underkastet mannen i forholdet?

Jeg har ikke noe til overs for kvinner som ser i mannens øyne, og tenker at hva enn han sier , er det riktig/fasit.. hvertfall veldig forelskede kvinner kan være offer i slike forhold, hvor mannen er psyco fra før.. og en forelsket dame, kan neppe si nei/ eller forsvare seg selv og sin tro

ORIGINAL: Dråpe

Signerer deg Fiorelina.
Sikkert ikke mange her som skjønner det, men i følge bibelen skal mannen elske sin hustru like mye som Kristus elsker sin menighet, og hvis han gjør det vil han alltid ville gjøre det beste for kona si, og ho vil ikke bli undertrykt på noe vis...Men det går jo seff ann å missbruke det, som alle andre ting... Jeg mener at mann og kvinne er forskjellige, og derfor burde ha ulike roller, selv om mannen liksom da er overhodet-betyr ikke det at kvinnens rolle automatisk er noe mindre viktig...

Men nå er det jo slik at et forhold på livstid ikke er som "alle andre ting", ei heller er religion som "alle andre ting". Begge er en av de mest sentrale tingene det er fokus på i hele verden, som omfatter veldig mange, og desverre er det slik at veldig mange misbruker både A: At de er menn og/i forbindelse med B: Religion.

Det er mye som kan misbrukes her i verden, men veldig få redskaper som gir så stor og langvarig avkastning som det å misbruke det at man er mann og religiøs, og nettopp av den grunn er både A og B veldig attraktive redskaper å misbruke for veldig mange, i veldig mange regioner rundt om kring i verden, inkl. Norge.

Som de sier på reklamen, "bare" (<-ironi) 1 av 10 (eller var det 4?) kvinner blir mishandlet av sine menn i Norge.

Man kan si i all evighet: "Det er ikke religion som er problemet, men menneskene", så mye man vil, men det er å bagatellisere problemet. Fyrstikker + skogbrann er ikke problemet, men små barn som ikke har vett til å la vær å bruke fyrstikker med forsvarlighet er problemet, derfor løser man problemet ved å så godt man kan nekte barn å leke med fyrstikker. Hvis vi bare hadde gått rundt å sagt: "Fyrstikker er ikke problemet, barn er problemet" så ville vi hatt forferdelig mange skog- og hus- branner.

Samme gjelder menn og religion, det er somregel menn med små peniser som er problemet, ikke selve religionen, men måten de tolker religionen på gjennom sine små peniser og dermed misbruker det til å få seg selv til å føle at de har stor penis. Igjen, man løser ikke problemet ved å bare gå rundt å si: "Det er ikke religion som er problemet, men mennesker(f.eks menn med små peniser, men også f.eks mennesker som ikke har noe igjen å leve for annet enn troen sin og dermed hisse seg opp over det (f.eks i krigsherjede områder))", man løser problemet ved å ta fra dem redskapet de er rett og slett for dumme til å bruke riktig: Religion.

Religion burde vært strengt forbudt i visse regioner av verden hvor det ikke finnes sekulære lover som setter stopper for fysisk utførelse av ekstremtolkninger av diverse religioner.
Her i Norge har vi strenge sekulære/demokratiske lover som forhindrer i en betydelig grad (dog ikke betydelig nok) at destruktive/skadelige/undertrykkende mistolkninger av religiøse "lover" får utfoldes i praksis.

Det burde vært en advarsel mot religion utenpå f.eks Bibelen hvor det står i klartekst: "Religion kan være skadelig for menn med små peniser og deres omgivelser, for mennesker som ikke har noe igjen å leve for annet enn hevn/krig, for mennesker som er lettpåvirkelige og for mennesker som tar alt de leser 100% bokstavelig."

Ikke misforstå, det gjenstår allikevel mange mennesker religion ikke er skadelig for og dermed er positivt og konstruktivt for og jeg har ingen problemer med at disse lever etter og benytter seg av den religionen de følger, men å plante 10 trær gjør ikke opp for å kutte ned 5, ergo burde man gjøre mere for å forhindre at mindre intelligente mennesker misbruker og mistolker religion. Religion har tross alt kostet mange millioner menneskeliv opp gjennom historien nettopp pga. misbruk av religion eller fordi de ikke helt skjønte bruksanvisningen som fulgte med, eller pga. små historiske menn med små peniser som har misbrukt religion som et redskap for å kontrollere massene i håp om at de får større penis av det.

