Uhøflig?

Jeg hadde vel selv syntes det var rart. Men jeg hadde ikke vurdert å avslutte noe vennskap pga det. Og jdg hadde ihvertfall ikke hengt meg opp i at de ikke har gitt gave....
Det har noe med hvor mye de verdsetter deg og respekterer deg, tenker jeg. Jeg betaler jo tross alt ganske mye for mat til disse personene som ikke kom en gang, så å i det minste få en lykkeønskning hadde vært fint. Istedenfor føler jeg at når de ikke kom + ikke en gang sender gave eller kort, da betyr jeg vel ikke så mye for de da? Om du skjønner. Det er jo tanken som teller, og her er jeg tydeligvis ikke sjenket så mye som en tanke. Det er ihvertfall følelsen jeg sitter igjen med.

Ja slik er jeg også opplært, men det er tydeligvis ikke alle. Føler meg litt kravstor som forventer en oppmerksomhet, men så er det jo det man er vant til, og ville gjort selv... Jeg tenker jo at når det er deres tur til å få barn så ville det vært naturlig for meg å gi barselgave...

Ja, jeg har jo bare venner uten barn. Sånn er det å være først ute :p så de har vel ikke lært seg opplegget enda. :hilarious:

Det har noe med hvor mye de verdsetter deg og respekterer deg, tenker jeg. Jeg betaler jo tross alt ganske mye for mat til disse personene som ikke kom en gang, så å i det minste få en lykkeønskning hadde vært fint. Istedenfor føler jeg at når de ikke kom + ikke en gang sender gave eller kort, da betyr jeg vel ikke så mye for de da? Om du skjønner. Det er jo tanken som teller, og her er jeg tydeligvis ikke sjenket så mye som en tanke. Det er ihvertfall følelsen jeg sitter igjen med.
Jeg forstår godt hvorfor du føler som du gjør. Bestevenninnen min skrev verdens fineste brev (+gave) da jeg fikk barna mine. Ble jo glad for gaven, men de brevene betydde veldig mye :Heartred tanken bak er det som betyr noe for min del.

Har du snakket mes dem i ettertid? Har dem sagt noe mer om hvorfor dem ikke kom?

Etter at venneparet mitt medlte avbud (i hver sin melding til meg), så gikk det ca to måneder hvor jeg ikke hørte noe. Da venninna mi i paret sendte avbud pga krangel, så prøvde jeg å være støttende ved å si at jeg fortsatt gjerne ville ha henne der og at hun kunne få sitte sammen med meg siden hun ikke kjenner så mange som kom i bryllupet + om hun trengte et sted å sove så måttte hun bare komme hit. Fikk ikke svar på den meldingen. Jeg følte meg ærlig talt ganske skuffet over det sene avbudet, og orket ikke å være den som skulle ta kontakt igjen. Så gikk det som sagt ca to måneder før jeg hørte fra henne igjen. Da sa hun gratulerer med graviditeten (som jeg hadde fortalt henne om mange måneder tidligere, men heller ikke fått svar på før nå). Da spurte jeg om hun følte seg bedre igjen, og hun svarte bare at hun ikke forstod hva jeg mente? Så spurte hun om formen min, jeg svarte, og så hørte jeg ingenting igjen før nå igår. Da sendte hun meg masse meldinger om denne sykemeldingen sin. Jeg svarte henne, og så hørte jeg ikke noe igjen.

Så jeg vet faktisk ikke hva som skjer med henne. Men jeg orker ikke å være noens krykke heller, har blitt utnyttet i vennskap tidligere fordi jeg har gitt og gitt og tilgitt og tilgitt. Det vil jeg ikke gå gjennom igjen. Når hun er den som trekker seg vekk, så føler jeg veldig på at da må hun selv ta kontakt og knytte bånd igjen. Det skal ikke være jeg som maser etter henne. Når hun viser at vennskapet betyr så lite, burde hun da selv jobbe for å bygge det opp igjen, om det er det hun vil. Ihvertfall vil jeg ikke gå gjennom det samme som tidligere en gang, hvor jeg hadde ei venninne i en årrekke som var så egoistisk at hun bare droppa meg når hun følte for det, men skulle ha meg til å hjelpe henne med alt mulig rart (kjærlighetssorg, flytting, osv). Men så "dumpa" hun meg igjen så snart hun fant noen hun syntes var kulere å henge med og jeg fikk til nød treffe henne dersom jeg strakk meg superlangt og f.eks. måtte møte henne i lunsjpausen på jobben hennes, for det var den eneste tiden hun kunne avse til meg. Jeg ble ganske brent på det, og orker derfor ikke nok et vennskap om det skal være jeg som gir og gir og følger opp og tar kontakt og alltid skal være der for den andre osv. Ikke når det ikke blir gjengjeldt.

