Underholdning på biltur?

murmel

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Dere som er ute på lengre bilturer, type flere timer... Hva gjør dere for at de små skal være mest mulig fornøyde på turen?

Vårt knøtt sover mindre enn en time av gangen i bil, deretter er han vanske aktiv, etter hvert misfornøyd med å måtte sitte i ro.

Jeg antar at det er til hjelp å stoppe og komme ut av bilen iblant, men gjerne ikke hver halvtime.......? Hvor ofte stopper dere?

Tips til leker eller andre måter å få bilturen overstått på?

Med min ville jeg ihvertfall stoppet når han ble utålmodig og tydelig viste behov for en pause. Og ellers kanskje satt opp ca klokkeslett for rast og pause. Min kan fort sitte noen timer i bil sammenhengende så tror neppe dere må stoppe hver halvtime. Jeg sitter bak sammen med han når vi kjører lengre turer. Og da leker vi litt med leker, lager lyder og ler. Men er stille også. Må ikke skje noe hele tiden.:)

Vi hadde noen dager med noen timer kjøring i sommer. Etter å ha kjørt i ca 2-3 timer stoppet vi å tok en pause :) Vi tok med lekene han er mest glad i å la det på fanget hans i bilen. Når han våknet etter å ha sovnet så tok han å lekte med lekene en stund og så ut av vinduet innimellom. ;)

Når det har latt seg gjøre, så har vi kjørt om natten. Da er det liksom litt mer naturlig å sove lenger.

Dersom vi kjører på dagtid, så sitter gjerne en av oss bak med ham og holder han med selskap. Har gjerne litt forskjellige leker på lur, da han synes det er gøy med forandring

Vi kjøpte dvd-spillere for å ha i bil, det ble mye lettere å dra på tur da. Ellers sitter jeg ofte bak mellom barna på langtur, tilbyr div leker, snacks, spiller musikk/lydbok..

Vi hadde en lang periode der gutten vår hylte i bilen, det sekundet jeg lukket igjen døren.... Han måtte ha en av oss bak - ulempen var at det oftest bare var meg og han i bilen. Men for to uker siden - kjempefornøyd gutt i bilen! Langtur nå er uproblematisk, men jeg vet nå hva som funker..

Musikk, leker eller ting han liker å leke med (smokkesnor, lokket til tutflasken , sokk (hans) - en gang på langtur tok jeg med tannbørsten hans!). Noe å knaske på, tutflasken. Luen av. Når han blir trøtt så vil han ha selskap - da kommer en av oss bak til han, også holder vi samtalen mellom oss gående, og da sovner han etter ca 5 min.

Samme som andre, sitter bak om vi kjører om jeg vet mini er trøtt og sitter der til hun sovner. Ellers har jeg med leker og biteleker som jeg fester på smokkesnoren (ellers er de borte på null komma niks).

Pleier også å ha med en smoothiepose og vann på tutekopp om vi kjører langt. Bilturer opp til en time, er sjelden noe problem. Da sitter mini stort sett og bare prater med seg selv til baksetespeilet.

Blir sikkert lettere for mange når man går over til neste bilstol som er høyere og de kan se ut av vinduet:)

Vi kjørte Kristiansand-Tromsø her for noen uker siden og det ble lange dager i bilen. Vår sover bare 30 min i slengen maks fire ganger om dagen. Jeg satt i baksetet sammen med henne hele veien. Hadde med leker og mat/snacks, sang sanger til henne osv. Også tok vi jo så klart en del pauser. En liten tur opp av bilstolen for å skifte bleie kunne være nok for henne til at hun kunne sitte i stolen i ett par timer til før vi måtte stoppe. Hadde aldri trodd hun skulle være så tålmodig i bilen, men hun skreik ikke en eneste gang og var generelt bare blid og fornøyd

Vi skal på langtur til helgen og da kommer vi enten til å starte på kveldstid slik at han sovnet (håper vi. Planen er kveldsmat på første ferge) eller så starter vi tidlig og tar dagen til hjelp med flere stopp og effektiv kjøring når han sover lurene sine. Generelt sett, når vi kjører lengre strekk, så pleier jeg å sitte bak med hsn. Bare det å ha litt selskap og noen å leke litt med pleier å gjøre kjøreturene mye enklere :-)

Hmm, det kan høres ut som min lille strever litt over gjennomsnittet med bilkjøring. Jeg sitter alltid baki sammen med ham og forsøker å underholde, men selv én times tur medfører en del misnøye fra knøttet + sliten mamma. Til helgen skal vi kjøre 4 timer, så jeg er ganske spent...

Noen som vil dele bilder av de lekene som er populære i bilen, kanskje...? Hjemme går det mest i leker som ruller bortover gulvet nå :)

Hmm, det kan høres ut som min lille strever litt over gjennomsnittet med bilkjøring. Jeg sitter alltid baki sammen med ham og forsøker å underholde, men selv én times tur medfører en del misnøye fra knøttet + sliten mamma. Til helgen skal vi kjøre 4 timer, så jeg er ganske spent...

Noen som vil dele bilder av de lekene som er populære i bilen, kanskje...? Hjemme går det mest i leker som ruller bortover gulvet nå :)
De mest populære "lekene" var en skje, lokket til flaska og en tom våtserviett-pakke... Hadde også med en leke som spiller musikk(aner ikke hvor den er kjøpt, da den er arvet), leker med knitrelyd og sånne som piper når du klemmer på dem. Det morsomste i bilen var å kaste lekene mellom døra og bilstolen slik at jeg måtte strekke meg over henne å plukke de opp, det gjorde hun om og om igjen til mammaen ble lei

Leker med lyd og/eller lys er populært her. Men alt som kan pilles på og trykkes på fungerer i bilen (trenger ikke være leker engang. Tom våtserviettpose er, som også nevnt over, en slager her i huset også. Han har et "piano" som han aldri ser ut til å bli lei av. Det har blinkende tangenter og spiller musikk når han trykker på tangentene. Det blir alltid med på lengre turer (men vi andre i bilen blir litt sprø av å høre på det om og om igjen ;-) )

Hvor mange timer? Har kjørt endel timer og ikke hatt noen aktiviteter. Hun ser ut av vinduet :p

Vi kjørte i fem timer nylig. Hadde med litt leker, ellers så hun ut vinduet. Gikk bra bortsett fra en timehvor hun ble skikkelig lei. Det eneste som funka da var at jeg sang :p ta med deg ei sangbok i baksetet, hehe. Her ble det mye egenkomponert på sparket, men det funka!

Hvor mange timer? Har kjørt endel timer og ikke hatt noen aktiviteter. Hun ser ut av vinduet :p

Heldig du da! Vi har reist en time og litt, og hvis han har vært våken har det vært stort behov for underholdning... Nå skal vi kjøre 4 timer, så jeg prøver å forberede meg så det blir mest mulig skånsomt for både liten og store.

423b1ebbfbde73f0b69fb371ae21f750

Denne og denne
344c7ae735f809020f1fd79392f3a295

Er populær for vår sønn på bilturer. Det er ikke mitt barn på bildet, funnet på google fra en populær blogg.

Også kjøpte vi et sånt speil som blinker og spiller melodier også kan han se oss i det også. Så da er han mer enn fornøyd :)

Back
Topp