Ung gravid.

Marlene_94

Betatt av forumet
Hei.
Jeg er en 19 år gammel jente som fyller 20 i slutten av året. Jeg jobber i en 100% stilling med tittelen Helsefagarbeider lærling og er ferdigutdannet til jul.
Å for 3 uker siden fant jeg ut ved en tilfeldighet at jeg var gravid, tok en test ettersom flere mente det var noe annerledes med meg og samtidig hadde mensen uteblitt i 2 uker i forhold til når jeg skulle ha den. Noe som skulle vise seg å forandre livet mitt, fant da ut at jeg var gravid og har nå vært på min 1. Kontroll og fikk da vite at jeg denne uken er 9 uker på vei :-) Men jeg er heldigvis ikke alene om denne spiren, har en fantastisk kjæreste som jeg bor sammen med og som støtter meg 110%. Vi har ikke vært sammen lengre enn 7 mnd, men vi har kommer hverandre veldig nære og er innstilt på å få til dette. Bare at dette kom tidligere enn forventet.

Å da må det jo sies at jeg er uerfaren. Jeg vet jo nogen lunde hva man trenger men samtidig ikke alt, tips?

Er det noen som har råd mot kvalme, for ikke noe så langt har fungert?

Setter pris på alt av råd og tips jeg kan få fra dere alle i allefall! Så på forhånd takk! :-)

Velkommen og gratulerer med spiren:) Jeg var selv 19år og lærling som helsefagarbeider når jeg fant ut at jeg var gravid sist så vil bare krysse fingrene for at kvalmen din snart går over slik at du får fullført læretiden som planlagt, ferdig med fagprøven? Fikk selv utsatt læretiden 9måner pga sykemelding pga hypermesis. Har du prøvd å starte dagen med å spise noe salt på sengkanten, f.eks salte kjeks, potetskruer eller bare knekkebrød? Ofte hjelper det å ikke stå opp på tom mage. Og spis lite og ofte i stede, her var rå gulerot i tynne strimler som jeg hadde i en bolle vann i kjøkeskapet god hjelp i starten, før jeg tilslutt ikke fikk i meg noe.... og ikke minst, lytt til kroppen når den sier at den trenger en pause:) god bedrinb med kvalmen, krysser fingrene for at den går over igjen snart;)

Gratulerer så mye med lille spiren :) og velkommen til oss :)

Velkommen og gratulerer med spiren:) Jeg var selv 19år og lærling som helsefagarbeider når jeg fant ut at jeg var gravid sist så vil bare krysse fingrene for at kvalmen din snart går over slik at du får fullført læretiden som planlagt, ferdig med fagprøven? Fikk selv utsatt læretiden 9måner pga sykemelding pga hypermesis. Har du prøvd å starte dagen med å spise noe salt på sengkanten, f.eks salte kjeks, potetskruer eller bare knekkebrød? Ofte hjelper det å ikke stå opp på tom mage. Og spis lite og ofte i stede, her var rå gulerot i tynne strimler som jeg hadde i en bolle vann i kjøkeskapet god hjelp i starten, før jeg tilslutt ikke fikk i meg noe.... og ikke minst, lytt til kroppen når den sier at den trenger en pause:) god bedrinb med kvalmen, krysser fingrene for at den går over igjen snart;)

Tusen takk! :-) Åh så du er også helsefagarbeider? :-) Kvalmen har vært et stort problem på jobben hittil, men har en veldig flott veileder som har hjulpet meg masse i forhold til at jeg slipper blant annet å ha rapporten tilfelle jeg må løpe, Hehe. I tillegg har jeg allerede forlenget læretiden min med 3 mnd fra før ettersom jeg har slitet med prolaps i ryggen og er derfor interessert i å gjøre alt jeg kan for å komme meg på jobb vær dag resten av læretiden. Meldes opp tilfagprøven om 2 uker og har sluttdatoen 5. Desember.
Jeg har en pakke med salte kjeks ved sengen som jeg spiser litt av før jeg står opp vær dag, men hjelper ikke noe særlig på kvalmen. Så klarer som regel ikke å få i meg noe mat før sånn 11-12 tiden på formiddagen :-( Men det med guleroter skal jeg prøve! :-) Tusen takk! :-)

Ja var ferdig med lærlingetiden janar -14 etter å måtte ta igjen 9månder sykemeldin og 1år permisjon.... ble laaang læretid på meg. Snakket med legen og fått prøve noe kvalmestillende da slik at du kommer deg gjennom læretiden? ☺

Ja var ferdig med lærlingetiden janar -14 etter å måtte ta igjen 9månder sykemeldin og 1år permisjon.... ble laaang læretid på meg. Snakket med legen og fått prøve noe kvalmestillende da slik at du kommer deg gjennom læretiden? ☺

Okei, så moro. Syns det er godt gjort av deg og det kan du være stolt av! :-) Ja, var hos legen min på torsdag og hun sa hun kunne gi meg kvalmestillende, men at hun anbefalte å prøve seg uten helst. Så snakket vi om masse andre ting og da ble det litt glemt vekk tror jeg :-(

Takk for det :) har du tenkt på hva du skal gjøre etter lærlingetiden? Synes det er så vanskelig å få jobb som nyutdannen, vet mange som sliter. Selv fikk jeg heldevis fast helgestilling hvertfall så en viktig fot innenfor og ellers ekstravakter.

Takk for det :) har du tenkt på hva du skal gjøre etter lærlingetiden? Synes det er så vanskelig å få jobb som nyutdannen, vet mange som sliter. Selv fikk jeg heldevis fast helgestilling hvertfall så en viktig fot innenfor og ellers ekstravakter.

