Nokon som har fått baby her i 2019/2020 som vil fortelle litt om opplevelsen av sjukehuset? Utstyr, personalet, informasjon, tryggheitsfølelse o.s.v.
Fødte både i 2017 og i 2019 på UNN. Følte meg godt ivaretatt begge gangene. Første gangen hadde jeg ei godt voksen jordmor som bare var fantastisk, hun skjønte meg på en prikk og kunne ikke vært bedre <3 hadde samme jordmor hele tiden, var på føden i ca 3 timer før ungen var ute.
Andre gangen, november 2019, hadde de hatt det veldig travelt ukene før fødsel. Jeg var stasjonert på pasienthotellet i nesten 3 uker pga reisevei og mye modning ved 37 uker. Møtte (nesten) bare hyggelige jordmødre, leger og annet personell! Da fødselen begynte var jeg kjapp med å si at jeg ville ha lystgass (veldig positiv opplevelse under første fødsel), og di kasta seg rundt for å gjøre klart
Hadde student med andre gangen, og hun var fantastisk! Under denne fødselen kom det mye mer gloser og lyder fra meg (stormrier og styrtfødsel), men jeg følte meg trygg, sett og hørt hele tiden <3
De har bare ei fødestue med lystgass, så hvis man ønsker det som smertelindring så må den være ledig når man kommer.
Begge gangene ønsket jeg epidural. Første gangen tror jeg jordmoren rett og slett var (med vilje) treig å bestille den fordi hun så at det kom til å gå heeeelt fint uten. Anestesi dukket derfor opp 2 mikutter før jeg begynte å presse, ønsket meg lykke til og gikk igjen
Andre gangen ropte jeg "ta vannet eller gi meg epidural!", de tok vannet og jeg vet ikke om det gikk 5 minutter før ungen var ute.
Kan ikke si noe om barsel nede på sykehuset, for der har jeg aldri vært. Men jeg likte meg veldig godt på barselhotellet. Man er litt mer for seg selv og man må spørre litt mer om man trenger hjelp til ting. Men jeg likte å være i babybobla, og andre gangen reiste jeg heller hjem etter 48 timer enn å være på barselavdelingen (hotellet skulle stenge barsel etasjen den helga).
Alt i alt 2 veldig positive opplevelser, møtte kun 1 jordmor som jeg ikke har noe positivt å si noe om. Og jeg var inne på MANGE kontroller