Ukelønn

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
Synes ikke en 4 åring bør ha ukeslønn..

Kan fint vente til de er 10 år- minst.

Våre barn på 10 og 13 får ikke ukeslønn. Men de får penger når de trenger det. Får lørdagsgodt osv.

Er det ting de ønsker seg så må de spare til det. Da får de penger. Men da må de jobbe for det. Tømme oppvaskmaskin, måke snø, stable ved o.l

Men selfølgelig. Alle foreldre er ulike. Det kommer an på hva man vil lære barna sine iform av økonomi.
Våre barn må spare til det de ønsker seg, men de er også bortskjemte på den måten at de ikke ( spes han minste ) ser hva ting egentlig koster.

Viktig å lære barna at penger ikke vokser på trær

Jeg tenker at barn ofte kan mer og kan og vil lære mer tidligere enn vi tror. Har ikke 4åringen tallforståelse,så kommer den og jeg vil nok heller legge til rette for å utvikle det forut heller enn å være "sent ute". Mange sliter jo særlig med matte, da tenker jeg det kan hjelpe på å begynne tidlig. De forstår når de forstår, og føler også en medbestemmelse av å få egne penger som de bruker på det de vil (selv om man nok styrer litt kanskje,så de får noe de virkelig vil ha).
Ja enig i det.

Men likevel trenger man ikke ha fast ukelønn allerede som 4-åring, men heller få litt når man har gjort litt hjemme feks.

Det samme som eldre barn: føle en stolthet over å ha egne penger, utvikle økonomisk forståelse og tallforståelse. Skjønner det kan virke tidlig,men også små barn kan lære veldig mye av ukepenger og føle en stor stolthet over å ha "en penge".

Skjønner ikke hva godt det skal gjøre å bare gi en fireåring penger en gang i uka? Jeg har alltid lært at man jobber for penger, aldri fått ukelønn. Spart julepenger og bursdagspenger, og vært frempå for å få «jobb» for å få mer penger.

Skjønner ikke hva godt det skal gjøre å bare gi en fireåring penger en gang i uka? Jeg har alltid lært at man jobber for penger, aldri fått ukelønn. Spart julepenger og bursdagspenger, og vært frempå for å få «jobb» for å få mer penger.
Om ungene skal jobbe for all eller noe av ukelønn/penger er jo et annet spørsmål. Noen mener at ungene bør ha en viss sum uavhengig av om de gjør arbeid eller ikke nettopp for å kunne kjøpe seg et blad eller en ting av og til og dermed også forstå at kjøper man det ene er det kanskje ikke råd til det andre og at det er et alternativ til at foreldrene uansett bare kjøper det ungene vil ha. Andre mener at ungene må jobbe for alt eller noe. Men det er jo et spørsmål helt uavhengig av alder på mottaker.

Når det gjelder alder så har også svært unge barn også en viss tallforståelse,som etter min mening blir bedre av at de får en sum å bestemme over,spare på og så må velge hva de skal bruke på.

Om ungene skal jobbe for all eller noe av ukelønn/penger er jo et annet spørsmål. Noen mener at ungene bør ha en viss sum uavhengig av om de gjør arbeid eller ikke nettopp for å kunne kjøpe seg et blad eller en ting av og til og dermed også forstå at kjøper man det ene er det kanskje ikke råd til det andre og at det er et alternativ til at foreldrene uansett bare kjøper det ungene vil ha. Andre mener at ungene må jobbe for alt eller noe. Men det er jo et spørsmål helt uavhengig av alder på mottaker.

Når det gjelder alder så har også svært unge barn også en viss tallforståelse,som etter min mening blir bedre av at de får en sum å bestemme over,spare på og så må velge hva de skal bruke på.

Og jeg tenker at man ikke må kjøpe seg noe hver uke..

Hva lærer ungene av å bare få penger hver uke?

Og jeg tenker at man ikke må kjøpe seg noe hver uke..

Hva lærer ungene av å bare få penger hver uke?
Ikke kjøpe seg noe hver uke,men å kunne spare opp og kjøpe noe senere,og det lærer de mye av. De lærer også mer av det og det å prioritere enn at foreldrene bare drar ut og skaffer en del ting uten videre.

Ikke kjøpe seg noe hver uke,men å kunne spare opp og kjøpe noe senere,og det lærer de mye av. De lærer også mer av det og det å prioritere enn at foreldrene bare drar ut og skaffer en del ting uten videre.

Hvem sier at eneste alternativ er at foreldrene bare drar ut og skaffer ting uten videre? Man kan fint lære en fireåring å spare uten å gi den ukepenger.

Hvordan? Hvordan skal de lære å spare uten å ha noe å spare?

Mine må ønske seg penger til jul IG bursdag. Og vi kan gjøre avtaler om hvordan de kan tjene en 10kroning feks, men ikke hver dag eller hver uke. Så lærer de at penger ikke er noe man får uten at man har jobbet for det, og man må spare ;)

Mine må ønske seg penger til jul IG bursdag. Og vi kan gjøre avtaler om hvordan de kan tjene en 10kroning feks, men ikke hver dag eller hver uke. Så lærer de at penger ikke er noe man får uten at man har jobbet for det, og man må spare ;)

Men da er det jo penger i omløp da. Det er jo ikke motsetning mellom å ha ukelønn og at de må gjøre noe for det. Det du tar opp har heller ikke noe med alder å gjøre. Det er mange måter å gi ukepenger på,og hva slags krav som stilles varierer jo fra ingen krav til krav om å bidra i familien med vanlige oppgaver til konkrete oppgaver som krysses av.

Er generelt veldig for ukelønn som et middel til å lære barn om økonomi, spesielt ift å få en forståelse av hva ting koster eks. lørdagsgodt. En på 4 år vil ikke klare å ha den forståelsen det krever.

Men da er det jo penger i omløp da. Det er jo ikke motsetning mellom å ha ukelønn og at de må gjøre noe for det. Det du tar opp har heller ikke noe med alder å gjøre. Det er mange måter å gi ukepenger på,og hva slags krav som stilles varierer jo fra ingen krav til krav om å bidra i familien med vanlige oppgaver til konkrete oppgaver som krysses av.

Ehhh.. delte meninger ;)

Back
Topp