underkastet mannen i forholdet?

louis22

Elsker forumet
hva syns dere om forhold der man er underkastet mannen pga hans eller deres felles tro?
jeg kjenner jeg blir sinna og syns det er helt sykt at noen skal bestemme bare fordi de er menn!
dette forkommer jo i flere relgioner men det er jo så inderlig feil og så nedverdigende at noen syns dette er ok er helt ubegripelig i mine øyne.

Det finnes jo ikke-religiøse eksempler på underkastelse og, det er jo ikke det, men da er det gjerne perverterte rettninger av fetisher [:D]

Jeg har lest en del om den kristne "submissive Wife" og det er ganske interessant, faktisk... Hvordan de mener at man uansett hva mannen mener, skal følge han, for han er Guds Hode, eller noe slikt.

ORIGINAL: louis2

hva syns dere om forhold der man er underkastet mannen pga hans eller deres felles tro?
jeg kjenner jeg blir sinna og syns det er helt sykt at noen skal bestemme bare fordi de er menn!
dette forkommer jo i flere relgioner men det er jo så inderlig feil og så nedverdigende at noen syns dette er ok er helt ubegripelig i mine øyne.

Enig![:'(]

ORIGINAL: Meya

Det finnes jo ikke-religiøse eksempler på underkastelse og, det er jo ikke det, men da er det gjerne perverterte rettninger av fetisher [:D]

Jeg har lest en del om den kristne "submissive Wife" og det er ganske interessant, faktisk... Hvordan de mener at man uansett hva mannen mener, skal følge han, for han er Guds Hode, eller noe slikt.

ja det finnes mye ekstremt innen kristemdom men må si jeg reagrte på at du ikke ville sett på nrk programmet fordi din mann ikkelikte at det var musikk til?? da kan vel du se og han gjøre noe annet? sånt skjønner ikke jeg at du aksepterer han er ikke faren din er han vel eller din herre?

Synes (selvfølgelig) at det er hårreisende. [&:]

At en kvinne som voksen bestemmer seg for at hun vil joine mannen sin religion - og denne er kvinneundertrykkende - så værsågod.. Da er det hennes bevisste valg.

Men at barn vokser opp i en slik religion og dermed blir vandt til at kvinner er undertrykket, er grusomt. Det blir jo normalt for dem og de fører det dermed videre til neste generasjon..

Særlig gjelder dette fundamentalister som ikke er villige til å la religionen tilpasses nåtiden det minste grann, men tviholder på urgamle tenkemåter fra en kultur tusener av år tilbake.. hvor likestilling var et ikke-tema..

At kvinner som lever i en kultur som også har en religion som er kvinneundertykkende, synes jeg er trist.. Da det selvfølgelig ikke er enkelt å bryte ut av dette regimet da en har familie, venner og eventuellt ektefelle..

Så jeg bare sier det at jeg er takknemlig for at jeg er født i vesten.

Rellion eller ikke, jeg synes det er helt på trynet med kvinner som underkaster seg mannen sin. Synes synd på de damene og har liten respekt for dem. Hvordan kan de nedverdige seg slik på den måten?!
Og jo! de har et valg! man har alltid et valg!

THE STEPFORD WIFES

ORIGINAL: MammaOkt

At en kvinne som voksen bestemmer seg for at hun vil joine mannen sin religion - og denne er kvinneundertrykkende - så værsågod.. Da er det hennes bevisste valg.

Men at barn vokser opp i en slik religion og dermed blir vandt til at kvinner er undertrykket, er grusomt. Det blir jo normalt for dem og de fører det dermed videre til neste generasjon..

Særlig gjelder dette fundamentalister som ikke er villige til å la religionen tilpasses nåtiden det minste grann, men tviholder på urgamle tenkemåter fra en kultur tusener av år tilbake.. hvor likestilling var et ikke-tema..

At kvinner som lever i en kultur som også har en religion som er kvinneundertykkende, synes jeg er trist.. Da det selvfølgelig ikke er enkelt å bryte ut av dette regimet da en har familie, venner og eventuellt ektefelle..

finnes mye av det i vesten skal ikke lang på sørlandet før man finne ekstreme kristne eks!! men ja jeg er ogsp glad jeg er født i vesten[8|]

ORIGINAL: Nitah_87

ja det finnes mye ekstremt innen kristemdom men må si jeg reagrte på at du ikke ville sett på nrk programmet fordi din mann ikkelikte at det var musikk til?? da kan vel du se og han gjøre noe annet? sånt skjønner ikke jeg at du aksepterer han er ikke faren din er han vel eller din herre?

d hette respekt d vettu..

eh nei det heter det ikke det heter og ikke bestemme over seg selv!

ORIGINAL: Miluna

Rellion eller ikke, jeg synes det er helt på trynet med kvinner som underkaster seg mannen sin. Synes synd på de damene og har liten respekt for dem. Hvordan kan de nedverdige seg slik på den måten?!

THE STEPFORD WIFES

ja syk film men det er jo bare satt helt på spissen

finnes mye av det i vesten skal ikke lang på sørlandet før man finne ekstreme kristne eks!! men ja jeg er ogsp glad jeg er født i vesten[8|]

Jo er helt med på den..
Men dette er ikke en særlig utbredt sekt ( disse ekstrem-har misforstått-littegrann-kristne) sammenlignet med de hundrevis av kulturer som også er knyttet opp mot en religion som er kvinneundertrykkende som er på verdensbasis..

