Utrygg på svigers

kmkm

Elsker forumet
Januarskatter 2015
Dette blir langt.. :p

Jeg vet ikke om jeg blåser opp dette til et større problem enn det egentlig er, mannen mener så, men jeg stoler ikke på mine svigerforeldre til å passe jenta vår annet enn korte perioder på dagtid, hjemme hos oss.

For det første har jeg en følelse av at svigermor ikke respekterer meg som mor. Hun er en super dame, jeg er glad i henne, men hun kommer stadig vekk med små stikk av kritikk og kommentarer til alt fra leggerutiner til mat, at ettåringen vår er "mammadalt" (altså at hun søker til meg når hun er trøtt/grinete....) og så videre. Akkurat dette med leggerutiner er det jeg er mest skeptisk til, hun kommer stadig vekk med "gode råd" om å bare la jenta ligge og gråte for seg selv til hun slokner og lignende, for det funket på hennes barn. Hun virker oppriktig fornærmet når jeg sier at sånt gjør jeg faktisk ikke. Mat er også stadig vekk tema, svigers forer mini med kaker og søtt straks vi snur ryggen til, selv om vi har sagt at de må begrense seg, hun er bare ett år. Salt er de heller ikke så nøye på, noe jeg synes er litt skummelt. Hva annet kan de finne på å gi henne? Det siste jeg bekymrer meg for er bilsikring, de har et annet barnebarn som de stadig vekk har med seg på biltur uten (etter min mening) forsvarlig sikring, fordi de "skal bare rett borti veien". Foreldrene til dette barnet gjør riktignok slikt selv, men jeg er likevel redd svigers ikke kommer til å ta våre sikkerhetskrav på alvor.

Nå er greia at vi skal på fest om noen uker, og mine foreldre skal passe mini. De bor langt unna, og mini er ikke like trygg på dem, men vi skal være der noen dager i forveien så hun blir varm i trøya. Mine foreldre hører på meg, de kommer til å gjøre ting slik vi ønsker det, så jeg bekymrer meg ikke. Mannen har foreslått en prøveovernatting hos svigers i forkant, for at hun skal venne seg til å bli lagt av andre, men jeg kjenner at jeg er skeptisk, særlig med tanke på at svigermor oppfordrer til skrikekur. Jeg stoler rett og slett ikke på at de kommer til å gjøre ting på våre premisser. Er jeg hysterisk, har mannen rett, eller har jeg et poeng?
 
Dine svigerforeldre er som mine svigerforeldre tydeligvis. De får ikke passe gutten vår.
Rett og slett fordi jeg ikke stoler på dem, og ikke samboer heller.
Nå ser vi dem bare mindre og mindre pga dette.
De forventer også når vi er der at han skal sitte rolig og ikke løpe, ta på noe eller lage mye lyd, han er 1,5 år, så ikke så lett.
 
Er det en mulighet for at mannen din kan være tilstede i huset til din svigermor hvis de får en prøvenatt?
Med et krav om at det blir gjort åpen måte som er akseptabelt for deg og din mann.
Er enig i at man ikke burde levere et barn til noen man ikke stoler på, men kan jo være det får bedre enn du tror? Hun har jo hatt minst ett barn selv.
 
Nei, det er jo en selvfølge egentlig. Men det er så vanskelig når mannen er helt uenig, det er jo hans barn også..

Syns han virkelig at det er greit at de går bak ryggen deres? Ikke har respekt? Hva om dere får telefon om at ungen deres er død fordi de "skulle bare" og ikke sikret barnet i bilen?

Nei, jeg hadde satt ned foten. Greit nok at det er hans barn også, men han blir vel litt partisk når det er snakk om hans egne foreldre.
 
Dine svigerforeldre er som mine svigerforeldre tydeligvis. De får ikke passe gutten vår.
Rett og slett fordi jeg ikke stoler på dem, og ikke samboer heller.
Nå ser vi dem bare mindre og mindre pga dette.
De forventer også når vi er der at han skal sitte rolig og ikke løpe, ta på noe eller lage mye lyd, han er 1,5 år, så ikke så lett.

Problemet mitt er at mannen stoler på sine foreldre, og dermed er dette blitt gjenstand for krangel oss i mellom..

Er det en mulighet for at mannen din kan være tilstede i huset til din svigermor hvis de får en prøvenatt?
Med et krav om at det blir gjort åpen måte som er akseptabelt for deg og din mann.
Er enig i at man ikke burde levere et barn til noen man ikke stoler på, men kan jo være det får bedre enn du tror? Hun har jo hatt minst ett barn selv.

