Ukepenger

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Dere som gir ukepenger til barn 6-8 år, hvor mye gir dere?

Gjerne dere som gir til eldre unger også. Og hva de har av plikter dersom det er sammenheng.

Om jeg kan henge meg på tråden

Vi gir 5-20 kr for enkeltoppgaver, men har verken faste oppgaver eller fast sum. Vaske trappa kan være 10 kr f.eks

50,- for rydding av rommet.
Så får eldste 100,- i uka. mellomste får 50,-, men gjør enkeltoppgavet så de tjener mer. Her varierer oppgavene i pris ut i fra hvor mye de trenger pengene. Altså en dag kan de tjene fem kroner på oppvaskmaskinen, andre dager 20,-.
Også får de gjerne litt utenom, hvis vennene skal på sentere, leos lekeland eller badeland eller andre aktiviteter.
Altså ettåringen får også 50,- uka på sparekonto uten å gjøre noe..

Anbefaler appen "Gimi". Da kan de få oversikt selv over oppgaver de kan gjøre for å tjene opp penger. :) Installeres på både barnets tlf/nettbrett e.l., og foreldrenes.

11åringen her har sluttet å legge inn ting, hun var ikke så interessert i å tjene penger (hun synes det var mer stas da hun var 8).

Vi gir 50 kr fast i uken til 9 åring. Har vært dårlig til å følge opp med oppgaver.. hun er uansett veldig hjelpsom med lillesøsteren.

Anbefaler appen "Gimi". Da kan de få oversikt selv over oppgaver de kan gjøre for å tjene opp penger. :) Installeres på både barnets tlf/nettbrett e.l., og foreldrenes.

11åringen her har sluttet å legge inn ting, hun var ikke så interessert i å tjene penger (hun synes det var mer stas da hun var 8).

Kan du fortelle litt mer om hvordan gimi fungerer? Er det et kort man må kjøpe? Prøvde å se på YouTube, jeg ble likevel ikke noe klokere.

Kan du fortelle litt mer om hvordan gimi fungerer? Er det et kort man må kjøpe? Prøvde å se på YouTube, jeg ble likevel ikke noe klokere.

Nei, de HAR vel et kort-system et sted, men brukes ikke slik her..
Hos meg ser det slik ut;

Screenshot_20210822-213708~2.png
Screenshot_20210822-213814.png

Jeg kan legge inn ukentlige oppgaver, daglige oppgaver og engangsoppgaver, også registrerer hun dem om hun gjør dem (også godkjenner jeg). Eller så kan jeg registrere dem som godkjent, uten at hun gjør det.. noe som jeg forøvrig skulle gjort, for hun har strengt tatt både skiftet på sengen og gjort andre diverse småting ila uka :P

Når det gjelder oppgaver som dere betaler for får barns betalt for «vanlige» oppgaver som rydde etter seg, hjelpe til med å dekke på, ta ut av oppvaskmaskin o.l? Eller regner dere det som vanlige oppgaver i en familie og belønner «arbeid» utover dette?

Nå er mine fortsatt små, men kjenner at det sitter litt langt inne å belønne det jeg tenker på som helt naturlige oppgaver man deler på i en familie.

Når det gjelder oppgaver som dere betaler for får barns betalt for «vanlige» oppgaver som rydde etter seg, hjelpe til med å dekke på, ta ut av oppvaskmaskin o.l? Eller regner dere det som vanlige oppgaver i en familie og belønner «arbeid» utover dette?

Nå er mine fortsatt små, men kjenner at det sitter litt langt inne å belønne det jeg tenker på som helt naturlige oppgaver man deler på i en familie.
Det kjenner jeg også på:wacky: ungene her krangler om hvem som skal gå ut med søpla for meg, spørs hvor lenge det er interessant :hilarious:

Nå er min liten enda, men jeg kommer ikke til å gi penger per oppgave. Han kommer til å få en sett ukeslønn, om han ikke gjør ting han skal så blir det trekt fra summen.
Jeg forventer at han hjelper til og rydder opp etter seg, og ser ikke poenget med å gi lønn for hverdagslige ting som å rydde, søppel osv.
kommer sikkert litt an på hvordan man har hatt det selv som barn. Hos oss var det forventet at man ryddet etter seg og hjalp til med ting uten å få betalt for det. Men vi fikk ukeslønn

Nå er min liten enda, men jeg kommer ikke til å gi penger per oppgave. Han kommer til å få en sett ukeslønn, om han ikke gjør ting han skal så blir det trekt fra summen.
Jeg forventer at han hjelper til og rydder opp etter seg, og ser ikke poenget med å gi lønn for hverdagslige ting som å rydde, søppel osv.
kommer sikkert litt an på hvordan man har hatt det selv som barn. Hos oss var det forventet at man ryddet etter seg og hjalp til med ting uten å få betalt for det. Men vi fikk ukeslønn
Samme her.

