Uplanlagt svangerskap hos "eldre" foreldre

Siadle

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Hei! Long time, no see. Noen år siden jeg var aktiv her sist, men nå trenger jeg noen råd og innspill, fra folk som ikke kjenner meg personlig.

Jeg er i et relativt nytt forhold, som har vart i rundt 3 år. Vi skal gifte oss til sommeren, og alt er stabilt og greit, og vi har det veldig bra sammen.

Jeg er 41, han er 46. Jeg har en eggstokk og en eggleder etter å ha måttet fjerne på andre siden på grunn av et svangerskap utenfor livmor i 2020, og de eggene jeg har har jeg egentlig tenkt var for gamle til å duge til noe som helst. Han har testet sædkvalitet for noen år siden, og fikk da beskjed om at han hadde for få og for dårlige svømmere, og at sannsynligheten for at han greier å gjøre noen gravid uten medisinsk hjelp er lik null. Så vi har ikke brukt prevensjon, og det har gått fint. Han har ingen barn, jeg har seks.

Så... Jeg har superregelmessige sykluser. Mensen kommer spot on, hver måned. Siste menstruasjonen jeg hadde var 23. februar. I mars startet jeg på Primolut N tre dager før forventet mens, slik at mensen ble forskjøvet nok til at jeg ikke får mensen på bryllupsdagen (som det lå an til). Jeg sjekket IKKE for svangerskap før jeg begynte, fordi, mikroskopiske sjanser. Gjorde ferdig kuren med Primolut, mensen kom ikke. Etter ei uke begynte jeg å google, google sa "ta en graviditetstest". Og jeg var litt sånn "særlig", men hadde et par liggende (tenåringsdøtre som får panikk innimellom selv om de har spiral/p-stav), så jeg gikk på do og tisset på pinnen.

20260403_181854.jpg

"Men i svarte f**n!" Det her går jo ikke an? Vi er eldgamle og basically sterile? Hææææ?

Bestemte meg for å ta en digital i dag på morran, og den var enig med den forrige testen, merkelig nok?

20260404_105532.jpg

Så, nå sitter vi her og er litt perplekse. Timingen er mildt sagt rævva! Vi vet ikke om vi er for gamle? Orker vi? Hvor begynner vi? Hva gjør vi nå?

Hjelp....!

Hei!
Selv sitter jeg med ei lita frøken på 4mnd på armen, og jeg blir 42 i juli. Og det går så fint! Alder er bare noe vi bestemmer i hodet skal være et problem :love2
Jeg sier høyt gratulerer så masse!! Og vi har vi to små altså, eldstemann er 3 til sommeren, og selv er jeg egentlig ikke god fysisk form, men jammen med går det knirkefritt :love7

Hei!
Selv sitter jeg med ei lita frøken på 4mnd på armen, og jeg blir 42 i juli. Og det går så fint! Alder er bare noe vi bestemmer i hodet skal være et problem :love2
Jeg sier høyt gratulerer så masse!! Og vi har vi to små altså, eldstemann er 3 til sommeren, og selv er jeg egentlig ikke god fysisk form, men jammen med går det knirkefritt :love7

Takk for svar.

Vi har ikke helt landet på hva vi skal gjøre, men har bestilt legetime til uka, så vi får tatt en ultralyd, for å utelukke et nytt svangerskap utenfor livmor i hvert fall. Og så får vi ta det derfra...?

Dette er jo dessverre en av få ting ingen andre enn dere kan bestemme.
Ingen andre enn dere vet om det passer, eller om dere orker.
Men en ting som er sikkert, dere er hvertfall ikke så gamle at dere ikke kan lage barn! :hilarious:

Masse lykke til i avgjørelsen!

Jeg skjønner at det kun er vi som kan ta avgjørelsen. Men det er kjekt å høre andres erfaringer med både svangerskap i høy alder, men også tiden etter.

Risikoen for komplikasjoner øker med alder f.eks, er det noe folk har opplevd?

Ikke erfaring, men bare: du er ikke den eldste som har blitt gravid de siste årene i alle fall :smiley-ashamed004

Sannsynligheten er jo større for diverse, men det er jo bare tall. Dere har jo trosset ganske mange tall for å bli gravide uplanlagt i utgangspunktet... Vi har hatt flere over 40 i termingruppen vår, og det gikk godt, i alle fall.

Takk for svar.

Vi har ikke helt landet på hva vi skal gjøre, men har bestilt legetime til uka, så vi får tatt en ultralyd, for å utelukke et nytt svangerskap utenfor livmor i hvert fall. Og så får vi ta det derfra...?
Håper virkelig du slipper enda et svangerskap utenfor livmor! <3 Ser du spør etter erfaringer lengre nede i tråden, her er mine hvertfall.
Jeg har ikke gått gravid i ung alder så om det er tyngre eller ikke kan jeg ikke si så mye på. Men jeg hadde ingen komplikasjoner eller noen spesielle utfordringer grunnet alder. Var endel plaget av vonde kynnere, men det er noe familiært for min mor hadde på samme vis og hun fikk sistemann som 30 åring. Litt lange fødseler, men også familiært pluss at jeg har hatt konisering så det spilte litt inn. Så ingenting av det pga alder, og begge jentene mine er friske og raske. Alder har så lite å si her i gården at vi gjør ingenting for å hindre en tredjemann velkommen :joyful:

Wow!! For det første vil jeg bare si wow, så utrolig!! Altså hva er sjansen for at dette skjer!❤️ Og for det andre; håper det går bra med deg. Kan bare tenke meg hvordan det er, og føles og..ja alt.
Jeg vet ikke, jeg har ingen råd annet enn at om dere ønsker et barn, er friske og har kapasitet så hvorfor ikke? Alder kan jo ha noe å si om man faktisk ikke er i form til det.. men ellers. Jeg har selv en mann på snart 45 år og ser overhodet ikke på han som gammel.
Håper dere finner ut av det ❤️

Back
Topp