Skjønner jo at du føler det sånn. Men du kan både ha helt rett - og ta helt feil. Tror du kanskje legger litt mer i det enn du trenger å gjøre. Og selvom de har oppgitt de grunnene til å ikke komme kan det jo godt være mer/annet som du ikke vet om. Enig i at det er litt uhøflig å melde avbud såpass sent. Men jeg hadde nok ikke hengt meg opp i det.

Hadde også stusset litt på hvilket vennskap dette var. Brylllupp er jo «once in a life time» og da burde det vert avlysning med veldig gode grunner. Noe jeg ikke syns de nevnte unnskyldningene var.

Bryllupp er jo også dyrt, og man betaler ofte for pr. Pers. Så det er veldig dårlig gjort å droppe ut i siste liten på den måten også..

Forgive and forget! Du/dere fortjener bedre.☆

Jeg tenker at kona sa ja også ville ikke mannen. Så hadde de diskusjon også endte det med hytta. Eller at de sa ja for å være hyggelig også ble det hytta . Kjenner meg litt igjen selv , for jeg vil ikke såre noen, men hater bryllup og slike store tilstelninger.
Igjen så har det hvert diskusjoner på slik tidligere , at man skal også respektere de som plutselig ikke kan , de kan ha angst for store forsamlinger osv så jeg tenker at det bare ikke hadde hvert noe mer å snakke om .

En krangel og barnslig paret , ja det er jeg enig med deg hehe.... hadde sagt det til dem jeg da. Er dere 2 år eller? Nå vet jeg ikke hva det gjaldt heller , så fortsatt kan det være en god grunn også.
Tenk heller på alle som kom isteden :)

Jeg tenker at kona sa ja også ville ikke mannen. Så hadde de diskusjon også endte det med hytta. Eller at de sa ja for å være hyggelig også ble det hytta . Kjenner meg litt igjen selv , for jeg vil ikke såre noen, men hater bryllup og slike store tilstelninger.
Igjen så har det hvert diskusjoner på slik tidligere , at man skal også respektere de som plutselig ikke kan , de kan ha angst for store forsamlinger osv så jeg tenker at det bare ikke hadde hvert noe mer å snakke om .

En krangel og barnslig paret , ja det er jeg enig med deg hehe.... hadde sagt det til dem jeg da. Er dere 2 år eller? Nå vet jeg ikke hva det gjaldt heller , så fortsatt kan det være en god grunn også.
Tenk heller på alle som kom isteden :)
Hvis de hater bryllup, hvorfor si ja først da? Hvorfor ikke bare takke nei? Det var jo andre som ikke kunne komme og takket nei, både av ene og andre grunner. Det er bare sånn det er. Og, hvorfor ikke sende en gave istedenfor bare? Det hadde jo vært helt innafor.

Men jeg vet ikke. Jeg var en gang sammen med en mann som fikk en psykisk knekk. Vi var invitert i bryllup til kameraten hans, og jeg var invitert med som +1. Altså, kjente ikke paret så godt, de var hans venner, men hadde møtt de før. Helt frem til selve dagen sa kjæresten min at han skulle være med, men når dagen kom og jeg stod der i finstasen og skulle møte han, så var han fortsatt i pysjen og helt ødelagt. Var ikke snakk om å få han med. Men da dro jeg uten han, selv om det ikke var mine venner. Jeg hadde jo sagt ja, for meg var det uaktuelt å ikke dukke opp. Selv om jeg bare var +1. På selve dagen! Måtte informere bruden om avlysningen hans da jeg gratulerte de på vei ut av kirken! Pinlig. Aner ikke om hun og mannen var forberedt på det eller ble skuffet, men nå var jo hans psykiske knekk ganske offentliggjort og alle vennene hans visste om det. Tror likevel ikke at hun syntes det var så kult å få SÅ sen beskjed, så godt pokerfjes hadde hun ikke.

