Utrygg på svigers

Vi fikk plutselig andre planer, så det blir ikke noen prøveovernatting likevel. Heldigvis ;-) Jeg tror egentlig mannen ser poenget mitt, han bare tar seg litt nær av at jeg kritiserer hans foreldre. Naturlig nok. Vi finner nok ut av det etter hvert :) Heldigvis går det an å snakke med svigermor, hun er ikke urimelig, bare litt for påståelig.

Så bra. ;)
Ja, det er jo forståelig. :)

Lykke til :D
 
Svigers får ikke ha vår på overnatting eller lang biltur, fordi de er inkompetente og ikke respekterer oss. Toåringen har aldri likt å kjøre bil, svigerfar mener det er en treningssak. Da mini var baby mente svigerfar at jeg skulle kjøre bil med mini helt til han slutta å hyle :mad: og det et bare å legge han i senga, og da skal han ikke tas opp eller snakkes til før det er morgen. Og svigers lurer på hvorfor de ikke får ha mini en helg snart.. :mad:


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Dette blir langt.. :p

Jeg vet ikke om jeg blåser opp dette til et større problem enn det egentlig er, mannen mener så, men jeg stoler ikke på mine svigerforeldre til å passe jenta vår annet enn korte perioder på dagtid, hjemme hos oss.

For det første har jeg en følelse av at svigermor ikke respekterer meg som mor. Hun er en super dame, jeg er glad i henne, men hun kommer stadig vekk med små stikk av kritikk og kommentarer til alt fra leggerutiner til mat, at ettåringen vår er "mammadalt" (altså at hun søker til meg når hun er trøtt/grinete....) og så videre. Akkurat dette med leggerutiner er det jeg er mest skeptisk til, hun kommer stadig vekk med "gode råd" om å bare la jenta ligge og gråte for seg selv til hun slokner og lignende, for det funket på hennes barn. Hun virker oppriktig fornærmet når jeg sier at sånt gjør jeg faktisk ikke. Mat er også stadig vekk tema, svigers forer mini med kaker og søtt straks vi snur ryggen til, selv om vi har sagt at de må begrense seg, hun er bare ett år. Salt er de heller ikke så nøye på, noe jeg synes er litt skummelt. Hva annet kan de finne på å gi henne? Det siste jeg bekymrer meg for er bilsikring, de har et annet barnebarn som de stadig vekk har med seg på biltur uten (etter min mening) forsvarlig sikring, fordi de "skal bare rett borti veien". Foreldrene til dette barnet gjør riktignok slikt selv, men jeg er likevel redd svigers ikke kommer til å ta våre sikkerhetskrav på alvor.

Nå er greia at vi skal på fest om noen uker, og mine foreldre skal passe mini. De bor langt unna, og mini er ikke like trygg på dem, men vi skal være der noen dager i forveien så hun blir varm i trøya. Mine foreldre hører på meg, de kommer til å gjøre ting slik vi ønsker det, så jeg bekymrer meg ikke. Mannen har foreslått en prøveovernatting hos svigers i forkant, for at hun skal venne seg til å bli lagt av andre, men jeg kjenner at jeg er skeptisk, særlig med tanke på at svigermor oppfordrer til skrikekur. Jeg stoler rett og slett ikke på at de kommer til å gjøre ting på våre premisser. Er jeg hysterisk, har mannen rett, eller har jeg et poeng?
Jeg ville ikke hatt de som barnevakt om jeg ikke hadde stolt helt å holdent på de! En ulykke kan skje i det du rygger ut av gårdsplassen din ! Jeg hadde bedt de om å gjøre som jeg sier til de å om de ikke kan respektere det så hadde de ikke fått passet barnet. Jeg er heller ikke for skrikekur, barnet ditt er fortsatt veldig lite å selvfølgelig søker det til mamman sin når det er trøtt eller grinete, det gjør heldigvis mine også så jeg ser på det som ett godt tegn. Jeg synes det høres ut som du bare ønsker å beskytte barnet ditt så tommel opp for deg:)
 
Skjønner så veldig problematikken - her også har jeg følt at det er "enklere" å stole på mine foreldre enn svigermor - og mannen har latt seg irritere av dette når han ser jeg nøler.

