Gratulerer til alle dere som venter ! Mine gutter er 3 mnd nå og det Er så fantastisk
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Gratulerer så mye!Hei jenter [emoji5]
Vi fikk oss en liten ekstra overraskelse på TUL i går 8+1. To spirer med bankende hjerter. Veldig spent på tiden fremover, men vi gleder oss veldig [emoji176] Termin er 16 desember, men gyn sa at de nok kommer litt før.
![]()
Gratulerer så mye!
Jeg har Android. Den nederst til høyre i bildet her er rimelig fin, mange relevante artikler Ellers bruker jeg også Pregnancy+Noen som vet om noe bra tvilling-svangerskap app?
Ja, kjemperart at det ikke er laget en app for flerlingsvangerskap. Tvillingsvangerskap er ikke lengre SÅ innmari unikt som det en gang var, selv om det er spesielt bevares, og et stort sprik fra det å bære frem en. Skjønner ikke hvorfor det ikke er laget en app for oss?! I appen pregnancy + står det en del om tvillinger, så jeg bruker den mye.
Jeg har Android. Den nederst til høyre i bildet her er rimelig fin, mange relevante artikler Ellers bruker jeg også Pregnancy+
![]()
Noen som vet om noe bra tvilling-svangerskap app?
Ja jeg hadde en på min iPhonemen husker ikke hva den heter
Jeg har ingen erfaring med Riksen, men har født en gang på Ahus. Min opplevelse da var at det var trygt og godt, men samtidig litt samlebåndaktig. Fødte da i mai og sykehuset var ganske fullt. Nå som vi venter tvillinger, så tenkte jeg umiddelbart at jeg skulle føde på Ahus igjen, nettopp pga tryggheten og den kompetansen de sitter på der, så legen søkte meg dit. Nå er jeg veldig i tvil og har ingen god følelse på Ahus lenger etter et par turer på ultralyd. Sist fikk vi komme inn i 5 minutter, og hun barnelegen kan umulig ha sjekket alt hun skulle sjekke, i og med at vi egentlig skulle ha dobbeltime. Ikke fikk vi noe beskjed om ulike mål, hvor store de var osv. Hun forklarte bare at det var høysesong, så det var litt travelt. Ingen god opplevelse, men kan jo være vi hadde uflaks.. Aner som sagt ikke hvordan det er på Riksen, men mine erfaringer på Ahus er litt så som så. Den første ultralyden vi var på der med twinsa, den ordinære, var helt fantastisk og jordmor tok seg god tid og gikk gjennom alt grundig. Kanskje ikke så mye til hjelp denne posten her [emoji85] men dette er mine erfaringer hvertfall [emoji4]Lurer på en ting til.
Må vel søke fødested snart og jeg klarer ikke velge mellom Riksen og Ahus. Jeg sokner til ahus og det er kortest vei dit (ca 15 min), men har ikke så godt forhold til det sykehuset når det har vært andre ting.
Mens det er på Riksen jeg har fått fertilitetsbehandling, så føler meg mer "hjemme" der.
Men min følelse har jo egentlig ikke noe å si når det gjelder fødestuen.
Har noen her inne født på ett av de sykehusene og vil dere si de er flinke med føde generelt, og da spes tvillinger?
Hvilket anbefaler dere?
Jeg skal på ahus da jeg er veldig fornøyd med forrige gang jeg fødte der [emoji4] veldig spent på hvordan jeg føler meg tatt imot med tvillinger. Foreløpig er jeg veldig fornøyd. Blir spennende å se etter OUL i morgen.Lurer på en ting til.
Må vel søke fødested snart og jeg klarer ikke velge mellom Riksen og Ahus. Jeg sokner til ahus og det er kortest vei dit (ca 15 min), men har ikke så godt forhold til det sykehuset når det har vært andre ting.
Mens det er på Riksen jeg har fått fertilitetsbehandling, så føler meg mer "hjemme" der.
Men min følelse har jo egentlig ikke noe å si når det gjelder fødestuen.
Har noen her inne født på ett av de sykehusene og vil dere si de er flinke med føde generelt, og da spes tvillinger?
Hvilket anbefaler dere?