Men jeg kom tross alt på vegne av oss to og hadde med gave og kort. Hva skal man ellers gjøre? Jeg tenker at man har forpliktet seg når man sier ja til et bryllup, så jeg følte at det rette var at jeg i det minste dukket opp. Er man i tvil om man klarer å gå pga psyken, så hadde det jo vært mye bedre om man var ærlig om det, så slipper man både presset og det å skuffe andre.

Tenker det ligger mer bak enn du har fått vite , jeg hadde aldri avslutter et vennskap pga noe så lite ( jeg anser det som lite)

Jeg syns det er uhøflig å melde avbud så sent, med den typen årsaker. Når man i tillegg ikke sender med noen en oppmerksomhet så virker det som om dette ikke betydde noe særlig for dem.

Opplevde noe liknende til vårt bryllup, noen i familien til mannen meldte avbud pga en festival som de er på hvert år. De kunne ikke la være en kveld for et bryllup. Forholdet har ikke vært det samme siden, og det kommer ikke til å bli det heller (5 år siden nå).
Så jeg skjønner skuffelsen din godt, og hadde nok ikke gjort noe for å ta vare på vennskapene fremover.

Det merkes spesielt godt når det ikke er mange gjestene, da anser man jo de inviterte som veldig nære. :)

Jeg syns det er uhøflig å melde avbud så sent, med den typen årsaker. Når man i tillegg ikke sender med noen en oppmerksomhet så virker det som om dette ikke betydde noe særlig for dem.

Opplevde noe liknende til vårt bryllup, noen i familien til mannen meldte avbud pga en festival som de er på hvert år. De kunne ikke la være en kveld for et bryllup. Forholdet har ikke vært det samme siden, og det kommer ikke til å bli det heller (5 år siden nå).
Så jeg skjønner skuffelsen din godt, og hadde nok ikke gjort noe for å ta vare på vennskapene fremover.

Det merkes spesielt godt når det ikke er mange gjestene, da anser man jo de inviterte som veldig nære. :)

Ja, det hadde vært noe helt annet om det var 100 gjester, eller til og med 50. Men vi var 26 inkl. brudeparet og småbarna til svigerinnen min. Så da var det bare 21 voksne gjester. Men bevares, vi hadde en kjempefin dag vi. Jeg bare begynte å tenke på dette nå når hun sendte en melding og spurte om det med jobb, det føltes liksom så likegyldig. Og så har jeg nylig ordnet med takkekort, og innså at jeg skal sende takkekort til jobben min, og til tanter og onkler jeg knapt har snakket med, men ikke til venninna mi liksom... Og mannen min, de to bestekompisene hans kom ikke, og ingen av de sendte kort eller gave. Han ene hadde sagt med èn gang at det kræsjet med en ferie de hadde bestilt for lenge siden, så det var jo greit. Men han sendte heller ikke noe kort eller noe. Og så var det han andre som avlyste uken før, igjen uten noe kort eller gave. Det synes jeg er for dårlig, altså. Dette er oppegående menn uten psykiske eller andre problemer, med full jobb og barn og hus og det hele. Jeg forventet mer av de på mannens vegne.

Men det viser seg jo at de man trodde var ens venner plutselig kan skuffe. Jeg kom på en episode nå, fra et bryllup vi var i ifjor. Der hadde toastmasteren, som var bestekompisen til brudgommen, plutselig bare forduftet og dukket ikke opp i bryllupet! Så søsteren til brudgommen måtte tre inn på sparket som toastmaster.

Bryllup får tydeligvis sannheten om vennskapet frem!

