Ull?!

Snurri

Gift med forumet
Julegavene 2019
Jeg leser side opp og side ned om at vinterbabyene bare må ha ull på seg fra innerst til ytterst. Men å kjøpe bare ull er jo kjempedyrt!

Hvor mye ull trenger vi egentlig til de første 2 månedene? Om vi ikke skal ut med baby, må baby ha på ull inne i romtemperatur??

Jeg har litt ull, men har ikke kjøpt mer enn et par pysjer, en body, en genser og en tights + ullsokker, og vi har et par ulldresser. Men det er jo ikke så mye med tanke på antall skift en baby visstnok trenger. Resten av klærne er i bomull. Har arvet bøttevis av bomullsklær.

Førstegangsmamma her, og føler meg helt på bærtur når det kommer til hvordan kle på ungen.
 
Må ikke ha ull. Fordelen er at ull fortsatt holder varmen selv om det skulle bli vått. Ulempen (I tillegg til pris) er at noen barn reagerer med kløe og utslett.

Jeg blir ikke å handle særlig ull sånn med en gang iallefall.
 
Jeg har både ull og bomull. Som regel er man ikke så mye ute med den lille til å begynne med. Har 2-3 ullbodyer og noen strømpebukser, et par pysjer og dresser og strikker noen ull cardiganer. De er ofte pakket inn i både ull og dun (bilstol pose eller vognpose). De mååå ikke ha ull inne i normal temperatur men et godt ullteppe og fornuftige mengder med klær. Høres ikke ut som du er på bærtur. Her på Vestlandet er det sjeldent minus eller kalde vintre. Derfor investerer jeg heller i mer ull hvis vinteren mot formodning skulle bli kald :) selg ullen brukt etterhvert på Facebook eller Finn.no og kjøp nytt i større størrelser for pengene du får for det.
 
Vi elsker ull og bruker det selv hele året, så barna våre har/får mye ull. De bruker det inne som ute, men selvsagt i forskjellig tykkelse og antall lag. Hos oss pleier vi å ønske oss ull eller gavekort til å kjøpe ulltøy til jul og bursdager, også følger vi med på salg. Hvis man bruker ulltøy trengs det ofte mye mindre klær. Det skal vaskes minst mulig, luftes ofte så lukt forsvinner, vaske bort evt flekker og ikke hele plagget.
 
Vi også elsker ull og bruker det året rundt. Dattera mi som blir 3 i januar har brukt det siden dag en og samme med meg. Vi er frysepinner begge to, så noe annet enn ull er uaktuelt. Tynt lag innerst, og på kaldere dager bruker hun et tykt lag over og tilslutt dress. Ds fryser hun ikke og er så si aldri syk. Hun var sist forkjølet i januar 2019 (kun tett i nesa i 2-3 dager og det er det).

Til gutten i magen har jeg også omtrent bare ull, men har noe i bomull i tilfelle han ikke tåler ull.
Jeg handler stort sett brukt på Facebook (de miste størrelsene er drit billige og ser omtrent helt nye ut), ellers handler jeg det alltid på salg.
 
Har kjøpt en del ull denne gangen. Hadde alt for lite sist med januarbarn.
Ja det koster litt, men hvis man tenker miljøaspekt også så er det mer forsvarlig med ull. Kjøp brukt, i den størrelsen (nyfødt) har de såvidt rukket å slite noe som helst på plaggene:)
Fra storebroren (12år) som hadde atopisk eksem og da merinoullbekledning var relativt nytt har det skjedd store fremskritt, det er mye mykere og mindre kløete for de små nå enn det det var da.

Ullbody og strømper kan de ha på innendørs også.​
 
Vi også elsker ull og bruker det året rundt. Dattera mi som blir 3 i januar har brukt det siden dag en og samme med meg. Vi er frysepinner begge to, så noe annet enn ull er uaktuelt. Tynt lag innerst, og på kaldere dager bruker hun et tykt lag over og tilslutt dress. Ds fryser hun ikke og er så si aldri syk. Hun var sist forkjølet i januar 2019 (kun tett i nesa i 2-3 dager og det er det).