Jenta kommer ikke til å godta at andre legger henne om hun vet at en av oss er til stede, så det er uaktuelt at pappaen er der.

Altså, jeg tror nok det hadde gått fint, men det gnager i meg dette med skrikekuren som svigermor gnåler sånn om. Jeg er så redd hun kommer til å prøve det, og at dette kan resultere i et barn som blir enda mer utrygg rundt andre enn foreldrene, noe som vil gjøre barnepass umulig i etterkant.
 
Problemet mitt er at mannen stoler på sine foreldre, og dermed er dette blitt gjenstand for krangel oss i mellom..



Jenta kommer ikke til å godta at andre legger henne om hun vet at en av oss er til stede, så det er uaktuelt at pappaen er der.

Altså, jeg tror nok det hadde gått fint, men det gnager i meg dette med skrikekuren som svigermor gnåler sånn om. Jeg er så redd hun kommer til å prøve det, og at dette kan resultere i et barn som blir enda mer utrygg rundt andre enn foreldrene, noe som vil gjøre barnepass umulig i etterkant.
Da ville jeg nok ha satt foten ned og latt være å levere til svigers
 
Syns han virkelig at det er greit at de går bak ryggen deres? Ikke har respekt? Hva om dere får telefon om at ungen deres er død fordi de "skulle bare" og ikke sikret barnet i bilen?

Nei, jeg hadde satt ned foten. Greit nok at det er hans barn også, men han blir vel litt partisk når det er snakk om hans egne foreldre.
De har jo ikke gått bak ryggen våres enda, utenom dette med søtsaker, men det er jo ikke SÅ alvorlig, vi er ikke så ofte sammen med dem at det utgjør noen stor sak.

Ja, han er nok partisk, men han mener at jeg også er det, siden jeg foretrekker mine egne foreldre som barnevakter til tross for at vi er mye sjeldnere sammen med dem.
 
Syns ikke det virker som du blåser opp ting.... Hadde faktisk en lignende samtale med min mann her om dagen ang hans mor. Hun er også veldig kritisk til meg og skal diskutere om alt jeg gjør... Hun påpeker også hele tiden at når hu gikk gravid og hadde barn var det helt greit å røyke med barn i både magen og huset :( skremmende etter min mening... Hu røyker nå inne selv om mini er der :(

Men som mannen sa: vi stoler mest på våre nærmeste, i mitt tilfelle og også kanskje ditt, våre egne foreldre... De har jo oppdratt oss og da blir tilitten en helt annen... Så det med å ikke ha dette helt på plass med svigers tror jeg er ganskd vanlig.

Ikke gjør noe du ikke er trygg på. Om du er usikker og utrygg merker datteren deres det godt og du klarer vel sikkert ikke slappe av du heller...
 
Singelen, så går det mye bedre enn en tror at de passer barna våre. Å barna våre er mye bedre til å tøye strikken med foreldra sine. Enn de gjør med besteforeldre :) men jeg hadde nok også vært skeptisk. Å hadde blitt kjempe skeptisk om mannen min hadde akseptert sånne ting av sine foreldre. Min man hadde sagt klart i fra til sin mor eller far. Heldigvis hører de på det vi sier og de råda de kommer med er somregel nytting :)
 
De har jo ikke gått bak ryggen våres enda, utenom dette med søtsaker, men det er jo ikke SÅ alvorlig, vi er ikke så ofte sammen med dem at det utgjør noen stor sak.

Ja, han er nok partisk, men han mener at jeg også er det, siden jeg foretrekker mine egne foreldre som barnevakter til tross for at vi er mye sjeldnere sammen med dem.

Akkurat det er ikke så alvorlig, nei, men like fullt respektløst. Det er jo et tillitsbrudd. Du stoler jo ikke på dem.

Dine foreldre har dere vel begge tillit til? Begge skal jo være komfortable med å levere barnet til barnevakten, og så lenge ungen deres får et par dager til å "bli varm i trøya" hos dem så ser jeg ikke problemet.
 
