Tverrleie - flere?

Nanakorobi Yaoki

Forumet er livet
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
På ultralyd for et par dager siden fikk jeg vite at babyen min ligger i tverrleie. Jeg burde jo kanskje ha skjønt det selv, da jeg bare får spark på høyre side :D hun ligger med hodet på venstre side.. Helt på tvers liksom.

Jeg er 29 uker på fredag så hun burde jo helst ha snudd seg med hodet ned nå... Men JM var ikke bekymret og sa hun mest sannsynlig kommer til å snu seg :)

Er det flere som har hatt babyer som lå/ligger i tverrleie så seint? Snudde de seg?

Om de ligger i seteleie KAN man jo føde normalt i noen tilfeller, men med tverrleie er jo keisersnitt obligatorisk.

Spennende å se hva som skjer. (Jeg er ikke så redd for at det skal bli keisersnitt, da jeg hadde en helt forferdelig vaginal fødsel sist, så en del av meg blir letta i såfall, men samtidig er det jo best for babyen og for tida etterpå om jeg ikke har hatt keisersnitt...)

Min lå i tverrleie på sist vekstkontroll (27+6) og ut fra bevegelsene så snudde han seg først for ei lita uke siden (er 31+4 i dag). Jeg vet ikke om han ligger i sete eller med hodet ned da, trooor kanskje det er sete siden jeg kjenner de fleste bevegelsene ganske langt nede nå - men føler meg litt lost i å tolke bevegelser fra han. :hilarious: Tror ikke han ligger på tvers lengre i alle fall, for kjenner nesten ingenting ut til sidene, men de er mer sentrert mot midten, og aller mest ned mot symfysen.

Min lå også tverrleie/seteleie i uke 28/29. Tror den har snudd seg til hodeleie nå, men er litt usikker. Skal inn på ny ultralyd om en uke. Da er jeg 32+6. Håper på hodeleie.

29+1, mini ligger i tverrleie. Satser på at han snur seg før neste kontroll om 3 uker :)

Tror nok ikke du trenger å være så bekymra enda. De har god tid til å snu seg og du er vel andregangsfødende også? Da snur de seg jo ofte frem og tilbake ganske lenge[emoji28] jeg har ikke sjekket leie enda og er snart 33 uker.

Tror det er tverrleie her også (uke 29), ut fra bevegelsene. Spurte jordmor, men hun var ikke bekymra. Hos flergangsfødende legger de seg vanligvis ikke ned så tidlig, og førstemann festet seg ikke før uke noen-og-tredve.

31+6 og fortsatt tverrleie her. Han hadde mest sannsynlig ikke vært i fullt seteleie når jeg kjente endringen i bevegelser, men ligget skrått nedover bare. Kjente tydelig i går og i morges at han ligger som vanlig igjen.

Legen sa at siden han hadde ligget så lenge i tverrleie (på hver kontroll nå) så var det ikke usannsynlig at det ble keisersnitt. Jordmor jeg var til etterpå sa at han fortsatt har tid, så ikke noe å stresse med. Men om han ligger på tverra neste kontroll (om fire uker) så blir det visst planlagt keisersnitt i uke 38, men med en kontroll av leie før den tid. Forstod det sånn i alle fall.

Og beskjed om at om vannet går så skal jeg legge meg ned og ringe føden. :p Er vel ikke noe stor fare for det her enda, men.

Minien lå i tverrleie til jeg var i uke 37. Lillebror ligger for det meste i tverrleie, tror ikke det endrer seg med det første. Det vil si, det endrer seg jo flere ganger daglig, men tverrleie er visst favoritten.

Det er jo noen som er trege på å snu seg, så jeg dropper å tenke på det frem til neste kontroll. Men en ting er sikkert, jeg kommer ikke til å gå med på noe ytre vendingsforsøk, enten får han snu seg selv eller så blir det KS. Ikke vet jeg om de forsøker å snu noe særlig lengre, virker ikke som det er så vanlig nå? For joda, jeg har da googla litt selvsagt. :hilarious:

Blir spennende å se i alle fall, om han har snudd seg til neste gang (mulig jeg kjenner det selv også etterhvert, om han gjør det). Håper jo helst på å føde normalt. :)

Det er jo noen som er trege på å snu seg, så jeg dropper å tenke på det frem til neste kontroll. Men en ting er sikkert, jeg kommer ikke til å gå med på noe ytre vendingsforsøk, enten får han snu seg selv eller så blir det KS. Ikke vet jeg om de forsøker å snu noe særlig lengre, virker ikke som det er så vanlig nå? For joda, jeg har da googla litt selvsagt. :hilarious:

Blir spennende å se i alle fall, om han har snudd seg til neste gang (mulig jeg kjenner det selv også etterhvert, om han gjør det). Håper jo helst på å føde normalt. :)

Ikke så vanlig lengre nei, det medfører visse risikoer å snu. Liten risiko, men absolutt tilstede. Og ofte er det slik at om man snur en gjenstridig seteleie/tverrliggerbaby, så snur de seg bare tilbake igjen uansett.

Jeg håper på hodeleie, eller i det minste et seteleie, sånn at jeg kan føde vaginalt.

