Underlivet etter fødsel

Ofte med sånne tråder som dette får man jo aldri vite hvordan det gikk med personen som startet tråden, så tenkte å gi en liten oppdatering på hvordan det går. Nå er det gått fire måneder siden fødsel og jeg har fulgt Hedvig Bang sitt treningsopplegg som har fokus på opptrening etter fødsel, kombinert med knipeøvelser (3x10) tre ganger i uka og lokalt østrogen (vagifem). Nå er fremfallsfølelsen så å si helt borte.
 
Ofte med sånne tråder som dette får man jo aldri vite hvordan det gikk med personen som startet tråden, så tenkte å gi en liten oppdatering på hvordan det går. Nå er det gått fire måneder siden fødsel og jeg har fulgt Hedvig Bang sitt treningsopplegg som har fokus på opptrening etter fødsel, kombinert med knipeøvelser (3x10) tre ganger i uka og lokalt østrogen (vagifem). Nå er fremfallsfølelsen så å si helt borte.
Brukte du Vagifem mens du ammet?
 
Så bra. Da skal jeg også be om det. Men tar du vanlig dosering som står på pakken eller sjeldnere?
 
Jeg var hos gynekolog som spesialiserer seg på blant annet fremfall og tenkte jeg skulle oppdatere litt her i tilfelle det er flere som leser denne tråden og er litt bekymra. Hun normaliserte det veldig og fortalte meg at halvparten av de hun undersøker på seksukerkontrollen har fått fremfall etter fødsel. Mange har ikke symptomer eller tenker ikke over det, før det vil trekke seg tilbake med litt tid.

Jeg har visst en grad 1/2 av fremre skjedevegg og en grad 2 av bakre skjedevegg. Hun mente det sannsynligvis vil trekke seg tilbake med bekkenbunnstrening og når hormonbalansen har blitt normal igjen (jeg fullammer). Hun anbefalte å få veiledning til trening fra en osteopat/fysioterapeut med kompetanse på kvinnehelse. Fikk også resept på lokal østrogen.

Ser det er en stund siden dette ble skrevet, men tenkte det er bedre å hoppe inn i denne tråden enn å lage en ny.

Ved grad 2 av bakre skjedevegg, har/hadde du rectocele eller var det kun skjedeveggen?

Gikk det bort slik at du ikke kan se det lenger (skjedeveggen)?

Jeg er 6 uker etter fødsel og ser at bakre skjedeveggen dekker til åpningen. Ingen symptomer annet en når jeg skal på toalettet. Hadde litt fremfallsfølelse første to ukene men det gikk seg til. Bare veldig bekymret for sex og samliv samt en senere fødsel.

På gråten annenhver dag her og prøver ellers å nyte barseltiden.. hadde kontroll men de ville ikke underholde samtalen om dette problemet eller ha fysisk sjekk. Ble anbefalt samtaleterapeut isteden :rolleyes:
 
Ser det er en stund siden dette ble skrevet, men tenkte det er bedre å hoppe inn i denne tråden enn å lage en ny.

Ved grad 2 av bakre skjedevegg, har/hadde du rectocele eller var det kun skjedeveggen?

Gikk det bort slik at du ikke kan se det lenger (skjedeveggen)?

Jeg er 6 uker etter fødsel og ser at bakre skjedeveggen dekker til åpningen. Ingen symptomer annet en når jeg skal på toalettet. Hadde litt fremfallsfølelse første to ukene men det gikk seg til. Bare veldig bekymret for sex og samliv samt en senere fødsel.

På gråten annenhver dag her og prøver ellers å nyte barseltiden.. hadde kontroll men de ville ikke underholde samtalen om dette problemet eller ha fysisk sjekk. Ble anbefalt samtaleterapeut isteden :rolleyes:
Åå jeg føler sånn med deg!! Er så vondt å ha det sånn, men dette kommer til å ordne seg. At du ikke har den fremfallsfølelsen lenger tenker jeg er et kjempegodt tegn. Det er jo fortsatt veldig kort tid etter fødsel og bekkenbunnen trenger tid på å restituere. Hvis du har mulighet, så gå til en osteopat/fysioterapeut med kompetanse på kvinnehelse. Da får du en grundig sjekk av bekkenbunnen og all veiledning du trenger til å bli bra igjen. Bor du tilfeldigvis i Oslo-området? I så fall kan jeg varmt anbefale Ingvild på C-medical. Jeg føler fortsatt at skjedeveggen kommer litt ned til åpningen, men funksjonsmessig er jeg nesten helt bra igjen (det eneste jeg ikke kan gjøre enda er løping, men det er jo fortsatt veldig kort tid siden fødsel) og sex er faktisk helt som før nå (5 mnd etter fødsel).
 
