Ulønnet permisjon

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Jeg tar ut foreldrepermen i ett strekk etter fødsel, og komme meg da til ca slutten på november. Etter dette skal jeg ta ett år ulønnet permisjon. Er det slik at man uansett har rett på ett år ulønnet perm? Eller kan arbeidsgiver nekte?

Tenkte og jeg skulle ta ferien for 2020 på fem uker og ferien for 2021 (totalt 10 uker) ut mellom foreldrepermen og det året med ulønnet. Da blir første dag tilbake på jobb i februar 2022. Utrolig å tenke på at det bare er 3 mnd til jeg ikke skal på jobb før i 2022 igjen :eek: Elsker jobben min, så det skal bli rart:depressed:
 
Jeg tar ut foreldrepermen i ett strekk etter fødsel, og komme meg da til ca slutten på november. Etter dette skal jeg ta ett år ulønnet permisjon. Er det slik at man uansett har rett på ett år ulønnet perm? Eller kan arbeidsgiver nekte?

Tenkte og jeg skulle ta ferien for 2020 på fem uker og ferien for 2021 (totalt 10 uker) ut mellom foreldrepermen og det året med ulønnet. Da blir første dag tilbake på jobb i februar 2022. Utrolig å tenke på at det bare er 3 mnd til jeg ikke skal på jobb før i 2022 igjen :eek: Elsker jobben min, så det skal bli rart:depressed:
Får jeg spørre om hvorfor du velger å gjøre det slik? Vil du ikke ha barnet i barnehage fra august 2021?
 
Får jeg spørre om hvorfor du velger å gjøre det slik? Vil du ikke ha barnet i barnehage fra august 2021?

Det får du :) nei han skal ikke begynne i barnehage før høsten 22. Har gjort det slik med alle mine barn ( dette er nr 3 ) , og er veldig fornøyd med den løsningen for oss :)
 
Jeg tar ut foreldrepermen i ett strekk etter fødsel, og komme meg da til ca slutten på november. Etter dette skal jeg ta ett år ulønnet permisjon. Er det slik at man uansett har rett på ett år ulønnet perm? Eller kan arbeidsgiver nekte?

Tenkte og jeg skulle ta ferien for 2020 på fem uker og ferien for 2021 (totalt 10 uker) ut mellom foreldrepermen og det året med ulønnet. Da blir første dag tilbake på jobb i februar 2022. Utrolig å tenke på at det bare er 3 mnd til jeg ikke skal på jobb før i 2022 igjen :eek: Elsker jobben min, så det skal bli rart:depressed:
Sniker fra desember. Du kan ikke ta ut ferie mellom foreldrepermisjon og ulønnet permisjon. Er regler på det der. Men du kan utsette foreldrepermisjonen med ferie. Sjekk med HR på jobben din. Og husk at det på mange arbeidsplasser er frist på 12 uker for å søke permisjon på over ett år.
 
Sniker fra desember. Du kan ikke ta ut ferie mellom foreldrepermisjon og ulønnet permisjon. Er regler på det der. Men du kan utsette foreldrepermisjonen med ferie. Sjekk med HR på jobben din. Og husk at det på mange arbeidsplasser er frist på 12 uker for å søke permisjon på over ett år.

Snakket faktisk akkurat med nav veileder på telefon (vet man får mye rare svar derfra ), men de så det var ikke noe problem å ta ut ferien i mellom uten brudd på kontinuitetskravet. Vil ikke ta ut ferien under/inni selve foreldrepermisjonen da jeg har flere arbeidsgivere og skal ha litt gradert. Men fikk hvertfall til svar fra nav at:

Man bryter ikke kontinuitetskravet om man bruker ferie mellom foreldrepenger og ulønnet permisjon. Og at det er en avtale man gjør direkte med arbeidsgiver og utenom NAV.

Så jeg får se hva arbeidsgiver godtar, får evt bare overføre ferien og ta alt ut etter den ulønna permisjonen. Det løser seg nok :)
 
Det får du :) nei han skal ikke begynne i barnehage før høsten 22. Har gjort det slik med alle mine barn ( dette er nr 3 ) , og er veldig fornøyd med den løsningen for oss :)
Må vær herli å ha den muligheten
 
Akkurat det samme som jeg skal :) Ja, du har krav på å ha 12 mnd ulønnet permisjon ;)

Tusen takk for svar :) så fantastisk og uerstattelig å få det ekstra året sammen med disse små fine ♡
 
Jeg skal kanskje ha ulønnet permisjon slik at jeg ikke trenger å gå på jobb før januar 2021. Men jeg vurderer også å gå tilbake til jobb fra august 2020 og la mannen min ta resten av permisjonen.
 