Ikke så vanlig lengre nei, det medfører visse risikoer å snu. Liten risiko, men absolutt tilstede. Og ofte er det slik at om man snur en gjenstridig seteleie/tverrliggerbaby, så snur de seg bare tilbake igjen uansett.

Jeg håper på hodeleie, eller i det minste et seteleie, sånn at jeg kan føde vaginalt.

Ja, så noe om at det både var en risiko der og at det ofte endte med at de heiv seg tilbake igjen. Da er det jo lite vits, selv om risikoen ikke er SÅ stor. Og det må jo være en smule ubehagelig også?? :wideyed:

Håper på det jeg også. Eller, er usikker på dette med seteleie da - om jeg tør, eller om jeg "får lov" for den del.

Ja, så noe om at det både var en risiko der og at det ofte endte med at de heiv seg tilbake igjen. Da er det jo lite vits, selv om risikoen ikke er SÅ stor. Og det må jo være en smule ubehagelig også?? :wideyed:

Håper på det jeg også. Eller, er usikker på dette med seteleie da - om jeg tør, eller om jeg "får lov" for den del.

Riksen utførte vendinger i 2015. Svært ubehagelig ja. Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen, men jeg tviler uansett på at de foreslår det da jeg har KS-arr + morkake foran. Min veksler mellom tverr og seteleie. 30 uker.

Riksen utførte vendinger i 2015. Svært ubehagelig ja. Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen, men jeg tviler uansett på at de foreslår det da jeg har KS-arr + morkake foran. Min veksler mellom tverr og seteleie. 30 uker.

Nei, da spørs det om de dropper å foreslå det.

Legen i dag nevnte ikke vending med et ord heller, det var rett på keisersnitt dersom han ikke snur seg selv virker det som (Levanger sykehus). Og jeg hadde ikke gått med på vending heller, særlig siden det ikke alltid er like effektivt + ubehagelig og medfører jo en viss risiko (selv om den ikke er stor).

Tror ikke min veksler så mye, mulig han skrår litt innimellom ut fra hvor jeg kjenner spark/slag, men syns det er så vanskelig å vite.

En venninne vendte fra sete på Ullevål i 2016, men det er kanskje noe de kun driver med på de store sykehusene?

Jeg vil heller ikke vende dersom min ligger i sete. Og har ikke tenkt å føde i sete. Sist hadde jeg akutt ks, og vil helst unngå det igjen. Planlagt KS er i det minste bedre enn akutt.

En venninne vendte fra sete på Ullevål i 2016, men det er kanskje noe de kun driver med på de store sykehusene?

Jeg vil heller ikke vende dersom min ligger i sete. Og har ikke tenkt å føde i sete. Sist hadde jeg akutt ks, og vil helst unngå det igjen. Planlagt KS er i det minste bedre enn akutt.

Det spørs, virka i alle fall ikke som et tema her engang.

Helt enig der, jeg tror ikke jeg vil prøve på setefødsel i det hele tatt. Vil ikke risikere noe ...

Nei, da spørs det om de dropper å foreslå det.

Legen i dag nevnte ikke vending med et ord heller, det var rett på keisersnitt dersom han ikke snur seg selv virker det som (Levanger sykehus). Og jeg hadde ikke gått med på vending heller, særlig siden det ikke alltid er like effektivt + ubehagelig og medfører jo en viss risiko (selv om den ikke er stor).

Tror ikke min veksler så mye, mulig han skrår litt innimellom ut fra hvor jeg kjenner spark/slag, men syns det er så vanskelig å vite.

Jeg tror dette med vendinger er litt omdiskutert. Mulig det bare er de store sykehusene som gjør det? Vet at det er flere land som ikke tilbyr det. Jeg ville egentlig ikke og sa nei først, men følte meg "presset" av sykehuset :p (men hadde aldri troen på at det kom til å fungere uansett)

Det spørs, virka i alle fall ikke som et tema her engang.

Helt enig der, jeg tror ikke jeg vil prøve på setefødsel i det hele tatt. Vil ikke risikere noe ...
Helt enig med dere. Jeg synes ikke vanlig fødsel er så gøy at jeg vil gjøre det om det er stor risiko for akutt keisersnitt uansett. Da er det mye bedre med planlagt keisersnitt... men ligger babyen i hodeleie innen termin prøver jeg selvsagt opp vanlig fødsel :)

Jeg er myyye mer redd for ks en vaginal fødsel, så bare av å lese kommentarene her ble jeg uvel.. Jeg aner ikke hvordan mini ligger, men kjenner spark «overalt»
Jeg kommer til å takke ja til utvendig vending, og setefødsel jeg altså, hvis det blir aktuelt... men satser på at han ligger, eller legger seg riktig vei!

Helt enig med dere. Jeg synes ikke vanlig fødsel er så gøy at jeg vil gjøre det om det er stor risiko for akutt keisersnitt uansett. Da er det mye bedre med planlagt keisersnitt... men ligger babyen i hodeleie innen termin prøver jeg selvsagt opp vanlig fødsel :)

En av mine grunner til at det ble PKS ;) når jeg ble forespeilet fra sykehuset at risikoen for akutt KS var relativt stor ved forsøk på setefødsel (spesielt hos førstegangsfødende) så ønsket jeg heller et PKS.. men man må jo vurdere hva som er best for en selv i den situasjonen man er i :) tverrleie får man jo ikke gjort noe med..

Back
Topp