Uforklarlig barnløs og inseminering..?

-TP-

Elsker forumet
Assistert-jentene
Juliknøttene 2022
Hei!

Noen som har erfaringer fra inseminasjon når begge parter er "friske" og man får diagnosen uforklarlig barnløse?:p

Vi har prøvd i 1,5 år og aldri fått en positiv test ved naturlig prøving. Både mine egg og hans svømmere ser bra ut, dette vet vi fordi vi har vært gjennom et IVF-forsøk i høst (ble gravid, men SA i uke 5).

Bare lurer på om inseminasjon kan være et alternativ hvis enda en runde med IVF blir tungt. :angelic: Er det noen der ute som har lykkes med det?

-TP
 
Har ikke prøvd, men spurte på Medicus om det var et alternativ i påvente av IVF. Er også uforklarlig barnløse. Fikk til svar at det var lite vits da det ikke økte sannsynligheten for å bli gravid noe særlig mer enn ved prøving på egenhånd ;)
 
Last edited:
Har ikke prøvd, men spurte på Medicus om det var et alternativ i påvente av IVF. Er også uforklarlig barnløse. Fikk til svar at det var lite vits da det ikke økte sannsynligheten for å bli gravid noe særlig mer enn ved prøving på egenhånd ;)

Har ikke prøvd, men fikk samme beskjed på Medicus.
 
Har ikke prøvd, men spurte på Medicus om det var et alternativ i påvente av IVF. Er også uforklarlig barnløse. Fikk til svar at det var lite vits da det ikke økte sannsynligheten for å bli gravid noe særlig mer enn ved prøving på egenhånd ;)
Har ikke prøvd, men fikk samme beskjed på Medicus.

Søren og, hadde et lite håp om at det kunne være en mulighet..:hilarious: Jeg skal til gyn på Hausken neste onsdag, så tenker jeg bare spør dem med det samme jeg er der.:)
 
Hausken sa at det ikke var et alternativ for oss fordi mannen hadde normal sædkvalitet og at det da ikke ville øke sjansen for å lykkes. Ved nedsatt sædkvalitet er det et alternativ.
 
Hausken sa at det ikke var et alternativ for oss fordi mannen hadde normal sædkvalitet og at det da ikke ville øke sjansen for å lykkes. Ved nedsatt sædkvalitet er det et alternativ.
Då seier dei tydelegvis litt ulikt, for me fekk anbefalt hos Hausken å begynna med inseminasjon (AIH) først, ettersom me har eit barn frå før av og mannen har normal sædkvalitet. Trur ikkje inseminasjon blir anbefalt ved nedsatt sædkvalitet. :scratch Uansett, har gjort totalt fire AIH uten klaff og er no i gang med vårt 4. IVF-forsøk. Blei gravid på IVF#3, men det endte dessverre i MA. Det er iallfall definitivt IVF som gjeld for oss no...!! :dead:
 
Då seier dei tydelegvis litt ulikt, for me fekk anbefalt hos Hausken å begynna med inseminasjon (AIH) først, ettersom me har eit barn frå før av og mannen har normal sædkvalitet. Trur ikkje inseminasjon blir anbefalt ved nedsatt sædkvalitet. :scratch Uansett, har gjort totalt fire AIH uten klaff og er no i gang med vårt 4. IVF-forsøk. Blei gravid på IVF#3, men det endte dessverre i MA. Det er iallfall definitivt IVF som gjeld for oss no...!! :dead:

Det blir ikke anbefalt ved dårlig sædkvalitet slik jeg har forstått det, men f.eks i tilfeller der sædcellene har problemer med å komme inn i livmorhulen eller sædkvaliteten er litt redusert. Så om man scorer litt lavt på bevegelighet kan det være en mulighet i og med at reiseveien da blir kortere. I tillegg renser de sæden for å få den mest mulig konsentrert, slik at det derfor kan øke sjansene om sædkvaliteten ikke er helt optimal. Dette var infoen vi fikk i alle fall :)

Synd at det virker som man får anbefalt forskjellig. Kan kanskje være små forskjeller som gjør at de anbefaler det til noen og ikke andre?
 
Last edited:
Kopiert frå klinikk hausken :D


IUI Partner er inseminering av partners sæd. Metoden kan benyttes ved ukjent årsak og eller ved lett redusert sædkvalitet. Sædprøven renses og konsentreres slik at man får økt antall gode, bevegelige sædceller. Prøven settes så opp i livmorhulen med et kateter. Dette gjør at sædcellene kommer mye nærmere egget. Kvinnen er fulgt med ultralyd slik at timingen er korrekt i forhold til eggløsningen. Resultatene er ikke like gode som IVF, men ved rett utvelgelse av par så ser man graviditeter opp mot 30% per behandling
 
Kopiert frå klinikk hausken :D


IUI Partner er inseminering av partners sæd. Metoden kan benyttes ved ukjent årsak og eller ved lett redusert sædkvalitet. Sædprøven renses og konsentreres slik at man får økt antall gode, bevegelige sædceller. Prøven settes så opp i livmorhulen med et kateter. Dette gjør at sædcellene kommer mye nærmere egget. Kvinnen er fulgt med ultralyd slik at timingen er korrekt i forhold til eggløsningen. Resultatene er ikke like gode som IVF, men ved rett utvelgelse av par så ser man graviditeter opp mot 30% per behandling
Ja, så då bruker dei det gjerne som første steg ved uforklarlig årsak eller lett redusert sædkvalitet, men ikkje ved meir alvorlege problem med sædkvalitet. Uansett, det funka ikkje for oss! :dead: Men min alder og låg AMH er nok hovudutfordringa hos oss. Vil anbefala å prøva AIH først om de er unge og ikkje har låg AMH. Men ikkje om de er eldre og har dårleg tid. Eg angrar nesten litt på at me ikkje gjekk rett på IVF, men det er lett å vera etterpåklok når ein sit på fasiten... :wtf:
 
Back
Topp