Utstyr og innkjøp

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Tenkte det kunne være kjekt å ha en egen tråd for tips og råd om ting som kan være lurt å kjøpe til sommerbabyen.

Noen ønsker gjerne å starte med innkjøp tidlig, mens andre senere. Uansett kan det jo være greit å ha en slik tråd hvor vi kan dele informasjon med hverandre.

Hvilke ting står på din innkjøpsliste?

Tenkte det kunne være kjekt å ha en egen tråd for tips og råd om ting som kan være lurt å kjøpe til sommerbabyen.

Noen ønsker gjerne å starte med innkjøp tidlig, mens andre senere. Uansett kan det jo være greit å ha en slik tråd hvor vi kan dele informasjon med hverandre.

Hvilke ting står på din innkjøpsliste?

Som tobarnsmor er dette det første som slår meg;

- Gulpekluter
- Smokker
- Vogn
- Bilsete
- Vippestol
- Sprinkelseng med høydejustering av bunnen OG siden.
- Bleier
- Noen ytterst få plagg i str. 50(og jeg fødte en baby på 53, men han var tynn som Knerten :)), men ellers i 56.
- Ammeinnlegg
- Brystpumpe
- Badebalje
- Engangskluter til bleieskift
- Stellematte/bord
- Bleiebøtte hvis lang vei til søppel ute!!

Enkelte ting kommer etterhvert(som sinksalve), og ellers er det jo litt ulike preferanser :)

Jeg har heeeelt sikkert glemt noe!

Jeg har ammet begge mine, så regner med å amme nr. 3 også. Det skal sies at andremann var langt vanskeligere å amme enn førstemann, da han hadde ganske dårlig sugeteknikk hele veien, så man vet jo aldri. Setter alikevel ammeting på lista så det er klsrt. Brystspreng og unge som ikke kan suge skikkelig er et mareritt. Da er pumpa god å ha!!

Last edited:

- Gulpekluter
- Smokker
- Vogn
- Bilsete
- Vippestol
- Bleier
- Noen ytterst få plagg i str. 50(og jeg fødte en baby på 53, men han var tynn som Knerten :)), men ellers i 56.
- Ammeinnlegg
- Brystpumpe
- Badebalje
- Stellematte/bord

Enkelte ting kommer etterhvert(som sinksalve), og ellers er det jo litt ulike preferanser :)

Jeg har ammet begge mine, så regner med å amme nr. 3 også. Det skal sies at andremann var langt vanskeligere å amme enn førstemann, da han hadde ganske dårlig sugeteknikk hele veien, så man vet jo aldri. Setter alikevel ammeting på lista så det er klsrt. Brystspreng og unge som ikke kan suge skikkelig er et mareritt. Da er pumpa god å ha!!

Hva tenker du om kjøp av ammepumpe? Er det noe man bør ha fra start av, eller noe som kan vente etterhvert som man har startet amming og sett hvordan produksjonen er?

Hva tenker du om kjøp av ammepumpe? Er det noe man bør ha fra start av, eller noe som kan vente etterhvert som man har startet amming og sett hvordan produksjonen er?

Jeg hadde den i hus fra start, da det er fare for brystbetennelse om du ikke får ut melken. Brystbetennelse er helt grusomt. Pumpa hjelper mye, og kan også hjelpe få opp produksjonen om babyen suger dårlig, som min andremann gjorde. Jeg hadde manuell pumpe begge gangene. Elektronisk er nok dyrere.

Vi har jo det aller meste fra storebror, men kommer nok til å trenge litt klær tilpasset sommeren. Og hvis det blir jente vil jeg nok legge til litt flere jentete plagg.

Kommer til å vente med innkjøp til etter OUL. Forhåpentligvis får vi vite kjønn da!

Ang. brystpumpe: Jeg kjøpte en pent brukt før forrige fødsel, veldig glad for å ha den i hus da vi kom hjem. Viste seg at lillegutt var sugesvak med gulsott, og trang litt flaske ved siden av puppen.

