Utflod. Bekymring/normalt?

KK12345

Flørter med forumet
✨Juniverse 2026✨
i dag er jeg gravid i uke 8+2 og har over en ukes tid nå opplevd litt brunlig utflod hver morgen. Har trøstet meg med at der er ingen smerter eller friskt blod og at det kun har vært litt på papiret etter hver morgen besøk på toalettet. Men nå opplevde jeg det og på ettermiddagen og dessuten syns jeg kanskje det har vart litt lenge. Når bør man kontakte lege? Hva er normalt og hva er ikke. Har fire svangerskap bak meg og kan ikke huske å ha opplevd dette før. Nå er det 8 år siden sist da. Så mye mulig jeg ikke husker alt. Merker jeg er mer bekymret og redd av meg denne gangen

i dag er jeg gravid i uke 8+2 og har over en ukes tid nå opplevd litt brunlig utflod hver morgen. Har trøstet meg med at der er ingen smerter eller friskt blod og at det kun har vært litt på papiret etter hver morgen besøk på toalettet. Men nå opplevde jeg det og på ettermiddagen og dessuten syns jeg kanskje det har vart litt lenge. Når bør man kontakte lege? Hva er normalt og hva er ikke. Har fire svangerskap bak meg og kan ikke huske å ha opplevd dette før. Nå er det 8 år siden sist da. Så mye mulig jeg ikke husker alt. Merker jeg er mer bekymret og redd av meg denne gangen
Jeg hadde gått til en privat ultralydjordmor og sjekket. Jeg blør lett, blødde (av og på) hele første trimester med førstemann og har gjort det samme nå. Det har roet seg litt nå, 8+6. For meg er det stort sett lyserosa og kommer etter små fysiske anstrengelser, som at jeg har hentet ved, gått til bhg med vogna, etc, og etter samleie. Jeg vet som regel årsaken og kan slå meg til ro med det, men også jeg dro på ultralyd første gangen det skjedde fordi jeg ville være sikker. For meg gir det seg kort tid etter og starter ikke igjen før jeg har gjort noe nytt «anstrengende». Nå skal jeg på ultralyd igjen neste mandag, og forventer at alt er i orden. Har jo selvsagt ingen garanti. Men hadde jeg blødd daglig i lang tid hadde jeg nok vært litt mer bekymra. Ta en sjekk, så får du svar :Heartred Krysser fingrene for deg.

Jeg er 9+3 nå. For rundt 2,5 uker siden opplevde jeg en liten blødning da jeg var på toalettet. Det var litt friskt blod, og utover kvelden kom det en del rosa og så brun utflod. Spottet mørk brunt 2 dager og fikk ultralydsjekk på sykehuset. Alt så fint ut. Sluttet dagen etter. Så før denne helgen igjen, begynte jeg å spotte lys brunt/rosa litt om hverandre. Noen ganger mørkere brunt, nok til at jeg må ha på et truseinnlegg, men ikke mer enn dråpevis av gangen. Jeg har ingen smerter.

Jeg ringte sykehuset samme dag som dette startet nå i runde to. De syntes det hørtes fredelig ut, og ba meg avvente. De var tydelige på at man ved en spontanabort vanligvis vil ha rikelig med friskt blod og at smertene tar seg opp relativt kjapt i løpet av timer/et døgn eller to. Så finnes selvsagt alle varianter, men det er det vanligste.

Bestilte en privat ultralyd og var der i dag. Hun syntes heller ikke denne spottingen/stadige lille blødningen hørtes farlig ut, men understreket at stress (både fysisk og psykisk) kan øke blødningstendensen. Hun anbefalte sykemelding frem til ordinær tidlig ultralyd i uke 13 for å gi kroppen tid til å roe ned.

På gyn undersøkelse fant hun noe som kunne se ut som litt vage blødninger, og konkluderte derfor med at det var sannsynlig at spottingen ville fortsette en stund. Men det hadde ingen tilknytning til babyen eller strukturene rundt den, og livmorhalsen var lukket. Babyen så ut til å ha det helt topp ❤️

Jeg har googlet meg i hjel denne helgen og vært SÅ stresset av blødningene. Hadde en MA i uke 9 i høst (uten symptomer eller blødning) og var til slutt nærmest overbevist om å se en død baby på skjermen i dag. Gråt da gynekologen fant hjertet.

Så kan man jo aldri vite hva som er årsaken til blødningene hos andre, men det ER viktig å vite at det er veldig vanlig å blø i svangerskap. Mellom 25-30% av alle kvinner som føder fullbårne barn har hatt blødninger.

Jeg har altså to tidligere svangerskap bak meg og hadde ingen blødninger da, men statistisk sett er det altså ikke noe rart om dette blir med blødninger og likevel går fint.

Bestill en privat ultralyd om du er urolig ❤️

Blir veldig glad for å lese at det og finnes de som opplever lignende, men likevel går det bra med ❤. Har lest meg i hjel på alt av forum denne uken og ser mange opplever lignende der det ikke endte bra. Og er så redd for hva jeg eventuelt vil se på ul. Det er jo litt sånn enten eller.

I natt våknet jeg til smerter i magen. Har vedvart og blødningen er kommet mer kraftig og friskt blod. Ser dessverre ikke ut som det holdt for meg denne gangen. Og jeg føler meg ganske knust
Sender deg en varm klem :Heartred

I natt våknet jeg til smerter i magen. Har vedvart og blødningen er kommet mer kraftig og friskt blod. Ser dessverre ikke ut som det holdt for meg denne gangen. Og jeg føler meg ganske knust
Ta godt vare på deg selv❤️ Masse klemmer til deg.

Back
Topp