Uføretrygd og gravid

CATRINE 86

Første møte med forumet
Hei takk for koslig medlem.. Jeg er gravid i 11 uke og er 100% Ufør, hår jeg krav på penger ifra nav uten at jeg mister trygda?

Du får engangsstønad, og ellers går utbetalingene dine som vanlig.

Men da får ikke far permisjon

Joda, han har rett på fedrekvoten.

§ 14-14 tredje ledd – Når mor mottar uføretrygd
Når mor mottar uføretrygd fra folketrygden og ikke har opptjent seg rett til foreldrepenger, kan far etter tredje ledd ta ut foreldrepenger med tilsvarende antall stønadsdager som fedrekvoten avhengig av valgt sats. Mor anses for å motta uføretrygd når hun har rett til ytelsen selv om den ikke kommer til utbetaling. Far kan ta ut foreldrepenger uten at vilkårene i § 14-13 er oppfylt. Dette gjelder også om mors uføretrygd er redusert på grunn av inntekt etter § 12-14 uten at hun har opptjent seg rett til foreldrepenger.

Mor har uføretrygd

Det er ikke et vilkår at mor var innvilget uføretrygd før fødsel. Får mor innvilget uføretrygd i stønadsperioden, kan far ta ut foreldrepenger i samme antall dager som fedrekvoten.

Far kan ta ut foreldrepenger selv om mor har rett til gradert uføretrygd og arbeider ved siden av denne. Fars foreldrepenger skal i slike tilfeller ikke reduseres.

Fars rett etter bestemmelsen endrer ikke mors rett til engangsstønad etter folketrygdloven.

Har mor opptjent seg rett til foreldrepenger ved å kombinere arbeid og uføretrygd, gjelder de generelle reglene for rett til foreldrepenger.

Hvis mor mottar pensjon eller uføreforsikring fra andre enn folketrygden, gir dette ikke far rett til foreldrepenger etter denne bestemmelsen.

Back
Topp