du legger barne ned i posen har på seler og lokker igjen. Så kan du opne den på butikken etc.. Genialt!
Kommer ikke på så mye mer akkurat no.. Snart 4 år. Siden. Vi hadde baby i hus sist så det blir nytt for oss me nesten. Hahaha

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Husker jeg ble tipsa om mye med førstemann som egentlig ikke var nødvendig. Heldigvis kjøpte jeg ikke alt det jeg ble fortalt at jeg måtte ha! For eksempel ammepute, pumpe og diverse andre ting som det kanskje ikke blir bruk for. Bare man har litt klær og bleier kommer man langt den første tiden, og så kommer det an på ungen og situasjonen ellers...


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det varierer veldig hva folk trenger :)
Voksipose anbefaler jeg, koster mye, men blir mye brukt :)

Ting jeg mener er nødvendig å ha:
-Ammepute, denne sover jeg faktisk med mellom føttene mens jeg er gravid :p
-mange gulpekluter
-ullklær

Resten kan man ordne senere :)
Ting jeg anbefaler som man ikke må ha til fødselen:
-vippestol
-Brystpumpe
-babynest (vår gutt elsket å sove i denne)
Det var det jeg kom på :)


*jente 2009*
*gutt 2013*
*lille spire mars 2015*
 
Anbefaler knapper mellom beina!! Genialt ved bleieskift. Husk at det også er gøy å handle etter babyen er født! Så handle inn litt klær, håndklær og kluter til de første ukene så får du/handler du det du trenger etter hvert;) hent ut gratispakkene, alt av såper kremer og bleier får du der;) tips; puppesalve og nattbind er smart å ha klart;p
 
Til deg;
Ammetopper (angrer på at jeg ikke hadde klart! )
Amme bh ( skulle også ha hatt klart i fødebagen!
Gensere som er lett å dra ned ved amming
Puppekrem for såre pupper (purelan brukte jeg både som lipsyl og på brystene)
Gode ammeinnlegg i ull eller annet (jeg har ett sett i ull som jeg bruker på vinteren for å unngå brystbetennelse, men brukte en del papirinnlegg da jeg lakk som ei sil)

Babyen;
Seng kjøpte vi ikke før han var en 6 mnd for vi samsov. Men kjøpte ei brukt moseskurv som han lå i til vanlig.
Vippestol ble aldri brukt her, så den har samlet støv. Men vi kjøpte noe lignende fra babydan som var i høyden og denne var gull da vi begynte smaksporsjoner for vi fikk han i god høyde for oss.
Bilstol (med base) er kjekt å ha. Du trenger jo ikke base, men vi kjøpte Maxi cosi cabriofix med easyfixbase som går både på belte og isofix fester. Veldig fornøyd med dette!
Bilstolpose er kjekt å ha da man ikke skal kle på barnet mye i bilstolen, så man begrenser påkledningen og risikoen om noe skulle skje.
Vogn med vognpose!
Klær er jo også noe man trenger. :p vi brukte mye sånne omslagbodyer og strømpebukse i begynnelsen med storebror. Også flere gode varme heldresser.
Gode luer. Her brukte vi sånne hellue (heter det bacalava eller noe sånt?) som dekket ganske mye, hvordan det er på en nyfødt vet jeg ikke. Blir vel å strikke noen gode tykke luer.
Ett par flasker og mme burde alle ha hatt liggende i tilfelle. Kjøp ett par sånne ferdig blandet så, så trenger du ikke å tenke på at pulveret blir ødelagt om at du ikke bruker det opp med en gang.
Smokker brukte jeg fra de gratispakkene. Der fikk vi både mam og avent.
Kremer brukte jeg fra gratispakkene fra apoteket.
Bleier brukte jeg først fra gratispakkene for å se om pampers eller Libero var best, så kjøpte jeg bleier etter det.
Badebalje var greit å ha og badeolje. Bruke Libero sin for den fikk jeg med i en gratispakke.

Da kan jeg ikke komme på noe mer i farten! Håper denne hjalp!



Bruker den der tulletelefonen.
 
Tusen, tusen takk! Det der var nyttig info!

MME og flaske skal jeg ha med på sykehuset -etter tips fra flere venninner som ble gale av ammepresset. De ammer altså, men flaske og MME ville lettet situasjonen i begynnelsen har jeg skjønt.

Igjen, tusen takk!
 
Tusen, tusen takk! Det der var nyttig info!

MME og flaske skal jeg ha med på sykehuset -etter tips fra flere venninner som ble gale av ammepresset. De ammer altså, men flaske og MME ville lettet situasjonen i begynnelsen har jeg skjønt.

Igjen, tusen takk!
Første min fikk behov for litt ekstra næring mens vi var på sykehuset, men det fikk hun der! At de har på barsel. Tror ikke det er noe skal behøve ta med deg med mindre du absolutt ikke har tenkt å amme... (ihvertfall er d sånn på kk haukeland)
 
Vel, de erfaringene jeg har hørt har vært at MME ikke var noe alternativ sykehuset tilbød (mer som kriseløsning). Der var det amming. Begge disse var i Oslo. Det gikk så langt at det var mannen som måtte legge barnet inntil brystet fordi moren var så utslitt, hadde mistet mye blod og fikk ikke med seg informasjonen sykepleierene gav om amming. Til slutt måtte mannen ta vekk ungen, og da fikk den flaske, mens mor fikk smertestillende og sov 24 timer i strekk. De syntes det var å strekke strikken litt langt, og det er jeg enig i. Hun ammer i dag bare så det er sagt, men syntes ikke at ammepresset var særlig positivt. Så jeg har fra flere hold blitt anbefalt å ta med flaske og MME, sånn just in case.
 
Tusen, tusen takk! Det der var nyttig info!

MME og flaske skal jeg ha med på sykehuset -etter tips fra flere venninner som ble gale av ammepresset. De ammer altså, men flaske og MME ville lettet situasjonen i begynnelsen har jeg skjønt.

Igjen, tusen takk!
De har flasker og mme på sykehuset om du trenger det :)

*jente 2009*
*gutt 2013*
*lille spire mars 2015*
 
Back
Topp