Jeg har ingen erfaring med Riksen, men har født en gang på Ahus. Min opplevelse da var at det var trygt og godt, men samtidig litt samlebåndaktig. Fødte da i mai og sykehuset var ganske fullt. Nå som vi venter tvillinger, så tenkte jeg umiddelbart at jeg skulle føde på Ahus igjen, nettopp pga tryggheten og den kompetansen de sitter på der, så legen søkte meg dit. Nå er jeg veldig i tvil og har ingen god følelse på Ahus lenger etter et par turer på ultralyd. Sist fikk vi komme inn i 5 minutter, og hun barnelegen kan umulig ha sjekket alt hun skulle sjekke, i og med at vi egentlig skulle ha dobbeltime. Ikke fikk vi noe beskjed om ulike mål, hvor store de var osv. Hun forklarte bare at det var høysesong, så det var litt travelt. Ingen god opplevelse, men kan jo være vi hadde uflaks.. Aner som sagt ikke hvordan det er på Riksen, men mine erfaringer på Ahus er litt så som så. Den første ultralyden vi var på der med twinsa, den ordinære, var helt fantastisk og jordmor tok seg god tid og gikk gjennom alt grundig. Kanskje ikke så mye til hjelp denne posten her [emoji85] men dette er mine erfaringer hvertfall [emoji4]
Jeg skal på ahus da jeg er veldig fornøyd med forrige gang jeg fødte der [emoji4] veldig spent på hvordan jeg føler meg tatt imot med tvillinger. Foreløpig er jeg veldig fornøyd. Blir spennende å se etter OUL i morgen.
Nei, jeg synes ikke akkurat var betryggende med den ultralydundersøkelsen [emoji26] Også fikk vi ikke ny UL 4 uker etter som vi har krav på, men ble satt opp 6 uker etter pga stor pågang. Så vi bestilte privat UL for å sjekke det barnelegen på Ahus ikke sjekka..Takk for svar [emoji5]
Uff, hørtes jo ikke noe betryggende ut med 5 minutters sjekk uten å få noe svar på noe som helst [emoji53] Tenker at selvom de har det travelt så må de jo ta seg ordentlig tid, spes når det er tvillinger....
Når har du termin?
Jeg har termin i desember og håper det ikke vil være så hektisk der da, slik at vi får full oppfølging på føden, men ultralydene fremover vil jo sikkert være i noen travle perioder.
Nei, jeg synes ikke akkurat var betryggende med den ultralydundersøkelsen [emoji26] Også fikk vi ikke ny UL 4 uker etter som vi har krav på, men ble satt opp 6 uker etter pga stor pågang. Så vi bestilte privat UL for å sjekke det barnelegen på Ahus ikke sjekka..
Det er sikkert mye bedre i desember [emoji4] Jeg har termin i august, og skal snakke litt med jordmor i morgen ang evt bytte av sykehus [emoji4]
Jeg ble henvist til sykehuset med en gang legen fant ut at det var tvillinger for å kunne se om det er toegget eller engget. Slike tegn ses best tidlig[emoji4]Var hos fastlegen i går 8+6. Ble sykemeldt en måned pga kvalmen men ellers gjorde vi ingenting.
Jeg fortalte at vi venter tvillinger så jeg trodde jeg ville bli henvist til sykehuset med en gang. Men hun sa at det ikke gjøres noe så tidlig i svangerskapet uansett. Skal tilbake til fastlegen 13+0 for første svangerskapskontroll, blodprøver og henvisning videre.
Skulle jeg egentlig blitt henvist til sykehus for tett oppfølging med en gang?
Eller er det vanlig å vente til uke 13 før henvisning videre?
Jeg vet liksom ikke hva prosessen er og hva jeg har krav på...
Hmm.. Jeg fant ut på tul 12+3 at det var tvillinger. Ringte legen dagen etter, men fikk ikke ordinær ultralyd tidligere likevel. Men det er litt rart.. Var på privat ultralyd idag og spurte litt om sånne ting. Og da sa han at det var mye lettere å se om det er eneggede eller toeggede tvillinger tidlig som du sier. Han sa også at med eneggede tvillinger skal man ha tettere oppfølging og ultralyd annenhver uke fra uke 16.. Litt vanskelig å få til det når man ikke får tilbud om ultralyd i uke 16 da men...Var hos fastlegen i går 8+6. Ble sykemeldt en måned pga kvalmen men ellers gjorde vi ingenting.
Jeg fortalte at vi venter tvillinger så jeg trodde jeg ville bli henvist til sykehuset med en gang. Men hun sa at det ikke gjøres noe så tidlig i svangerskapet uansett. Skal tilbake til fastlegen 13+0 for første svangerskapskontroll, blodprøver og henvisning videre.
Skulle jeg egentlig blitt henvist til sykehus for tett oppfølging med en gang?
Eller er det vanlig å vente til uke 13 før henvisning videre?
Jeg vet liksom ikke hva prosessen er og hva jeg har krav på...
Jeg ble henvist til sykehuset med en gang legen fant ut at det var tvillinger for å kunne se om det er toegget eller engget. Slike tegn ses best tidlig[emoji4]