:-) Ja, har tenkt at jeg vil jobbe. Men vet ikke hvordan mulighetene for å få jobb vil bli når jeg da er over 4 mnd på vei.. Men er lærling i sykehuset østfold, og alle lærlinger som står der er lovet en stilling når de er ferdige, men bare ikke hvor stor stilling. Derfor blir det spennende og se hva som skjer med det eller om jeg må lete på egenhånd. Men er som sagt veldig usikker på hvordan alt blir når lille i magen kommer i Mai. Men går jo også kveldsskole for å få studiekompetanse slik at jeg senere kan eventuelt videre utdanne meg til sykepleier/vernepleier :-) Oi, da var du jo kjempe heldig. For alt er mye lettere når man først har foten innenfor :-)

Oi så spennende å være på sykehus da! Kjenner jeg ble litt misunnelig her altså :p husk at graviditeten ikke skal være noe hinder om de har lovet jobb, de har ikke lov å lavære å gi jobb om de har lovet selv om du er blitt gravid :)

Oi så spennende å være på sykehus da! Kjenner jeg ble litt misunnelig her altså :p husk at graviditeten ikke skal være noe hinder om de har lovet jobb, de har ikke lov å lavære å gi jobb om de har lovet selv om du er blitt gravid :)

Hehe, skal ikke påstå at det ikke er ekstra moro på sykehuset :p Har selv prøvd å være på sykehjem, boffellesskap osv. Å hadde ikke noe imot det, men ble overlykkelig av å få lov til og få plass på sykehuset! :p Håper det, men gjenstår bare å se. For lederne for oss lærlingene i sykehuset vet det ikke enda, og skal ikke si noe til dem før det har gått 12 uker :-)

Krysser fingrene for at det ordner seg, må få høre hvordan det går ;) må også ha masse lykke til med fagprøven når den tid kommer :D

Velkommen i forumet, og gratulerer med baby i magen!!! :-) Sist graviditet var det som virket for meg, ferskpresset juice av "ikke-kvalmende" frukter.. På senga før jeg stod opp... Dvs ikke banan for meg feks. Brukte oftest syrlige epler, ananas og appelsin feks.. Alt i blender, og drikke med fruktkjøtt. Da får du også i deg noe dersom du ikke orker frokost. Hvis ingen kan lage til deg på morgen, lage på kveld og sette i kjøleskap. Og så er det noen her som sier at seaband virker! Søk på apotek på nett, jeg har selv kjøpt over internett. Har bare ikke blitt kvalm enda denne gangen (har tendenser idag da), så kan ikke si om de virker for meg. Er små bånd til håndleddene. Prøv i det lengste uten kvalmestillende du, det er det beste dersom det ikke er helt ekstremt. Og spis lite og ofte gjennom dagen! Og så kan du se på helsedirektoratets hjemmesider om ting du som gravid ikke bør spise, det er et tips du kanskje har hørt, bare nevner det :-) Lykke til!

Velkommen i forumet, og gratulerer med baby i magen!!! :-) Sist graviditet var det som virket for meg, ferskpresset juice av "ikke-kvalmende" frukter.. På senga før jeg stod opp... Dvs ikke banan for meg feks. Brukte oftest syrlige epler, ananas og appelsin feks.. Alt i blender, og drikke med fruktkjøtt. Da får du også i deg noe dersom du ikke orker frokost. Hvis ingen kan lage til deg på morgen, lage på kveld og sette i kjøleskap. Og så er det noen her som sier at seaband virker! Søk på apotek på nett, jeg har selv kjøpt over internett. Har bare ikke blitt kvalm enda denne gangen (har tendenser idag da), så kan ikke si om de virker for meg. Er små bånd til håndleddene. Prøv i det lengste uten kvalmestillende du, det er det beste dersom det ikke er helt ekstremt. Og spis lite og ofte gjennom dagen! Og så kan du se på helsedirektoratets hjemmesider om ting du som gravid ikke bør spise, det er et tips du kanskje har hørt, bare nevner det :-) Lykke til!

Tusen takk og for tips og råd! Setter veldig pris på det. Så det skal jeg prøve på i morgen :p Okei, da skal jeg sjekke ut det på apoteket. For var på apoteket i stad og fikk tak i noe form for armbånd som skal hjelpe på kvalme, så prøve meg på det også :D

Jeg er også 19, blir 20 i april:) men ble gravid som 16 åring og er nå mor til en jente på 2 og og gravid i uke 10:)

Jeg er 22 og trodde jeg var ung.. :) Men mye positivt med å gå gravid så ung! Har ingen tips til deg, da jeg sliter med kvalmen selv, men masse lykke til! Følger med litt jeg så må du oppdatere oss! :) Du er heldig som har barnefaren der og for at han støtter deg❤️

Jeg er også 19, blir 20 i april:) men ble gravid som 16 åring og er nå mor til en jente på 2 og og gravid i uke 10:)

Oi, ganske imponerende og høre at du har fått til det. Så du må være stolt av deg selv, for kjente at jeg ble litt stolt på dine vegne nå, Hehe :-) Så er det litt koselig at det er flere her inne rundt alderen min :-) Gratulerer så mye med lille i magen :-)

Jeg er 22 og trodde jeg var ung.. :) Men mye positivt med å gå gravid så ung! Har ingen tips til deg, da jeg sliter med kvalmen selv, men masse lykke til! Følger med litt jeg så må du oppdatere oss! :) Du er heldig som har barnefaren der og for at han støtter deg❤️

Hehe, ja :) Fått mye motgang pga alderen min :( Uff, er ikke noe godt med den kvalmen! Det skal jeg gjøre og koselig at du vil følge med :D Ja, jeg er veldig takknemlig for å ha barnefaren hos meg. Var vanskelig for han i starten, men nå er han helt vidunderlig! ❤️

Back
Topp