Ulltøy og omgangssyke

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Hva ville dere gjort for å få omgangssyke rester ut av ullklær?
Bomull og sånt går på kokvask, men vet ikke om ulla tåler det dessverre.

Ville skylt i flere omganger og brukt gallesåpe på de verste flekkene. Til slutt ullvask i maskin med ullsåpe.

Den er vanskelig

Ullvask i maskina tar det slett ikke, og å la det ligge og vugge på 30 grader er jo ikke ideelt i det hele tatt.

Å få det bort hadde jeg tatt for hånd. Spyle i dusjen eller noe sånn. Avhengig av type ull hadde det deretter muligens blitt 60 vask med redusert sentrifuge og ullvaskemiddel.
Eller så kan faktisk ull kokes. Men ikke beveges samtidig. Så fått den ren for partikler i dusjen og kokt den opp for bakterier hadde vært et alternativ

Er forresten smitte jeg bekymrer meg mest over. Blir jo anbefalt at alt med "æsj" på seg blir kokt for å være sikker på at smitten er borte.

Den er vanskelig

Ullvask i maskina tar det slett ikke, og å la det ligge og vugge på 30 grader er jo ikke ideelt i det hele tatt.

Å få det bort hadde jeg tatt for hånd. Spyle i dusjen eller noe sånn. Avhengig av type ull hadde det deretter muligens blitt 60 vask med redusert sentrifuge og ullvaskemiddel.
Eller så kan faktisk ull kokes. Men ikke beveges samtidig. Så fått den ren for partikler i dusjen og kokt den opp for bakterier hadde vært et alternativ
Godt forslag. Kanskje jeg bare koker det i ei gryte på kjøkkenet.

Bruker å hive ulla til mini på vanlig 40pogram men med ullmiddel når de er tilgrisa ellers, og det tåler de fint.

Jeg kokte ullklærne til for å få frøkna ut spylukt, som et siste forsøk. Fungerte utmerket

Hva ville dere gjort for å få omgangssyke rester ut av ullklær?
Bomull og sånt går på kokvask, men vet ikke om ulla tåler det dessverre.

Hadde akkurat omgangssyken på en ullpysj i ubehandla ull. Gjorde følgende, den ble rein og bakteriefri og vil gjøre det samme med annen ull og hjemmestrikk også.

1. Skyll lenge og vel under lunka vann i springen for å få vekk mest mulig spy (ikke for varmt vann)

2. Kok opp en kjele med vann. Legg plagg t i det kokende vannet, bruk en sleiv for å dytte plagget forsiktig helt ned i vannet.

3. La plagget koke i minst 5 min (ikke fosskoke) uten å røre plagget rundt. Jeg dytta bare forsiktig på det med sleiva for bittelitt rotasjon.

4. Vri opp plagget og vask i maskin på ullprogram med såpe tilpasset ull.

God bedring :)

Hva med å vaske av det verste for hånd.. kjøre den på ullvask.. fryse det. Kjøre det på vask igjen?

Gallesåpe på flekker. Skylle først i litt kaldt vann, eventuelt la det ligge en stund med gallesåpe. Varmt vann gjør så flekker setter seg fast. Så hadde jeg tatt ullvask i maskin, og så fryst det etter tørk :) Jeg hadde ikke orket kokeprosessen.

Hva med å vaske av det verste for hånd.. kjøre den på ullvask.. fryse det. Kjøre det på vask igjen?
Frysing funker vel ikke på feks noro virus. Blir ikke kaldt nok i vanlig fryser.

Er så pyton med sykdom at jeg helst vil koke og sprite ned alt vi eier ;)

Frysing funker vel ikke på feks noro virus. Blir ikke kaldt nok i vanlig fryser.

Er så pyton med sykdom at jeg helst vil koke og sprite ned alt vi eier ;)

Jeg kjørte på med kokvask, vask av leker, spriting av hender og kloring av bad og alle dørhåndtak og slapp smitte. Så det er verdt alt styret. Tror som du sier at det må kokes og ikke fryses for å få jagd Noro på dør :D

Vask det for hpnd, legg det i en kjele og kok opp vannet. La det småkoke i ti minutter, skru av og ta ullet utav når det er blitt håndvarmt. Ull tåker fint å kokrs men ikke bevegelser mens det er varmt.

Er forresten smitte jeg bekymrer meg mest over. Blir jo anbefalt at alt med "æsj" på seg blir kokt for å være sikker på at smitten er borte.
du kan fint koke ull

Jeg kjørte på med kokvask, vask av leker, spriting av hender og kloring av bad og alle dørhåndtak og slapp smitte. Så det er verdt alt styret. Tror som du sier at det må kokes og ikke fryses for å få jagd Noro på dør :D
Jeg og! :D

Etter 3 dager lå jeg og spydde. I tillegg til det du skriver av kloring (jeg kloret ikke leker, ungene ligger bare og er syke hvis de spyr) så brukte jeg hansker og munnbind. Hjalp ikke det spør.

Back
Topp