ORIGINAL: Nitah_87
ORIGINAL: MammaOkt
ORIGINAL: Nitah_87
ORIGINAL: MammaOkt
ORIGINAL: Miluna
Rellion eller ikke, jeg synes det er helt på trynet med kvinner som underkaster seg mannen sin. Synes synd på de damene og har liten respekt for dem. Hvordan kan de nedverdige seg slik på den måten?!
Og jo! de har et valg! man har alltid et valg!
THE STEPFORD WIFES
Valget kan være så og si umulig å ta for mange. Si at en har vokst opp i f.eks somalia ( bare for å ta et land) hvor kvinnlig omskjæring er en vanlig tradisjon ( nei det har ingenting med religion å gjøre..) og kulturen deres er at kvinnen er undertrykket i den forstand at hun ikke har så mange valg i forhold til levesettet.
Tror du at det er bare bare å bryte opp av en familie og et samfunn hvor enhar vokst opp? Og dermed blir utstøtt? Nei det ror jeg ikke er lett - derfor har jeg ikke lite respekt for kvinner som lever under slike forhold.
At kvinner som har vokst opp i et rettferdig og likestillt samfunn, går med på å la seg underkaste av mannen sin pga hans religion sier at det er slik det skal være - synes jeg derimot er forkastelig og har ingen respekt for.
[:D][:D][:D] jørr litt grundigere undersøkelser før du skrive någe sånn. Omkjæring av kvinner i somalia har vert ulovlig siden 2000-2001!
Mannen min e fra Somalia. Kjenne kjempemange fra somalia. (som bor her i Norge då). Tro mg, de bler ikkje underkasta i d heila tatt!.. [:D][:D][:D]
Ja jeg vet at det er blitt gjort ulovlig ved lov ..
Det betyr IKKE at det ikke blir praktisert for det om.. I landsbyer for eksempel..
Dette vet vi jo... Hvorfor tror du at Iman ( modellkona til David Bowie, som er fra Somalia) blandt andre, fortsatt kjemper mot dette hvis det ennå ikke pågår?
Det er flott at loven er vedtatt - det er et skritt i riktig retning i forhold til å bevisstgjøre folk. Men en slik tradisjon lar seg ikke utslette over natten.
At de ikke blir underkastet i det hele tatt er vel en overdrivelse...
Det spørs vel hvordan en definerer å bli underkastet da.
Eg som kjenne de, ikkje sant?.. Så ja, de bler ikkje underkasta i d heila tatt på den måten som tråden her handle om. Og ja, har lest bokå som Iman har skrevet. Selvfølgelig pågår d fortsatt någen plasser, men viss du følge litt me, så e d faktisk organisasjoner ( som består av både kvinner og menn), som prøve å bekjempa dette i Somalia. Tror alltid at d komme t å finns mennesker som e villige t å jørr någe sånn, av syke grunner. Men sannheten e at de har komt veldig langt i alle fall! Syns syns på de stakkars kvinnene, for sannheten e at de fleste menn ikkje vil gifta sg me de.
Jeg følger faktisk veldig med i den debatten takk, for omskjæring er et tema som jeg har engasjert meg i lenge og har en del kunnskaper om.
Ja er klar over at det finnes organisasjoner som prøver å bekjempe omskjæring og det er jo en grunn til at de er blitt startet.. fordi det var og fremdeles er et problem.
Synes det er kjempeflott at de prøver å få bukt med denne grusomme tradisjonen og at der går fremover.
Ok, så mener du at de somaliske vennene dine ikke er undertrykkte - har ingen grunn til å ikke tro deg, Jeg kjenner ikke de.
Men forstår ikke hvorfor du angriper det jeg skrev om omskjæring, når det faktisk er sant. Og jeg brukte det kun som et eksempel for å illustrere en situasjon for en annen person her inne, om at det ikke alltid er lett å ta et valg i forhold til å bli undertrykket eller ikke. For du er vel enig i at omskjæring er kvinneundertrykkende?
Og poenget mitt i det andre innlegget var jo å vise henne at det ikke er lett å bryte opp fra en slik kultur pga av at en har et nettverk og risikerer å bli utstøtt om en ikke følger plassens skikker.. Og at jeg derfor ikke har liten respekt for disse kvinnene - men stor, for de det må være kjempevanskelig!!
Så forstår ikke helt hvorfor du tar sånn på vei egentlig.