Utslag på NIPT

Ja ikke gøy i høre når vi ønsker å prøve på et til. Burde jeg da stoppe nå etter 2 barn siden jeg er 36 år liksom? Det er litt komisk også for denne graviditeten er den «sterkeste» jeg har hatt. Tydelig tidlig positiv test og høy hcg stigning, trengte ikke progesteron som med de to andre som jeg fikk siden jeg hadde 2 MA først og mye symptomer. Og så er det dette fosteret som er sykt :wideyed: Har sikkert ingenting å si, men likevel :joyful:
Håper alt jeg kan at det ikke er noe allikevel :Heartred mange jeg gikk på skole med får sitt første barn rundt nå, så ikke klandre deg selv pga. Alder :Heartred
 
Ja ikke gøy i høre når vi ønsker å prøve på et til. Burde jeg da stoppe nå etter 2 barn siden jeg er 36 år liksom? Det er litt komisk også for denne graviditeten er den «sterkeste» jeg har hatt. Tydelig tidlig positiv test og høy hcg stigning, trengte ikke progesteron som med de to andre som jeg fikk siden jeg hadde 2 MA først og mye symptomer. Og så er det dette fosteret som er sykt :wideyed: Har sikkert ingenting å si, men likevel :joyful:
Så utrolig uheldig man kan være i møte med helsevesenet altså. Jeg må ha hatt utrolig flaks med de jeg møtte ved medisinsk abort pga MA i fjor. Jeg var en mnd unna 36 og fikk beskjed av flere at «du er jo fremdeles så ung/har år på deg», følte det var god trøst i den situasjonen. Nå holder jeg til i Oslo der snittet er høyere, så kan jo ha noe med holdningene å gjøre :Heartred

Krysser fingrene for deg at alt viser seg å være bra. Har selv opplevd avvik på ultralyd med første barn og måtte vente to uker på svar, det var grusomt. Alt gikk heldigvis fint og barnet er en helt frisk 7åring nå :Heartred
 
Så utrolig uheldig man kan være i møte med helsevesenet altså. Jeg må ha hatt utrolig flaks med de jeg møtte ved medisinsk abort pga MA i fjor. Jeg var en mnd unna 36 og fikk beskjed av flere at «du er jo fremdeles så ung/har år på deg», følte det var god trøst i den situasjonen. Nå holder jeg til i Oslo der snittet er høyere, så kan jo ha noe med holdningene å gjøre :Heartred

Krysser fingrene for deg at alt viser seg å være bra. Har selv opplevd avvik på ultralyd med første barn og måtte vente to uker på svar, det var grusomt. Alt gikk heldigvis fint og barnet er en helt frisk 7åring nå :Heartred
Det gjør virkelig noe med deg hvordan man blir møtt ja! Vil bare det skal bli torsdag nå og håper at hvis noe er galt så ser de det på ultralyd så det ikke er tvil om valget. Jeg er redd jeg vil komme til å ta fostervannsprøve hvis ultralyden ser veldig bra ut, men igjen så vil jeg ikke føde i uke 17 for det vet jeg ikke om jeg takler….får håpe jeg møter noen fine leger eller sykehuspersonell som jeg kan snakke med :Heartred
 
Det gjør virkelig noe med deg hvordan man blir møtt ja! Vil bare det skal bli torsdag nå og håper at hvis noe er galt så ser de det på ultralyd så det ikke er tvil om valget. Jeg er redd jeg vil komme til å ta fostervannsprøve hvis ultralyden ser veldig bra ut, men igjen så vil jeg ikke føde i uke 17 for det vet jeg ikke om jeg takler….får håpe jeg møter noen fine leger eller sykehuspersonell som jeg kan snakke med :Heartred
Krysser fingrene for deg! :Heartred Hvorfor må du vente så lenge som til uke 17 ved fostervannsprøve? Tar det så lang tid å få svaret?
 
Utrolig leit å høre at dere blir møtt på den måten pga alder…

Lurer litt på hvor ”grensa” går for de som jobber med dette, altså når begynner kommentarene? Jeg er ”bare” 32 når baby kommer, men det er jo bare 3 år unna 35…. Er det virkelig så stor forskjell på så få år? Ser jo at noen av dere er eldre enn 35, men har fått med meg at noen 35/36 åringer får kommentarer også..