Nå i pakken kom det opp igjen - var snakk om en ettermiddag mens vi måtte ordne opp i ting. Tenkte at det var rom for å prøve - kan jo ikke være sint på ting hun ikke har gjort. Som mannen sa, hvis det viser seg at hun ikke følger våre "regler /retningslinjer", så spør vi henne ikke igjen (han sa at hvis jeg virkelig ble stressa, så kunne vi jo ringe og høre - var også redd for ta det skulle las gråte seg i søvn) . Men det gikk over all forventning og kom tilbake til en glad og fornøyd liten gutt :) hadde visst tatt ham med ut i vogna for å sove :D
 
Eg er ikke noe fan av at noen besteforeldre skal ha de mer en de andre besteforeldre... Kjenner alt for mange som favoriserer sine egen foreldre eller stoler mer på sine egne foreldre og det forstår eg. Du må også forstå at når ungene er hos svigers så må de få lov og gjøre ting på deres måtte. Mannen din ente opp som en flott mann selv om de har brukt andre tekniker. Ang bil tur eg er enige i, det er jo tross alt snakk om liv og dø.

Eg hadde problem med svigermor i begynnelsen men innså at eg måtte bare gi meg, litt av samme grunner som deg. Nå har min datter kanon godt forhold til sine besteforeldre og selv om de hr gjort ting annerledes en vi så har ikke datteren vår hatt skade av den grunn.
 
Eg er ikke noe fan av at noen besteforeldre skal ha de mer en de andre besteforeldre... Kjenner alt for mange som favoriserer sine egen foreldre eller stoler mer på sine egne foreldre og det forstår eg. Du må også forstå at når ungene er hos svigers så må de få lov og gjøre ting på deres måtte. Mannen din ente opp som en flott mann selv om de har brukt andre tekniker. Ang bil tur eg er enige i, det er jo tross alt snakk om liv og dø.

Eg hadde problem med svigermor i begynnelsen men innså at eg måtte bare gi meg, litt av samme grunner som deg. Nå har min datter kanon godt forhold til sine besteforeldre og selv om de hr gjort ting annerledes en vi så har ikke datteren vår hatt skade av den grunn.

Så du mener det er greit at en bestemor utfører skrikekur på et barn?
 
Så du mener det er greit at en bestemor utfører skrikekur på et barn?
Ja. Min datter vil kun sove med oss i samme seng før. Også når hun skulle sove for første gang hos mine svigermor så sa hun at vist hun begynner å gråte vil hun ikke ta henne opp... Selvfølgelig likte eg det ikke men hun viste selv hva hun drev med måtte eg tenke... Etter den helgen så fikk vi faktisk jentå vår i egen sengen :-D
 
Ja. Min datter vil kun sove med oss i samme seng før. Også når hun skulle sove for første gang hos mine svigermor så sa hun at vist hun begynner å gråte vil hun ikke ta henne opp... Selvfølgelig likte eg det ikke men hun viste selv hva hun drev med måtte eg tenke... Etter den helgen så fikk vi faktisk jentå vår i egen sengen :-D

Det hadde jeg aldri gjort i hvert fall.
 
Det hadde jeg aldri gjort i hvert fall.
Nei men hva skader mener du det gjorde eller kan gjøre? Her i mitt tilfelle så gjor det overhodet ingenting og det ente opp med hun ville sove i egen seng. Eg tror det er mye vi voksne som er problemet når det kommer til gråting osv,husker svigermor sa at dem har ikke vondt av å ligge der å grine det er bare vondt for oss mammaer.
 
Ikke jeg heller! Mitt barn skal ikke oppleve å gråte seg i søvn, verken hos osd eller hos noen andre!

Om man absolutt må så bør det i så fall bli gjort av foreldrene. Tenk å sitte der i halvmørket og skrike, mamma er borte og hun som skal passe på deg ignorerer deg...
 
Nei men hva skader mener du det gjorde eller kan gjøre? Her i mitt tilfelle så gjor det overhodet ingenting og det ente opp med hun ville sove i egen seng. Eg tror det er mye vi voksne som er problemet når det kommer til gråting osv,husker svigermor sa at dem har ikke vondt av å ligge der å grine det er bare vondt for oss mammaer.

Hverken du eller jeg er forskere eller fagfolk innen det emnet, så det er vanskelig å si, men det går imot mine instinkter.
 
Hverken du eller jeg er forskere eller fagfolk innen det emnet, så det er vanskelig å si, men det går imot mine instinkter.
Nei det har du rett i :) mitt også, som sagt så hadde vi problemer å få vår datter til å ligge i egen seng nettopp pga hun gråt hver gang vi prøvde så hun ente opp i vår seng. Mitt mamma hjerte får kjempe vondt hver gang hun griner, til og med nå når hun er 6 år når eg vet hun griner for å få viljen sin men hun griner jo for hun vet det hjelper henne til å få det akkurat som hun vil. Hjemme hos svigermor grine hun aldri med mindre hun har det vondt eller fått vondt.
 
