Snurri

Gift med forumet
Julegavene 2019
Vi giftet oss i sommer og opplevde et par avlysninger i siste liten. Typisk nok, kan man kanskje si, men jeg synes likevel det var litt ufint. Den ene avlysningen kom en uke før bryllupet, da var det en kamerat av mannen som avlyste fordi han skulle på hytta med familien sånn plutselig. Både han og kona var invitert og hadde takket ja innen svarfristen kun tre uker tidligere. Den andre avlysningen kom dagen før (!) av et vennepar av meg som tydeligvis hadde kranglet og derfor avlyste fordi de var sure på hverandre. Noe jeg syntes var barnslig, men sa ikke noe til de.

For det første, er det ikke veldig uhøflig å avlyse så sent av slike årsaker? Om det hadde vært noe annet viktig som skjedde, så ok, men det at han ene plutselig vil på hyttetur istedenfor, og de andre som burde vært modne nok til å bite i seg en krangel og dukke opp likevel. Jeg synes det er tullete årsaker til å avlyse, særlig når det var et lite bryllup på under 30 personer og dette da var mennesker vi har ansett som nære venner. Føler ikke akkurat at synet på vennskapet er gjengjeldt.

For det andre fikk vi ikke gave fra noen av disse heller. Jeg tenkte ikke over dette til å begynne med, men når til og med sjefen min sender en blomsterbukett, og andre som ikke en gang ble invitert har sendt kort/gave, så synes jeg det er veldig rart. Ikke at jeg trenger gaver, men vi fikk ikke så mye som et kort en gang. Er det ikke litt frekt å bli invitert i bryllup og så avlyse i siste liten av bagatellmessige årsaker, og så ikke en gang gi et kort?

Jeg er litt klar for å bryte vennskapet med mine to som avlyste dagen før. Klarer ikke å se på de i samme lys som tidligere. Den andre er en kamerat av mannen, så der får han bestemme selv.
 
Vi giftet oss i sommer og opplevde et par avlysninger i siste liten. Typisk nok, kan man kanskje si, men jeg synes likevel det var litt ufint. Den ene avlysningen kom en uke før bryllupet, da var det en kamerat av mannen som avlyste fordi han skulle på hytta med familien sånn plutselig. Både han og kona var invitert og hadde takket ja innen svarfristen kun tre uker tidligere. Den andre avlysningen kom dagen før (!) av et vennepar av meg som tydeligvis hadde kranglet og derfor avlyste fordi de var sure på hverandre. Noe jeg syntes var barnslig, men sa ikke noe til de.

For det første, er det ikke veldig uhøflig å avlyse så sent av slike årsaker? Om det hadde vært noe annet viktig som skjedde, så ok, men det at han ene plutselig vil på hyttetur istedenfor, og de andre som burde vært modne nok til å bite i seg en krangel og dukke opp likevel. Jeg synes det er tullete årsaker til å avlyse, særlig når det var et lite bryllup på under 30 personer og dette da var mennesker vi har ansett som nære venner. Føler ikke akkurat at synet på vennskapet er gjengjeldt.

For det andre fikk vi ikke gave fra noen av disse heller. Jeg tenkte ikke over dette til å begynne med, men når til og med sjefen min sender en blomsterbukett, og andre som ikke en gang ble invitert har sendt kort/gave, så synes jeg det er veldig rart. Ikke at jeg trenger gaver, men vi fikk ikke så mye som et kort en gang. Er det ikke litt frekt å bli invitert i bryllup og så avlyse i siste liten av bagatellmessige årsaker, og så ikke en gang gi et kort?

Jeg er litt klar for å bryte vennskapet med mine to som avlyste dagen før. Klarer ikke å se på de i samme lys som tidligere. Den andre er en kamerat av mannen, så der får han bestemme selv.
Altså, jeg hadde kun avlyst om det var pga sykdom eller noe som ikke kunne kontrolleres.... så for meg så virker det litt frekt for å være ærlig..
 
Så rar oppførsel. Skjønner godt at du reagerer. Forskjell på et bryllup og en hvilken som helst fest.
 
Kjente jeg ble irritert nå fordi hun venninna mi plutselig sendte meg melding nå for å spørre om noe jobbgreier. Etter at hun avlyste har hun ikke snakket med meg, og så er grunnen til å kontakte meg (flere måneder etterpå) at hun bare vil ha råd om reglene rundt en sykemelding. Var usikker på om jeg skulle svare henne eller bare ignorere.
 
Jeg synes også dette virker rart. Dette med den krangelen, det skulle altså vært en meget alvorlig krangel, type brudd og psykisk traume for at jeg skulle reagert på den måten. Kan ikke skjønne at det skal være grunn til å svikte i siste liten. Men uansett så har jeg lært at hvis man blir invitert til bryllup, dåp, konfirmasjon eller lignende så gir man gave uansett om man kommer eller ikke.
 