Uansett ikke greit å behandle andre på den måten
 
Krysser fingrene for deg! :Heartred Hvorfor må du vente så lenge som til uke 17 ved fostervannsprøve? Tar det så lang tid å få svaret?
Jeg vet faktisk ikke, men de tar ikke prøvene før i uke 16-17 i følge legen. Ser det står at den kan tas alt fra uke 14 og 15 på nettet. Skal spørre om torsdag!
 
Venter de virkelig så lenge med å ta fostervannsprøve om de mistenker at noe er feil?! Skjønner godt at du ikke vil føde i uke 17. Akkurat det er det som stresser meg med så sen NIPT (13+2).
 
Jeg vet faktisk ikke, men de tar ikke prøvene før i uke 16-17 i følge legen. Ser det står at den kan tas alt fra uke 14 og 15 på nettet. Skal spørre om torsdag!
Fostervannsprøve taes ikke før 15+0, morkakeprøve kan man ta fra et par uker før tror jeg. Også tar det ca. en uke før svar, også søke til nemd, svar fra de før man stiller på poliklinisk time samme dag som svar. Så går fort 1 1/2 uke før man får satt igang prosessen også ytterligere to dager for å føde.

Vil også bare nevne at jordmor ikke så noe galt på TUL hos meg. Men tok privat 5 dager senere når jeg fikk tlf ang. NIPT og gynekologen så det med engang. Tror det har litt med erfaring og kompetanse å gjøre.

Men det blir mye å sette seg inn i på en gang. Bare snakk med legen du og ta en ting/dag om gangen.
 
Utrolig leit å høre at dere blir møtt på den måten pga alder…

Lurer litt på hvor ”grensa” går for de som jobber med dette, altså når begynner kommentarene? Jeg er ”bare” 32 når baby kommer, men det er jo bare 3 år unna 35…. Er det virkelig så stor forskjell på så få år? Ser jo at noen av dere er eldre enn 35, men har fått med meg at noen 35/36 åringer får kommentarer også..

Uansett ikke greit å behandle andre på den måten
Grensa går på 35 ja, forskning viser at før 35 er feks sjansen på å få en baby med downs, 1:10000. Når du har passert 35 hopper sannsynligheten opp til 1:25.
 
Angående alder så vil jeg bare si at min bestemor fikk sitt siste barn i en alder av 40 og min mor da hun var 38. Begge guttene friske og de smarteste i kullene sine.
Synes det er var lite gjennomtenkt å ordlegge seg på den måten altså, det siste man trenger å høre i din situasjon er "dette er din skyld". Ikke sikkert du tolket det sånn, men det hadde jeg gjort. Vi vet risikoen for at noe er galt går opp med alder, unødvendig å gni det inn.
Tenker på deg❤️
 
Last edited:
Grensa går på 35 ja, forskning viser at før 35 er feks sjansen på å få en baby med downs, 1:10000. Når du har passert 35 hopper sannsynligheten opp til 1:25.
Tror ikke de tallene stemmer helt. Sjansen for kvinner i 20 årene å få baby med downs er 1/1500 og etter 35 1/400, eller ca 0,5% Og etter 40 er det 1/100 eller ca 1-2%. Men det er ikke slik at man plutselig faller fra 1/1500 til 1/400 etter fylte 35. Det går litt mer gradvis :) men litt raskere etter 35.
 
Tror ikke de tallene stemmer helt. Sjansen for kvinner i 20 årene å få baby med downs er 1/1500 og etter 35 1/400, eller ca 0,5% Og etter 40 er det 1/100 eller ca 1-2%. Men det er ikke slik at man plutselig faller fra 1/1500 til 1/400 etter fylte 35. Det går litt mer gradvis :) men litt raskere etter 35.
Kanskje tallene har forandret seg litt, men dette var tallene vi fikk på medisinstudiet iallefall (var selvsagt mange år siden).

Og hvordan de måler sannsynligheten er også viktig - ser de på fødte barn, eller tar de med aborterte? Aborttallene på downs øker jo for hvert år, og nå tar jo 90% av de med påvist downs i svangerskapet abort.
 
Last edited:
Hvis man er spesielt interessert har Danmark gjennomført en stor undersøkelse på risiko for de ulike trisomiene. Risikoen er veldig liten, men øker med alder.

Av totalt 542 375 svangerskap med ett barn, som ble screenet hadde 0,26% trisomi 21, 0,07% trisomi 18 og 0,02% trisomi 13. Graviditetene ledet både til levende barn, spontanaborter og selvvalgt abort.