Om man absolutt må så bør det i så fall bli gjort av foreldrene. Tenk å sitte der i halvmørket og skrike, mamma er borte og hun som skal passe på deg ignorerer deg...

Ja, det er klart. Hvis ikke det er noen annen utvei, så er det foreldtene barnet er tryggest på.
 
Eg er ikke noe fan av at noen besteforeldre skal ha de mer en de andre besteforeldre... Kjenner alt for mange som favoriserer sine egen foreldre eller stoler mer på sine egne foreldre og det forstår eg. Du må også forstå at når ungene er hos svigers så må de få lov og gjøre ting på deres måtte. Mannen din ente opp som en flott mann selv om de har brukt andre tekniker. Ang bil tur eg er enige i, det er jo tross alt snakk om liv og dø.

Eg hadde problem med svigermor i begynnelsen men innså at eg måtte bare gi meg, litt av samme grunner som deg. Nå har min datter kanon godt forhold til sine besteforeldre og selv om de hr gjort ting annerledes en vi så har ikke datteren vår hatt skade av den grunn.

Her er min mor favoritt. Svigers klarer ikke å få i mini mat, få han til å sove eller å kle han riktig i forhold til været. Syns du det er dårlig gjort at mini ikke får overnatte hos svigers, som bor to timer unna, og får lov til å overnatte hos min mamma som klarer å dekke helt grunnleggende behov?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her er min mor favoritt. Svigers klarer ikke å få i mini mat, få han til å sove eller å kle han riktig i forhold til været. Syns du det er dårlig gjort at mini ikke får overnatte hos svigers, som bor to timer unna, og får lov til å overnatte hos min mamma som klarer å dekke helt grunnleggende behov?


Sent from my iPhone using BV Forum
Eg sa ingenting om det men her kjenner eg folk som favoriserer sine egne foreldre og i den jobben eg er i så høre eg ofte at besteforeldre som ikke er favoritten synest dette er kjempe dumt at dem ikke kan ha dem like ofte eller at dem ikke blir spurt så ofte. I dette tilfelle bor begge besteforeldre i samme området. Hva grunnen er vet eg ikke helt men det høres alltid ut som enten er det svigerdatter eller svigersønn som ikke er fornøyd med hvordan de gjør ting på.

Min manns familie har alltid hatt godt forhold til sine mormor og morfar som bor 8 timer unna, og farmor og farfar som bor 30 min unna kjente dem nesten ikke. Min mann sier selv nå når dem er så gammel at han kunne ønske at mor hans ikke gjor forskjell.
 
Om man absolutt må så bør det i så fall bli gjort av foreldrene. Tenk å sitte der i halvmørket og skrike, mamma er borte og hun som skal passe på deg ignorerer deg...
Det er det jeg tenker på også, at når hun blir passet av andre er hun allerede i en utrygg situasjon, og da bør de gjøre det de kan for å gjøre henne tryggere, ikke la henne ligge og gråte. Noe annet hos foreldrene, oss er hun trygg på og vi kjenner hennes (og våre egne) grenser.
 
Eg sa ingenting om det men her kjenner eg folk som favoriserer sine egne foreldre og i den jobben eg er i så høre eg ofte at besteforeldre som ikke er favoritten synest dette er kjempe dumt at dem ikke kan ha dem like ofte eller at dem ikke blir spurt så ofte. I dette tilfelle bor begge besteforeldre i samme området. Hva grunnen er vet eg ikke helt men det høres alltid ut som enten er det svigerdatter eller svigersønn som ikke er fornøyd med hvordan de gjør ting på.

Min manns familie har alltid hatt godt forhold til sine mormor og morfar som bor 8 timer unna, og farmor og farfar som bor 30 min unna kjente dem nesten ikke. Min mann sier selv nå når dem er så gammel at han kunne ønske at mor hans ikke gjor forskjell.

I vårt tilfelle er sambo veldig imot å gi sine egne foreldre noe ansvar.. ;)

Mine barn blir absolutt ikke satt bort til noen som ikke kan respektere vår måte å gjøre ting på. Om de ikke kan respektere oss er de ikke modne nok til å passe mine barn. Ser ikke vitsen med å gjennomføre skrikekur for en natt feks. Kan jo ikke ha noe godt for seg hvertfall.



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Back
Topp