Ulønnet permisjon

Alle kan søke om gradert uttak, og man har i utgangspunktet rett på det. Men aldri en regel uten unntak. Er noen begrensninger som arbeidsgiver kan benytte.
Ja, det er jeg klar over, så spørsmålet mitt var mer om det å komme tilbake i jobb som lærer i en så liten stilling så kort tid før skoleåret er over ikke regnes som en for stor ulempe for arbeidsgiver. F.eks. vil jeg se for meg at for meg som jobber i VGS vil det være veldig lite hensiktsmessig å sette meg tilbake i min vanlige klasse akkurat når terminkarakterer skal settes, og da er det kanskje ikke mulig for arbeidsgiver å finne en annen gruppe jeg kan undervise. Og andre arbeidsoppgaver enn undervisning og veiledning har de ikke lov til å sette meg til. Det er jo f.eks. ikke lov som lærer å "jobbe" i feriene (når man uansett har avspasering) for å strekke permisjonen på den måten, fordi det regnes som en urimelig økonomisk belastning for arbeidsgiver. Men dersom man kommer tilbake fra permisjon før avspaseringen begynner, kan man selvfølgelig "jobbe" som normalt i avspaseringstiden. Om dette i det hele tatt ble forståelig...
 
Ja, det er jeg klar over, så spørsmålet mitt var mer om det å komme tilbake i jobb som lærer i en så liten stilling så kort tid før skoleåret er over ikke regnes som en for stor ulempe for arbeidsgiver. F.eks. vil jeg se for meg at for meg som jobber i VGS vil det være veldig lite hensiktsmessig å sette meg tilbake i min vanlige klasse akkurat når terminkarakterer skal settes, og da er det kanskje ikke mulig for arbeidsgiver å finne en annen gruppe jeg kan undervise. Og andre arbeidsoppgaver enn undervisning og veiledning har de ikke lov til å sette meg til. Det er jo f.eks. ikke lov som lærer å "jobbe" i feriene (når man uansett har avspasering) for å strekke permisjonen på den måten, fordi det regnes som en urimelig økonomisk belastning for arbeidsgiver. Men dersom man kommer tilbake fra permisjon før avspaseringen begynner, kan man selvfølgelig "jobbe" som normalt i avspaseringstiden. Om dette i det hele tatt ble forståelig...

Jeg forstår :) ja hvert yrke har sine utfordringer. Håper du finner en god løsning :)
 
Får du lov til det? Jeg ville også gjort det sånn (men har 40% stilling), men med termin 15. april, er det jo slutten av mai, og jeg har ikke turt å be arbeidsgiveren min om dette. For om det går, kunne jeg også gjort det sånn, mannen min er student og ferdig med eksamener da uansett.
Ja, jeg har siskutert det med sjefen min. Og hun synes det er flott om jeg får det til/orker. Jeg tror de tror at jeg kommer til å ombestemme meg når babyen kommer. Men jeg husker hvor mye jeg kjedet meg de tre første mnd av forrige permisjon... Også er det jo bare snakk om to-tre ganger før det er sommerferie allikevel. Tror egentlig ikke de kan nekte, så lenge det ikke er til stor ulempe for arbeidsgiver. Og i skolen så er det jo ingen ulempe i alle fall..
 
Back
Topp