Ellers kan jeg si at bedsidecrib var veldig kjekt. Men hadde jeg kjøpt på nytt, så hadde jeg heller kjøpt sprinkelseng med avtagbar side med en gang. Masse gode tips på internett for tilpasning til riktig høyde og feste mot dobbeltsenga.

- Gulpekluter
- Smokker
- Vogn
- Bilsete
- Vippestol
- Bleier
- Ammeinnlegg
- Brystpumpe
- Badebalje
- Stellematte/bord

Veldig fint liste :happy: føles skummelt å tenke på sånn så tidlig, men tiden går fort etter hvert så bare lurt å tenke allerede nå.

Ting jeg vil føye til;
*puppekrem eller kompresser til såre brystvorter.
*klær til meg selv som er gode å amme i
*tøfler/slippers til å ha på sykehuset, (hadde converse sist å det var sykt stress når jeg sprang fram og tilbake på do før fødselen var skikkelig i gang).
*babynest (ikke must men kjekt å ha)

:Heartred

Trenger nok ikke særlig med sommerklær til tross for sommerbarn, babyen er jo helt nyfødt, trenger varme og skal ikke være i sola. Men kan jo være en fordel med tynne klær da babyen trolig vil bruke mye tid tett på kroppen din/deres. Et tynt teppe kan være smart for enkelt å regulere temperaturen ved behov.

Det finnes jo så stort utvalg av utstyr og duppeditter, men egentlig trenger man ikke så utrolig mye. Lurt å gå til innkjøp av det dere vet dere må ha i første omgang, og supplere etterhvert. Er så mange som kjøper inn altfor mye fordi man tror man trenger det.

Jeg kjøpte f.eks. ammepute. Prøvde den er par ganger, men fant ut at jeg likte best å bare bruke en sofapute.

Vi hadde ikke brystpumpe til første barn, men ble nødt til å hastekjøpe det inn etter noen uker da jeg fikk brystbetennelse. Kjøpte først en manuell pumpe, for tenkte jo jeg bare skulle bruke den noen ganger. Da jeg senere måtte jobbe for å få opp melkeproduksjonen gikk vi til innkjøp av en elektrisk pumpe, og jeg angret på at vi ikke kjøpte den med en gang. Så mye enklere å slippe å jobbe så hardt for å få ut melka når man er mer enn nok sliten fra før! :)
Langt ifra alle trenger brystpumpe, og det koster jo litt. Så dersom du bor nært butikk som har det eller har noen som du kan låne av ved akutt behov, ville jeg ikke kjøpt det før jeg så jeg trengt det.

En liste med ting som var nyttig for oss:
- Barnevogn
- Vognpose
- Babyteppe(r)
- Bilstol
- Myk heldress for frakt i bilstol før man trenger bilstolpose.
- Sprinkelseng eller bedside crib. Vi hadde bedside crib til første, men den ble nesten ikke brukt pga at babyen slet med å få sove og vi sov alle best ved samsoving. Kjøpte bedside crib fordi mamma fortalte at det slet sånn på å løfte oss opp og ned flere ganger om natten etter amming. Sprinkelseng vil man gjerne ha bruk for senere likevel, dersom man ikke praktiserer samsoving lenge.
- Babydyne og sengetøy
- Swaddle eller noe anna å wrappe babyen inn i på natt. Ga mye bedre søvn når vi omsider skaffet oss den.
- Stellebord med stellematte og plass til oppbevaring
- Gulpekluter
- Stellesekk/veske. Trenger ikke være ment for formålet, kan like gjerne bruke noe man har fra før.
- Stellematte for å ha i stelleveska
- Fikk et par smokker i babybox, og det var nok i starten for å se om lille ville ta smokk. Kan likevel være man må prøve seg frem med andre varianter, ikke alle babyer tar alle typer smokker.
- Noen sett klær i de første størrelsene.
Flere fortalte at det ikke var vits å kjøpe størrelse 50, men jeg kjøpte litt likevel da jeg og mine søsken var ganske små. Og jeg var så glad for det, for babyen svømte i de klærne også. Likevel klarer man seg med 56, da man bare kan brette opp lange ermer osv, men smak og behag. Kan være en liten pekepinn å tenke ut i fra hvor store babyene i familiene deres har vært.
- Ammeinnlegg
- Purelan til såre brystvorter
- Bæresjal og/eller bæresele. Gull om du ønsker å bære og hvis du har urolig baby som innimellom ikke får sove uten å være tett på. Deilig å få armene fri til å lage seg litt mat eller gjøre andre ting.