Vet lite om regelverket, da samtalen min med arbeidsgiver gikk fint uten ekstra sjekk av hva jeg har krav på.. Med første barnet gikk jeg hjemme i kun det jeg hadde betalt, passa sånn med fødsel i september og barnehagestart august året etter.. Er så glad for at vi kan gjøre det annerledes den gangen her :) Jeg skal gå hjemme til juni 2021, og trulta i magen begynne i bhg fra august 2021.. Har som sagt snakket med arbeidsgiver og han har bare vært positiv :) men nå har han fått tak i vikar for meg som gjerne ville ha kontrakt så lenge som mulig da :) men uansett, så har håper jeg det fikser seg med arbeidsgiver også sånn du vil :)
 
Vet lite om regelverket, da samtalen min med arbeidsgiver gikk fint uten ekstra sjekk av hva jeg har krav på.. Med første barnet gikk jeg hjemme i kun det jeg hadde betalt, passa sånn med fødsel i september og barnehagestart august året etter.. Er så glad for at vi kan gjøre det annerledes den gangen her :) Jeg skal gå hjemme til juni 2021, og trulta i magen begynne i bhg fra august 2021.. Har som sagt snakket med arbeidsgiver og han har bare vært positiv :) men nå har han fått tak i vikar for meg som gjerne ville ha kontrakt så lenge som mulig da :) men uansett, så har håper jeg det fikser seg med arbeidsgiver også sånn du vil :)


Så flott med slike arbeidsgivere :)

Jeg tror ikke det blir ett problem hos meg altså, men synes det er litt greit å vite litt om rettighetene på forhånd. Har presentert planen om ulønnet og ferie helt til februar 2022, og vikar har de alt. Så krysser fingrene for at alt går i orden :smiley-bounce012
 
Jeg håper jeg klarer å jobbe 20% fra 6uker etter fødsel. Stillingsbrøken tilsvarer 4timer undervisning, og det klarer jeg fint (om ting blir som sist). Da får jeg forskjøvet permisjonen min slik at jeg ikke trenger å jobbe fullt før august 2021. Blir ca en mnd ulønnet og ferie i mellom der.
 
Her er det dessverre økonomien som råder. Jeg tjener mest og kan ikke ta ulønnet, da familien vil gå konkurs siden samboer er student. Den lille begynner i bhg ila mars 2021. Her er det to inntak i bhg pr år så da går det rundt økonomisk. Alle våre barn har begynt i bhg ved 11 mnds alder.
 
her råder også økonomien! Har ikke tenkt på dette før nå! Vi ble veldig stresset! Hvis vi tar 100 % dekning så er permen ferdig i mars og hva gjør man da frem til august?? Ulønnet vil ikke gå med lån og slikt. Dagmamma høres skummelt ut(og kanskje dyrt?). Hvordan får dere dette til å hå opp økonomisk? Han har ny jobb og vil ikke være borte så lenge. Jeg tjener mest og dermed vil det være dumt å ikke ha min lønn skal ringe kommunen idag å høre med bhg inntak!
 
her råder også økonomien! Har ikke tenkt på dette før nå! Vi ble veldig stresset! Hvis vi tar 100 % dekning så er permen ferdig i mars og hva gjør man da frem til august?? Ulønnet vil ikke gå med lån og slikt. Dagmamma høres skummelt ut(og kanskje dyrt?). Hvordan får dere dette til å hå opp økonomisk? Han har ny jobb og vil ikke være borte så lenge. Jeg tjener mest og dermed vil det være dumt å ikke ha min lønn skal ringe kommunen idag å høre med bhg inntak!

Har dere mulighet til å forlenge perioden med gradert uttak? Dette er jo lettest om man jobbe r ulike tider og kan overlapper hverandre.

Kan søke om avdragsfritt på lånet ved behov

Dagmamma koster vell som oftest bhg pris pluss kontantstøtte? Hvertfall her i området.
 
Jeg håper jeg klarer å jobbe 20% fra 6uker etter fødsel. Stillingsbrøken tilsvarer 4timer undervisning, og det klarer jeg fint (om ting blir som sist). Da får jeg forskjøvet permisjonen min slik at jeg ikke trenger å jobbe fullt før august 2021. Blir ca en mnd ulønnet og ferie i mellom der.
Får du lov til det? Jeg ville også gjort det sånn (men har 40% stilling), men med termin 15. april, er det jo slutten av mai, og jeg har ikke turt å be arbeidsgiveren min om dette. For om det går, kunne jeg også gjort det sånn, mannen min er student og ferdig med eksamener da uansett.
 
Får du lov til det? Jeg ville også gjort det sånn (men har 40% stilling), men med termin 15. april, er det jo slutten av mai, og jeg har ikke turt å be arbeidsgiveren min om dette. For om det går, kunne jeg også gjort det sånn, mannen min er student og ferdig med eksamener da uansett.


Alle kan søke om gradert uttak, og man har i utgangspunktet rett på det. Men aldri en regel uten unntak. Er noen begrensninger som arbeidsgiver kan benytte. Her er klippet fra arbeidstilsynet.no:

"
I en vurdering av om delvis permisjon vil medføre vesentlig ulempe for virksomheten vil det særlig legges vekt på om:

  • delvis permisjon vil skape store problemer for organiseringen av arbeidet, inkludert arbeidstid og skift- og vaktordninger.
  • arbeidsgiver har gjort nok for å undersøke om det er mulig å få utført arbeidet gjennom omplassering av personale eller en tilfredsstillende vikarordning.
  • delvis permisjon vil innebære en urimelig økonomisk belastning for virksomheten.
  • partene har vist vilje til fleksibilitet og kompromiss.

Merutgifter som følge av vikarbehov vil ikke være tilstrekkelig grunn til å avslå delvis permisjon. Noe redusert produktivitet er i utgangspunktet heller ikke tilstrekkelig for å gi avslag.
"
 
Back
Topp