Når det er sagt, er det i 99% av tilfellene at det er menn som misbruker religion som et redskap, og i minst en god halvpart av tilfellene er det nettopp for å undertrykke kvinner disse mennene misbruker den religionen som en uimotsigelig autoritet (ingen kan jo motsi Guds ord) ved å mistolke 2000 / 1400 år gamle tekster og fremføre dem i en forvridd ekstremversjon i praksis.

kal-el bra skrevet.. men det med liten penis, stemmer ikke helt for meg.. da er det mange som har liten penis da?? tror ikke alle mannfolk godtar det, og sier til seg selv at de har den største penisen[:D].. men jeg tror og vet at det har mye med oppvekst å gjøre, hvordan mannfolk blir oppdratt, så lenge mannfolk er sterkere enn damen fysisk sett, så kommer de nok til å misbruke sin muskuløs kraft også, det er ikke bare relgionen, hva med psykopate da?? og de misbruker kvinnen med sine handlinger. Derfor tror jeg ikke det henger så mye med relgion, men at mannen er fysisk overlegen kvinnen. Enten skal kvinner være som amazonkvinnene (kriger kvinnene som levde for mange titusen årsiden,  at de skal kappe av mannens viktige deler på kroppen som arm og ben, og la dem miste sin fysisk makt, men dette høres jo neppe riktig ut, men det har også blitt forsøkt av kvinner, men tok slutt med /amazonenskriger kvinnene.. Hva om kvinnene tok det opp igjen?? [8D]

ORIGINAL: Arda`s-mamma

kal-el bra skrevet.. men det med liten penis, stemmer ikke helt for meg.. da er det mange som har liten penis da?? tror ikke alle mannfolk godtar det, og sier til seg selv at de har den største penisen[:D].. men jeg tror og vet at det har mye med oppvekst å gjøre, hvordan mannfolk blir oppdratt, så lenge mannfolk er sterkere enn damen fysisk sett, så kommer de nok til å misbruke sin muskuløs kraft også, det er ikke bare relgionen, hva med psykopate da?? og de misbruker kvinnen med sine handlinger. Derfor tror jeg ikke det henger så mye med relgion, men at mannen er fysisk overlegen kvinnen. Enten skal kvinner være som amazonkvinnene (kriger kvinnene som levde for mange titusen årsiden, aztekere) at de skal kappe av mannens viktige deler på kroppen som arm og ben, og la dem miste sin fysisk makt, men dette høres jo neppe riktig ut, men det har også blitt forsøkt av kvinner, men tok slutt med azteker/amazonenskriger kvinnene.. Hva om kvinnene tok det opp igjen?? [8D]

Ja, altså, "liten penis" er en metafor jeg bruker for alt som kan være kompensajonsmangler hos menn, alt fra lav selvtillitt, en følelse av liten intelligens (noe man da også har hvis man responderer destruktivt på en slik følelse - selvoppfyllt profeti). Det kan også være som du sa, oppvekst, hjernevasking, sinnssykdom, psykopati, narcisme, faschisme, ingenting å leve for, eller rett og slett ren ignoranse for omgivelser/medmennesker.

Poenget er at veldig mange blant slike personer benytter religion som et selvskrevent uimotsigelig autoritetsredskap for å validere sine egne krav/ønsker ovenfor andre, f.eks koner/kvinner ettersom religion er et av de enkleste og mektigste redskapene å misbruke til nettopp dette.

Som noen sa: "Ignorance is the greatest evil of our times", eller litt nyligere: "Ignorance is bliss" (The Matrix).

ORIGINAL: Babyokt

jeg skjønner ikke at dette skal bli et religionstema....
mange kommenterer saker her uten å helt si direkte hvilken religion det er snakk om.
Bare si det jenter, dere mener at islam er undertrykkende for kvinner, men der tar dere ganske feil.
Mange tolker islamen på forskjellige måter. VELDIG MANGE MISTOLKER ISLAM.
Vi her i vesten ser det vi ser i median og oppfatter ting deretter.
Selvfølgelig er det mange kvinner som er undertrykt i muslimske land, men det er faktisk i stor grad her oxo.
Ikke bare opp i nord ikke bare blandt utlendinger, men oxo bland nordmenn.

Er faktisk muslim selv, men er langt ifra undertrykt i forholdet mitt, og jøss jeg valgte en Pakistaner.Er ikke de liksom verstingene?????

