Ukelønn

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
R

RoseBusk

Guest
Hvor mye får 4 åringen deres i ukelønn/lommepenger per uke? Når kan barn få eget bankkort?

Her får ikke 5 åringen ukepenger enda men lørdagsgodt. ser ikke helt vitsen med dette. Ved skolealder vil vi nok enten starte med 50 kr.. etterhvert vil de få en liste over alt som skal bli gjort og penger deretter. Men det er oss. :)

Får ikke ukelønn, får av til penger når vi panter flasker til å putte i sparegrisen men ikke fast. Avtalen er når sparegrisen er full skal han få kjøpe en valgfri leke...

Får ikke noe fast enda. Men han har sine oppgaver som han må gjøre, også får han noe ekstra når han hjelper til med andre ting hjemme.
Han begynner dog å bli veldig opptatt av hva ting koster, sånn som lørdagsgodt ol, så vi begynner nok med en fast sum i uka etterhvert, og at han kan tjene litt ekstra ved å gjøre flere oppgaver.

Eget bankkort tror jeg varierer fra bank til bank hva de har i barneprogrammet sitt.

Vi har en på 7 år og ei på snart 4 år. De får ikke noen fast ukelønn enda og kommer heller ikke til å få det på en stund. Vi gir de 20 kr her og 10 kr der innimellom hvis de hjelper med å støvsuge, gå ut med søpla osv.

4 åringen får ikke ukelønn, detgjør ikke 11 åringen heller. Bankkort får de ved 10 årsalderen :)

Bare trettenåringen som får ukelønn her i huset. De må jobbes for, og gjør hun ikke det hun skal, får hun ikke penger/mindre penger.

Mine får ikke ukelønn, men de får inn noe av barnetrygden på konto. 7 åringen min har bankkort, og tror det er 6-7 år som er grensen, det er litt forskjellig praksis fra bank til bank.

Guttungen på 10 1/2 år får ikke ukelønn.
Han hjelper til litt hjemme, men jeg mener det er viktig å lære at man bidrar til fellesskapet for at alle skal få det fint.

Ingen av våre fikk ukelønn når de var 4.

Mem vi har hatt et system omtrent sånn :

På en tavle har vi skrevet opp arbeidsoppgaver og en sum det er verdt. Feks 5 kr for å hjelpe til å lage middag. Så har de satt strek når de har vært med. På den måten har de da samlet opp "lønn" og har tatt det ut når de har hatt behov.

9-åringen her begynte å få litt behov for ukelønn nå i høst, så nå gjorde vi om.

Nå har de sine egne faste oppgaver, og han på 9 får 100 kr i uka, hun på 6 får 50 kr i uka.

Ingen av dem har bankkort, det synes jeg ikke en 4-åring er stor nok til å klare å håndtere. Men jeg har tenkt at 9-åringen her skal få til våren, da blir han 10, og kan få kort fra vår bank.

Blir ikke ukelønn når sønnen blir 4. Tror ikke
Han kommer til å få ukelønn før han kan gå i butikken selv men da skal han bidra med noe her hjemme og som feks kaste søppel eller noe. Han har en sparekonto som vi setter inn penger på regelmessig men de er forbeholdt dyre ting han trenger/vil trenge med tiden.

Eldste blir 12 nå, Og hun kan få 100kr mnd fordi hun skal spare opp lommepenger til rideleiren. Ikke det hun kan få mer om hun bidrar med mer husarbeid. Men hun får penger utenom om det er noe hun skal, Og derfor får hun ikke noen høy sum i mnd som skal til rideleiren.

Hun får bankkort til bursdagen sin, hvor farmoren og mannen hennes har ordnet konto og de bidrar med påfyll. Jeg syntes egentlig hun kunne blitt flinkere til å håndtere pengene sine før hun fikk kort men jeg har allikevel sagt ja.

Ingenting, for små til å håndtere penger synes jeg. Så sant man ikke har et barn som er veldig opptatt av dette, men da ville jeg gitt 50 kroner til lørdagsgodt. Jentene mine er nå 7 og 9 og eldste har kort og månedslønn. Hun får 300 kroner inn en gang i måneden, for dem må hun kjøpe sitt eget lørdagsgodt og evt småting hun vil ha. Hun er gjerrig som få og har mange tusenlapper på kontoen sin nå. Spink appen til Sparebank 1 er veldig fin og gir henne god oversikt. Hun har ikke mange krav for å få pengene men jeg forventer at hun rydder rommet sitt og går ut med søpla eller andre ting jeg ber om.
Lillesøster får nok også snart kort, men er litt usikker på om vi begynner med månedslønn der enda. Men vi får ofte mye feriepenger fra besteforeldre samt bursdagspenger som de ønsker å disponere. De er enklere å ha på et kort enn å gå rundt med tusenlapper i lommeboka.