Takk for at du tok deg tid til å svare :Heartred så fint å kunne lese positive historier også. Og veldig glad for å høre at det funksjonsmessig og det intime går bra for deg! Håper det samme kan gjelde meg etterhvert. Er så grusomt å la seg bli nedenfor med dette, unner jeg ingen. Takk for anbefalingen, jeg er i området og har begynt å se etter fysio. :)
 
Ja det har vært veldig skjemmende. Er ikke moro å kjenne avføring komme ut fra tissen bak en vegg slik. Men har møtt kontant avvisning. To ganger.

Det ødelegger jo også samliv og sex liv. Man føler seg så ekkel og er usikker på hvordan ting skal fungere. Har også fått smerter o forbindelse med samleie. Men jeg orker bare ikke å mase lengre.

Sånn er det å være kvinne føler jeg. Man skal akseptere det meste.

Skal sjekke YouTube, masse gode råd i denne tråden <3

Herregud, det er f* ikke greit!
Bor du i distrikt eller by?
 
Slenger meg på denne tråden. Det er nå 8 uker siden fødsel og kjenner fortsatt tyngdefølelse i underlivet. Livmortappen er helt synlig i åpningen nedentil.. men på 6 ukerskontrollen fikk jeg beskjed om at dette ikke var prolaps? Og at det ikke var noe å gjøre noe med, det kom til å gå over når jeg var ferdig å amme på grunn av hormonene (fullammer). Kjennes svært ekkelt ut, skaper mye bekymring og stress for meg, er redd for å løfte ting og generelt gjøre for mye i hverdagen da dette forverrer tilstanden. Fikk også beskjed om å ikke løfte tungt/trene da dette kunne gjøre det værre. Ser her at flere har gårt til gyn og fysio for å behandle/utrede. Lurer på om dere har gått privat eller fått henvisning vis fastlege? Lurer også på om noen av dere har vurdert å slutte å fullamme på grunn av dette og evt kjent bedring?
 
Slenger meg på denne tråden. Det er nå 8 uker siden fødsel og kjenner fortsatt tyngdefølelse i underlivet. Livmortappen er helt synlig i åpningen nedentil.. men på 6 ukerskontrollen fikk jeg beskjed om at dette ikke var prolaps? Og at det ikke var noe å gjøre noe med, det kom til å gå over når jeg var ferdig å amme på grunn av hormonene (fullammer). Kjennes svært ekkelt ut, skaper mye bekymring og stress for meg, er redd for å løfte ting og generelt gjøre for mye i hverdagen da dette forverrer tilstanden. Fikk også beskjed om å ikke løfte tungt/trene da dette kunne gjøre det værre. Ser her at flere har gårt til gyn og fysio for å behandle/utrede. Lurer på om dere har gått privat eller fått henvisning vis fastlege? Lurer også på om noen av dere har vurdert å slutte å fullamme på grunn av dette og evt kjent bedring?
Jeg fikk en liste over behandlere i området. 4 måneder etter ammeslutt vil man få resultatet. Men ville ikke sluttet å amme på grunn av det.
 
Slenger meg på denne tråden. Det er nå 8 uker siden fødsel og kjenner fortsatt tyngdefølelse i underlivet. Livmortappen er helt synlig i åpningen nedentil.. men på 6 ukerskontrollen fikk jeg beskjed om at dette ikke var prolaps? Og at det ikke var noe å gjøre noe med, det kom til å gå over når jeg var ferdig å amme på grunn av hormonene (fullammer). Kjennes svært ekkelt ut, skaper mye bekymring og stress for meg, er redd for å løfte ting og generelt gjøre for mye i hverdagen da dette forverrer tilstanden. Fikk også beskjed om å ikke løfte tungt/trene da dette kunne gjøre det værre. Ser her at flere har gårt til gyn og fysio for å behandle/utrede. Lurer på om dere har gått privat eller fått henvisning vis fastlege? Lurer også på om noen av dere har vurdert å slutte å fullamme på grunn av dette og evt kjent bedring?
Bakre skjedevegg har vært synlig her helt siden fødsel og hele greia vært “åpent” nede. Flere cm.
Men, jeg har jobbet med kegels helt fra fødsel og løftet tungt (knebøy med ca 90kg) fra uke 6.
Baby er 8mnd, spiser siden 6mnd men ammer like mye som ved 6mnd (fullammet baby).
Åpningen har blitt litt mindre over tid men ikke helt lukket ennå. Men jeg føler meg mye bedre ellers siden ca 3mnd etter fødsel. Hadde vakum-fødsel etter 4t med full åpning.

Så det er håp. Og jeg håper at jeg ser resultatet når jeg slutter å amme.
 
Hadde også tyngdefølelse/fremfall etter fødsel, gikk bort av seg selv etter ca 4 mnd❤️
 
Back
Topp