Utdannelse og anger

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Har du noengang angret på utdannelsen din?
Hvorfor/hvorfor ikke?

For tiden så angrer jeg litt på at jeg tok utdanning som helsefagarbeider. Jeg elsker jobben, men hater at det skal være så vanskelig å få fast jobb.

Jeg leker litt med tanken på å finne på noe nytt, ta en utdanning av et eller annet slag. Aner ikke hva, men gøy å tenke litt på det :)

Nja.. Jeg har ikke direkte angret, men hadde jeg visst det jeg vet i dag og kunne velge på nytt hadde jeg vinklet det annerledes helt fra starten av. Men nå får jeg jo et ekstra år med 50% studier og 50% hjemme med babyen, så det er jo ikke helt ille det :)

Angrer på valget av høyere utdanning da det er helt umulig å få jobb her. Jobber som helsefagarbeider inntil videre, men rett og slett lei av den jobben:rolleyes:

Angrer på valget av høyere utdanning da det er helt umulig å få jobb her. Jobber som helsefagarbeider inntil videre, men rett og slett lei av den jobben:rolleyes:
Har du høyere utdanning, ellet ville du gjerne hatt det? :)

Hvorfor/hvorfor ikke?

For tiden så angrer jeg litt på at jeg tok utdanning som helsefagarbeider. Jeg elsker jobben, men hater at det skal være så vanskelig å få fast jobb.

Jeg leker litt med tanken på å finne på noe nytt, ta en utdanning av et eller annet slag. Aner ikke hva, men gøy å tenke litt på det :)

Skjønner deg godt.. men om du har jobbet 3 år sammenhengende på samme arb plass kan du legge inn krav om fast ansettelse.

Har selv jobbet i helse og omsorg tjenesten tidligere, og det var sykt mange som bare plukket Vakter.. og som ikke hadde fast, kanskje en 13% stilling.
Det er både frustrerende, slitsomt, utrygt.
Folk søkte på Vakter og fikk avslag, egen søkte de på alle vakter og kunne få alle.. ergo- overarbeidet og utslitt.

Fin jobb, men dritt når du ikke har fast.

Skjønner deg godt.. men om du har jobbet 3 år sammenhengende på samme arb plass kan du legge inn krav om fast ansettelse.

Har selv jobbet i helse og omsorg tjenesten tidligere, og det var sykt mange som bare plukket Vakter.. og som ikke hadde fast, kanskje en 13% stilling.
Folk søkte på Vakter og fikk avslag, egen søkte de på alle vakter og kunne få alle.. ergo- overarbeidet og utslitt.

Jeg vet at jeg har krav, men hadde permisjon + vært sykemeldt i graviditetene mine, så gjennomsnittet er vel ikke akkurat så mye å skryte av :rolleyes: dessuten har jeg krav på et sted som ligger 40min unna hjemmet, og ønsker meg nærmere. Begynt som vikar i bokommune i august.

Jeg fikk beskjed om 4 år, men det er kanskje forskjellig fra kommune til kommune.

Ja.
Har utdannelse som barne og ungdomsarbeider, og utdannet legesekretær med ernæring i tillegg .

Begynte først på 6 årig teologi studium, angrer på at jeg byttet.

Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja ! Jeg er kokk og hadde et mål om å bli politi isteden, etter et år med påbygg vet jeg ikke lenger :p

Jeg fikk beskjed om 4 år, men det er kanskje forskjellig fra kommune til kommune.

Før var det fire år, men nå er det en ett årsregel, og en treårsregel. :) Er ikke så stor forskjell på dem, man kan like greit benytte seg av ettårsregelen, om man ikke har gått i vikariater det siste året da.

Det er ikke forskjell fra kommune til kommune, dette er regulert i arbeidsmiljøloven. Men noen kommuner henger kanskje ikke med i svingene og trenger en oppfriskning på lovverket.

Dere som jobber mye ekstravakter bør høre med den som er tillitsvalgt der dere jobber. Det er en ganske enkel prosess, som regel. Det eneste som er dritt er at man må ta det arbeidsgiver tilbyr. F eks fast annenhver helg, jobbe på annen avdeling osv.

Last edited:
Før var det fire år, men nå er det en ett årsregel, og en treårsregel. :) Er ikke så stor forskjell på dem, man kan like greit benytte seg av ettårsregelen, om man ikke har gått i vikariater det siste året da.

Det er ikke forskjell fra kommune til kommune, dette er regulert i arbeidsmiljøloven. Men noen kommuner henger kanskje ikke med i svingene og trenger en oppfriskning på lovverket.

Dere som jobber mye ekstravakter bør høre med den som er tillitsvalgt der dere jobber. Det er en ganske enkel prosess, som regel. Det eneste som er dritt er at man må ta det arbeidsgiver tilbyr. F eks fast annenhver helg, jobbe på annen avdeling osv.
Nå kan jeg ikke forskjell på reglene når det gjelder 1års mot 3års, men de snakket på jobb om at vakant vakter ikke telles med i regning på 1års, og som du sier så kan man risikere annenhver helg hvis man jobber mye helger. Hvis jeg har forstått riktig, så har man litt mer rettigheter hvis man drøyer til 3års, i fht turnus :) (mye mulig jeg tar feil)

Jeg fikk tilbud om fast, men måtte bytte arbeidssted. En skikkelig nedtur, men kunne ikke si nei heller.

Ja, har en bachelor som er helt bortkasta... Og en annen som er umulig å få jobb i her jeg bor (bør ha master og litt attåt da). Så jobber med noe helt annet. :hilarious:

Angrer ikke på siste utdanninga da, bare synd markedet er som det er. Burde tatt fagbrev i noe håndverk eller noe sånt. :p

Angrer på at jeg ikke gikk tok vidregående mer seriøst, og at jeg hadde tatt en utdanning på høyskolen. Men samtidig angrer jeg ikke på yrket mitt, og ville ikke byttet det bort :)

Syntes studiet var enormt kjedelig og var nesten ikke på skolen de første tre årene, men de siste to var ganske gøy og jeg er fornøyd med jobben nå :) tror egentlig jeg var skolelei og burde gjort noe annet etter VGs, men følte veldig press hjemmefra om høyere utdanning med en gang så da ble det sånn.

Back
Topp