Utdannelse og anger

Jeg angrer ikke sånn sett. Jeg er glad i jobben min, og utdanningen passet meg perfekt. Det jeg syns er negativt er lønn. Omsorg/sosialarbeider yrker betaler så latterlig dårlig! Og jeg kjenner at jeg «angrer» når jeg hører venner som «sitter på dataen» hele dagen og designer, eller noe annet «materialistisk» (beklager alle som føler seg tråkket på) og de tjener så rått! Og får bonuser og lønnsøkninger i hytt og pine mens jeg sitter med ansvar for liv og helse, og får luselønn. Uff. Dagens utblåsning!

Nå kan jeg ikke forskjell på reglene når det gjelder 1års mot 3års, men de snakket på jobb om at vakant vakter ikke telles med i regning på 1års, og som du sier så kan man risikere annenhver helg hvis man jobber mye helger. Hvis jeg har forstått riktig, så har man litt mer rettigheter hvis man drøyer til 3års, i fht turnus :) (mye mulig jeg tar feil)

Nei, det stemmer nok det du sier. Ved ettårsregel så er det lettere for arbeidsgiver å si at det ikke er behov f eks. Har man jobbet mye ekstra i tre år så er det vanskelig å si at det ikke er noe behov.

Vet ikke hva de kaller vakante vakter der du jobber, det er så mye forskjellig begrepsbruk. Om man går i en satt vakant stilling (vikariat) er en ting, men om man går på løse vakter og blir satt inn i en vakant vakt i ny og ne, så skal det telles.

I en periode var det også endel forsøk på at om f. Eks en helsefagarbeider har gått i en vakt hvor det skulle vært sykepleier, så skulle ikke det telles med, men det ble tatt videre og ble gjort om på.

Jeg fikk min stilling økt fra 50% til 90%, mens det fortsatt var fireårsregel. Da hadde jeg vært sykemeldt i et halvt år det første året og fikk et ganske dårlig tilbud, for et halvt år uten noe ekstra trekker jo ned endel. Det var jo rett da, men. Fikk klaga meg til at arb. giver skulle se bort i fra det halvåret. Så det går an å forhandle litt også, men da gjerne om det er mangel på f eks helsefagarbeidere i kommunen da..

Avsporing slutt. :p

Skjønner deg godt.. men om du har jobbet 3 år sammenhengende på samme arb plass kan du legge inn krav om fast ansettelse.

Har selv jobbet i helse og omsorg tjenesten tidligere, og det var sykt mange som bare plukket Vakter.. og som ikke hadde fast, kanskje en 13% stilling.
Det er både frustrerende, slitsomt, utrygt.
Folk søkte på Vakter og fikk avslag, egen søkte de på alle vakter og kunne få alle.. ergo- overarbeidet og utslitt.

Fin jobb, men dritt når du ikke har fast.
4 år her
Må ikke være på samme plass heløer

Før var det fire år, men nå er det en ett årsregel, og en treårsregel. :) Er ikke så stor forskjell på dem, man kan like greit benytte seg av ettårsregelen, om man ikke har gått i vikariater det siste året da.

Det er ikke forskjell fra kommune til kommune, dette er regulert i arbeidsmiljøloven. Men noen kommuner henger kanskje ikke med i svingene og trenger en oppfriskning på lovverket.

Dere som jobber mye ekstravakter bør høre med den som er tillitsvalgt der dere jobber. Det er en ganske enkel prosess, som regel. Det eneste som er dritt er at man må ta det arbeidsgiver tilbyr. F eks fast annenhver helg, jobbe på annen avdeling osv.
Fortsatt 4 år her i kommunene

Har du noengang angret på utdannelsen din?
Hvorfor/hvorfor ikke?

For tiden så angrer jeg litt på at jeg tok utdanning som helsefagarbeider. Jeg elsker jobben, men hater at det skal være så vanskelig å få fast jobb.

Jeg leker litt med tanken på å finne på noe nytt, ta en utdanning av et eller annet slag. Aner ikke hva, men gøy å tenke litt på det :)
Jeg gikk media og kommunikasjon på VGS, tok tredje året så jeg fikk studiekompetanse, studerte og ble førskolelærer.

Jeg angrer ikke på hvor jeg endte, men jeg skulle gjerne ha gått noe mer nyttig (bygg eller mekk f.eks) på VGS :p

Tok egentlig helsefagarbeider, men etter å ha jobbet som assistent i 5 år fant jeg ut at jeg ikke ønsker det resten av livet, så nå studerer jeg spesial pedagogikk, håper på en 8-16 jobb etterhvert :)

Er veldig fornøyd med både bacheloren og masteren jeg har, men skulle ønske jeg hadde gjort andre valg på videregående og heller tatt fagbrev da.

Tok egentlig helsefagarbeider, men etter å ha jobbet som assistent i 5 år fant jeg ut at jeg ikke ønsker det resten av livet, så nå studerer jeg spesial pedagogikk, håper på en 8-16 jobb etterhvert :)

8 - 16 jobb er det nok ikke hvis du havner i grunnskolen. Man tror at lærere har lang ferie men det er jaggu hardt arbeid ellers. Jeg er på jobb fra 08.00 til 16.00 og etter at ungene har lagt seg, er det retting, planlegging osv til jeg må legge meg selv. Helgene går oftest med til en del timer også. Veldig ofte tar man også med seg barna hjem i tankene og det er jaggu ikke lett altså...

Spørsmål om jeg har angret? Tja... Både ja og nei. Enkelte dager når formen er bare halvveis så skulle jeg ønske meg en kontorjobb der jeg kunne lukket døren og fått jobbe i fred, men som lærer må man være fokusert og tilstede mentalt 100% til en hver tid sammen med elevene ellers spiser de deg opp... Ellers er det helt ok, men jeg vet også med meg selv at jeg ville også trives i andre yrker.