Det kjenner jeg også på:wacky: ungene her krangler om hvem som skal gå ut med søpla for meg, spørs hvor lenge det er interessant :hilarious:

Takk for svar. Da er jeg ikke alene om å forvente deltagelse i vanlig husarbeid uten å få betalt.

Vi har begynt å øve på at han på 3,5 år skal rydde tallerkenen sin og bestikk, putte maten i matsøpla og sette inn i oppvaskmaskina etterpå. Han klarer det helt fint, og jeg kommer ikke til å begynne å betale han for det når han er eldre. Samme med å rydde opp lekene sine.
Utenom det synes jeg det er vanskelig å se for meg akkurat hvordan det skal bli når han er eldre, men jeg forventer at barna deltar i husholdet uten å få betalt for alt mulig. Har liksom tenkt at de eventuelt kan få en liten ukelønn å feks kjøpe godteri for, men alt annet må gjøres likevel. Om jeg som barn kunne ha valgt å gjøre ting mot penger, ville jeg sannsynligvis ha valgt bare ikke å gjøre noe husarbeid for penger og sparing drev meg ikke så mye :hilarious:

Min 7 åring får 100kr i uka. Det forventes at ting som å rydde opp etter seg, rydde ut matbokser, legger klær i skittentøyskurven og sortere, henge opp jakke sko gjøres av seg selv. Jeg trekker i lønn om dette må mases på over flere dager, en liten påminnelse er grei ;)
Han går i tillegg med søpla, henter post, rydder inn og ut av oppvaskmaskina 3/4 dager i uka og tar av senga si. Han ordner ofte mat og vann til hunden også.
Han kan tjene ekstra ved større oppgaver når vi spør, men disse er mer frivillig, men siden han alltid ønsker seg noe er han flink til å hjelpe til :)

Her har vi begynt med at 6-åringen og 8-åringen har sine faste oppgaver som de skal gjøre hver dag/ved behov. Om de gjør disse tingene får de 30 kr i uken. I tillegg kan de få 30 kr til om de gjør tre større oppgaver. Dette kommer i tillegg til «vanlige» ting hjemme, som å rydde etter seg, både etter mat, i gangen, på badet og leker, som de ikke får betalt for.

Jeg spurte om de ville ha hver sine faste oppgaver eller om de heller ville ha en liste som de kunne velge mellom, eller om vi skulle be dem om å gjøre ting hver gang. Da synes de begge at det beste var å ha faste oppgaver, og at de kunne tjene ekstra for større oppgaver. :)

Last edited:

Enig. Trykket feil på første i tilfelle du fikk en «liker ikke» notifikasjon, endret det så snart jeg så!

Vi har begynt å øve på at han på 3,5 år skal rydde tallerkenen sin og bestikk, putte maten i matsøpla og sette inn i oppvaskmaskina etterpå. Han klarer det helt fint, og jeg kommer ikke til å begynne å betale han for det når han er eldre. Samme med å rydde opp lekene sine.
Utenom det synes jeg det er vanskelig å se for meg akkurat hvordan det skal bli når han er eldre, men jeg forventer at barna deltar i husholdet uten å få betalt for alt mulig. Har liksom tenkt at de eventuelt kan få en liten ukelønn å feks kjøpe godteri for, men alt annet må gjøres likevel. Om jeg som barn kunne ha valgt å gjøre ting mot penger, ville jeg sannsynligvis ha valgt bare ikke å gjøre noe husarbeid for penger og sparing drev meg ikke så mye :hilarious:

her har mine også begynt tidlig med små oppgaver. 2 åringen vet at hun må rydde opp lekene sine og sette skoene pent på plass når vi har vært ute. Hun hjelper til med å rydde av bordet (hun trenger litt hjelp der for hun rekker ikke opp til bordet :hilarious:). 4 og 5 åringen hjelper også til. Tenker at dette er vanlige oppgaver de må gjøre alene når de flytter ut en gang i fremtiden og da får ikke en krone for å gjøre det.

Takk for svar. Da er jeg ikke alene om å forvente deltagelse i vanlig husarbeid uten å få betalt.
Helt klart, mine må hjelpe til, ta av bordet etter seg etc, uten at de betales for det. De får ikke faste uke penger heller. Men får noe av og til.

Back
Topp