Ja, det hadde vært noe helt annet om det var 100 gjester, eller til og med 50. Men vi var 26 inkl. brudeparet og småbarna til svigerinnen min. Så da var det bare 21 voksne gjester. Men bevares, vi hadde en kjempefin dag vi. Jeg bare begynte å tenke på dette nå når hun sendte en melding og spurte om det med jobb, det føltes liksom så likegyldig. Og så har jeg nylig ordnet med takkekort, og innså at jeg skal sende takkekort til jobben min, og til tanter og onkler jeg knapt har snakket med, men ikke til venninna mi liksom... Og mannen min, de to bestekompisene hans kom ikke, og ingen av de sendte kort eller gave. Han ene hadde sagt med èn gang at det kræsjet med en ferie de hadde bestilt for lenge siden, så det var jo greit. Men han sendte heller ikke noe kort eller noe. Og så var det han andre som avlyste uken før, igjen uten noe kort eller gave. Det synes jeg er for dårlig, altså. Dette er oppegående menn uten psykiske eller andre problemer, med full jobb og barn og hus og det hele. Jeg forventet mer av de på mannens vegne.

Men det viser seg jo at de man trodde var ens venner plutselig kan skuffe. Jeg kom på en episode nå, fra et bryllup vi var i ifjor. Der hadde toastmasteren, som var bestekompisen til brudgommen, plutselig bare forduftet og dukket ikke opp i bryllupet! Så søsteren til brudgommen måtte tre inn på sparket som toastmaster.

Bryllup får tydeligvis sannheten om vennskapet frem!
Enig med deg,det er uhøflig. I tillegg ville jeg tenkt som deg, at tydeligvis er ikke vennskapet så viktig. Det handler om respekt og det å bry seg om hverandre. Er litt i mot å alltid lete etter unnskyldninger for folk sin oppførsel, det må konstruerer stadig mer vanvittige scenarier som kanskje er grunn til folk sin uhøflige og merkelige oppførsel. Ja, en sjelden gang kan det finnes gode grunner, men de fleste gangene gjør det jo ikke det.

Ja, seriøst, en hyttetur liksom. Hva er det som gjør hyttetur mer verdt enn en viktig anledning? Hytta kan de jo dra på når som helst. Hadde det vært en tur de hadde planlagt lenge så hadde det jo enda vært noe. Men her kom denne hytteturen åpenbart i siste liten. Og dette er en av bestekompisene til mannen som han har kjent i mangfoldige år. Da synes jeg man kan vise vennskapet litt mer respekt enn å si: sorry, men hyttetur høres bedre ut enn å komme i bryllupet dit. For så å ikke gi gave/kort en gang.

I tilfellet med mitt vennepar må jeg vel bare si at de overhodet ikke var de personene jeg trodde de var. Det er kjipt. De var så støttende for meg når jeg gikk gjennom ivf og det var kun de og bestevenninna mi som visste om det. Jeg var veldig fortrolig med de. Men skjønte at noe var blitt annerledes da venninna mi i paret plutselig bare ble stille, hørte ingenting fra henne. Sendte melding da jeg var blitt gravid, og fikk ikke en gang svar. Så hadde hun plutselig sletta Facebook. Kom ut av det blå, men hun sa fortsatt at hun skulle komme i bryllupet. Hun bare var hakket mer distansert. Og så den avlysningen dagen før. Så kan jo godt ha vært en alvorlig krangel, men rart da å ikke si noe før. Jeg var tross alt veldig åpen med henne om ting og vi hadde mange planer for ting vi skulle gjøre sammen, reise, ulike prosjekter. Så plutselig bare... ingenting. Og nå er vennskapet vist redusert til å spørre meg om regelverk rundt ting på jobb (vi jobbet sammen tidligere og jeg var verneombud der, så er nok derfor hun spør). Tenker at det vennskapet er dødt, uten at jeg vet hva som egentlig skjedde.

Det høres faktisk ut som om det er noe veldig tøft som foregår i livet hennes. Høres ut som noe jeg kunne gjort. Da det ble slutt mellom meg og mannen isolerte jeg meg nesten totalt. Var nede veldig lenge og svarte sjeldent på meldinger.