Nå mener ikke jeg å starte en diskusjon, men bare velger å legge inn en kommentar etter noen av de innleggene jeg har lest.

signerer er muslim og sammen med en araber

Jeg er muslim.. gift med en muslim, langt fra at jeg er undertrykt i vår forhold.. det er nesten sånn at det er jeg som er mannen i forholdet, fordi jeg er veldig praktisk anlagt til masse forskjellig ting når det gjelder offentlig saker/papirer, penger o.l.. Mannen min passer på bebisen like mye som meg /kanskje mer.. nå for tia er det jeg som jobber, og min mann er hjemme med  bebisen, lager mat og husarbeid, vi har bytett automatisk om på rollene, iblant trengs det i livet.. skjønner egentlig ikke helt at folk har tid til sånne : jeg er overdaning/du er underdaning.. Når man har en munn og mette, og dagligdagse ting tar overhånd og at mann eller kvinne ikke eksisterer som kjønn, men som menneske, og at kanskje mennesker /ektepar/par burde samarbeide bedre om sine roller bedre, kanskje iblant turt å bytte på roller, tror at alt problm hadde forsvunnet ut av verden..

har aldri vært underdaning/og islam forbyr at kvinner er underdaning..
jeg har ikke sett på mitt nærmiljø at heller kvinner blir undertrykt, det er heller sånn at utenlandske kvinner har blitt de som er mannen/overhodet i huset/  whatewer (hva enn det kalles) da de har fått lettere jobber enn menn .. desutten er kvinner mer ansvarsbevisste[:D]

ORIGINAL: Cecci85

man skal ha gjensidig respekt!

Ja, signerer, uansett hvilken religion saa er det gjensidig respekt som gjelder...
Trenger vel ikke si noe mer enn det...

Skjønner helt klart hva du mener Kal- El, og er enig i mye av det. Mange "rare" religioner\livssyn der ute, og helt klart alt for mange måter å (feil-) tolke disse på...hadde nok vært kjekt med en liten bruksanvisning noen ganger kanskje...[;)]
Men det viktigste tror jeg at hver enkelt tolker sin egen tro på en slik måte at man A: selv kan føle seg sikker i sin tro, og B; ikke skader seg selv eller de rundt seg...

Uff, kjenner jeg er litt for trøtt i hodet til å diskutere nå, men jeg håper du skjønner hva jeg skulle fram til...[;)] 

jeg syntes det er helt fjernt at enkelte underkaster seg for mannen.
vi er mennesker, frie individer, ikke eiendeler....
hadde ikke kunne vært i ett forhold der alt skal gå etter mannens regler[8|]

ORIGINAL: Hot*Mama

ORIGINAL: louis2

hva syns dere om forhold der man er underkastet mannen pga hans eller deres felles tro?
jeg kjenner jeg blir sinna og syns det er helt sykt at noen skal bestemme bare fordi de er menn!
dette forkommer jo i flere relgioner men det er jo så inderlig feil og så nedverdigende at noen syns dette er ok er helt ubegripelig i mine øyne.

Enig![:'(]

helt sykt spør du meg, hva er så fint med disse mannebeina, da. at kvinner skal underkaste seg disse syke menn.

kvalmt og ekkelt helt sykt.......................................

ORIGINAL: tullann

Jeg må si en ting:

Jeg får stadig det inntrykket av at vi i vesten mener vi har det best. VI gjør det som er riktig og VI prøver å redde andre land, VI har snillest religion osv osv. Men kan vi nok om andre religioner, eller tar vi media for gitt og hører bare på hva som blir sagt der?

Heldigvis er kristendommen modernisert, men den var faktisk veldig streng den også for ikke mere enn et¨århundre siden. Hva med " man skal tukte sin kvinne"?? ikke for å rippe opp i kristendom og andre religioner, jeg vil bare at vi snart skal åpne øynene for å LÆRE mere før vi dømmer!

Jeg er glad vi har ytringsfrihet osv i norge, og at barn lærer  at de har rett på meninger osv. Men helt ærlig: Jeg synes det er alt for mange av oss norske og andre folk fra "vesten" som er grusomt uhøflige og respektløse fordi man alltid tromfer fram sin egen mening. Og jeg har den oppfattning at Feks muslimske kvinner er høfligere. ( ikke slå alle oss normenn under en kam da)

Jeg er opptatt av høflighet og det å lytte på andre, man kan ha en mening, men man må også være åpen for å høre på andre.

respekt for andre, høflighet og tålmodighet.... Har vi nok av det i "vesten" ??

PS: Jeg støtter ikke undertrykkelse altså, og synes helt klart det er grusomt, men jeg synes bare vi er alt for "flinke" til å slå alle under en kam!

bra sagt.....jeg har nå reist en del og hvert i både "kristne" land og "muslimske"...det finnes idioter og engler begge plasser.............

I vår kultur er det ukseptabelt at mannen skal underkaste kvinner. Siden vår religion er moderne likestilt, så kan ikke vi forestille oss noe annet.

Back
Topp