*klær til meg selv som er gode å amme i

Se, glemte noe ja! Haha, Amme-BH og plagg som er lette å amme i er definitivt veldig godt å ha klart også!!

Flere fortalte at det ikke var vits å kjøpe størrelse 50, men jeg kjøpte litt likevel da jeg og mine søsken var ganske små.

Det var dette jeg også erfarte... babyen min på 53 cm. var syltynn, og måtte starte i str. 50. Det samme gjaldt den mer lubne babyen på 51 cm. Noen få plagg i 50 er lurt, for 56 er faktisk veldig stort på veldig mange nyfødte :)

Jeg skal investere i en fin halvlang cardigan som dekker bleierumpa (mi) etter fødsel iaf :) Det savnet jeg sist!

Vi har en fra før, så klarer oss nok med det vi har, men jeg har lyst til å kjøpe ett fint sengesett til babyen. Absolutt ingen nødvendighet, men koselig for mor!

Tenker også å kjøpe noe sommerull (ullsilkemiks) til babyen. Får holde øynene åpne for salg. Førstemann hadde en pitstop på nyfødt intensiv og der anbefalte de ull, selv om babyen var født på sensommeren.

Se, glemte noe ja! Haha, Amme-BH og plagg som er lette å amme i er definitivt veldig godt å ha klart også!!

Det var dette jeg også erfarte... babyen min på 53 cm. var syltynn, og måtte starte i str. 50. Det samme gjaldt den mer lubne babyen på 51 cm. Noen få plagg i 50 er lurt, for 56 er faktisk veldig stort på veldig mange nyfødte :)

Samme erfaring. Født en på 3,5kg 49lang å en på 4kg 51 lang. Begge brukte 50 i flere uker:p

Vi har det meste, men kommer til å trenge sprinkelseng siden minsten kommer til å bruke sin en stund enda, å søskenvogn. Kanskje spe på med litt klær til sesongen, da jeg har mars å oktober-babyer fra før

Det jeg brukte mest var ammepute, leker til magetrening etterhvert som den blir større, å lekegrind brukt som daybed så vi slapp å fly opp og ned å legge i et staka kjør. (Begge mine har vært sovebabyer) Bæresele fra ergobaby har jeg også blitt veldig glad i. Inotyol-salve er magisk for såre stumper:happy:

Det er også en del gratis babypakker man kan registrere seg for for dere som er nye på dette å kanskje ikke visste det:happy: apotek 1, kiwi, rema å skoringen(?) tror jeg har med litt stæsj til mor å baby:Heartpink

Hadde julibaby i fjor, og då var det så varmt at eg knapt brukte klær på babyen i starten. Så fekk vel kun brukt body i str. 50 heim frå sjukehuset :bag: Dei første vekene satt eg omtrent berre inne å amma: eg i shorts og amme-bh og babyen i bare bleie. Eg hadde eit helseteppe til å legge over babyen om det trengtes.

Masse lurt som er nemnt over her. Vil legge til babycall:) Det var gull etterkvart som babyen begynte å sove andre plassar enn oppå meg.

Ellers kjøpte me nesten alt brukt på finn. Ein kan gjere mange gode kupp der om ein er tidleg ute og planlegger litt.