Enig med deg,det er uhøflig. I tillegg ville jeg tenkt som deg, at tydeligvis er ikke vennskapet så viktig. Det handler om respekt og det å bry seg om hverandre. Er litt i mot å alltid lete etter unnskyldninger for folk sin oppførsel, det må konstruerer stadig mer vanvittige scenarier som kanskje er grunn til folk sin uhøflige og merkelige oppførsel. Ja, en sjelden gang kan det finnes gode grunner, men de fleste gangene gjør det jo ikke det.
Er så enig, hvorfor skal man ikke kunne forvente at voksne mennesker kan oppføre seg? Jeg tenker det er helt lov å bli skuffet. Ja, folk kan ha problemer de ikke deler med hvermannsen, men altså om man er gode venner vet man vel gjerne litt av hva den andre sliter med. Og jeg tenker uansett, bursdag/dåp/bryllup eller en hvilken som helst tilstelning bør man ha en god grunn til å ikke dukke opp, her er det noen som har stått på og som gjerne vil dele noe med deg, da tenker jeg at nesten den eneste gode grunnen til å ikke dukke opp er sykdom

Har ikke opplevd dette da jeg fortsatt er ugift, men har venninner hvor relasjonen har bare faset ut. I starten tok jeg det tungt, fikk barn lenge før de, men ble alene da poden var ett år. Hadde noe kontakt med de siden jeg hadde en natt barnefri annenhver helg, men da jeg gikk inn i et forhold da poden var 3 så var det akkurat som om vi ikke hadde noe til felles lenger. Sårt å aldri bli ringt, spurt om å være med på ting. At det aldri passet å finne på noe.. I stedet for å slenge igjen døra med krasse meldinger har jeg lært meg å bare sette den bittelitt på gløtt. Vennskapene er ikke sagt opp, men de trenger ikke be meg om hjelp til å flytte for å si det sånn... men, skulle de slumpe til å be meg med ut på en kaffe eller en øl så takker jeg nok ja ;)

Det høres faktisk ut som om det er noe veldig tøft som foregår i livet hennes. Høres ut som noe jeg kunne gjort. Da det ble slutt mellom meg og mannen isolerte jeg meg nesten totalt. Var nede veldig lenge og svarte sjeldent på meldinger.
Enig , jeg har gjort det samme i tøffe perioder uten å dele med venner hvorfor .

Ikke et bryllup, men ene veldig nære kompisen til samboer som var invitert i dåpen til mini gav oss aldri noe svar på om han kom eller ikke engang. Det satt i meg lenge, han kunne jo bare sendt ei melding om at han ikke kunne komme. Så tilogmed på dåpsdagen var vi usikker på om han ville dukke opp eller ikke.

Men! Fikk vite ganske så lenge etterpå hva som hadde skjedd, han gikk gjennom en enorm psykisk knekk, hvor han fikk diagnosen schizofren. Han slutter å gå på jobb, isolerte seg fullstendig, var avhengig av at nærmeste familie kom med mat til han, hvis ikke hadde han sluttet å spise også. Da han fikk rette hjelpen og rette medisinene kom han sakte, men sikkert ut av isolasjonen og klarte å fortelle oss om det. Men det gikk rundt 1 år etter dåpen før vi fikk noen beskjed om hva som hadde skjedd.

Kanskje ikke helt sammenlignbart, men litt for å sette ting i perspektiv. Mennesker kan gå gjennom enormt mye som de ikke deler med de nærmeste vennene engang.

Jeg er ikke så opphengt i det med gaver, men ville blitt skuffet om noen avlyste så sent. Og hvis det var en god venninne så synes jeg det var rart hun ikke kom alene. Det kan jo være en spesiell grunn som de ikke ønsket å utdype da, så jeg ville ikke vært så snar med å dømme. Bedre å være ærlig synes jeg å spørre rett ut.

Uansett da, hvis du virkelig vil vite om vennskapet har noen fremtid tenker jeg du kan stille dem spørsmål om HVORFOR noen annet kunne være så viktig å ta hensyn til.
Hvis du spør i en nøytral tone, så de ikke føler at de må forsvare seg, så får du kanskje sannheten. Og det vil vise deg litt mer om hvor gode venner dere egentlig er, eller om noen av dem står i en sinnsyk livskrise og trenger deg som venn :)

Back
Topp