Utdannelse i voksen alder...HJELP!

kmb

Forelsket i forumet
Hei.

Jeg er 32 og har kun fullført videregående skole.
Jeg ser litt på forskjellige utdannelser og blir ikke klok på hva jeg skal velge. Jeg ønsker jobb gjerne some helsesekretær, tannhelsesekretær og evt annet administrativt arbeide.

Jeg søkte på voksenopplæring, men fikk ikke godkjent da jeg har fullført vgs.

Jeg har sett på Treider, men lurer på om det er bortkastede penger da jeg bor på et mindre sted og det ofte trengs autorisasjon..

Har noen et godt tips? Jeg kan selvsagt søke vanlig høyskole, men føler at 3 år med skole kanskje blir litt vell mye nå mtp familielivet og økonomi. Er det siste utvei, så får jeg gå den veien.

Håper på noen gode ideer :)

Alt går. Mamma gikk på VGs, it akademiet og så bi mens vi bodde hjemme. Hu begynte på VGs når jeg gikk på barneskolen.

Jeg tok lærerutdanning nett- og samlingsbasert. Var bortreist 3 uker i halvåret siden studiet ikke var her jeg bor, og i praksis en periode hvert år, dette fikk jeg gjort hjemmefra. Så kan man ellers kombinere med jobb om man vil/kan. Jeg valgte å fokusere på studiene og bare komme gjennom de fire årene, vet at det var det rette for meg selv om økononien var veldig stram. Var mange voksne på studiet, alt fra 20-50 år, og flere jobbet fulltid ved siden av og alle hadde barn, flere fikk barn i løpet av studiet også.

Så det er helt mulig om du er motivert og finner noe du har lyst til å gjøre :)

NKI og NKS
Tok selv brevkurs gjennom nki, men det er mange år siden, så nå er det vel mer nettbasert kan jeg tenke meg. Det er jo nettstudier.

Jeg er 32 og utdanner meg nå! En fordel med å studere mens man har små barn er at hverdagen kan være mer fleksibel enn om man jobber. D er i allefall tilfellet med jobben min! Samboer vurderer også å begynne å studere når han er ferdig med sin permisjon. Vi venter vår første nå i desember. Mange av de studiene du nevner er kanskje årsstudier? Når man først kommer i gang med studiehverdagen, så er d veldig kjekt altså! D anbefales! :)

På alle studier jeg har gått har d vært folk i alle aldre og faser i livet, så er ikke sånn at man skiller seg ut heller, selv om man ikke kommer rett fra VGs! :)

Studerer på høyskole siste året nå. Med to barn og mann i turnusjobb med mye reising utenlands. Alt går bare en er innstilt på det, og ja det er hardt men verdt det.

Jeg vurderte å gå advokatsekretær, men ei jeg hadde gått på skole med gikk på det via treider, og var ikke noe jobb å få, hun mente det var bortkastet penger :/

Vil nok tru det er mer muligheter helsesektretær og tannlegesekretær, men usikker på veien ditt.

Når du har fullført vgs har du ikke noen "rettigheter" på å få støtte gjennom fylke/kommune, da har de "gitt" deg din mulighet.
Jeg var innom ett "studiekontor" husker ikke hva det het i farta, men det var via fylke, de kan guide deg i forhold til hva du skal velge, og hvordan du skal komme ditt, og hva du har ret på av lån/stipend etc.

Folkeuniversitetet tilbyr hvertfall helsesekretær og tannhelsesekretær :)
Usikker på om du kan ta det via nett eller hvordan det gjøres.
Men du kan kanskje sjekke med dem?
Det er også mulig å ta fag som privatist og gå opp til eksamen på nærmeste videregående som har de eksamenene du mangler. Da må du jo lese masse på egenhånd og kontakte vgs for å få informasjon om eksamen.

Jeg vurdere å omskolere meg, er 32 år. Aldri for seint, det viktigste er at du gjøre det og ikle angrer. Håper du finner studiestedet ditt.

Back
Topp