Utgått potetgull og annet

Ja, det er bare kjøttprodukter man skal være nøye med dato.

Spurte jordmor om dette i dag fordi jeg spiser utgåtte egg (alltid gjort - de holder jo myyye lenger)

Jeg er vel ganske sær, men spiser ikke noe som er utgått på dato. Gravid eller ikke.

Jeg er ikke så nøye på dato så lenge det ikke er kjøttprodukter. Om ting lukter, ser ut og smaker slik som før, så spiser jeg det. Synes det er helt galskap at vi kaster så mye mat som er fullt brukbar :-)

Jeg er ikke så nøye på dato så lenge det ikke er kjøttprodukter. Om ting lukter, ser ut og smaker slik som før, så spiser jeg det. Synes det er helt galskap at vi kaster så mye mat som er fullt brukbar :-)
Helt enig. Best før er best før og ikke siste forbruksdag av en grunn.

Sier som de andre, kjøtt utgått på dato er jeg skeptisk til. Det meste ellers tar jeg syn, lukt og smakstest på :) egg varer i flere måndter etter dato. Der tar jeg bare egg i vann testen. Det er ikke lovlig å sette lenger holdbarhets dato på eggene, selv levrandørene har gått ut ved flere anledninger og sagt at eggene holder lenger. :p

Tips til å få eggene til å vare lenge. Snu de med gjevne mellomrom, da holder hinna inni egget seg fuktig og egget tørker ikke ut.

Det er enormt stor forskjell på "best før" og "siste forbruksdag", som man kun har på ferskvarer. Animalske produkter er jeg nøye med, men om en pakke ris har gått forbi "best før" datoen sin, og skal kokes før den spises; så er det absolutt ingen grunn til å kaste den! Alle tørrvarer, og SÆRLIG de man varmebehandler, trenger man ikke være så nøye på. Om det lukter vondt eller ser dårlig ut, da er det jo en helt annen sak, men det skal mye til.

Tror de fleste "tørre" ting som har best før dato kun forringes i smak og blir ikke helsefarlig på leeeenge.
Egg har jo fått mye kortere dato pga noen rare eu-regler. De hadde lengre dato før. Så de kan man trygt spise i flere uker etter de er gått ut på dato.

Men kjøttpålegg kjøper jeg med best mulig dato og når jeg har åpnet pakningen så blir restene kasta etter et par dager (eller sambo får jobben med å spise dem opp :p)

Back
Topp