Er dessverre ikke alle som legger like mye i en invitasjon, og enkelte lærer aldri hvordan man skal oppføre seg... Du får trøste deg med at de ikke kranglet høylytt i bryllupet ditt;) Og at dere forhåpentligvis har et bedre forhold enn de:wideyed:

Ellers er det veldig rart å ikke gi gave/kort, spesielt når en avlyser i siste liten. Har ingenting med "innkreving" å gjøre, men er koselig med en oppmerksomhet:)

Jeg ville gått for ghosting, og latt som jeg glemte sms'en:hilarious:
 
Jeg kom ikke i bryllupet til bestevenninna mi pga jeg var syk, men gir da selvsagt gave- noe annet er ufint og direkte respektløst for brudeparet.
 
Jeg syns det er ordentlig ufint.. ville selv blitt skuffet og lei meg om noen gjorde dette mot meg.
Syns man skal ha en SKIKKELIG god grunn for å droppe ett bryllup på den måten, og det var absolutt ikke gode grunner i dette tilfellet..

Jeg tror mye av dette med å gi gave/oppmerksomhet er i ferd med å dø ut. Jeg syns absolutt de skulle gitt gave, men er ikke overrasket over at de ikke gjorde det. Har selv fått folk på barselbesøk og i bursdager til ungene uten gave/oppmerksomhet..
 
Litt dårlige unnskyldninger, ja. Og det må ha vært en heftig krangel siden de ikke engang kunne bite tennene sammen én dag for vennene sine.

Jeg ble litt fornærmet selv da vi inviterte til dåp og onkel og tante til mannen valgte å dra på hytta istedenfor. Jaha... Deres valg, for all del, men tror ikke de blir invitert igjen om vi får et barn til.
 
Vi giftet oss i sommer og opplevde et par avlysninger i siste liten. Typisk nok, kan man kanskje si, men jeg synes likevel det var litt ufint. Den ene avlysningen kom en uke før bryllupet, da var det en kamerat av mannen som avlyste fordi han skulle på hytta med familien sånn plutselig. Både han og kona var invitert og hadde takket ja innen svarfristen kun tre uker tidligere. Den andre avlysningen kom dagen før (!) av et vennepar av meg som tydeligvis hadde kranglet og derfor avlyste fordi de var sure på hverandre. Noe jeg syntes var barnslig, men sa ikke noe til de.

For det første, er det ikke veldig uhøflig å avlyse så sent av slike årsaker? Om det hadde vært noe annet viktig som skjedde, så ok, men det at han ene plutselig vil på hyttetur istedenfor, og de andre som burde vært modne nok til å bite i seg en krangel og dukke opp likevel. Jeg synes det er tullete årsaker til å avlyse, særlig når det var et lite bryllup på under 30 personer og dette da var mennesker vi har ansett som nære venner. Føler ikke akkurat at synet på vennskapet er gjengjeldt.

For det andre fikk vi ikke gave fra noen av disse heller. Jeg tenkte ikke over dette til å begynne med, men når til og med sjefen min sender en blomsterbukett, og andre som ikke en gang ble invitert har sendt kort/gave, så synes jeg det er veldig rart. Ikke at jeg trenger gaver, men vi fikk ikke så mye som et kort en gang. Er det ikke litt frekt å bli invitert i bryllup og så avlyse i siste liten av bagatellmessige årsaker, og så ikke en gang gi et kort?

Jeg er litt klar for å bryte vennskapet med mine to som avlyste dagen før. Klarer ikke å se på de i samme lys som tidligere. Den andre er en kamerat av mannen, så der får han bestemme selv.

Tenker at dette er vennskap du med god samvittighet kan fase ut :D
Men bruk ikke energien din på å være for irritert på den, ja, litt kan man jo tillate seg såklart, men de er ikke verdt din energi ;)

Jeg dro i bryllupet til min venninne, i et annet land, med båt og biltur for å komme fra i uke 10 som kjempedårlig og kvalm. Måtte legge meg i bilen flere ganger under festen for å slappe av :hilarious: MEN jeg var der, fordi hun er en god venninne og det er det viktig for meg å vise. Poenget mitt er at for venner man bryr seg om, så strekker man seg litt ekstra. Har man krangla, så kan evt den som er minst nær brudeparet bli hjemme, om det er sånn t man holder på å slå opp :p
Så, nei ikke bruk mer tid på disse folka, men det blir jo minst drama av å bare fase ting ut enn å skulle gå aktivt inn å si at vennskapet er over osv. Det er kanskje hakket dramatisk. Men dere fortjener bedre venner :) ❤️
 
Jeg syns det er ordentlig ufint.. ville selv blitt skuffet og lei meg om noen gjorde dette mot meg.
Syns man skal ha en SKIKKELIG god grunn for å droppe ett bryllup på den måten, og det var absolutt ikke gode grunner i dette tilfellet..

Jeg tror mye av dette med å gi gave/oppmerksomhet er i ferd med å dø ut. Jeg syns absolutt de skulle gitt gave, men er ikke overrasket over at de ikke gjorde det. Har selv fått folk på barselbesøk og i bursdager til ungene uten gave/oppmerksomhet..
Ja, vet du, folk har også kommet på barsel besøk uten gave. Det har jeg ALDRI gjort. Mener ikke at det skl koste noe, det kn være et par babysokker eller et kort, men jeg har bare vært opplært til at man hvertfall ikke kommer tomhendt til barselbesøk.
 