Jeg er enig med deg! Ville ikke tillatt om svigers holdt på sånn! Bilsikring, søtsaker og skrikekurer - akkurat de samme tingene jeg er nøye på :p Her har jeg gitt streng beskjed til svigermor om at hun må følge våre regler om hun skal passe. Heldigvis er mannen enig og svigermor hører på oss. Samtidig kan jeg skjønne mannen din. Er ikke greit at svigers gjør som de gjør eller greit med skrikekurer. Men kan skjønne at han føler at du er partisk, siden det gjelder hans foreldre. Men jeg synes ikke han har rett, men bare skjønner at han fort kan tenke sånn
 
Akkurat det er ikke så alvorlig, nei, men like fullt respektløst. Det er jo et tillitsbrudd. Du stoler jo ikke på dem.

Dine foreldre har dere vel begge tillit til? Begge skal jo være komfortable med å levere barnet til barnevakten, og så lenge ungen deres får et par dager til å "bli varm i trøya" hos dem så ser jeg ikke problemet.
Han stoler på mine foreldre ja, det har ikke vært tema engang, annet enn at han er litt trassig nå med at når mine foreldre får, skal hans også.

Jeg tror nok på sikt at svigers kommer til å være supre barnevakter. Så lenge vi ordner med bilstol kommer de til å bruke den, og søtsaker kan vi se litt mer mellom fingrene med etter hvert. Det er ikke noe de vil mer enn å ha et godt forhold til barnebarnet sitt, men svigermor er litt i overkant "hjelpsom" og vil kanskje prøve å fikse dette leggeproblemet (som vi ikke ser på som et problem) for oss. Derfor ønsker jeg å vente med å bruke dem som barnevakter til jenta sovner selv og sover cirka hele natta ;-)
 
Han stoler på mine foreldre ja, det har ikke vært tema engang, annet enn at han er litt trassig nå med at når mine foreldre får, skal hans også.

Jeg tror nok på sikt at svigers kommer til å være supre barnevakter. Så lenge vi ordner med bilstol kommer de til å bruke den, og søtsaker kan vi se litt mer mellom fingrene med etter hvert. Det er ikke noe de vil mer enn å ha et godt forhold til barnebarnet sitt, men svigermor er litt i overkant "hjelpsom" og vil kanskje prøve å fikse dette leggeproblemet (som vi ikke ser på som et problem) for oss. Derfor ønsker jeg å vente med å bruke dem som barnevakter til jenta sovner selv og sover cirka hele natta ;-)

Skjønner. :) Tillit er i hvert fall viktig og jeg ville ikke kost meg på fest om jeg bekymret meg for at barnet mitt lå og skrek alene.
Håper du og mannen kommer til enighet og at begge blir fornøyde. :)
 
Jeg er enig med deg! Ville ikke tillatt om svigers holdt på sånn! Bilsikring, søtsaker og skrikekurer - akkurat de samme tingene jeg er nøye på :p Her har jeg gitt streng beskjed til svigermor om at hun må følge våre regler om hun skal passe. Heldigvis er mannen enig og svigermor hører på oss. Samtidig kan jeg skjønne mannen din. Er ikke greit at svigers gjør som de gjør eller greit med skrikekurer. Men kan skjønne at han føler at du er partisk, siden det gjelder hans foreldre. Men jeg synes ikke han har rett, men bare skjønner at han fort kan tenke sånn
Ja, jeg skjønner ham jeg også, derfor er det så vanskelig. Som jeg nevnte over her så er jeg tryggere på å bruke dem som barnevakter når leggingen/natta er enklere, for bilsikring skal jeg alltids klare å banke inn i hodet på dem, det største problemet der er vel at ingen har forklart dem hvordan det egentlig skal være, fordi foreldrene til det andre barnebarnet gir f i bilsikring selv. Litt søtsaker er heller ikke så grådig nøye når hun blir litt større.

Heldigvis er problemet løst for denne gang, vi fikk plutselig andre planer til helgen når prøveovernattingen var foreslått ;-)
 
Skjønner. :) Tillit er i hvert fall viktig og jeg ville ikke kost meg på fest om jeg bekymret meg for at barnet mitt lå og skrek alene.
Håper du og mannen kommer til enighet og at begge blir fornøyde. :)
Vi fikk plutselig andre planer, så det blir ikke noen prøveovernatting likevel. Heldigvis ;-) Jeg tror egentlig mannen ser poenget mitt, han bare tar seg litt nær av at jeg kritiserer hans foreldre. Naturlig nok. Vi finner nok ut av det etter hvert :) Heldigvis går det an å snakke med svigermor, hun er ikke urimelig, bare litt for påståelig.
 
Back
Topp