Til gutten i magen har jeg også omtrent bare ull, men har noe i bomull i tilfelle han ikke tåler ull.
Jeg handler stort sett brukt på Facebook (de miste størrelsene er drit billige og ser omtrent helt nye ut), ellers handler jeg det alltid på salg.
Har sett på både Finn.no og Facebook. Folk vil jo ha 200kr pr del for ull til baby! Og ullstrømper finner jeg ikke brukt overhodet. Tror jeg må finne frem strikkepinnene selv....
 
Vi har ikke satset på noe særlig ull innerst enda.. fordi vi har stor sannsynlighet for barn med irritert hud(Jeg klær meg halvt ihjel til tider og er kjelpesensitiv for vaskemidler). Vi kjøper heller senere om vi ser at hun tåler det :)
Strikkede heldresser osv til å ta på før man drar ut har vi masse av!
 
Jeg leser side opp og side ned om at vinterbabyene bare må ha ull på seg fra innerst til ytterst. Men å kjøpe bare ull er jo kjempedyrt!

Hvor mye ull trenger vi egentlig til de første 2 månedene? Om vi ikke skal ut med baby, må baby ha på ull inne i romtemperatur??

Jeg har litt ull, men har ikke kjøpt mer enn et par pysjer, en body, en genser og en tights + ullsokker, og vi har et par ulldresser. Men det er jo ikke så mye med tanke på antall skift en baby visstnok trenger. Resten av klærne er i bomull. Har arvet bøttevis av bomullsklær.

Førstegangsmamma her, og føler meg helt på bærtur når det kommer til hvordan kle på ungen.

Sniker
Fødte i januar sist.
Vi brukte mye bomull, spesielt når vi var inne. Og ute kunne han ha 1 body i bomull, strømpebukse med litt ull i, strikkebykse, strikkejakke, ullue, votter og gode varme ullsokker. Pakket inn i ullteppe og inni vognposen. Lå på lammeskinn i tillegg.
Det viktigste er at det innerste laget passer, at det er tett ved ermene spesielt. Synes Lindex og pop har gode omslagsbodyer i bomull. Da får du også litt ekstra lag på babys overkropp kontra vanlig bomullsbody.
De vokser virkelig fort, ligger mye på mamma og pappa også sover og innpakket i teppe innendørs. Så kjøp bare et par i ull i tilfelle og heller emr etter fødsel, for det er dyrt og de vokser FORT fra det. Greit at det ikke er så dyrt med tanke på bæsj og gulp også synes jeg.
Det er mye viktigere med ull til neste høst/vinter når de er større og skal leke og åle seg på gulvet samt være nede på bakken og leke :)
 
Har sett på både Finn.no og Facebook. Folk vil jo ha 200kr pr del for ull til baby! Og ullstrømper finner jeg ikke brukt overhodet. Tror jeg må finne frem strikkepinnene selv....

Kappahl har hatt noen i ull/bomullblanding før som ikke er så dyre. Name IT sine satt definitivt best på babyen, det meste annet sklir av. Men brukte mye bomull eller bukser og sokker inne. Og man er mest inne i starten likevel.
Jeg solgte faktisk masse bodyer i ull til 80 per del jeg, men det var ikke til nyfødt da. De fikk jeg også solgt på et blunk :p
 
Kappahl har hatt noen i ull/bomullblanding før som ikke er så dyre. Name IT sine satt definitivt best på babyen, det meste annet sklir av. Men brukte mye bomull eller bukser og sokker inne. Og man er mest inne i starten likevel.
Jeg solgte faktisk masse bodyer i ull til 80 per del jeg, men det var ikke til nyfødt da. De fikk jeg også solgt på et blunk :p
Jeg har mye ull i str 62 faktisk! Fikk arvet/kjøpt brukt. Men det var lite i str 50/52, så der kjøpte jeg litt selv når det var 60% rabatt på name it. Da ble det i str 50: 1 body, 1 genser og 1 bukse. I str 56: 1 body, 1 genser, 1 strømpe og 1 heldress. Kom totalt på 860 kr ca med rabatten. Og så fant jeg noen ullpysjer (blande det vi fikk brukt) som det stod str 62 på, men som var små i str, så har lagt de sammen med klærne i str 56. Tenkte at vi bretter opp ermer og ben.