Litt dårlige unnskyldninger, ja. Og det må ha vært en heftig krangel siden de ikke engang kunne bite tennene sammen én dag for vennene sine.

Jeg ble litt fornærmet selv da vi inviterte til dåp og onkel og tante til mannen valgte å dra på hytta istedenfor. Jaha... Deres valg, for all del, men tror ikke de blir invitert igjen om vi får et barn til.
Ja, seriøst, en hyttetur liksom. Hva er det som gjør hyttetur mer verdt enn en viktig anledning? Hytta kan de jo dra på når som helst. Hadde det vært en tur de hadde planlagt lenge så hadde det jo enda vært noe. Men her kom denne hytteturen åpenbart i siste liten. Og dette er en av bestekompisene til mannen som han har kjent i mangfoldige år. Da synes jeg man kan vise vennskapet litt mer respekt enn å si: sorry, men hyttetur høres bedre ut enn å komme i bryllupet dit. For så å ikke gi gave/kort en gang.

I tilfellet med mitt vennepar må jeg vel bare si at de overhodet ikke var de personene jeg trodde de var. Det er kjipt. De var så støttende for meg når jeg gikk gjennom ivf og det var kun de og bestevenninna mi som visste om det. Jeg var veldig fortrolig med de. Men skjønte at noe var blitt annerledes da venninna mi i paret plutselig bare ble stille, hørte ingenting fra henne. Sendte melding da jeg var blitt gravid, og fikk ikke en gang svar. Så hadde hun plutselig sletta Facebook. Kom ut av det blå, men hun sa fortsatt at hun skulle komme i bryllupet. Hun bare var hakket mer distansert. Og så den avlysningen dagen før. Så kan jo godt ha vært en alvorlig krangel, men rart da å ikke si noe før. Jeg var tross alt veldig åpen med henne om ting og vi hadde mange planer for ting vi skulle gjøre sammen, reise, ulike prosjekter. Så plutselig bare... ingenting. Og nå er vennskapet vist redusert til å spørre meg om regelverk rundt ting på jobb (vi jobbet sammen tidligere og jeg var verneombud der, så er nok derfor hun spør). Tenker at det vennskapet er dødt, uten at jeg vet hva som egentlig skjedde.
 
På meg kan det virke som hun ikke har det så lett som det kanskje kan virke. De fleste ville jo ikke avlyst et bryllup over natta. I tillegg det at dere har lagt planer om diverse og så bare forsvinner hun inn i seg selv, sletter face osv. Kan jo virke som hun trenger tid på seg selv, og at dette kanskje ikke var en hvilken som helst krangel. Men vanskelig å vite når man ikke kjenner henne eller går i hennes sko. Men jeg ville holdt en knapp på at hun bare rett å slett har fått seg en kraftig smekk og sliter med å holde hode over vann. I tillegg er hun på utkikk etter muligheter å slippe å gå på jobb, så noe kan det jo faktisk være uten at hun er klar for å åpne seg overfor deg... Håper det retter på seg og at hun en gang kan komme å fortelle deg hva som egentlig skjedde uten å bli dømt nedenom å hjem. Kan jo være ganske tøft å måtte si unnskyld etterpå også for å ha latt vennskapet ryke på en sånn måte.
 
Nå kjenner jeg ikke disse personene, men ikke alle tenker at bryllup er noe større/viktigere enn f.eks en bursdag og der er lista litt lavere for avlysninger. Så kan det være at de rett og slett har utfordringer med å være på et sted med mye (ukjente) mennesker og at de derfor ikke klarte å komne. Synes i likhet med andre umiddelbart at det var en litt sær oppførsel, men før du avslutter vennskapsforholdet kan det være en ide å finne ut om de avlyste f,eks pga sosial angst.
 
Dårlig gjort:/

Jeg kunne ikke bli med i bryllup jeg og sambo var invitert i ( hans bestekompis) men det var fordi jeg hadde føda 5 dager før , så syns det var gyldig grunn:p

Hadde og kutta de ut
 
Ja, vet du, folk har også kommet på barsel besøk uten gave. Det har jeg ALDRI gjort. Mener ikke at det skl koste noe, det kn være et par babysokker eller et kort, men jeg har bare vært opplært til at man hvertfall ikke kommer tomhendt til barselbesøk.

Ja slik er jeg også opplært, men det er tydeligvis ikke alle. Føler meg litt kravstor som forventer en oppmerksomhet, men så er det jo det man er vant til, og ville gjort selv... Jeg tenker jo at når det er deres tur til å få barn så ville det vært naturlig for meg å gi barselgave...
 
Jeg hadde vel selv syntes det var rart. Men jeg hadde ikke vurdert å avslutte noe vennskap pga det. Og jdg hadde ihvertfall ikke hengt meg opp i at de ikke har gitt gave....
 
Merkelig oppførsel fra voksne folk synes jeg. Vet ikke om jeg hadde avsluttet vennskap pg.a av det, men man tar jo helt naturlig et steg tilbake når man tydeligvis ser så ulikt på ting.
 
Back
Topp