Utslag på urin

mummy4ever

Elsker forumet
Hva vil det si når man har litt utslag på urin? Hva tyder det på?

http://www.lommelegen.no/376812/gravid-og-utslag-paa-urinproven

her står det iallefall litt om det[:D]

Kan være forurensning pga økt utflod under svangerskapet
Det kan også være tegn på UVI om man har utslag på u-stix.
Om man har forhøyet protein vil man være obs på svangerskapsforgiftning, men som regel i forbindelse med høyt blodtrykk og/eller ødem i kroppen.

Legen har skrevet L3+ på helsekortet. Fikk ikke spurt noe særlig fordi det var så hektisk der og jeg var allerede ferdig med timen min og 45 min forsinket. Hun skulle sende den til dyrking, men regner jo ikke med det er noe. Sendte sist prøve til dyrking også, men jeg bare lurer på hva det vil si. Er det sukker i urin? Spiser jeg for mye godteri? Kan det være noe så teit som det? Eller er jeg helt på jordet nå?? [8D]

ORIGINAL: mummy4ever

Legen har skrevet L3+ på helsekortet. Fikk ikke spurt noe særlig fordi det var så hektisk der og jeg var allerede ferdig med timen min og 45 min forsinket. Hun skulle sende den til dyrking, men regner jo ikke med det er noe. Sendte sist prøve til dyrking også, men jeg bare lurer på hva det vil si. Er det sukker i urin? Spiser jeg for mye godteri? Kan det være noe så teit som det? Eller er jeg helt på jordet nå?? [8D]

Leukocytter +3. Det kan være tegn på UVI, men i det aller fleste tilfeller er det bare forurensning fra økt utflod eller evt glasset man tisser i... Dette får du svar på etter de har tatt bakterieprøve av det på sykehuset...

Men mer utflod er ikke noe farlig?  Hvorfor får man det egentlig?

ORIGINAL: mummy4ever

Men mer utflod er ikke noe farlig?  Hvorfor får man det egentlig?

Jeg er faktisk ikke helt sikker, men det har noe med graviditeten å gjøre og det er elt normalt... Jeg hadde L3 i nesten hele forrige svangerskap uten at det var infeksjon... De sendte vel inn 14 urinprøver eller noe he he... Men det var visst elt normalt.. Men det er viktig å få sjekket om det er en UVI for det kan gi premature rier...

Det er helt normalt med økt utflod når man er gravid. Cellene i slimhinnene fornyes oftere, og da er utfloden bl.a. avfallsstoffet fra denne prosessen.
L står for leukocytter, ja, og at det står tallet tre, betyr at det er relativt mye. Men så lenge det ikke er utslag på noe annet i tillegg, og du heller ikke har andre symptomer på f.eks. svangerskapsforgiftning eller UVI, tror jeg ikke det er grunn til særlig bekymring. Men det finner du jo ut når du får svar på dyrkningen.

Jeg fant dette svaret fra en lege på doktor online. Dette er et generelt svar, og gjelder ikke spesifikt til gravide.

"Leukocytter er det samme som "hvite blodlegemer". Disse dannes det fler av ved infeksjoner. Imidlertid er det vanlig med slike i utfloden fra skjeden. Det er derfor svært viktig at urinprøven tas riktig; morgenurin og såkalt midtstråle. Sistnevnte betyr at man skal tisse første delen i toalettet, så ta prøven, og deretter la siste delen gå i toalettet. Dette minsker faren for at utflod skal komme med i prøven.

Man kan ha leukocytter i urinen selv om man ikke har en urinveisinfeksjon. Dersom vi leger finner dette sender vi urinprøven videre for "dyrkning". Det betyr at vi ser om det er bakterier der, og i tilfelle hvilke. Slik kan vi velge en svakest mulig antibiotikakur, men som virker på de aktuelle bakteriene."

Jeg hadde også 3+ på leukocytter sist jeg var hos legen. Den ble sendt til dyrkning, men var ingen utslag på bakterier. Hadde det vært utslag på bakterier ville jeg fått en antibiotika kur mot urinveisinfeksjon.

Viktigste er at man faktisk vasker seg først.... tisser litt i doen og tar prøve. Man vasker vekk mye bakterier som kan ha kommet i løpet av natten :) DET gir en mest sikker prøve og da slipper man unødvendige innsendinger og tester etc.. [:)]

Jeg er iallfall nøye med å vaske meg før jeg tar prøven, og tar midtstrømsprøve. Og jeg har nesten aldri utslag på noe. Har aldri hatt utslag på leukocytter. Sist hadde jeg litt spor av proteiner noen ganger, og litt spor av blod en periode (det var en periode hvor jeg hadde hatt blødninger). Denne gangen har jeg ikke hatt noe utslag på noe før nå, som jeg har 1+ på proteiner.

Så er nok riktig som Devilina sier[;)]

ORIGINAL: Devilina

Viktigste er at man faktisk vasker seg først.... tisser litt i doen og tar prøve. Man vasker vekk mye bakterier som kan ha kommet i løpet av natten :) DET gir en mest sikker prøve og da slipper man unødvendige innsendinger og tester etc.. [:)]

Signerer denne!! Men for meg er det lettere sagt enn gjort... Jeg er (sorry uttrykket) så sprengt om morgenen, at skulle jeg begynt med noen omstendlig vask der nede FØR jeg tok morgenurinprøve, hadde jeg tisset på meg.. Så det blir rask tørk med en våtserviett først, så får de heller sende inn for mange prøver... :)

ORIGINAL: Marcen

ORIGINAL: Devilina

Signerer denne!! Men for meg er det lettere sagt enn gjort... Jeg er (sorry uttrykket) så sprengt om morgenen, at skulle jeg begynt med noen omstendlig vask der nede FØR jeg tok morgenurinprøve, hadde jeg tisset på meg.. Så det blir rask tørk med en våtserviett først, så får de heller sende inn for mange prøver... :)

Signerer også denne [;)]
Dessuten er jeg flink til å glemme urin, så jeg tisser ofte hos legen, og da har jeg ikke de vaskemulighetene...

Jeg hadde +L3, og UVI. Går nå på en spesiell, men mild pencellinkur, over en uke 3 tbl dgl.

Back
Topp