Du vet ikke hva som foregår i hodet til gutten og om han "bare" gjør de tingene som å hoppe i sofaen, rote litt og lage merker på tv'en syns jeg du kanskje bør senke standarden. Jeg har en lillebror som fikk diagnosen adhd i fjor, som ble stempla som uoppdragen når han var mindre, men han er verdens snilleste gutt! En må bare lære seg å håndtere ham og det har tatt flere år for mamma å finne ut hvilke metoder som fungerer best for å slippe sinneutbrudd osv.
Hva når du selv får barn i den alderen? Mens eldste var baby var huset perfekt og slik skulle det bestandig være, men med to små og en på vei går det ikke. Lekene blir ryddet opp to ganger daglig og det er små fingermerker overalt, men barna har det godt og leker seg!
Eldste her er 3 år og er ei veldig behagelig jente å ha med bort og det er sjeldent hun må snakkes til, men om hun gjør noe som ikke er greit så må de som bor der si i fra og ikke kalle henne uoppdragen.
Jeg syns det er helt greit at andre setter på plass barna. De vet ikke hvor grensene går i ditt hus og da må du heller snakke med dem om det. Her hjemme får hun lov til å hoppe i sofaen, men andre plasser vet hun at det ikke er lov så du må nok bare bevisstgjøre dem på hva som er ok oppførsel i ditt hus. Jeg ville satt meg ned å snakket med 3-åringen om hvilke regler du har mens han er der, en på 3 forstår veldig mye og det er best å gi instrukser på forhånd i stedet for å irettesette uten å ha gitt beskjed! Så ville jeg kjøpt inn noe LEGO, perler, biler eller noe annet morsomt og si at dette skal ligge her og når han kommer på besøk så finner han det på den og den plassen