Jeg er 9+3 nå. For rundt 2,5 uker siden opplevde jeg en liten blødning da jeg var på toalettet. Det var litt friskt blod, og utover kvelden kom det en del rosa og så brun utflod. Spottet mørk brunt 2 dager og fikk ultralydsjekk på sykehuset. Alt så fint ut. Sluttet dagen etter. Så før denne helgen igjen, begynte jeg å spotte lys brunt/rosa litt om hverandre. Noen ganger mørkere brunt, nok til at jeg må ha på et truseinnlegg, men ikke mer enn dråpevis av gangen. Jeg har ingen smerter.
Jeg ringte sykehuset samme dag som dette startet nå i runde to. De syntes det hørtes fredelig ut, og ba meg avvente. De var tydelige på at man ved en spontanabort vanligvis vil ha rikelig med friskt blod og at smertene tar seg opp relativt kjapt i løpet av timer/et døgn eller to. Så finnes selvsagt alle varianter, men det er det vanligste.
Bestilte en privat ultralyd og var der i dag. Hun syntes heller ikke denne spottingen/stadige lille blødningen hørtes farlig ut, men understreket at stress (både fysisk og psykisk) kan øke blødningstendensen. Hun anbefalte sykemelding frem til ordinær tidlig ultralyd i uke 13 for å gi kroppen tid til å roe ned.
På gyn undersøkelse fant hun noe som kunne se ut som litt vage blødninger, og konkluderte derfor med at det var sannsynlig at spottingen ville fortsette en stund. Men det hadde ingen tilknytning til babyen eller strukturene rundt den, og livmorhalsen var lukket. Babyen så ut til å ha det helt topp
Jeg har googlet meg i hjel denne helgen og vært SÅ stresset av blødningene. Hadde en MA i uke 9 i høst (uten symptomer eller blødning) og var til slutt nærmest overbevist om å se en død baby på skjermen i dag. Gråt da gynekologen fant hjertet.
Så kan man jo aldri vite hva som er årsaken til blødningene hos andre, men det ER viktig å vite at det er veldig vanlig å blø i svangerskap. Mellom 25-30% av alle kvinner som føder fullbårne barn har hatt blødninger.
Jeg har altså to tidligere svangerskap bak meg og hadde ingen blødninger da, men statistisk sett er det altså ikke noe rart om dette blir med blødninger og likevel går fint.
Bestill en privat ultralyd om du er urolig