"Utlendinger" i bunad?

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
R

RoseBusk

Guest
Er det ok eller ikke at mennesker som bor i Norge men som har utenlandsk opprinnelse går med bunad?

Tenker da på folk som anser seg selv som norske men som har opprinnelse fra ett annet land? Være seg 2 generasjons innvandrere f.eks eller barn av en norsk og en ikke norsk.

Skal disse kunne gå i bunad eller syntes du det blir feil??

Leste en artikkel om det ett sted og meningene var mange.
Jeg mener at man er norsk hvis man "har papirer på det" og føler seg som en normann. Det å føle tilhørighet er vel det viktigste. Så selvsagt skal bunaden på om man ønsker det. Og norskt flagg, ikke noe annet.

Jeg ser ikke hvorfor det ikke skulle være ok.

Vil det være så mye andreledes enn nordmenn som går i bunad der de bor istedenfor der de kommer fra?

Syns den holdningen er utrolig rar, i det ene øyeblikket klager man på at våre nye landsmenn ikke integrerer seg, og når de faktisk gjør det og viser at de føler tilhørighet her på samme måte som det vi etnisk norske gjør, er jammen det feil også..

Ser ikke noe problem med at de går i bunad :) Koselig det vel [emoji4]

Syns det er flott om de gjør det! [emoji4] Utrolig koselig [emoji4]

De som har norsk pass er norske. Sånn ser jeg det. Hudfarge eller opprinnelsen til besteforeldre er uvesentlig. Hvorfor skulle ikke en nordmann få gå i bunad? Fordi forfedrene kom fra India? Eller et annet sted? Ser vi på vårt eget slektstre, så kommer nok vi også fra andre steder i verden eller har en bestemor fra Sverige eller Tyskland. Gjør det oss mindre norske? Nei! La de som vil få gå i den bunaden de vil og fra der de har tilhørighet, hvor de vokste opp eller noe annet som gjør at de vil gå i akkurat den bunaden de vil.

Jeg syns det kjempe fint. Kan ikke forstå hva som ikke skulle være ok med det.

Det er jo et tegn på at de syns bunadene våre er fine, er interessert i kulturen vår og at de er godt integrert[emoji4][emoji173]️

Blond eller mørk, norske foreldre eller utenlandske, folk må få gjøre som de vil :)

Jeg synes det er fint at folk gjør en innsats og ikke går i fillete olabukser på 17. mai. En eller annen form for finstas bør på. Også er det opp til den enkelte hva slags.

Jeg er halvt utenlandsk selv (fra er europeisk land så det synes jo ikke). Men har ikke noen kontakt med min norske side av familien. Føler derfor ikke tilhørighet nok til noe sted til å ha bunad derfra. Kunne jo hatt fra der mannen min er fra eller fra der vi bor, men synes ikke de bunadene er så fine :) Dessuten er jo «ordentlige» bunader veldig dyre. Men jeg vurderer å kjøpe meg en fin festdrakt etter hvert. Enn så lenge går det i blå kjoler på 17. mai

Ser ikke noe problem med det. Bunad er en norsk nasjonal drakt. Flere land som har der og mange nordmenn kjøper de uten å tenke seg om. Så hvorfor kan da ikke innvandrere/ annen opprinnelse også ha bunad? De fleste jeg har sett bruker festdrakt og noen bruker fra der de er født, mange respekterer den tradisjonen mer enn enkelte nordmenn.

Har noen problemer med det, syns jeg ikke de har lov til å klage på utledninger som ikke integrerer seg heller. Jeg ser på utlendinger som går med bunad som godt integrerte, når de faktisk vil bruke Norges nasjonaldrakter. Mannen min som er mørk ble faktisk spurt idag om han skulle finne frem bunaden idag. Men han kommer ikke til å bruke bunad nettop pga folk som ikke syns det er greit, og som vil se rart på han.
Føler man seg norsk, snakker man norsk, har man bodd hele livet i Norge eller har norsk pass så er man Norsk. For hva er en person som er adoptert av norske foreldre fra feks Kina?

Ser ikke problemet.
Ble paff når jeg leste om hun som ikke turde i gå i sin pga hets :o
Hallo liksom bestem dere... Vil dere dem skal bli integrerte eller vil dere det ikke.

Ser ikke noe problem med det [emoji4]

Jeg synes det er vakkert jeg, å se utlendinger i bunad :)
Min mann kommer fra et afrikansk land, så mine barn går vel under den kategorien din.. synes det er trist å tenke på at lille jenten min vil oppleve hets bare fordi hun er gyllen/slbrunolbrun og går i bunad :(

Syns det er flott jeg! Enten at de har en drakt hvor de tilhører eller annen tilknytning. Ser virkelig ikke problemet.

Tenker at nordmenn har det for godt når slikt blir problematisk.

Back
Topp