Angrer på ein møte, må omskolere meg og utdanninga eg tok er blitt ugyldig. Eg har søkt samme studiet via amokurs og voksenopplæring. Men vgs måtte eg søka på nytt til vk2, då kun grunnkurs er gyldig. Men eg har ikkje rett på voksenopplæring, for eg har fullført vgs på 3 år.

Angrer ikke et sekund :)
Min utdanning har gitt muligheter og erfaringer som har løftet meg karrieremessig. Helt topp :D

Jeg vet at jeg har krav, men hadde permisjon + vært sykemeldt i graviditetene mine, så gjennomsnittet er vel ikke akkurat så mye å skryte av :rolleyes: dessuten har jeg krav på et sted som ligger 40min unna hjemmet, og ønsker meg nærmere. Begynt som vikar i bokommune i august.

Det er slitsomt å jobbe som vikar.. men en må bare holde ut og stå i det, så plutselig blir det din tur til å få fast ❤️

Jeg angrer på at jeg ikke studerte hotelledelse, men jeg syns jeg har kommet langt uten ;)

Tar helsefagutdanning på grunn av at det er det jeg har mulighet til å få fast jobb i her jeg bor. Angrer nok ikke, tok meg 6mnd å bli ferdig med skolearbeidet og fikk bra karakterer, eksamen og fagprøve gjenstår:bookworm:

8 - 16 jobb er det nok ikke hvis du havner i grunnskolen. Man tror at lærere har lang ferie men det er jaggu hardt arbeid ellers. Jeg er på jobb fra 08.00 til 16.00 og etter at ungene har lagt seg, er det retting, planlegging osv til jeg må legge meg selv. Helgene går oftest med til en del timer også. Veldig ofte tar man også med seg barna hjem i tankene og det er jaggu ikke lett altså...

Spørsmål om jeg har angret? Tja... Både ja og nei. Enkelte dager når formen er bare halvveis så skulle jeg ønske meg en kontorjobb der jeg kunne lukket døren og fått jobbe i fred, men som lærer må man være fokusert og tilstede mentalt 100% til en hver tid sammen med elevene ellers spiser de deg opp... Ellers er det helt ok, men jeg vet også med meg selv at jeg ville også trives i andre yrker.

Har ikke tenkt å bli lærer, derfor jeg tar spesial pedagogikk, ønsker jobbe i ppt og den type instanser :)

Nå er jeg vant med å tilbringe opptil 12 timer på jobb, alle helligdager og annenhver helg, litt natt innimellom der også, så arbeidstiden vil bli mye bedre:) det å kunne gjøre arbeid hjemmefra er for meg bedre enn å være så mye vekke fra ungene.

Er ganske stor psykisk påkjenning å jobbe med syke (fysisk og psykisk syke) og til tider døende mennesker.
Derfor velger jeg en annen retning nå. Jeg vil fortsette å delvis jobbe med samme bruker gruppe, men alderen vil være lavere, da jeg nå jobber med mennesker over 18 år :)

Jeg angrer. Jeg tok frisør utdanning. Jobbet som frisør i 2 år bare. Jeg skulle tatt opp utdanningen så fort jeg var ferdig med frisør yrke. Det angrer jeg også på. Men jeg visste fortsatt ikke hva jeg ville «bli når jeg blir stor». Om jeg kunne velge i dag, ville jeg valgt å bli barnepedagog eller jordmor :)

Har du noengang angret på utdannelsen din?
Hvorfor/hvorfor ikke?

For tiden så angrer jeg litt på at jeg tok utdanning som helsefagarbeider. Jeg elsker jobben, men hater at det skal være så vanskelig å få fast jobb.

Jeg leker litt med tanken på å finne på noe nytt, ta en utdanning av et eller annet slag. Aner ikke hva, men gøy å tenke litt på det :)
Samme her, er helsefagarbeider men tenker av og på å utdanne meg som førskolelærer/ barnehagelærer:D Men må bli når barna blir større :wacky:

Det er slitsomt å jobbe som vikar.. men en må bare holde ut og stå i det, så plutselig blir det din tur til å få fast ❤️
Var ferdig i 2013 med fagbrev, men så er det to graviditeter/permisjoner inni der :p
Jeg fikk tilbud om 50% stilling som bpa, men to grunner til at jeg sa nei. For det første, å være bpa ligger ikke for meg, og for det andre så var det korte dager (5t) som gjorde at det ble flere dager per uke :rolleyes:

Min utdannelse var fullstendig bortkastet, siden jeg egentlig aldri kom meg ut i jobb. Hadde jeg kunnet jobbe nå så hadde jeg angret veldig på utdannelsen min. Likevel, hadde jeg ikke tatt den veien hadde jeg ikke møtt min mann.

Jeg angrer ikke på utdannelsen min, har en sivilingeniørgrad fra norsk universitet. Det var kjempespennende og formet meg som menneske. Selv om jeg ikke jobber direkte med det jeg studerte. Angrer heller ikke på doktorgraden jeg tok etterpå, selv om det var et bedritent arbeid og jeg aldri aldri aldri ville gjort det igjen. "Angrer" i form av at det ikke var noe for meg, akademia er et iskaldt og sært miljø med mennesker jeg ikke kunne identifisere meg med. Men jeg traff mannen min gjennom doktorgraden så jeg ville ikke vært uten, og angrer ikke på gjennomføringen :) At jeg har 8års universitetsutdannelse innenfor naturvitenskaplige tekniske fag og allikevel får betalt som en fagarbeider med 3årig videregående utdanning som jeg uansett har fullført (altså således har jeg 12 år utdanning) er kanskje det bitreste av alt :p

Back
Topp