ORIGINAL: tullann

Herre? Hvor kult gjort er det å tromfe gjennom et program når mannen synes at det er grusom musikk å høre på forresten. Jeg ville også blitt litt sint hvis min mann absolutt skulle sett noe jeg helst ville vært foruten. Handler bare om respekt det, og være snill med hverandre!

det hadde ingenting med at musikken var grusom og gjøre det hadde med at det ikke passet seg siden programmet omhandlet deres profet! og ingen som tvinger han ti log se på???

ORIGINAL: tullann

ORIGINAL: Nitah_87

d hette respekt d vettu..

eh nei det heter det ikke det heter og ikke bestemme over seg selv!

ok! hvis det hadde betydd super mye for meg, ville jeg nok fått viljen( eller jeg vet) , men ville ikke gjort  atmosfæren i huset sur, bare fordi jeg har en mening om et program!Og jeg vil bestemme. Enkelte gang føyer man jo seg uten at man er noen form for underkastet.

kjære deg det var bare et lite eksempel gå nå ikke opp ilimingen pga det er du snil

Ikke Guds Hode - det er veldig misforstått..

Familiens Hode.

Mannen min og jeg har like mye vi skulle sagt i alle ting - men om vi ikke BLIR enige - så velger jeg å la han bestemme fordi han er min mann.

THE STEPFORD WIFES

Valget kan være så og si umulig å ta for mange. Si at en har vokst opp i f.eks somalia ( bare for å ta et land) hvor kvinnlig omskjæring er en vanlig tradisjon ( nei det har ingenting med religion å gjøre..) og kulturen deres er at kvinnen er undertrykket i den forstand at hun ikke har så mange valg i forhold til levesettet.

Tror du at det er bare bare å bryte opp av en familie og et samfunn hvor enhar vokst opp? Og dermed blir utstøtt? Nei det ror jeg ikke er lett - derfor har jeg ikke lite respekt for kvinner som lever under slike forhold.

At kvinner som har vokst opp i et rettferdig og likestillt samfunn, går med på å la seg underkaste av mannen sin pga hans religion sier at det er slik det skal være  - synes jeg derimot er forkastelig og har ingen respekt for.

Menn som benytter seg av dominant rolle i et forhold fordi de er menn eller pga. religion tror jeg har fryktelig liten penis, eller store komplekser for ett eller annet.

Dette er helt legitimt. Det er i mange kulturer (også i vår egen) helt naturlig at kvinnen underkaster seg mannen. Det ligger vel egentlig rett og slett nedfelt i vår natur at mannen er familiens overhode, og har rett og plikt til å ta en del avgjørelser, også på vegne av sin kone.
Mange kvinner ønsker dette helt klart. Dette kan gi trygghet for en del kvinner, i tillegg trenger de ofte en veileder (eller villeder).[8D]

jeg å blir veldi provosert av sånn.min bror er sammen med en fra iran..kom her når hun var ti.moren tok med seg hun og søsteren for hun var rett og slett fang i sitt eget hjem..men hun snakker hele tiden om at hun savner faren osv...tror ikke hun skjønner alt heller.tror det er mye morn ikke har fortalt også.men jeg syns det er helt forferdelig

ORIGINAL: opus dei

Dette er helt legitimt. Det er i mange kulturer (også i vår egen) helt naturlig at kvinnen underkaster seg mannen. Det ligger vel egentlig rett og slett nedfelt i vår natur at mannen er familiens overhode, og har rett og plikt til å ta en del avgjørelser, også på vegne av sin kone.
Mange kvinner ønsker dette helt klart. Dette kan gi trygghet for en del kvinner, i tillegg trenger de ofte en veileder (eller villeder).[8D]

Slutt!! - jeg får gangsperr i magen hihihihihihihihi

THE STEPFORD WIFES

Valget kan være så og si umulig å ta for mange. Si at en har vokst opp i f.eks somalia ( bare for å ta et land) hvor kvinnlig omskjæring er en vanlig tradisjon ( nei det har ingenting med religion å gjøre..) og kulturen deres er at kvinnen er undertrykket i den forstand at hun ikke har så mange valg i forhold til levesettet.

Tror du at det er bare bare å bryte opp av en familie og et samfunn hvor enhar vokst opp? Og dermed blir utstøtt? Nei det ror jeg ikke er lett - derfor har jeg ikke lite respekt for kvinner som lever under slike forhold.

At kvinner som har vokst opp i et rettferdig og likestillt samfunn, går med på å la seg underkaste av mannen sin pga hans religion sier at det er slik det skal være  - synes jeg derimot er forkastelig og har ingen respekt for.

det var dette jeg tenkte på, men sikkert ikke lett for dere å se da jeg ikke skrev det ned, bare tenkte inni meg hihi. Trodde dere var tankelesere jeg [8|]

For oss som er oppvokst i vår kultur så er det merkelig og unaturlig med underkastelse. Det er vanskelig å sette seg inn i hvordan man kan godta å ikke ha like mye å si i ulike saker.

Men jeg kjenner flere som har vokst opp i muslimske hjem og som ser dette som helt naturlig. Det er selvsagt ikke snakk om vold og undertrykking på den måten, men at mannen har det endelige ordet når det kommer til en del ting. Jeg har snakket mye med disse, og prøver å forstå. De forklarer at det føles naturlig at det er sånn...

Back
Topp