Har dunpose til bilstol + vinterdunpose til vogn også + saueskinn til vogna.

Men da tror jeg at jeg venter med å kjøpe mer ull til han er født og vi ser det litt ann. Får gå med bomull hjemme med mindre han fryser. Vi har varmepumpe, og peis, så blir å holde det lunt og varmt hjemme. Det med allergi/kløe er jo også et poeng. Jeg synes selv at ull kan klø, er ganske sensitiv der, selv om jeg ikke er allergisk. Så kan jo godt hende at baby også er litt følsom på «stikking».
 
Mååå ikke ha ull. Jeg kjøpte lite ull først, men har etterhvert blitt ekstremt glad i ull pga hvor bra det varmeregulerer. Så nå kjøper jeg egentlig bare ull. Men kjøper mye på tilbud, noe brukt og har også ønskt meg ull når folk har spurt hva vi ønsker oss til baby.

syns egentlig ikke alltid ull er så mye dyrere enn disse andre klærna heller:yuck:
 
Jeg har mye ull i str 62 faktisk! Fikk arvet/kjøpt brukt. Men det var lite i str 50/52, så der kjøpte jeg litt selv når det var 60% rabatt på name it. Da ble det i str 50: 1 body, 1 genser og 1 bukse. I str 56: 1 body, 1 genser, 1 strømpe og 1 heldress. Kom totalt på 860 kr ca med rabatten. Og så fant jeg noen ullpysjer (blande det vi fikk brukt) som det stod str 62 på, men som var små i str, så har lagt de sammen med klærne i str 56. Tenkte at vi bretter opp ermer og ben.

Har dunpose til bilstol + vinterdunpose til vogn også + saueskinn til vogna.

Men da tror jeg at jeg venter med å kjøpe mer ull til han er født og vi ser det litt ann. Får gå med bomull hjemme med mindre han fryser. Vi har varmepumpe, og peis, så blir å holde det lunt og varmt hjemme. Det med allergi/kløe er jo også et poeng. Jeg synes selv at ull kan klø, er ganske sensitiv der, selv om jeg ikke er allergisk. Så kan jo godt hende at baby også er litt følsom på «stikking».

Da tror jeg du har det du trenger, og inne har det ikke vært noe stort problem her selv om vi hr frysepinnegutt og kaldt hus. Det viktigste i starten er som sagt at klærne passer og sitter tett nok på. Opplevde ikke at min var kald i vogna med bomull innerst når han hadde ulltøy utenpå og lå i pose osv :)
Det går virkelig enda fortere enn alle sier før de minste klærne er for små likevel :p vi kunne begynne å pakke bort det første da han var 4 uker liksom :joyful:
Lykke til :)
 
Har kjøpt litt ull, mest brukt :happy: men har også arvet masse bomullsklær, så har ikke mengder ull. Satser på at det holder :happy:
 
Har sett på både Finn.no og Facebook. Folk vil jo ha 200kr pr del for ull til baby! Og ullstrømper finner jeg ikke brukt overhodet. Tror jeg må finne frem strikkepinnene selv....
Kan anbefale kappahl sine ullsokker til baby
 
Jeg leser side opp og side ned om at vinterbabyene bare må ha ull på seg fra innerst til ytterst. Men å kjøpe bare ull er jo kjempedyrt!

Hvor mye ull trenger vi egentlig til de første 2 månedene? Om vi ikke skal ut med baby, må baby ha på ull inne i romtemperatur??