Dersom noen har hatt bedside crib til tidligere barn - er det noe dere anbefaler, og såfall, hvilken type?

Veldig gode lister her! Jeg vil legge til:
- alternativ til ammebh: Sloggi sine Zero Feel
- Drømmesauen Evan (Delux utgaven)
- babycall med video (vi har Neonate)

Jeg fant aldri en ammebh som passa godt til meg. Jeg syns de stammet en del, og med overproduksjon i brystene så fikk jeg lett oppsamlinger som kunne blitt til betennelse. De blei verre med ammebh. Så jeg gikk over til Sloggi sine Zero Feel. Og de elsker jeg!!! De føles som sportsbh, men presser mindre. Er lette å skyve til siden for å amme. Mye bedre for skuldrene også syns jeg. Har aldri gått tilbake til push up ;)

Ellers har våre netter blitt redda av delux utgaven av Drømmesauen Evan. Kan absolutt anbefales!! Den aktiverer et rødt lys og lager white noise eller musikk når ungen lager lyd. Vi har sluppet å løpe inn ved hver lyd, fordi ungen stort sett falt til ro igjen ved hjelp av sauen (ved mindre det var et spesielt behov som var årsak til at hun våkna så klart). Nå er ungen snart 3 år, og hvis hu våkner om natta så snakker hu til sauen for å få på musikken og sove videre, helt genialt! Og sammen med babycall med video så kunne vi se om sauen gjorde susen eller om hu trengte oss denne gangen.

Vi hadde ungen på vårt rom i starten, men hadde bruk for både sau og babycall de gangene vi fikk hu til å sove på dagtid eller litt tidligere enn oss på kvelden. Vi kjøpte sauen når hu var ca 5 mmd, og angra bittert på at vi ikke hadde den fra start blir spennende å prøve fra start med nurket i magen:happy:

Dersom noen har hatt bedside crib til tidligere barn - er det noe dere anbefaler, og såfall, hvilken type?

Hadde bedside til forrige, en Babybay. Fornøyd med den! Veldig deilig å ha baby rett ved siden av seg når man skal nattamme! Vi brukte den frem til han var ca 8 mnd. Da begynte han å reise seg opp i den, og det var tid for høyere sidekanter!

Men hadde jeg skullet kjøpt nå så tror jeg jeg hadde vurdert å gå for sprinkelseng med en gang. En som man kan ta av sida på, og justere bunnen i høyde med senga vår. Ligger masse tips til dette på Google. Eneste negative med denne måten er at det blir veldig fullt ved siden av dobbeltsenga, bedsidecriben er litt nettere.

Eg var veldig glad for bed side crib til forrige baby. Synes det var veldig praktisk å slippe å løfte babyen over ein sengekant på natt.

Usikker på kva modell eg har, eg fekk den brukt. Men min har ikkje ei side som du kan ta opp og ned når senga er i bruk, slik eg har sett på enkelte andre senger. På min er sida anten på eller av, og den må skrus på. Når babyen begynte å bevege seg rundt, måtte eg på med den sida. Og då blei det veldig høgt å løfte babyen for amming. Så skaff gjerne ei seng der sida kan justerast enkelt.

Hadde bedside til forrige, en Babybay. Fornøyd med den! Veldig deilig å ha baby rett ved siden av seg når man skal nattamme! Vi brukte den frem til han var ca 8 mnd. Da begynte han å reise seg opp i den, og det var tid for høyere sidekanter!

Men hadde jeg skullet kjøpt nå så tror jeg jeg hadde vurdert å gå for sprinkelseng med en gang. En som man kan ta av sida på, og justere bunnen i høyde med senga vår. Ligger masse tips til dette på Google. Eneste negative med denne måten er at det blir veldig fullt ved siden av dobbeltsenga, bedsidecriben er litt nettere.

Det gjorde vi med sprinkelsenga til nr2:happy:

Bare boret et par nye hull for å justere i riktig høyde, å vipps:p

Back
Topp