Når de deler inn i aldersgrupper under 20, 20-29, 30-34, 35-39, 40-44, 45+ fordeler risikoen seg slik:
Trisomi 21: 0,9%, 0,10%, 0,19%, 0,62%, 2,14%, 3,22%.
Trisomi 18: 0,04%, 0,02%, 0,05%, 0,16%, 0,69%, 2,34%.
Trisomi 13: under 3 svskp, 0,01%, 0,02%, 0,05%, 0,10%, under 3 svskp.


Edit: Men ja, ts, risikoen for falsk positiv er en grunn til at det ikke tilbys alle gravide. Risikoen er som du ser veldig liten. Så det er fullt mulig at alt er helt i orden :Heartred
 
Last edited:
La oss ikke ta denne diskusjonen her i dette forum? Ikke det TS vil se hver gang hun får varsel om at det er postet noe i tråden :Heartred
Jeg er ikke interessert i å diskutere, men synes det er greit å påpeke feil som kan skremme både TS og andre som leser her. At det skal være 1:25 risiko å få et barn med down syndrom når man har bikket 35 år er ganske høye tall som kan gi unødvendig bekymring.

Risikoen for trisomier øker med alderen, men er fortsatt ikke høy selv om man er 35 år.

Det er dårlig gjort av denne legen å påpeke at du er så gammel og derfor sannsynlig at barnet er sykt. Det er helt vanlig å bli gravid i din alder og ikke noe du burde skamme deg for eller ha dårlig samvittighet for! Håper du blir møtt på en finere måte fremover. Krysser også alt for at det er en falsk positiv prøve.

(Edit: rettet feil.)
 
Last edited:
Synes dere kan opprette en egen tråd til å snakke om/diskutere det her jeg. Ang sjanse for downs og forskjellige trisomi varianter. Dette har sklidd veldig ut fra hva Lykke2023 spurte om.
 
Jeg fikk dårlige nyheter med utslag på NIPT testen. Noen som har opplevd utslag, men ikke noe galt med fosteret likevel? Klamrer meg i håpet da han sa at det kan hende det kun er morkaken og ikke fosteret som har feil. Fostervannsprøve og evt abort i uke 16-17 syns jeg også virker skummelt og ulovlig sent, men det er det eneste som gir 100% svar :arghh:
Jeg har ikke vært gjennom det personlig heldigvis, men fant denne artikkelen fra Tidsskriftet. Den er riktignok fra 2020 så før NIPT ble innført i Norge, men ellers mye info om NIPT.

Positiv prediktiv verdi er sannsynligheten for at individer med et positivt testresultat har sykdommen eller tilstanden som det testes for. Litt forvirrende når både den positiv prediktive verdien og falsk negativ verdi er lav..
IMG_8001.png

Kanskje du kan spørre om å få ta tidligere fostervannsprøve (i uke 15) når du skal på ny UL?
 
Jeg er ikke interessert i å diskutere, men synes det er greit å påpeke feil som kan skremme både TS og andre som leser her. At det skal være 25% risiko å få et barn med down syndrom når man har bikket 35 år er ganske voldsomme tall som kan gi unødvendig bekymring.

Risikoen for trisomier øker med alderen, men er fortsatt ikke høy selv om man er 35 år.

Det er dårlig gjort av denne legen å påpeke at du er så gammel og derfor sannsynlig at barnet er sykt. Det er helt vanlig å bli gravid i din alder og ikke noe du burde skamme deg for eller ha dårlig samvittighet for! Håper du blir møtt på en finere måte fremover. Krysser også alt for at det er en falsk positiv prøve.
1:25 er ikke det samme som 25%.. Det et 4%.

Men ja, helt enig, håper også hun får falsk positiv.
 
Jeg har ikke vært gjennom det personlig heldigvis, men fant denne artikkelen fra Tidsskriftet. Den er riktignok fra 2020 så før NIPT ble innført i Norge, men ellers mye info om NIPT.

Positiv prediktiv verdi er sannsynligheten for at individer med et positivt testresultat har sykdommen eller tilstanden som det testes for. Litt forvirrende når både den positiv prediktive verdien og falsk negativ verdi er lav..
Vis vedlegget 428789

Kanskje du kan spørre om å få ta tidligere fostervannsprøve (i uke 15) når du skal på ny UL?
Ja tenker kanskje høre med legen og det er mulig å ta litt tidligere. Om noe er galt håper jeg de ser det på ul i morgen. Det hadde gitt meg mest ro over valget vi evt må ta :Heartred
 
Back
Topp