Jeg har litt ull, men har ikke kjøpt mer enn et par pysjer, en body, en genser og en tights + ullsokker, og vi har et par ulldresser. Men det er jo ikke så mye med tanke på antall skift en baby visstnok trenger. Resten av klærne er i bomull. Har arvet bøttevis av bomullsklær.

Førstegangsmamma her, og føler meg helt på bærtur når det kommer til hvordan kle på ungen.
Man MÅ ikke ha ull. Vi fikk masse fint i gaver før storebror ble født, som du skriver det koster en del. Her endte det med at det ikke ble brukt overhode, nå når jeg tok frem alt kom samvittigheten snikende og et STORT håp om at lillebror tåler. Storebror er atopiker og får faktisk eksem av å ha noe av ull som 2.lag. Merinoull går ofte greit som 2.lag og hvis det er blanding med mye alpakka. Jeg er også svært sensitiv for ull, syns det meste klør og stikker men får ikke eksem.

Tenker det kanskje er viktigere med ull når de blir litt større hvis det tåles, når de virkelig er ute. En nyfødt i januar blir jo uansett pakket inn i alt mulig - jeg nekter å tro at de fryser fordi det ikke er ull innerst.
 
Har sett på både Finn.no og Facebook. Folk vil jo ha 200kr pr del for ull til baby! Og ullstrømper finner jeg ikke brukt overhodet. Tror jeg må finne frem strikkepinnene selv....
Neida, du kan finne drit bra babypakker på Facebook på marketplace. Jeg har kjøpt MASSSSE ulltøy til han i magen fra størrelse 50-68 for 700kr tilsammen (vsr to ullpakker). Da snakker vi typ 30 ullbodyer, 30 ullbukser/strømpebukser, maange sokker, 3 tykke ulldresser til vogna, 2 tynne ulldresser, flere luer, ulltøfler og votter. Verdien på dette var nærmere 10tusen kroner når jeg regnet på det :eek: :eek:

Så let etter sånne pakker. Eventuelt lag en egen annonse der du spør om noen har klespakker i den størrelsen du trenger. Folk legger ved linker eller bilder med en gang :D
 
Har både ull og bomullsbodyer, et par ull og bambus pysj og noen ulldresser. Brukte en del ull på mitt forrige desember barn, så hadde jo en del til overs. Tenker at det er mer behov for ull i Norge enn her i Belgia. Dessuten er det ikke så lett å finne klær i ull her nede. Likevel syns jeg det er praktisk med ull, siden de ikke må ha kjpetykke utedresser I vogna da. Brukte heller å ha en ulldress ytterst og bomull innerst, samt teppe og ullpose.

Som sagt her over kan man kjøpe brukt ulltøy. Har også kjøpt en del klær brukt.
 
Har ikke lest alle svarene du har fått, så dette blir bare basert på hva jeg erfarte med nr 1. Han ble født i desember og var en skikkelig varm baby. Han gråt og var ufornøyd når vi kledde på han strikka klær. (unntaket var strikkejakker som var på ytterst)
Vi brukte Joha ullbody og luer osv, men mest om vi skulle ut noe sted. Helt i starten hadde vi på noe ull om natten da soverommet var litt i kjøligste laget. Ellers brukte vi bare bilstolposen og en god skinnpose i vogna, og da trengte han ikke flere lag med ull.

Han er fortsatt en veldig varm unge, har kjøpt inn ullgensere og bukser til å ha under uteklær i barnehagen og han bruker det, men er ikke overbegeistret.
Mitt råd er å ha noe, spesielt til når du skal ut og sånn. Men du lærer jo ungen din å kjenne om den liker ull eller ikke, og om den er varm nok i bomullsklær.
Det er innmari dyrt med bare ull, og jeg har ikke troa på at du trenger bare det, men heller en miks. Vi brukte og kommer til å bruke mest bommullsklær med mindre hun viser seg å være en skikkelig frysepinn :)
Vi bor nord i Norge hvor det ofte er veldig kalde vintre.
 
Back
Topp