Hvis baby bjørn er så elendig vil IKKE jeg ha det jeg heller

Men eh… hvordan er ergo baby? Kan trenge å ha armene fri iblandt
Helt elendig er det ikke altså, og mange er fornøyd med det. Men jeg tror mange av de er det fordi de ikke kjenner til alternativene. Det aller viktigste er at man bærer, både fordi det er praktisk og gir nærhet.
Ergonomisk riktig stilling får man når ryggen er lett krumma, knærne er høyere enn rumpa, og støtten i bæretøyet går helt ut til knehasene på babyen. Beina og rumpa skal liksom forme en M, hvor de to toppene er knærne og bunnen i midten er rumpa (ikke så bratt altså). Med ergonomisk riktig stilling trenger man ikke å begrense bæringa, fordi belastninga blir riktig fordelt. Med Babybjörn er ikke stoffet så bredt at det går fra kne til kne (mulig de har ny modell som gjør det), og ingen av de jeg har sett gir riktig stilling med knærne høyere enn rumpa. Da blir belastning på hofter og rygg større, og man må begrense bæringa av den grunn. Det funker HELT fint for kortere stunder, også framovervendt, men bør ikke gjøres over tid. Formsydde seler som Ergobaby (original, 360, flere modeller), Angelpack, Beco o.l. gir (ved riktig bruk, selvsagt) ergonomisk riktig stilling, og er ganske ofte mer behagelige for bæreren også. Da har man bæretøy man kan bruke i flere år, som er behagelige å bære i, og man trenger ikke å tenke på belastning for babyen. Når de da også ikke er særlig dyrere, syntes jeg valget var lett å ta
har brukt både Angelpack og Ergo mye, og har hørt mye bra om den nye Ergobaby 360. Den har de på Barnas hus hvertfall, så det går å prøve. Jeg syntes ikke Ergobaby var praktisk med nyfødtinnlegget, da brukte jeg heller Angelpack eller elastisk sjal (Close Caboo funker fint). Men når baby var stor nok til å sitte i Ergobaby uten nyfødtinnlegget var jeg veldig fornøyd med den.