Trenger nok ikke særlig med sommerklær til tross for sommerbarn, babyen er jo helt nyfødt, trenger varme og skal ikke være i sola. Men kan jo være en fordel med tynne klær da babyen trolig vil bruke mye tid tett på kroppen din/deres. Et tynt teppe kan være smart for enkelt å regulere temperaturen ved behov.
Det finnes jo så stort utvalg av utstyr og duppeditter, men egentlig trenger man ikke så utrolig mye. Lurt å gå til innkjøp av det dere vet dere må ha i første omgang, og supplere etterhvert. Er så mange som kjøper inn altfor mye fordi man tror man trenger det.
Jeg kjøpte f.eks. ammepute. Prøvde den er par ganger, men fant ut at jeg likte best å bare bruke en sofapute.
Vi hadde ikke brystpumpe til første barn, men ble nødt til å hastekjøpe det inn etter noen uker da jeg fikk brystbetennelse. Kjøpte først en manuell pumpe, for tenkte jo jeg bare skulle bruke den noen ganger. Da jeg senere måtte jobbe for å få opp melkeproduksjonen gikk vi til innkjøp av en elektrisk pumpe, og jeg angret på at vi ikke kjøpte den med en gang. Så mye enklere å slippe å jobbe så hardt for å få ut melka når man er mer enn nok sliten fra før!
Langt ifra alle trenger brystpumpe, og det koster jo litt. Så dersom du bor nært butikk som har det eller har noen som du kan låne av ved akutt behov, ville jeg ikke kjøpt det før jeg så jeg trengt det.
En liste med ting som var nyttig for oss:
- Barnevogn
- Vognpose
- Babyteppe(r)
- Bilstol
- Myk heldress for frakt i bilstol før man trenger bilstolpose.
- Sprinkelseng eller bedside crib. Vi hadde bedside crib til første, men den ble nesten ikke brukt pga at babyen slet med å få sove og vi sov alle best ved samsoving. Kjøpte bedside crib fordi mamma fortalte at det slet sånn på å løfte oss opp og ned flere ganger om natten etter amming. Sprinkelseng vil man gjerne ha bruk for senere likevel, dersom man ikke praktiserer samsoving lenge.
- Babydyne og sengetøy
- Swaddle eller noe anna å wrappe babyen inn i på natt. Ga mye bedre søvn når vi omsider skaffet oss den.
- Stellebord med stellematte og plass til oppbevaring
- Gulpekluter
- Stellesekk/veske. Trenger ikke være ment for formålet, kan like gjerne bruke noe man har fra før.
- Stellematte for å ha i stelleveska
- Fikk et par smokker i babybox, og det var nok i starten for å se om lille ville ta smokk. Kan likevel være man må prøve seg frem med andre varianter, ikke alle babyer tar alle typer smokker.
- Noen sett klær i de første størrelsene.
Flere fortalte at det ikke var vits å kjøpe størrelse 50, men jeg kjøpte litt likevel da jeg og mine søsken var ganske små. Og jeg var så glad for det, for babyen svømte i de klærne også. Likevel klarer man seg med 56, da man bare kan brette opp lange ermer osv, men smak og behag. Kan være en liten pekepinn å tenke ut i fra hvor store babyene i familiene deres har vært.
- Ammeinnlegg
- Purelan til såre brystvorter
- Bæresjal og/eller bæresele. Gull om du ønsker å bære og hvis du har urolig baby som innimellom ikke får sove uten å være tett på. Deilig å få armene fri til å lage seg litt mat eller gjøre andre ting.