4 åringen får ikke ukelønn enda :)
Men det kommer når hun blir litt eldre :thumleft

Bankene har vel litt forskjellig grense for når barna for minibankkort, men våre har fått den ca 10 års alder :) Jeg syns det er viktig at se også håndterer kontanter før de får kort slik at de ser med egne øyne hva de har og hva som blir borte når de handler.. lettere å glemme det med minibankkort :)

Ukelønn til 4åring? Hva skal en 4åring med det?
Det samme som eldre barn: føle en stolthet over å ha egne penger, utvikle økonomisk forståelse og tallforståelse. Skjønner det kan virke tidlig,men også små barn kan lære veldig mye av ukepenger og føle en stor stolthet over å ha "en penge".

Det samme som eldre barn: føle en stolthet over å ha egne penger, utvikle økonomisk forståelse og tallforståelse. Skjønner det kan virke tidlig,men også små barn kan lære veldig mye av ukepenger og føle en stor stolthet over å ha "en penge".
Ja det er sant.

Her begynte eldste å spare penger da han var rundt 4, og sparte til større Lego-esker. Sparte penger han fikk til jul og bursdag. Han telte dem ofte, og så hva det kosta i butikken osv. Og så regna vi og fant ut hvor mye han manglet. Han hadde stor tallforståelse fra han var liten, og dette var (og er) noe han liker godt og som han forstod tidlig. Han er fortsatt god på å spare, og ser verdien i penger. Vet hvor mye han må jobbe for å tjene det han trenger, jamfør mitt innlegg lenger opp om hvordan vi har gjort det. Han har selv spart penger til både nintendo switch og ipad mini på denne måten, og har nå liggende 5000 kr.

Dette har hun på 6 også vært med på et par år allerede, og selv om hun ikke har like stor interesse for tall og penger så er det fint å lære seg. Hun kjøpte seg egen ipad i sommer av penger hun hadde spart.

Og så er det noe med det, at når eldre søsken har penger og kan kjøpe seg noe, så vil ofte yngre søsken også det når de kommer opp i alder som våre er. Og da er det ikke like lett å si at bare en får lov eller bare en får penger.

• Liker
Reactions: B
Ja det er sant.

Her begynte eldste å spare penger da han var rundt 4, og sparte til større Lego-esker. Sparte penger han fikk til jul og bursdag. Han telte dem ofte, og så hva det kosta i butikken osv. Og så regna vi og fant ut hvor mye han manglet. Han hadde stor tallforståelse fra han var liten, og dette var (og er) noe han liker godt og som han forstod tidlig. Han er fortsatt god på å spare, og ser verdien i penger. Vet hvor mye han må jobbe for å tjene det han trenger, jamfør mitt innlegg lenger opp om hvordan vi har gjort det. Han har selv spart penger til både nintendo switch og ipad mini på denne måten, og har nå liggende 5000 kr.

Dette har hun på 6 også vært med på et par år allerede, og selv om hun ikke har like stor interesse for tall og penger så er det fint å lære seg. Hun kjøpte seg egen ipad i sommer av penger hun hadde spart.

Og så er det noe med det, at når eldre søsken har penger og kan kjøpe seg noe, så vil ofte yngre søsken også det når de kommer opp i alder som våre er. Og da er det ikke like lett å si at bare en får lov eller bare en får penger.

Jeg tenker at barn ofte kan mer og kan og vil lære mer tidligere enn vi tror. Har ikke 4åringen tallforståelse,så kommer den og jeg vil nok heller legge til rette for å utvikle det forut heller enn å være "sent ute". Mange sliter jo særlig med matte, da tenker jeg det kan hjelpe på å begynne tidlig. De forstår når de forstår, og føler også en medbestemmelse av å få egne penger som de bruker på det de vil (selv om man nok styrer litt kanskje,så de får noe de virkelig vil ha).

Back
Topp